13th Marine 13th Marine skrev:
UL är... intressanta...
Kommer inte ihåg exakta detaljer, men i grova drag anser de att <15W är inga problem, >15W är brandfara och behöver regleras...
Har svårt att se att detta är något annat än en tråd för att @tommib ska få gnälla på nuvarande auktorisationsystem, som enligt lag förbjuder oauktoriserat arbete eller enligt EKP. Alla frågor lämnas obesvarade och inga konkreta förslag ges, har du gett upp tommi?

Den här tråden handlade väl om kostnaden, inte det lagliga?

@tommib är på väg till Västerbotten för att söka jobb... ;)

• Haha
  • Gilla
50procent och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den här tråden handlade väl om kostnaden, inte det lagliga?

@tommib är på väg till Västerbotten för att söka jobb... ;)
Har uppfattat syftet som det omvända @useless. Är själv på väg till Region Öst för att söka jobb som golvläggare. :D

@Slugge jag uppfattar inte @tommib som gnällig han är dessutom väl införstådd i vad som krävs för att utföra enklare eljobb. Själv har jag koll på det mesta som krävs för en villa dock saknar jag kunskap om hur man beräknar utlösningsvilkor men jag känner till problemet så är det gränsfall ringer jag nån som klarar det. Ser inte det som ett jätteproblem. För att ändra bef system behöver man sätta upp gränser som är rimliga. Tror inte heller man behöver tre år i skolan för dessa arbeten.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Slugge jag uppfattar inte @tommib som gnällig han är dessutom väl införstådd i vad som krävs för att utföra enklare eljobb. Själv har jag koll på det mesta som krävs för en villa dock saknar jag kunskap om hur man beräknar utlösningsvilkor men jag känner till problemet så är det gränsfall ringer jag nån som klarar det. Ser inte det som ett jätteproblem. För att ändra bef system behöver man sätta upp gränser som är rimliga. Tror inte heller man behöver tre år i skolan för dessa arbeten.
Är väl ingen som sagt tommib är gnällig, bara undrade om syftet med denna tråd.
Sen måste du tänka på att det är cirka ett år i skolan om du har klarat gymnasiet redan.
Plus 1-2 terminer för att läsa auktorisation A eller AL.

Men jag tror du kunnat lära dig något dimensioneringsprogram och grunder i att hitta i standarder på cirka en vecka. Om du har lite grundläggande datorkunskaper..

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Ja, med det system vi har nu så hade det kostat samma, eller inget alls om problemet hade varit av sådan art att det inte kunde vänta (dvs ambulans/akutläkare kommer hem till dig). Du har dock en poäng i detta och läkarbesök är till sin natur mer effektivt att flytta patienterna till läkaren. För elektrikern går det inte att flytta anläggningen till kontoret, så hen får snällt jobba hemma hos mig. Då tillkommer givetvis restid. Den tid jag måste ta ledigt från jobbet för att möta upp motsvarar kanske din väntetid på mottagningen, kanske inte. Jag har varit med om hantverkare som kommer två timmar sent och riktigt så långt efter har jag aldrig legat med mottagningen (då när jag hade sådan). Apropå bokade tider och förseningar så är även det en annan debatt som jag inte hade tänkt att ta här. Jag är säker på att du och andra förstår att saker kan ta längre tid än väntat. Precis som att man måste få tillbaka strömmen för kunden så måste man ibland ta sig tid att lyssna när någon berättar något helt avgörande eller bara bryter ihop och gråter pga tråkiga besked. Det är lite trist att köra ut en människa under de förutsättningarna bara för att man har slut på tid.

Kostnaden är för övrigt betydligt högre än 300 kr för ditt besök, du bara ser det inte själv eftersom huvuddelen av kostnaden tas av någon annan.
En läkare anser sig alltid vara lite bättre. Du kan gott sitta med ditt avslagna ben på akuten i ett par timmar. Jag har suttit där och sett läkaren gå på lunch med sina kollegor, jag frågade sköterskan rakt ut: "gick han på lunch nu?", svaret: "ja han måste ju äta han också". Om jag har en tid på vårdcentralen 09.00, när är det ok att bli "insläppt"? 10.00? "Varsågod att sitta ner, du kan ta av dig skjortan så kommer doktorn snart". 25 minuter senare, alltså sammanlagt 85 minter försent kommer läkaren in, tittar, debiterar, skickar debiteringen till staten som sköter subventionen. Är jag rättslös? Jag debiterar 1200 i timmen, kan jag få dem av läkaren? Nä, skulle inte tro det...
Och det här med elen, "don't get me started", om min dimmerkontakt i väggen slutar funka så går jag till Claes Ohlson, köper en ny och sätter dit den själv, skulle aldrig falla mig in att ringa en elektriker som vill ha 1200 i "uttrycknings-avgift" och som sen måste "ner till bilen och hämta en grej" eller "till kontoret för han har inte del delen". Jag känner mig som en bankomat när jag ringer hantverkare. Själv är bäste dräng. Är det något jag inte kan så tar jag reda på hur det funkar och fixar själv, har inte gått fel än och jag har "själv-pulat" (låter perverst :) i 35 år.

• Gilla
  • Haha
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Nä, du har rätt, en läkare förtjänar inte att få gå på lunch.

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
C creability skrev:
om min dimmerkontakt i väggen slutar funka så går jag till Claes Ohlson, köper en ny och sätter dit den själv
Nu drog du väl till med en av få saker man faktiskt får göra själv. Men minns något om att man måste kolla effekten osv, eller är det pga. det man inte får byta knapp till dimmer kanske.... det kommer börja brinna i dosan?

P
S Strontus skrev:
Nej inte om det finns människor som lider. Inom industrin har vi matpaus vilket innebär att man får äta när det finns tillfälle som inte påverkar produktion. Man kan också avlösa med kollegan om det fungerar.

Inom sjukvården är patienten dock inte kunden, utan snarare en del av produkten. Kunden är kommuner och landsting och vårdcentral och sjukhus är Ieverantör och producent. I deras produktionsmål vill man sälja så många patientbesök som möjligt med så låg förädlingskostnad som möjligt.

Människosynen är helt förkastlig..

Redigerat av moderator:
JanneJanne123
Erik_Hansson skrev:
Nej inte om det finns människor som lider. Inom industrin har vi matpaus vilket innebär att man får äta när det finns tillfälle som inte påverkar produktion. Man kan också avlösa med kollegan om det fungerar.

Inom sjukvården är patienten dock inte kunden, utan snarare en del av produkten. Kunden är kommuner och landsting och vårdcentral och sjukhus är Ieverantör och producent. I deras produktionsmål vill man sälja så många patientbesök som möjligt med så låg förädlingskostnad som möjligt.

Människosynen är helt förkastlig..
Om möjligt ser jag personligen hellre att min läkare är mätt och belåten och därmed kan göra lämpliga medicinska bedömningar än hungrig och kanske inte lika klartänkt. Jag är fullständigt övertygad om att sjukvården är kapabla att göra de bedömningar som krävs för att bedöma om patienten kan vänta lite.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag råkade ut för en överläkare som vabbade på min bokade tid. Får dom ha barn också?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Har svårt att se att detta är något annat än en tråd för att @tommib ska få gnälla på nuvarande auktorisationsystem, som enligt lag förbjuder oauktoriserat arbete eller enligt EKP. Alla frågor lämnas obesvarade och inga konkreta förslag ges, har du gett upp tommi?
Slugge...det är flera av oss som har lämnat konkreta förslag. Tommib är en av dem.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Slugge...det är flera av oss som har lämnat konkreta förslag. Tommib är en av dem.
Har tyvärr missat dessa konkreta förslag, finns så många trådar i ämnet att en sammanfattning hade varit på sin plats.

För jag tror väl inte att det kan ses som ett komplett förslag att man ska kunna gå en veckas utbildning för 5000:- och därefter få en slags auktorisation som tillåter långt mycket mer är våran nuvarande B, som har mycket högre krav?

Hela systemet måste göras om ifall detta ska kunna tas på allvar men ändå har jag inte sett någon ta upp detta, man bollar bara över dessa frågor till beslutsfattarna igen, känns som några pusselbitar saknas här? :thinking:

Samt kontroll av utfört arbete, detta bara anses kunna fungera med motiveringen att det redan hempulas idag?
Har lite svårt att köpa det faktiskt..

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Har tyvärr missat dessa konkreta förslag, finns så många trådar i ämnet att en sammanfattning hade varit på sin plats.

För jag tror väl inte att det kan ses som ett komplett förslag att man ska kunna gå en veckas utbildning för 5000:- och därefter få en slags auktorisation som tillåter långt mycket mer är våran nuvarande B, som har mycket högre krav?

Hela systemet måste göras om ifall detta ska kunna tas på allvar men ändå har jag inte sett någon ta upp detta, man bollar bara över dessa frågor till beslutsfattarna igen, känns som några pusselbitar saknas här? :thinking:

Samt kontroll av utfört arbete, detta bara anses kunna fungera med motiveringen att det redan hempulas idag?
Har lite svårt att köpa det faktiskt..
Om du vill ha en sammanfattning så är det bara att göra en sådan. Att någon annan skall göra det åt dig är ju bara lättja från din sida. Det är ditt behov, alltså får du göra det.

Ett förslag är att det är UTFÖRANDET som skall bedömas, inte att det viktiga är UTFÖRAREN.
Återigen...gymnasie, mindre än en termin teori, praktiken är inte intressant för någon som inte skall arbeta med det. Begränsning; din egen anläggning, vanlig villael.
Kanbilbesiktningen så kan andra. Att genomföra enkla mätningar och göra kontroller på anläggningar tar inte många minuter.

Där har du några lösningar.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du vill ha en sammanfattning så är det bara att göra en sådan. Att någon annan skall göra det åt dig är ju bara lättja från din sida. Det är ditt behov, alltså får du göra det.

Ett förslag är att det är UTFÖRANDET som skall bedömas, inte att det viktiga är UTFÖRAREN.
Återigen...gymnasie, mindre än en termin teori, praktiken är inte intressant för någon som inte skall arbeta med det. Begränsning; din egen anläggning, vanlig villael.
Ok, förstår. Finns inga konkreta förslag, jag ska sammanställa alla punkter till något vettigt, tycker du..

Tycker förvisso idén är intressant, men som jag tidigare skrivit så tror jag inte den ligger rätt i tiden. Men om några år kan det helt klart vara läge att sammanställa ett färdigt förslag och påbörja påtryckningar. Nu blir det mest att tråden svävar iväg, man får nog ta ut essensen ur samtliga trådar och lägga fram i någon diskussionsgrupp.

Ser att du hunnit skriva lite mer medan jag skrev.
Bilbesiktning tror jag, som även någon annan var inne på, blir svårt, det är en stor skillnad att ha personal på plats och att kunderna kommer till en. Enorm skillnad.

Sen undrar jag hur bra Bilbesiktningarna egentligen mår, vissa ställen blir nästan rent överlyckliga och förvånade när man kommer som kund.

Men kanske någon digital uppladdning av checklista och protokoll för respektive "projekt" med tillhörande bilder? Och därutöver strängare straff för den som inte uppfyller kraven..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.