Mikael_L
N Nerre skrev:
En annan risk är att nån annan dör på grund av att man gjort nåt misstag.
Den risken finns väl i precis lika stor utsträckning med de misstag elektrikerna från elfirmorna ställer till med?

J
Ganska snabbt bör en elektriker kunna bedöma om anläggningen är så gammal så ledningar och uttag behöver bytas, eller om det är massor av fulel. Klart att man skulle kunna missa ett specifikt område just där det är fel, men så kommer det alltid kunna vara. Ser elektrikern fulel och dödskulo kan ju besiktningen säga att fördjupad undersökning/ reparation behövs. Kan inte elektriken göra en sådan okulär översiktsbesiktning borde hen nog byta yrke.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
O
N Nerre skrev:
Problemet är att många saker är väldigt svåra att kontrollera i efterhand
Nämn EN enda sak som är relevant för elsäkerheten som inte går att testa eller kontrollera i efterhand!

Edit: Det här är en så pass intressant fråga, och ett väldigt vanligt argument från elektriker i sådana här diskussioner, så jag tycker att det förtjänar en helt egen tråd.

Redigerat:
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Nämn EN enda sak som är relevant för elsäkerheten som inte går att testa eller kontrollera i efterhand!
En FK som är skarvad mitt i ett rör. Eller bara en FK där isoleringen har skadats när den dragits i röret. Eller att det sitter spikskydd över VP-rör där det ska sitta.

(Inte sitter spikskydd ska det ju egentligen vara... Skrev lite för snabbt.)

N Nerre skrev:
Problemet är att många saker är väldigt svåra att kontrollera i efterhand.
Jag har skrivit det förut och skriver det igen: hur skiljer sig det från hur det är idag? Fulel, eller installerat enligt dagens regelverk.

Det du hävdar betyder i realiteten att all elinstallation måste rivas ut totalt och göras om varje gång en bostad säljs. Ingen kan ju veta ifall det är någon fulel installerad bakom väggarna ifall de tapetserats om av senaste ägaren. En säljare erkänner knappast att h*n flyttat ett uttag 3 dm när nya tapeten satts upp...det är ju olagligt.

A
En annan jämförelse el kontra sjukvård.

Om jag har så ont så att Alvedon inte hjälper får jag inte själv göra något åt det. Jag måste först få en läkartid, ett recept och sedan hämta ut detta på apotek. I flera av dessa steg finns det lagar som styr processen så att man får smärtlindring i rimlig tid och rimlig kostnad.Det finns krav på tid till läkartid hos vårdcentralen, det finns vårdgaranti om det behövs en större process/operation, apoteket måste beställa hem din medicin inom 24 timmar. Priserna för läkarbesök och läkemedel är reglerade och det finns maxtak.

Om jag ska göra vissa elarbeten i mitt hus så får jag inte göra det själv. Det är reglerat i lag. Men, det finns inga motkrav på elbolagen. Det finns inga krav på bolagen att de måste ta sig an jobb inom rimlig tid till rimlig kostnad.

Så en lösning för att få småjobb gjorda vore att ha ett statligt elbolag som måste ta sig de jobb som önskas. Privata elbolag skulle också vara tvugna att ta sig an alla beställda jobb.

Det är denna balans mellan lagar och motkrav som saknas idag i elbranschen. Som husägare har jag krav på mig att ha ett elsäkert hus. Men jag får inte göra jobbet själv och de som är behöriga kan avstå jobbet. Det blir ju då ett moment 22 som gör att antingen får man släppa behörighetskravet eller också får man tvinga de behöriga att utföra tjänster för elsäkerhetens skull.

Vad gäller kostnader för elarbeten skulle ROT-avdraget kunna omarbetas så att endast arbeten som enligt lagen kräver hantverkare får avdrag.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E
Kom att tänka på denna tråd när jag var hos tandläkaren igår.

Mitt besök tog 50 min, en tandläkare och en tandsköterska närvarade. Gissar på att dom även la lite tid före och efter för att städa upp osv så säg minst 1h arbetstid. Detta kostade (inklusive moms) 1320:- totalt! Det tycker jag är helt OK pris. Hade det varit en elektriker och hans lärling, då vet e fasiken vad slutnotan varit på... gissningsvis inte under 5.000 exkl kostnad för förbrukningsvaror :-)

Och vad skulle ett hembesök av tandläkaren ha kostat?

• Gilla
Fjeddan79
  • Laddar…
1320:- för servicebilen Plus 1000:- i timmen för själva jobbet och ett par timmar för resan. Minimidebitering 5 timmar.

E
E elmont skrev:
Och vad skulle ett hembesök av tandläkaren ha kostat?
Visste att den skulle komma :-)

Ingen aning.... men även om det skulle vara dubbelt så dyrt, skulle det ändå vara billigare än 2750:-

Jag ville med mitt inlägg bara visa på ett exempel som inte är lika dåligt som alla föregående sjukvårdsjämförelser varit.

Tandläkarjämförelsen var haltar på många vis.

Det är ju stoor skildnad på en rutinundersökning, enkel lagning och mer avancerade bryggor eller ersättningständer på titanskruv.

Tittar man på en privattandläkares bil kan man konstatera att detta yrke kan ha en väldigt bra lön.

blackarrow blackarrow skrev:
Tittar man på en privattandläkares bil kan man konstatera att detta yrke kan ha en väldigt bra lön.
Och ändå fakturerar han inte kunden för bilen till skillnad från elektrikern... :rolleyes:

tommib

Det är ju stoor skildnad på en rutinundersökning, enkel lagning och mer avancerade bryggor eller ersättningständer på titanskruv.

Du menar kanske ungefär som att sätta upp ett nytt uttag bredvid ett annat jämfört med nyinstallation av ett köpcentrum.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
E

Jag har inte sagt nåt om någons bil eller lön, det är ointressant. Vad folk kör runt i för bilar behöver inte alltid vara i relation till dennes inkomst.
Jag la bara upp en jämförelse, måhända inte en vettig jämförelse men det ger nån form av fingervisning av rimligheten i kostnaden.

E erkka skrev:
Jag har inte sagt nåt om någons bil eller lön, det är ointressant. Vad folk kör runt i för bilar behöver inte alltid vara i relation till dennes inkomst.
Jag la bara upp en jämförelse, måhända inte en vettig jämförelse men det ger nån form av fingervisning av rimligheten i kostnaden.
Hmm, vad jag egentligen ville säga var att tandläkarbesök kan bli väldigt dyra också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.