118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Självklart är man inte snål men frågan är om man förstår att man får en premium eller standard. (kass antar jag att dom flesta inser, inte alla men dom flesta) eller om man vänder på det förstår han som levererar tjänsten att det han levererar är premium eller det man kan förvänta sig......hur man än vänder och vrider så sitter röven bakC cpalm skrev:I normala fall är det väl förvisso inget konstigt med att någon ifrågasätter ett pris - i synnerhet inte om man fått ett väsentligt bättre pris från en annan aktör? Att det finns en, ibland stor, spridning i pris är ju inget konstigt - det förekommer ju på de flesta marknader, men om man inte har det lägsta priset får man ju vara beredd att motivera sitt pris. Det kan ju handla om prismodell, effektivitet, kompetens, yrkesfärdighet, tillgänglighet, osv.
Personligen har jag inget problem med att betala premiumpris för en tjänst om jag får en premiumleverans. Men jag vill inte betala premium för en kass hantverkare. Är man då snål? Tja, jag vet inte...
Nu har ju jag inte sett någon som skrivit det och vi kan ju inte veta om dom är dom som dom utger sig för att vara. Men vilket pucko erkänner det? Det är ju bedrägeri dvs det är ju kriminellt men det är klart att dom finns därute men jag undrar om det är specifikt just elektriker den typen av människor finns ju överallt i alla branscher.P Paxman skrev:Jag har läst flera elektriker här på BH som ser det som en rättighet att driva egen firma framgångsrikt, och att de gör i princip vad som helst för att kunna göra det. T ex ser de till att de fakturerar minst 40 h per vecka. Har de haft lägre faktisk beläggning sprider de ut håltimmarna på kunderna genom att skriva fler timmar på fakturan, långa framkörningstider eller genom att hänga kvar extra länge hos grossisten. Blir det för uppenbart fylls faktureringen ut med ännu högre materialpåslag.
Detta har alltså elektriker själva skrivit om här på forumet. De ser det som helt naturligt och inget konstigt alls..."det är ju så man måste göra ibland om inte jobben räcker till". Det är något som är sjukt med kulturen inom elinstallationsbranschen.
Så nej, det är inte en mänsklig rättighet att vara egen företagare. Måste man ha full beläggning för att överleva och inte lyckas få det genom att vara ärlig, så får man leta efter något annat att jobba med.
Dåliga hantverkare är jag personligen inte intresserad av oavsett pris. Bra hantverkare gillar jag, men om du menar dyrt i betydelsen ett överpris är det så klart inte heller så intressant. Priset skall stå i rimlig relation till vad jag får, vilket i sin tur skall stå i rimlig relation till vad jag är ute efter. Så länge det villkoret är uppfyllt spelar det ingen roll om priset är högt.U Uffe A skrev:
Problemet är att många hantverkare är usla på att förklara för nya kunder vad de får för pengarna, så underlaget för att göra den avvägningen saknas ofta, vilket var min poäng.
Dyrt betyder inte överpris (om du inte tycker att 600 kr/timme är överpris).C cpalm skrev:Dåliga hantverkare är jag personligen inte intresserad av oavsett pris. Bra hantverkare gillar jag, men om du menar dyrt i betydelsen ett överpris är det så klart inte heller så intressant. Priset skall stå i rimlig relation till vad jag får, vilket i sin tur skall stå i rimlig relation till vad jag är ute efter. Så länge det villkoret är uppfyllt spelar det ingen roll om priset är högt.
Problemet är att många hantverkare är usla på att förklara för nya kunder vad de får för pengarna, så underlaget för att göra den avvägningen saknas ofta, vilket var min poäng.
Men tyvärr så är det en hel del kunder som tycker att detta är ett alltför högt pris.
Det finns tyvärr de som tycker att man ska vara glad för att man får lov att komma hem till dem och göra ett arbete och att man egentligen skulle skämmas över att ta betalt.
Har tackat nej till vissa kunder eftersom det varit dåliga vibbar och sedan fått det bekräftat av kollegor som utfört arbete åt dem och haft problem med att de inte ville betala.
Som sagt så finns det dåliga kunder också.
Amen på den! (fast dom är inte så många som tur är) men lite lustigt det där med vibbarna... man har varit på besöket och det ha varit ett trevligt besök och man kan inte förklara vad det är men det känns inte rätt det klickar inte riktigt och det stämmer nästan jämt, Sen måste jag nog tillägga att sen jag skapade en checklista där man checkar av vissa punkter vid offert och innan start av jobb så blir det nästan aldrig några frågor eller ifrågasättanden. Det svåraste är att hålla tiderna. Är en tidsoptimist av rang så jag måste lägga in kuddar i planeringen kontinuerligt för annars går det åt pipsvängen. Så jag föredrar helt klart att inte kunden är hemma och fast pris, underskrift på tilläggsjobb enligt överenskommet pris.U Uffe A skrev:Dyrt betyder inte överpris (om du inte tycker att 600 kr/timme är överpris).
Men tyvärr så är det en hel del kunder som tycker att detta är ett alltför högt pris.
Det finns tyvärr de som tycker att man ska vara glad för att man får lov att komma hem till dem och göra ett arbete och att man egentligen skulle skämmas över att ta betalt.
Har tackat nej till vissa kunder eftersom det varit dåliga vibbar och sedan fått det bekräftat av kollegor som utfört arbete åt dem och haft problem med att de inte ville betala.
Som sagt så finns det dåliga kunder också.
Redigerat:
Jag skulle gärna anlita dig för 600 kr/tim (ink moms?) om jag fick bra vibbar, vet inte ens om jag skulle uppfatta det som "dyrt", men det kan som sagt lika gärna vara ett överpris om du t.ex. lägger på 200% på materialet eller tar 5 timmar på dig att skruva upp ett vägguttag.U Uffe A skrev:
"Dåliga" kunder som man inte vill ha att göra med finns det gott om, inget tal om det.
Men nu var ju frågan huruvida man automatiskt är en dålig kund om man ifrågasätter dina 600 kr/tim när man står med en offert på 300 kr/tim i andra handen. Om man i det läget förklarar för kunden att de kommer att bli blåsta på materialet och/eller få en installation enligt öststatsstandard får förmodligen kunden bättre förståelse för prisskillnaden.
Grejen är att för dem som "erkänt" det så verkar det vara fullt naturligt, det är därför inget erkännande utan bara ett konstaterande. "Jag behöver fakturera minst 40 h i veckan för att firman ska gå runt...därför måste jag ju se till att lägga på dödtiden på de kunder jag har under veckan. Så har jag tio kunder med bara 3 h jobb under en vecka så lägger jag på en timme extra på varje för att täcka upp eller har lite större påslag på materialet".T toyboy skrev:Nu har ju jag inte sett någon som skrivit det och vi kan ju inte veta om dom är dom som dom utger sig för att vara. Men vilket pucko erkänner det? Det är ju bedrägeri dvs det är ju kriminellt men det är klart att dom finns därute men jag undrar om det är specifikt just elektriker den typen av människor finns ju överallt i alla branscher.
De gånger jag läst om det och ifrågasatt det har svaret uteblivit. Kanske insåg de då att det stack lite i ögonen på dem som tvingas betala för bedrägeriet. Och det är inte bara en medlem här som "erkänt" denna metod. Detta, och alla andra konstigheter som framkommer när det gäller elektrikers faktureringsmetoder (och grossisters bluffprislistor), gör att jag får en stark känsla av att det är en sjuk kultur inom elinstallationsbranschen.
Med detta sagt så påstår jag givetvis inte att alla elektriker och elfirmor är bedragare...men det är lite för mycket såna här skumraskgrejer som framkommer när det pratas elinstallation för att det ska kännas bra som betalande kund. Utförandet är hårt reglerat i lag vilket ger elbranschen enorm makt...och vi vet ju alla vad man brukar säga om makt...att det korrumperar.
Håller helt med i det du säger men det svåra i det hela som jag ser det är att det är inte alltid helt enkelt att förklara utan att säga att den andra är oseriös. man vill liksom vinna säljkampen utan att göra ner konkurrenten/snacka skit om dom. men skiljer det mycket i pris så är det inte så svårt då är det bara att ta fram miniräknaren och räkna baklänges och visa att det inte går ihop.C cpalm skrev:Jag skulle gärna anlita dig för 600 kr/tim (ink moms?) om jag fick bra vibbar, vet inte ens om jag skulle uppfatta det som "dyrt", men det kan som sagt lika gärna vara ett överpris om du t.ex. lägger på 200% på materialet eller tar 5 timmar på dig att skruva upp ett vägguttag.
"Dåliga" kunder som man inte vill ha att göra med finns det gott om, inget tal om det.
Men nu var ju frågan huruvida man automatiskt är en dålig kund om man ifrågasätter dina 600 kr/tim när man står med en offert på 300 kr/tim i andra handen. Om man i det läget förklarar för kunden att de kommer att bli blåsta på materialet och/eller få en installation enligt öststatsstandard får förmodligen kunden bättre förståelse för prisskillnaden.
Ja det är svårt för mig att säga varken bu eller bä i frågan då jag inte är på den betalande sidan när det gäller eljobb.P Paxman skrev:Grejen är att för dem som "erkänt" det så verkar det vara fullt naturligt, det är därför inget erkännande utan bara ett konstaterande. "Jag behöver fakturera minst 40 h i veckan för att firman ska gå runt...därför måste jag ju se till att lägga på dödtiden på de kunder jag har under veckan. Så har jag tio kunder med bara 3 h jobb under en vecka så lägger jag på en timme extra på varje för att täcka upp eller har lite större påslag på materialet".
De gånger jag läst om det och ifrågasatt det har svaret uteblivit. Kanske insåg de då att det stack lite i ögonen på dem som tvingas betala för bedrägeriet. Och det är inte bara en medlem här som "erkänt" denna metod. Detta, och alla andra konstigheter som framkommer när det gäller elektrikers faktureringsmetoder (och grossisters bluffprislistor), gör att jag får en stark känsla av att det är en sjuk kultur inom elinstallationsbranschen.
Med detta sagt så påstår jag givetvis inte att alla elektriker och elfirmor är bedragare...men det är lite för mycket såna här skumraskgrejer som framkommer när det pratas elinstallation för att det ska kännas bra som betalande kund. Utförandet är hårt reglerat i lag vilket ger elbranschen enorm makt...och vi vet ju alla vad man brukar säga om makt...att det korrumperar.
men en stor bov i det hela är grossistpriserna helt klart. timpriserna som jag visade tidigare är inte problemet. Sen är ju frågan vad är en rimlig vinst på ett jobb. skulle vara intressant att veta vad en ica handlare har för påslag på sina varor för att gå runt förvisso en äpple och päron jämförelse då dom inte tar betalt för personalen på samma sätt men bruttovinst som bruttovinst .
Du menar att man ska visa kunden (den där undersköterskan) att då kan inte elektrikern få sina 40.000 kr i månadslön längre?T toyboy skrev:
Det låter pedagogiskt.
Och hur fick du det till att mitt inlägg handlade om klass och att elektriker ska ha ”sina” 40000 i mån?? Kom igen Micke försök att bemöta saker utan en massa undertoner.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Nej, grossistpriserna är inget problem. Visst mellan 40-90% rabatt på GNP (grundnettopris) ger ett nettopris en bit under tex. Elbutik.se. I princip alla firmor jobbar sen med procentpåslag på sitt nettopris. Denna diskussion är sååå tröttsam.T toyboy skrev:Ja det är svårt för mig att säga varken bu eller bä i frågan då jag inte är på den betalande sidan när det gäller eljobb.
men en stor bov i det hela är grossistpriserna helt klart. timpriserna som jag visade tidigare är inte problemet. Sen är ju frågan vad är en rimlig vinst på ett jobb. skulle vara intressant att veta vad en ica handlare har för påslag på sina varor för att gå runt förvisso en äpple och päron jämförelse då dom inte tar betalt för personalen på samma sätt men bruttovinst som bruttovinst .
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Det är möjligt att en del elfirmor jobbar med påslag på grundnettopriset, men både jag och många andra medlemmar här på byggahus har erfarenhet av firmor som ger en "rabatt" på grossistens listpris. Med 20% "rabatt" fick jag betala ca 300% högre pris än på elbutik.se, för samma vara. Visst kan det ha varit påslag på grundnettopriset även i mitt fall, men om firman har 95% rabatt, och sedan lägger på 700%, så blir det ju ungefär samma effekt.
I mitt fall gällde det relativt lite material, fick betala typ 1000 kr istället för 300 kr. jag visste innan vad jag gav mig in på, så jag klagar inte över den specifika affären. Men systemet för prissättning är sjukt.
I mitt fall gällde det relativt lite material, fick betala typ 1000 kr istället för 300 kr. jag visste innan vad jag gav mig in på, så jag klagar inte över den specifika affären. Men systemet för prissättning är sjukt.
Har du insikt i hur nästan alla firmor jobbar eller hur du tror dom jobbar? det finns en uppsjö med lösningar på "nettopriser"J Johan456 skrev:
en del har till exempel högre nettopris men får bakbonusar varje kvartal eller halvår eller helår. så du kan visa upp din faktura "här är mina priser och jag gör ett påslag på si procent men det är i själva verket ännu större.
Du kan tycka att det är hur tröttsamt du vill men faktum kvarstår att folk fattar att företaget vill tjäna pengar och det är helt okej det är ju därför man startar företag, Men dom vill inte bli blåsta och kan man inte ha en ärlig prissättning så blir det alltid tjafs såklart.
Jag antar att du endast har personliga erfarenheter och är bitter för att du blivit blåst en gång. Jag har skapligt många år i branschen, de flesta jag stött på är ärliga. Men visst, många är något dyrare än t.ex. elbutik.se men det innebär inte att man blåser folk.T toyboy skrev:Har du insikt i hur nästan alla firmor jobbar eller hur du tror dom jobbar? det finns en uppsjö med lösningar på "nettopriser"
en del har till exempel högre nettopris men får bakbonusar varje kvartal eller halvår eller helår. så du kan visa upp din faktura "här är mina priser och jag gör ett påslag på si procent men det är i själva verket ännu större.
Du kan tycka att det är hur tröttsamt du vill men faktum kvarstår att folk fattar att företaget vill tjäna pengar och det är helt okej det är ju därför man startar företag, Men dom vill inte bli blåsta och kan man inte ha en ärlig prissättning så blir det alltid tjafs såklart.