118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Det låter väldigt otroligt att alla ointresserade, tummenmittihanden som inte hempulat innan skulle rusa och ta ett elkörkort och fara hem och begå en el-harakiri. Snarare skulle vi hempulate kanske göra bättre och säkrare jobb samt slippa begå lagbrott.N Nerre skrev:Du menar att det är noll olyckor i trafiken trots ett enormt lagbrytande?
Eller menar du på fullt allvar att du tror att det är fler som bryter mot lagen när det gäller elinstallationer än i trafiken? Då antar jag att du inte vistas så mycket i trafiken...
Både elinstallationsarbete och bilkörning kräver "certifikat".
I det ena fallet (bilkörning) är det relativt enkelt att få certifikatet, i det andra fallet (elektriker) är det svårare att få certifikatet.
I det fall där det är enkelt att få certifikatet (körkort) är det mycket olyckor, i det fall där det är svårare att få certifikatet (installationsbehörighet) är det mindre olyckor.
Du vill alltså lätta på kraven för elinstallation, vilket baserat på ovanstående troligen kommer att leda till fler olyckor?
Man kan gå en kvällskurs med lite praktik och sedan hämta ut en hagelbrakare och bege sig ut i skog och mark och panga lagligt.
Man kan gå en kvällskurs med lite praktik och sedan bege sig ner till hamnen och hyra en 60-fots segelbåt och braka ut bland kobbar och kanotister lagligt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är samma för mig, speciellt för mindre jobb. Nu måste jag koppla bort en del uttag, lampor, tvättmaskin och jfb för att komma vidare. Lagen förbjuder mig att göra det själv. Det borde ta under en timme för mig att göra fet. Men vilken elektriker vill komma hit för det...O OTTO_75 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du argumenterar för att lätta på kraven för elinstallationer genom att hänvisa till att det sker mer olyckor i trafiken, det logiska vore väl att istället höja kraven för körkort?Cancerman_777 skrev:
Jag tycker personligen att det är alldeles för enkelt och billigt att behålla körkortet. En förnyad uppkörning var femte år kan inte vara nåt problem, det blir en hundralapp om året ungefär för att få behålla körkortet, kostnaderna för att köra bil överskrider detta med råge.
Men sen är ju frågan hur man ska jämföra elolyckor och trafikolyckor. Man borde väl jämföra per timmes arbete (d.v.s. en timmes elinstallation motsvarar en timmes bilkörande). Då är jag rätt övertygad om att entalet olyckor per arbetad timme inte är större för trafiken än för elinstallationerna.
Även om man jämför per capita (d.v.s. antalet elolyckor per personer som mekar med el jämfört med antalet trafikolyckor per personer som kör bil) så är jag övertygad om att trafiken faktiskt får väldigt låga siffror.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, jag hänvisar till att det enligt staten och branschen görs en faslig massa fulel och ÄNDÅ sker inte speciellt många olyckor. Sedan JÄMFÖR jag med trafiken och även med intagande av Alvedon (som absolut inte kräver någon licens) och som troligen tas i väldigt stor utsträckning, och i båda fallen är olyckorna fler. Det finns många fler exempel, men det känns inte som att du läser ordentligt eller ens vill ta till dig vad denna tråden avhandlat.N Nerre skrev:Du argumenterar för att lätta på kraven för elinstallationer genom att hänvisa till att det sker mer olyckor i trafiken, det logiska vore väl att istället höja kraven för körkort?
Jag tycker personligen att det är alldeles för enkelt och billigt att behålla körkortet. En förnyad uppkörning var femte år kan inte vara nåt problem, det blir en hundralapp om året ungefär för att få behålla körkortet, kostnaderna för att köra bil överskrider detta med råge.
Men sen är ju frågan hur man ska jämföra elolyckor och trafikolyckor. Man borde väl jämföra per timmes arbete (d.v.s. en timmes elinstallation motsvarar en timmes bilkörande). Då är jag rätt övertygad om att entalet olyckor per arbetad timme inte är större för trafiken än för elinstallationerna.
Även om man jämför per capita (d.v.s. antalet elolyckor per personer som mekar med el jämfört med antalet trafikolyckor per personer som kör bil) så är jag övertygad om att trafiken faktiskt får väldigt låga siffror.
OT, men håller med.
Det kan säkert stämma. Faktum kvarstår dock; noll olyckor 2017 (tror jag det skrevs tidigare i tråden) trots att 30 % av våra villor har fulel.
Jag vill understryka än en gång att de lättnader många av oss vill ha är INTE för att kunna arbeta som elektriker. Det är för att kunna göra arbete på en anläggning som vi själva äger OCH har ett juridiskt ansvar för.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Fast vi vill inte lätta på kraven, vi vill att man ska ha rätt kompetens för jobbet.
Det vi vill ha bort är kravet på praktik, vi anser att kompetensen kan visas genom andra, mindre tidskrävande, metoder.
Och när man ändå är i farten kan man sektionerna utbildningen i rimliga nivåer (du behöver inte lära dig köra buss, lastbil och taxi för att köra bil)
Det vi vill ha bort är kravet på praktik, vi anser att kompetensen kan visas genom andra, mindre tidskrävande, metoder.
Och när man ändå är i farten kan man sektionerna utbildningen i rimliga nivåer (du behöver inte lära dig köra buss, lastbil och taxi för att köra bil)
Kanske skulle vara vara med "praktik" för en del deltagare här i tråden.
Gärna hos en elfirma som gör små kompletterande och lite större installationer hemma hos folk. för att få en bild hur vardagen ser ut från den sidan.
Då ser ni inte bara biten när installatören är hemma hos er. Som man gör om man är beställare.
Gärna hos en elfirma som gör små kompletterande och lite större installationer hemma hos folk. för att få en bild hur vardagen ser ut från den sidan.
Då ser ni inte bara biten när installatören är hemma hos er. Som man gör om man är beställare.
Vi kan väl i så fall vara överens om att nuvarande system med auktorisation behöver revideras? Då det finns ett enormt hopp mellan A och B samt ett hyfsat stort mellan B och nödig kännedom.13th Marine skrev:
Fast vi vill inte lätta på kraven, vi vill att man ska ha rätt kompetens för jobbet.
Kan du inte spalta upp hur det nya systemet skulle kunna se ut? Någon har nämnt DII 25 som gräns exempelvis..
Finns ett förslag tidigare i trådenS Slugge skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag garanterar att även du har vissa saker i samhället och vardagen du tycker är irrationella, felaktiga och dumma. Skall de som tycker du har fel i dina åsikter då hänvisa dig till praktik inom det området? Vad vet du om min arbetslivserfarenhet? Det var säkert ett väl menat inlägg, men jag blir provocerad av det.H HSP skrev:Kanske skulle vara vara med "praktik" för en del deltagare här i tråden.
Jag har inte läst hela denna tråd, men vill säga:
Man tänker sig fallet att en Elektriker A som är egenföretagare i Sverige vill jobba ihop pengar och anlita en Elfirma B för att sätta upp ett extra eluttag i sitt hem, kostnad 2000 kr, inkl. moms.
Han skulle givetvis själv kunna montera uttaget, men exemplet är för att visa på hur den giriga staten plundrar befolkningen.
Elektriker A utför eljobb:
5 h à 700 kr/h = 3500 kr.
25 % moms = 875 kr
Kunden måste alltså betala 4375 kr, inkl. moms
Elektriker A har då fått in i sin elfirma 4375 kr.
Men Staten vill ha det mesta, nämligen:
momsen 875 kr.
ca 32 % arbetsgivareavgift på 3500 kr = 1120 kr.
ca 35 % inkomstskatt på 3500 kr = 1225 kr.
Kvar i plånboken att handla för får elektrikern futtiga 1155 kr.
Dvs 231 kr/h.
Alltså av de 4375 kr kunden betalar får elektrikern endast behålla 1155 kr.
Någon(giriga Staten) snor alltså 73,6 % av vad en kund betalar Elektrikern As elfirma.
Ska Elektriker A anlita en Elfirma B att sätta upp ett extra eluttag, tvingas han alltså jobba hela 8,7 h. Egentligen måste han jobba ännu mer, pga han har administationskostnader, bokföring, lokalkostnader, elräkning etc.
Är det verkligen rättvist att någon annan(staten) ska tjäna mycket mycket mer än Elektriker A på hans utförda jobb?
Man tänker sig fallet att en Elektriker A som är egenföretagare i Sverige vill jobba ihop pengar och anlita en Elfirma B för att sätta upp ett extra eluttag i sitt hem, kostnad 2000 kr, inkl. moms.
Han skulle givetvis själv kunna montera uttaget, men exemplet är för att visa på hur den giriga staten plundrar befolkningen.
Elektriker A utför eljobb:
5 h à 700 kr/h = 3500 kr.
25 % moms = 875 kr
Kunden måste alltså betala 4375 kr, inkl. moms
Elektriker A har då fått in i sin elfirma 4375 kr.
Men Staten vill ha det mesta, nämligen:
momsen 875 kr.
ca 32 % arbetsgivareavgift på 3500 kr = 1120 kr.
ca 35 % inkomstskatt på 3500 kr = 1225 kr.
Kvar i plånboken att handla för får elektrikern futtiga 1155 kr.
Dvs 231 kr/h.
Alltså av de 4375 kr kunden betalar får elektrikern endast behålla 1155 kr.
Någon(giriga Staten) snor alltså 73,6 % av vad en kund betalar Elektrikern As elfirma.
Ska Elektriker A anlita en Elfirma B att sätta upp ett extra eluttag, tvingas han alltså jobba hela 8,7 h. Egentligen måste han jobba ännu mer, pga han har administationskostnader, bokföring, lokalkostnader, elräkning etc.
Är det verkligen rättvist att någon annan(staten) ska tjäna mycket mycket mer än Elektriker A på hans utförda jobb?