S Slugge skrev:
Ok, förstår. Finns inga konkreta förslag, jag ska sammanställa alla punkter till något vettigt, tycker du..

Tycker förvisso idén är intressant, men som jag tidigare skrivit så tror jag inte den ligger rätt i tiden. Men om några år kan det helt klart vara läge att sammanställa ett färdigt förslag och påbörja påtryckningar. Nu blir det mest att tråden svävar iväg, man får nog ta ut essensen ur samtliga trådar och lägga fram i någon diskussionsgrupp.
Om DU har behov av en sammanställning, så är det väl upp till dig att göra en sådan. Jag har gett dig tre konkreta förslag som nämnts i denna tråden.
Vad är syftet med sammanställningen som du eftersöker? Är det för att lämna in till politiker så är jag med och hjälper. Är det för att du vill se det snyggt och prydligt, så är jag inte din lakej.

Absolut kan den vara fel i tiden, och enligt vissa är den säkert alltid fel i tiden.
Jag tror att villaägarna och andra större grupper är rätt väg att gå. Lika korrupt sätt som branschorganisationerna agerar på, och därmed samma slagkraft.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om möjligt ser jag personligen hellre att min läkare är mätt och belåten och därmed kan göra lämpliga medicinska bedömningar än hungrig och kanske inte lika klartänkt. Jag är fullständigt övertygad om att sjukvården är kapabla att göra de bedömningar som krävs för att bedöma om patienten kan vänta lite.
Eller varför inte jobba med paltkoma? ;)

Det går ju att lösa lunchen genom att byta av varandra. Eller?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om DU har behov av en sammanställning, så är det väl upp till dig att göra en sådan. Jag har gett dig tre konkreta förslag som nämnts i denna tråden.
Vad är syftet med sammanställningen som du eftersöker? Är det för att lämna in till politiker så är jag med och hjälper. Är det för att du vill se det snyggt och prydligt, så är jag inte din lakej.

Absolut kan den vara fel i tiden, och enligt vissa är den säkert alltid fel i tiden.
Jag tror att villaägarna och andra större grupper är rätt väg att gå. Lika korrupt sätt som branschorganisationerna agerar på, och därmed samma slagkraft.
Menar bara att 750 inlägg skrivits enbart i denna tråd, och det finns många fler.
Mycket vettigt, men även mycket ovettigt och framförallt omöjligt för någon att enkelt förstå vad man vill få ut av det hela.

Ja, det med villaägarna låter ju rimligt, att dessa ska få göra sina röster hörda, har bara en misstanke om att du kommer bli besviken då du hör vad rösterna vill.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
JanneJanne123
Erik_Hansson skrev:
Det går ju att lösa lunchen genom att byta av varandra. Eller?
Ja, nu är jag inte läkare, men jag utgår ifrån att de inte lämnar folk i väntrummet och drar på lunch för att jävlas. I möjligaste mån försöker man nog lösa problemet med överlapp som på alla andra produktionskritiska verksamheter.

Nu är vi rejält OT och jag försvarar en yrkeskår jag inte tillhör, så för min del har jag inte mer att tillägga gällande detta.

Det stora problemet, som jag ser det, är att elinstallationsbranschen inte vill få till någon förändring. Tvärt om är min uppfattning att de gärna skulle se mycket hårdare regler, för att skydda sitt skrå. Och så länge elinstallationsbranschens aktörer uppfattas av lagstiftarna som några slags magiker med insikter som ingen annan innehar, så kommer inte heller lagstiftarna göra några försök att förbättra situationen för bostadsägarna.

Att driva argument som "det är för svårt att sätta gränser", "det är för jobbigt att förändra något", "det går inte att få till vettiga kontroller", "det kommer bli Vilda Västern" är i mina ögon trams. Vill man så går det...vill man inte, är dock allt omöjligt.

Det jag tror behövs är en upplysningskampanj. Där privatpersoner och politiker (som ju är privatpersoner också) får upp ögonen för hur absurda reglerna är gällande elinstallation, samt att el inte är så farligt som elinstallationsbranschen lyckats lura väldigt många att tro. Man läser ju ofta i den här typen av trådar om folks erfarenheter av hur "vanliga" människor reagerar när man börjar förklara hur reglerna fungerar. Jag har själv upplevt det många gånger, och reaktionen är i princip alltid: "Men det är ju helt sjukt!!".

Vi kan inte ha lagar som "vanligt" folk tycker är helt sjuka. Och återigen, problemet med lagarna som omger elinstallation är att folk inte är medvetna om hur sjuka de är...eftersom de inte känner till dem och detta på grund av att de köpt skrämselpropagandan med hull och hår.

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nä, du har rätt, en läkare förtjänar inte att få gå på lunch.
Jag råkade ut för en överläkare som vabbade på min bokade tid. Får dom ha barn också?

13th Marine 13th Marine skrev:
UL är... intressanta...
Kommer inte ihåg exakta detaljer, men i grova drag anser de att <15W är inga problem, >15W är brandfara och behöver regleras...
Det är UL inte ensamma om, det gäller även i flera europeiska standarder. Men det är 15 W vid felfall, d.v.s. det får inte utvecklas 15 W ens om du kortsluter nåt. Det gör att det blir rätt begränsat, i princip måste dessa 15 W vara efter en strömförsörjning eller säkring som begränsar vilken maxeffekt man kan få ut vid fel.

Jasså?
Det har jag missat, vilka standarder tänker du på då?

Kommer inte ihåg exakta detaljer, vet att det skapade en del huvudbry och gav känslan av att sila mygg och svälja kameler.

Jag vill minnas att dessa 15 W fanns med i flera standarder, men det är 7 år sen jag slutade jobba med provning så minnet är inte helt färskt.

Limited power (som jag tror det heter) i EN 61010-1 hade ännu högre gräns, där var gränsen för tomgångsspänning gånger kortslutningsström 150 VA vill jag minnas.

Okej, jag har mest jobbat med nätverksprylar samt nätverkskameror och inte stött på det (EN61010-1 verkar vara för Elektrisk utrustning för mätning, styrning och laboratorieändamål).

Jag har läst många säkerhetsstandarder men aldrig stött på det där med 15 W. 61010 handlar om säkerhet hos mätinstrument som jag har läst noggrant för ett bra tag sedan utan att minnas något om detta.

60335 har 15w. Hushållsprodukter.

Där satt den! Handlar dock om delar som man kan undanta från vissa krav på t.ex värmeutveckling. Jag fattade det som att det fanns krav på att vissa delar inte fick utveckla mer än 15 W.

Vad är det ni diskuterar egentligen? Och framförallt...vad har det för bäring på trådens ämne?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
C creability skrev:
En läkare anser sig alltid vara lite bättre. Du kan gott sitta med ditt avslagna ben på akuten i ett par timmar. Jag har suttit där och sett läkaren gå på lunch med sina kollegor, jag frågade sköterskan rakt ut: "gick han på lunch nu?", svaret: "ja han måste ju äta han också". Om jag har en tid på vårdcentralen 09.00, när är det ok att bli "insläppt"? 10.00? "Varsågod att sitta ner, du kan ta av dig skjortan så kommer doktorn snart". 25 minuter senare, alltså sammanlagt 85 minter försent kommer läkaren in, tittar, debiterar, skickar debiteringen till staten som sköter subventionen. Är jag rättslös? Jag debiterar 1200 i timmen, kan jag få dem av läkaren? Nä, skulle inte tro det...
Och det här med elen, "don't get me started", om min dimmerkontakt i väggen slutar funka så går jag till Claes Ohlson, köper en ny och sätter dit den själv, skulle aldrig falla mig in att ringa en elektriker som vill ha 1200 i "uttrycknings-avgift" och som sen måste "ner till bilen och hämta en grej" eller "till kontoret för han har inte del delen". Jag känner mig som en bankomat när jag ringer hantverkare. Själv är bäste dräng. Är det något jag inte kan så tar jag reda på hur det funkar och fixar själv, har inte gått fel än och jag har "själv-pulat" (låter perverst :) i 35 år.
Du trollar förmodligen men jag kan svara en gång ändå.

I korthet, om du har ett brutet ben och inte just nu har outhärdlig smärta så kommer jag sannolikt att prioritera lunchen ja. Det är för att jag inte vet när jag får äta. Har jag en lucka där ingen försöker dö just för tillfället så äter jag.

Ang vårdcentralen så har jag ingen aning om vad som hände i ditt fall men som jag sagt tidigare så kan det vara så (och har varit så bl.a. för mig) att man måste ge ett besked om att röntgenundersökningen har visat en tumör i magen som måste kollas upp eller att sjukdomen som varit stabil i många år nu plötsligt försämrats och att det inte finns mer att göra. Om patienten då blir "lite" ledsen och gråtig och så kommer jag inte skicka ut den i väntrummet bara för att kvarten som jag har är slut. Du får vänta. Ja, om du inte håller på och dör förstås.

För övrigt ber jag dig hålla dig till trådens ämne. Jag har aldrig påstått att jag är "bättre" än någon annan, vad du än menar med det. Däremot har jag påstått att jag utan vidare klarar av att göra en elinstallation i en villa och gärna skulle ha ett sätt att få göra det lagligt. Ett sätt skulle vara att jag visade upp mina färdigheter på ett eller flera relevanta prov istället för att gå och harva i fyra år på en elfirma.

• Gilla
sunqan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.