Fairlane
N Nerre skrev:
Jag tycker personligen att det är alldeles för enkelt och billigt att behålla körkortet. En förnyad uppkörning var femte år kan inte vara nåt problem, det blir en hundralapp om året ungefär för att få behålla körkortet, kostnaderna för att köra bil överskrider detta med råge.
Det där låter ju alldeles livsfarligt. Det enda rimliga är att man helt tar ifrån vanligt folk rätten att köra bil. För att få framföra en bil, eller annat motorfordon, så borde det krävas minst 1 år på komvux. Sen borde man tvingas köra med handledare i 4 år. Efter det så kan man få köra själv (men bara i arbetet) om man är anställd på ett företag som med en egenkontrollplan.

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag garanterar att även du har vissa saker i samhället och vardagen du tycker är irrationella, felaktiga och dumma.
När jag tycker att nåt verkar konstigt försöker jag ta reda på varför ser fungerar som det gör. Jag tar reda på hela historiken varför det ser ut som det gör och försöker förstå det hela från alla inblandades synvinklar. Och då är det faktiskt väldigt få saker som är irrationella. Möjligen är de på ett visst sätt på grund av en viss anledning, och skulle kunna vara på ett annat sätt.

Men i den här tråden så är det många som presenterar sin åsikt som fakta eller sanning, det är det jag opponerar mig mest mot. Om du tycker att nåt borde kunna göras, skriv då att du tycker att det borde kunna göra. Inte att det kan göras.

Det är ju liksom så att de regelverk vi har oftast tagit fram av en massa experter under en lång tid, det har varit remissrundor och liknande. Jag känner då att jag som en enskild privatperson har väldigt svårt att argumentera för att alla dessa experter har fel.

Det är inte helt trivialt att ändra på regelverket, men om du anser att det kan göras så är det bara att skriva ihop ett förslag, skicka ut på remiss och sen skicka till nån riksdagsledamot som kan driva frågan åt dig. Om nån kommer med ett förslag som är bättre än dagens system, på alla sätt och vis, så lär ingen opponera sig mot att ändra systemet. Problemet är att de flesta förslag om ändringar som folk lägger fram tar inte hänsyn till hela bilden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Är det verkligen rättvist att någon annan(staten) ska tjäna mycket mycket mer än Elektriker A på hans utförda jobb?
Nu börjar det gränsa till politik igen, men poängen här är att staten är "vi". Staten är inte nån annan utomstående person. De pengarna staten får in går till vår välfärd.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om nu det Börjar skriver stämmer så låter det onekligen som att lagen en gång i tiden hade en funktion som numera kan behöva en översyn.

Inlägget från Bo: Det olagliga att dra el, när hur och var? [länk]
Som vi vet skedde denna översyn för några år sen. Tror resultatet förvånade många och kanske blev lite av en kompromiss för att hålla stora intressenter nöjda.

Men allt det som skrivs om i denna tråd diskuterades också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast vi vill inte lätta på kraven, vi vill att man ska ha rätt kompetens för jobbet.

Det vi vill ha bort är kravet på praktik, vi anser att kompetensen kan visas genom andra, mindre tidskrävande, metoder.

Och när man ändå är i farten kan man sektionerna utbildningen i rimliga nivåer (du behöver inte lära dig köra buss, lastbil och taxi för att köra bil)
Är fullt övertygad om att ett teoretiskt och praktiskt prov mkt väl kan säkra högre kvalitet och säkerhet på dessa enkla elinstallationer som vi diskuterar, än vad en del nytagna certifikat i branschen presterar.
Klarar man att redogöra för de grundläggande anledningarna till kraven på jordning, jfb, kabelarea, uppdelning på olika faser, praktiskt handhavande som isolering , rördragning och använda klammor eller andra förbindelser etc, så kommer man inte att ställa till med några dödsfall iaf.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När jag tycker att nåt verkar konstigt försöker jag ta reda på varför ser fungerar som det gör. Jag tar reda på hela historiken varför det ser ut som det gör och försöker förstå det hela från alla inblandades synvinklar. Och då är det faktiskt väldigt få saker som är irrationella. Möjligen är de på ett visst sätt på grund av en viss anledning, och skulle kunna vara på ett annat sätt.

Men i den här tråden så är det många som presenterar sin åsikt som fakta eller sanning, det är det jag opponerar mig mest mot. Om du tycker att nåt borde kunna göras, skriv då att du tycker att det borde kunna göra. Inte att det kan göras.

Det är ju liksom så att de regelverk vi har oftast tagit fram av en massa experter under en lång tid, det har varit remissrundor och liknande. Jag känner då att jag som en enskild privatperson har väldigt svårt att argumentera för att alla dessa experter har fel.

Det är inte helt trivialt att ändra på regelverket, men om du anser att det kan göras så är det bara att skriva ihop ett förslag, skicka ut på remiss och sen skicka till nån riksdagsledamot som kan driva frågan åt dig. Om nån kommer med ett förslag som är bättre än dagens system, på alla sätt och vis, så lär ingen opponera sig mot att ändra systemet. Problemet är att de flesta förslag om ändringar som folk lägger fram tar inte hänsyn till hela bilden.
Och vad är det du tror att jag inte förstått? Enkom för att jag inte uttrycker mig EXAKT som du anser att man bör, så ger inte det dig per automatik rätt, eller att ditt sätt eller uttryck är korrekt. Det låter som att du har problem med hur jag uttrycker mig, och jag ber dig specificera.

Det du missar i all din förståelse och experter är att när ett vinstintresse förekommer, infinner sig oerhört snabbt korruption. Dagens lobbyism är ingenting annat än korruption på högsta nivå. Att hävda att el är farligt är inte argument nog för att förbjuda anläggningsägaren från att serva och bygga och modifiera sin egen egendom.

S Slugge skrev:
Som vi vet skedde denna översyn för några år sen. Tror resultatet förvånade många och kanske blev lite av en kompromiss för att hålla stora intressenter nöjda.

Fast denna översyn ändrade väl mest på hur behörigheten användes inom ett företag. Hur man skaffar sig behörighet ändrades väl inte.

Mikael_L
N Nerre skrev:
Det är väl just det som är det största problemet med att ha en begränsad utbildning, folk kommer inte att hålla sig inom sina begränsningar utan överskatta sin förmåga.
Men de yrkesarbetande elektrikerna överskattar aldrig sin förmåga?

N Nerre skrev:
Fler har tagit upp körkortet som exempel, och innehav av körkort förhindrar ju varken fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar eller överlast. Skulle vi få färre fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar och folk som kör med överlast om vi tog fram ett enklare körkort som t.ex. bara gav behörighet till 70-vägar och långsammare? Jag tvivlar.
Det kanske inte skulle bli färre fyllekörningar eller överlast.

Men vad tror du, skulle det bli fler fyllekörningar och överlast?

Jag kan dock tänka mig att det kanske skulle bli färre olovlig körning.

Redigerat:
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Och där bevisade du just varför det är problem med hemmapulande... Om du tror att det är sådär enkelt förstår jag att du inbillar dig att det är onödigt med behörighet.
Eh, du det är faktiskt precis bara sådär enkelt.

På firman jag jobbar åt är det utan tvekan jag som är mest haj på att räkna på alla belastningar och villkor och sånt. Och jag är definitivt den som är mest hemma i alla lagar och regler och standarder. Den behöriga (ursäkta, auktoriserade) är också duktig, troligen den duktigaste av de 4 olika jag jobbat under, han behöver inte min hjälp egentligen, men han brukar lite då och då dryfta saker och ting med mig, lite bollplank sådär.
Sen finns det en till delägare som också har en herrejösses massa år bakom sig i branschen, han är utan tvekan duktig och kunnig med, han kanske inte riktigt kan räkna på allt möjligt, eller vill ... Men han har åtminstone en väldigt god och bra känsla för när det behövs räknas. Och också rätt bra koll i överlag på lagar och regler.

Men sen då, då har vi 10 st till, de som utför själva jobben, de är i åldrarna 19-67 år (ca) och har allt ifrån noll år i yrket till 40 år, och ingen av dessa vet det minsta mer än:
brun, blå, gulgrön, 16 och 20 rör, 10 och 16 A säkringar, 1,5 och 2,5 mm2 FK.

Och jag antar att det är så på andra firmor också. Ty ska jag vara ärlig så har jobbat under en behörig som knappt verkade kunna mer än så själv. Dessutom utförda han regelvidriga installationer, och ville att jag också skulle göra felaktiga saker, då blev vi osams.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Du argumenterar för att lätta på kraven för elinstallationer genom att hänvisa till att det sker mer olyckor i trafiken, det logiska vore väl att istället höja kraven för körkort?
Det är ingen som argumenterar för att lätta på kraven.

Det argumenteras för att det ska erbjudas en möjlighet att kunna utföra enklare eljobb i typisk hemmamiljö med minst samma krav som annars.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L
A Arnodt skrev:
Jag har inte läst hela denna tråd, men vill säga:
Man tänker sig fallet att en Elektriker A som är egenföretagare i Sverige vill jobba ihop pengar och anlita en Elfirma B för att sätta upp ett extra eluttag i sitt hem, kostnad 2000 kr, inkl. moms.
Han skulle givetvis själv kunna montera uttaget, men exemplet är för att visa på hur den giriga staten plundrar befolkningen.

Elektriker A utför eljobb:
5 h à 700 kr/h = 3500 kr.
25 % moms = 875 kr
Kunden måste alltså betala 4375 kr, inkl. moms

Elektriker A har då fått in i sin elfirma 4375 kr.
Men Staten vill ha det mesta, nämligen:
momsen 875 kr.
ca 32 % arbetsgivareavgift på 3500 kr = 1120 kr.
ca 35 % inkomstskatt på 3500 kr = 1225 kr.
Kvar i plånboken att handla för får elektrikern futtiga 1155 kr.
Dvs 231 kr/h.
Alltså av de 4375 kr kunden betalar får elektrikern endast behålla 1155 kr.
Någon(giriga Staten) snor alltså 73,6 % av vad en kund betalar Elektrikern As elfirma.

Ska Elektriker A anlita en Elfirma B att sätta upp ett extra eluttag, tvingas han alltså jobba hela 8,7 h. Egentligen måste han jobba ännu mer, pga han har administationskostnader, bokföring, lokalkostnader, elräkning etc.

Är det verkligen rättvist att någon annan(staten) ska tjäna mycket mycket mer än Elektriker A på hans utförda jobb?
Bara lite kortfattat, men du har räknat fel på flera sätt och ställen här, det blir inte alls så mycket skatt. Men visst blir det en hel del skatt ändå. Men skolan, vården, polisen, försvaret, järnvägarna osv är inte gratis, så någonstans måste kulorna trilla in.

Men jag tänker inte lusa ner denna tråd med någon mer skattediskussion nu. Starta en ny tråd om just skatterna om du vill skriva mer om det, och hänvisa mig dit i PM eller i ett kort inlägg i denna tråd.

Mikael_L
S Slugge skrev:
Hur vet du det?
Var du med?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag garanterar att även du har vissa saker i samhället och vardagen du tycker är irrationella, felaktiga och dumma. Skall de som tycker du har fel i dina åsikter då hänvisa dig till praktik inom det området? Vad vet du om min arbetslivserfarenhet? Det var säkert ett väl menat inlägg, men jag blir provocerad av det.
Inte meningen att provocera. Jag menade att man kan få en "bättre" uppfattning eller förståelse varför något är som det är när om ser helheten. och inte bara bitar ur helheten.
Sedan är det klart att det mesta går att utveckla och förbättra, det är även då bättre att veta om helheten än bara delar av.
Och jag har inte något mot att någon "utifrån" ser med "nya" ögon på problem.

Ps. även jag tycker vissa saker är fel och har andra åsikter om en del saker, jag försöker i de ämnen som intresserar mig att få reda på så mycket som möjligt varför det är som det är innan jag försöker påverka.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.