118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Svaret på detta har som sagt redan givits, upprepade gånger, av mig i denna och andra trådar.S Slugge skrev:Har tyvärr missat dessa konkreta förslag, finns så många trådar i ämnet att en sammanfattning hade varit på sin plats.
För jag tror väl inte att det kan ses som ett komplett förslag att man ska kunna gå en veckas utbildning för 5000:- och därefter få en slags auktorisation som tillåter långt mycket mer är våran nuvarande B, som har mycket högre krav?
Hela systemet måste göras om ifall detta ska kunna tas på allvar men ändå har jag inte sett någon ta upp detta, man bollar bara över dessa frågor till beslutsfattarna igen, känns som några pusselbitar saknas här?
Samt kontroll av utfört arbete, detta bara anses kunna fungera med motiveringen att det redan hempulas idag?
Har lite svårt att köpa det faktiskt..
Snabbvarianten är att du måste glömma nuvarande system och auktorisationer. Du måste tänka bort kontroll av utfört arbete (vem kontrollerar det du gör?).
Jag kontrollerar själv det jag gör. Jag har en behörighet i sin egen rätt. Jag visar att jag teoretiskt och praktiskt klarar av att göra en säker installation i en villa. Det är helt ointressant hur fort jag tillskansat mig de kunskaperna. För fyra år sedan hade jag troligen behövt en kvällskurs, nu behöver jag inte ens det (beroende på exakt hur ett eventuellt prov skulle vara utformat).
Tro mig, jag har tänkt på de pusselbitarna. Det har ESV och EIO också som vi såg i tidigare länkat material där man från EIOs sida starkt argumenterade för en personlig behörighet. En införd sådan, samt ett borttaget praktikkrav till förmån för ett eller flera prov, praktiska och teoretiska, skulle öppna för en lagom behörighet.
Ja det är nog dags att återgå till trådens ämne, fastän mycket, som diskuterats här har bäring på kostnader och vad man får/ kan göra själv.
Elsäkerhetsverket började runt 2012 (kan ju varit tidigare, men 2012 kom det till "allmänhetens" kännedom, fundera i banorna att alla yrkesverksamma elektriker borde ha en egen behörighet.
Skälet till den önskan är nog inte helt klarlagda, men läser man en massa dokument så inser man att det fanns goda skäl, t.ex. kunna ha koll på de som är verksamma inom området, kunna utfärda sanktioner osv.
Men problemet var ju då att bortåt 70-80% av alla verksamma elektriker faktiskt saknar behörighet, och de har jobbat allt ifrån 1 dag till ett helt arbetsliv med elinstallationer, och de saknar ju behörighet, och det går ju liksom inte kräva att de ska bli behöriga på "det vanliga viset".
Så då kom tanken igång på ett sätt att genom att utföra ett prov, så kunde man kontrollera ifall de tillägnat sig såpass mycket kunskap genom sina år i yrket, att de faktiskt uppfyllde kraven att erhålla en behörighet.
Ursprungslänken till detta på ESV's hemsida är förlorad (som alla gamla länkar, fy ESV) men det startades en tråd om detta här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/
(vassego tommib, hejdå nattsömn ...
)
Så småningom utfördes en provverksamhet på två orter, där totalt 20 personer (om jag minns rätt) gjorde provet, och fick ut en behörighet på detta vis ifall de lyckades.
Jag ansökte faktiskt, men fick nobben ...
Men i tråden jag länkade här, bort mot slutet någonstans, så framträder faktiskt en som var med i provverksamheten (borde det heta provprovverksamheten?
) och fick ut sin behörighet. Han berättar lite.
Och så kom det ju faktiskt en slutrapport, som jag faktiskt lyckades hitta på ESV hemsida, efter detektivarbete, i denna rapport konstaterar ESV att det är möjligt att kontrollera att en person har de kunskaper som krävs för att kunna få en egen behörighet med 4 dagars prov.
Skälet till den önskan är nog inte helt klarlagda, men läser man en massa dokument så inser man att det fanns goda skäl, t.ex. kunna ha koll på de som är verksamma inom området, kunna utfärda sanktioner osv.
Men problemet var ju då att bortåt 70-80% av alla verksamma elektriker faktiskt saknar behörighet, och de har jobbat allt ifrån 1 dag till ett helt arbetsliv med elinstallationer, och de saknar ju behörighet, och det går ju liksom inte kräva att de ska bli behöriga på "det vanliga viset".
Så då kom tanken igång på ett sätt att genom att utföra ett prov, så kunde man kontrollera ifall de tillägnat sig såpass mycket kunskap genom sina år i yrket, att de faktiskt uppfyllde kraven att erhålla en behörighet.
Ursprungslänken till detta på ESV's hemsida är förlorad (som alla gamla länkar, fy ESV) men det startades en tråd om detta här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/
(vassego tommib, hejdå nattsömn ...
Så småningom utfördes en provverksamhet på två orter, där totalt 20 personer (om jag minns rätt) gjorde provet, och fick ut en behörighet på detta vis ifall de lyckades.
Jag ansökte faktiskt, men fick nobben ...
Men i tråden jag länkade här, bort mot slutet någonstans, så framträder faktiskt en som var med i provverksamheten (borde det heta provprovverksamheten?
Och så kom det ju faktiskt en slutrapport, som jag faktiskt lyckades hitta på ESV hemsida, efter detektivarbete, i denna rapport konstaterar ESV att det är möjligt att kontrollera att en person har de kunskaper som krävs för att kunna få en egen behörighet med 4 dagars prov.
För övrigt skulle jag såååååå gärna vilja se de teoretiska proven. De tio praktiska momenten beskrivs i den länkade PDFen och där är det bara två som egentligen skulle bereda mig några större besvär (enlinjeschemat och motorstyrningen).
Här är det viktigt att komma ihåg att vi pratar om en fullständigt AL-auktorisation och inte den reducerade variant som brukar förespråkas här. För en sådan auktorisation lär varken enlinjeschema eller motorstyrning vara särskilt relevant.tommib skrev:
Exakt. För det som jag (och andra förespråkar) så är egentligen endast delprov 1, installationer i byggnader, relevant och då endast till del. De praktiska momenten som beskrivs håller genomgående skrämmande låg nivå om det är en AL-auktorisation de ska ge. Detta kommenteras dock av observatörerna i rapporten. Nivån är lagom för installation i en villa, minus motorstyrningen då om den var mer komplicerad än ett motorskydd med start/stopp.
För övrigt, fan också, jag skulle gå och sova... Men rapporten var bara 24 sidor så...
Tråden tar jag imorgon.
För övrigt, fan också, jag skulle gå och sova... Men rapporten var bara 24 sidor så...
Tråden tar jag imorgon.
Visst kan vi glömma det, men jag har inte sett nån förklara hur ett annat system skulle se ut i helhet. Jag har bara sett lösryckta delar som inte hänger ihop.tommib skrev:
Så exakt hur ska systemet som skulle ersätta dagens system se ut? Exakt vilka olika auktorisationer skulle finnas? Hur ska de kvalificeringarna för dessa skilja sig åt? Exakt hur ska systemet finansieras? (Och kom inte med "som dagens system" här, för det har vi nyss blivit beordrade att glömma, nu vill vi veta exakt hur det framtida systemet ska se ut.)
Vi har ju inte diskuterat det så mycket i denna tråden i alla fall.N Nerre skrev:Visst kan vi glömma det, men jag har inte sett nån förklara hur ett annat system skulle se ut i helhet. Jag har bara sett lösryckta delar som inte hänger ihop.
Så exakt hur ska systemet som skulle ersätta dagens system se ut? Exakt vilka olika auktorisationer skulle finnas? Hur ska de kvalificeringarna för dessa skilja sig åt? Exakt hur ska systemet finansieras? (Och kom inte med "som dagens system" här, för det har vi nyss blivit beordrade att glömma, nu vill vi veta exakt hur det framtida systemet ska se ut.)
Detta är ju bara en gnälltråd över tingens ordning. Men följ länken till ricebridges tråd om hur ett sådant system skulle kunna utformas, så diskuterar vi det där.
Jag började där med att ställa lite frågor, men det blev ljum respons.
Oavsett, nu har jag även visat på att ESV har funderat ut, och sen provat, och funnit att man kan avgöra om någon uppnår kunskapskraven och praktisk skicklighet för att kunna få en ABL (numera AL) behörighet genom ett 4-dagars prov.
Då skulle man väl också kunna tänka sig någon slags enklare behörighet, som inte går att använda på andra ställen än i bostäder, som då kan rensa bort allt det som ingår i AL som är över det man behöver kunna för bostadsinstalaltioner, och på det sättet få ett prov som tar 3 eller 2 dagar.
Och hur man sen tillägnar sig kunskaperna blir egalt, om det sker genom en ABF-utbildning eller att man springer i hälarna på andra elektriker i 4 år spelar ingen roll.
Men som sagt, jag tycker vi tar den diskussionen i den andra tråden, och samlar gnället här.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tänker man lite utanför lådan så tror jag att en lättnad över möjligheten att få koppla hemma lagligt är att utveckla skydden och utrustningen till konsument nivå. Både prismässigt och begripligt för alla.
Övervakningsapparater så som ström/spänning och impendan samt ljusbågsvakter, isolation och jordfelsövervakning och inställbara skydd finns redan.
Skulle detta finnas i en central samt att möjligheten att endast koppla in ledningar endast till ett typ av skydd med hjälp av tex en "nyckel" som endast passar på ett ställe så tror jag en lättnad av kraven skulle komma.
Vidare så kan man även ha övervakning av övertoner, magnetiska och statiska fält temperatur osv
Tekniska lösningar finns, men de kostar.
Dvs bygga bort det som kan göra att en installation blir farlig.
Att det skulle vara billigt? Nä, men så mycket annat som är "nytt" för konsumenter så blir det billigare ju fler som köper och vartefter det utvecklas.
Ni kanske både skrattar och gråter över mitt inlägg men tänker man inte framåt och lite utanför lådan så kommer man ingenstans alls.
Övervakningsapparater så som ström/spänning och impendan samt ljusbågsvakter, isolation och jordfelsövervakning och inställbara skydd finns redan.
Skulle detta finnas i en central samt att möjligheten att endast koppla in ledningar endast till ett typ av skydd med hjälp av tex en "nyckel" som endast passar på ett ställe så tror jag en lättnad av kraven skulle komma.
Vidare så kan man även ha övervakning av övertoner, magnetiska och statiska fält temperatur osv
Tekniska lösningar finns, men de kostar.
Dvs bygga bort det som kan göra att en installation blir farlig.
Att det skulle vara billigt? Nä, men så mycket annat som är "nytt" för konsumenter så blir det billigare ju fler som köper och vartefter det utvecklas.
Ni kanske både skrattar och gråter över mitt inlägg men tänker man inte framåt och lite utanför lådan så kommer man ingenstans alls.
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Lite off-topic nu men..
På tal om skydd som jag rabblade upp, när kom den första jordfelsbrytaren?
Kom av nån helt konstig anledning å tänka på @Bo.Siltberg quiz.
Ett quiz med historia vore kul, tex som ovanstående fråga, när kom första jordfelsbrytaren?
80-talet?
På tal om skydd som jag rabblade upp, när kom den första jordfelsbrytaren?
Kom av nån helt konstig anledning å tänka på @Bo.Siltberg quiz.
Ett quiz med historia vore kul, tex som ovanstående fråga, när kom första jordfelsbrytaren?
80-talet?
I början av 1970 talet var jag i Australien och jobbade och där var det JFB, i alla fall på dom ställen som jag var på ( en 28 vånings bankbyggnad och tre bostadshus 6 - 14 våningar tror jag dom var). Vilken "typ" mm det var mins jag inte, så dom har varit i bruk ett tag för det var inte någon "nyhet" där.
Vet inte vilken länk du eftersöker, men troligen en av dessa, antar jag.P Paxman skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkoerkort.316804/
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Aha, industriellt sett vet jag att det har funnits ett bra tag innan det har kommit till konsument, men när vet jag inte. Mer än att de jag har sätt ser ut att ha varit installerade tidigt 80-tal.E elmont skrev:I början av 1970 talet var jag i Australien och jobbade och där var det JFB, i alla fall på dom ställen som jag var på ( en 28 vånings bankbyggnad och tre bostadshus 6 - 14 våningar tror jag dom var). Vilken "typ" mm det var mins jag inte, så dom har varit i bruk ett tag för det var inte någon "nyhet" där.
När kom de för konsumentbruk i Sverige, alltså inte när regler å krav började komma utan när de installerades som en teknisk lösning.