118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Kritiken som höjs i denna tråden är inte mot elektriker. Den är riktad mot det korrupta system som vi har idag. Jag tror inte det är förståelse för elektrikerna som saknas, utan tilltro till "experterna" som är korrupta och handlar i egen sak. Bryt ner arbetsuppgifterna och momenten som en villainstallation består i, så ser man att det verkligen inte är någonting konstigt eller svårt, förutsatt att man har tillgång till korrekt information. Man måste inte ha gjort 1600 timmars praktik för att reda ut det i sin egen fastighet.H HSP skrev:Inte meningen att provocera. Jag menade att man kan få en "bättre" uppfattning eller förståelse varför något är som det är när om ser helheten. och inte bara bitar ur helheten.
Sedan är det klart att det mesta går att utveckla och förbättra, det är även då bättre att veta om helheten än bara delar av.
Och jag har inte något mot att någon "utifrån" ser med "nya" ögon på problem.
Ps. även jag tycker vissa saker är fel och har andra åsikter om en del saker, jag försöker i de ämnen som intresserar mig att få reda på så mycket som möjligt varför det är som det är innan jag försöker påverka.
Redigerat:
Den kritik jag kan ha mot elektriker skulle i så fall vara att flera av dem helt okritiskt försvarar systemet med näbbar och klor. Dock kan jag ha förståelse för att det är lätt för dem att dra slutsatsen att vi som vill öppna upp för visst hempuleri antingen är ute efter att ta deras jobb, och/eller att vi nedvärderar deras kompetens.Cancerman_777 skrev:
I mitt fall, och jag dristar mig till att påstå de flesta andra som delar min uppfattning om reglerna, är det absolut inte så. Jag (vi) tror att elektriker kommer få mer (och roligare) jobb om reglerna lättas upp, och jag (vi) har stor respekt för elektrikers yrkeskompetens.
Det är svårt att föra en konstruktiv diskussion ifall den ena parten känner sig förnärmad och förminskad. Så till er som känner så; försök att låta logiken vara i framsätet och låt känslorna sitta i baksätet...bara då kan det bli konstruktivt.
Minns hur det var när jag gick på servicejobb för 20 år sedan.
Nu var detta jobb åt företagskunder.
Vi utgick alltid från firman och avslutade alltid dagen kl 16:00 på firman. på måndagsmorgonen samlades 07:00-07:20 vi och fick arbetsordrar, ungefär för en vecka frammåt. man kanske han med 4-8 jobb per arbetsdag i snitt.
Man fick själv planera och eventuellt boka in med kunder om det inte redan var bestämt någon speciell tid.
Nu när det var jobb åt företag så var det oftast folk på plats mella 7-16.. = få bomkörningar
Man läste på arbetsorden vad det var för jobb under dagen plockade med materialet man anade skulle gå åt i kartonger från elfirmans egna lager.
Åkte till kund och genomförde jobbet, noterade vad som gått åt på arbetsordern (tid, km, material.)
Åkte till nästa och samma utförande ibland fick man åka tillbaka till firman för att hämta material som man inte anade i förväg att det skulle gå åt. (man hade normalt allt standard förbrukningsmaterial med sig, men fattades det en grej.)
osv.
Så körde man på tills det var dags att åka tillbaka till firman.
Ganska enkelt då det var minimalt med jobb uppbokade på exakta tider. utan man ringde och förvarnade kunden vilken dag man tänkte komma inte en exakt tid. så man körde på och så om man hade lite tid kvar på eftermiddagen så kollade man vilket jobb som skulle passa in tidsmässigt.
Det var inte många dagar som blev som man tänkt sej exakt från början, även fast man flyttade lunch och raster så de skulle passa jobben så kanske man hade tänkt att utföra fyra jobb ena dagen men det blev bara tre. och nästa dag var det kanske tvärt om.
På fredagseftermiddagen raporterade vi till arbetsledarna vilka jobb som var klara, och vilka som var kvar eller om något ej gått att slutföra pga anledning. Plockade ur eventuellt överblivet material, kollade att tidssedlarna stämde med noterad tid på arbetsorder.
vi skulle debitera 8 timmar per arbetsdag,
Övrig tid som planering, materialbeställning till lagret, mm spreds ut på alla veckans kunder. (om det inte var något special som tillhörde endast en kund, då fick givetvis den kunden betala det speciella)
Har efter att jobbat med detta förstått varför sotaren skriver att han kommer mellan 09:00-12:00 en viss dag.
Kan bara ana vilka problem det kan vara att gå med samma jobbtyp (små jobb) mot privatpersoner med exakta tider planerade för varje kund.
Har även förståelse för oss privatkunder som inte vill vara hemma en heldag för att elektrikern kommer någon gång under dagen mellan 07:00-16:00 för att göra ett småjobb.
Så det kanske gäller att försöka planera in mer en ett uttag inför elektrikerns besök.
Det är samma sak som att be målaren att måla ett dörrfoder, för att sedan komma tillbaka om en månad för att måla dörren.
Detta var ett svar enbart angående kostnaden baserat på egna erfarenheter. Inte om vem som "ska" få utföra vad.
Nu var detta jobb åt företagskunder.
Vi utgick alltid från firman och avslutade alltid dagen kl 16:00 på firman. på måndagsmorgonen samlades 07:00-07:20 vi och fick arbetsordrar, ungefär för en vecka frammåt. man kanske han med 4-8 jobb per arbetsdag i snitt.
Man fick själv planera och eventuellt boka in med kunder om det inte redan var bestämt någon speciell tid.
Nu när det var jobb åt företag så var det oftast folk på plats mella 7-16.. = få bomkörningar
Man läste på arbetsorden vad det var för jobb under dagen plockade med materialet man anade skulle gå åt i kartonger från elfirmans egna lager.
Åkte till kund och genomförde jobbet, noterade vad som gått åt på arbetsordern (tid, km, material.)
Åkte till nästa och samma utförande ibland fick man åka tillbaka till firman för att hämta material som man inte anade i förväg att det skulle gå åt. (man hade normalt allt standard förbrukningsmaterial med sig, men fattades det en grej.)
osv.
Så körde man på tills det var dags att åka tillbaka till firman.
Ganska enkelt då det var minimalt med jobb uppbokade på exakta tider. utan man ringde och förvarnade kunden vilken dag man tänkte komma inte en exakt tid. så man körde på och så om man hade lite tid kvar på eftermiddagen så kollade man vilket jobb som skulle passa in tidsmässigt.
Det var inte många dagar som blev som man tänkt sej exakt från början, även fast man flyttade lunch och raster så de skulle passa jobben så kanske man hade tänkt att utföra fyra jobb ena dagen men det blev bara tre. och nästa dag var det kanske tvärt om.
På fredagseftermiddagen raporterade vi till arbetsledarna vilka jobb som var klara, och vilka som var kvar eller om något ej gått att slutföra pga anledning. Plockade ur eventuellt överblivet material, kollade att tidssedlarna stämde med noterad tid på arbetsorder.
vi skulle debitera 8 timmar per arbetsdag,
Övrig tid som planering, materialbeställning till lagret, mm spreds ut på alla veckans kunder. (om det inte var något special som tillhörde endast en kund, då fick givetvis den kunden betala det speciella)
Har efter att jobbat med detta förstått varför sotaren skriver att han kommer mellan 09:00-12:00 en viss dag.
Kan bara ana vilka problem det kan vara att gå med samma jobbtyp (små jobb) mot privatpersoner med exakta tider planerade för varje kund.
Har även förståelse för oss privatkunder som inte vill vara hemma en heldag för att elektrikern kommer någon gång under dagen mellan 07:00-16:00 för att göra ett småjobb.
Så det kanske gäller att försöka planera in mer en ett uttag inför elektrikerns besök.
Det är samma sak som att be målaren att måla ett dörrfoder, för att sedan komma tillbaka om en månad för att måla dörren.
Detta var ett svar enbart angående kostnaden baserat på egna erfarenheter. Inte om vem som "ska" få utföra vad.
Kan vi försöka hålla diskussionen till fakta och inte konspirationsteorier?Cancerman_777 skrev:
Det du missar i all din förståelse och experter är att när ett vinstintresse förekommer, infinner sig oerhört snabbt korruption. Dagens lobbyism är ingenting annat än korruption på högsta nivå. Att hävda att el är farligt är inte argument nog för att förbjuda anläggningsägaren från att serva och bygga och modifiera sin egen egendom.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är ju det jag sagt finns massa bra elektriker tex dom som hänger här man sen finns det ju ännu fler som inte har lärt sej nått vettigt alls i skolan utom att man gör som chefen säger. Men om chefen som inte ens behöver vara elektriker eller ens förstå något om yrket säger fel vet dom inte om det.Mikael_L skrev:
På firman jag jobbar åt är det utan tvekan jag som är mest haj på att räkna på alla belastningar och villkor och sånt. Och jag är definitivt den som är mest hemma i alla lagar och regler och standarder. Den behöriga (ursäkta, auktoriserade) är också duktig, troligen den duktigaste av de 4 olika jag jobbat under, han behöver inte min hjälp egentligen, men han brukar lite då och då dryfta saker och ting med mig, lite bollplank sådär.
Sen finns det en till delägare som också har en herrejösses massa år bakom sig i branschen, han är utan tvekan duktig och kunnig med, han kanske inte riktigt kan räkna på allt möjligt, eller vill ... Men han har åtminstone en väldigt god och bra känsla för när det behövs räknas. Och också rätt bra koll i överlag på lagar och regler.
Men sen då, då har vi 10 st till, de som utför själva jobben, de är i åldrarna 19-67 år (ca) och har allt ifrån noll år i yrket till 40 år, och ingen av dessa vet det minsta mer än:
brun, blå, gulgrön, 16 och 20 rör, 10 och 16 A säkringar, 1,5 och 2,5 mm2 FK.
Och jag antar att det är så på andra firmor också. Ty ska jag vara ärlig så har jobbat under en behörig som knappt verkade kunna mer än så själv. Dessutom utförda han regelvidriga installationer, och ville att jag också skulle göra felaktiga saker, då blev vi osams.
Jag tycker personligen att alla som jobbar yrkesmässigt borde ha egen behörighet för det dom ska göra. Hur skulle det se ut om jag körde min grävmaskin bland folk under min överordnades behörighet?
Första gången jag läste att det är så regelverket är uppbyggt kring elbehörighet trodde jag inte på det. För mig är det helt obegripligt att det gått igenom...Andreas_kalmar skrev:
Det har gamla historiska orsaker, med en del vettiga skäl, då i alla fall.P Paxman skrev:
Jag har ägnat lite tid då och då under senaste året att gräva i historien om detta.
Får se om det kanske blir en tråd eller artikel så småningom.
Det skulle vara mycket intressant att läsa om Mikael_L, i så fall. Jag kan inte påstå att jag är så insatt i frågan, eftersom jag, när jag läste om detta, redan var starkt kritisk till regelverket...och jag måste erkänna att jag stängde av lite då. Men Andreas_Kalmars exempel kan ju överföras till i princip alla yrken. För att ta TS som exempel: vem som helst får utföra avancerad kirurgi så länge sjukhuset har någon som uppbär behörighet för det. Ett flygbolag får sätta en bagagehanterare bakom spakarna på en 747, så länge någon inom bolaget har licens för flygplanstypen.
P Paxman skrev:Det skulle vara mycket intressant att läsa om Mikael_L, i så fall. Jag kan inte påstå att jag är så insatt i frågan, eftersom jag, när jag läste om detta, redan var starkt kritisk till regelverket...och jag måste erkänna att jag stängde av lite då. Men Andreas_Kalmars exempel kan ju överföras till i princip alla yrken. För att ta TS som exempel: vem som helst får utföra avancerad kirurgi så länge sjukhuset har någon som uppbär behörighet för det. Ett flygbolag får sätta en bagagehanterare bakom spakarna på en 747, så länge någon inom bolaget har licens för flygplanstypen.
§ 1 Rekrytering till yrket Rekrytering av yrkesman som skall arbeta med sådana arbetsuppgifter som endast får utföras under överinseende av Elinstallatör och rekrytering av övriga arbetstagare skall ske enligt bestämmelserna i yrkesutbildningsavtalet. Vid rekrytering av övriga arbetstagare skall vederbörandes kompetensnivå motsvaras av lägst 3-årig gymnasieutbildning med inriktning inom avsett teknikområde. Arbetstagare får dock anställas om vederbörande på annat sätt förvärvat sådan yrkeskunnighet, som bedöms jämförlig med den utbildning som föreskrivs i yrkesutbildningsavtalet. I sådana fall bör ELY (Elbranschens lokala yrkesnämnd) rådfrågas innan anställning sker.
Självklart har man sett något undantag, men om man följer installationsavtalet så ska du inte ta in vem som helst, utan denne måste ha relevant utbildning.
Redigerat:
Tack för den citerade texten Matten, då är det inte riktigt så illa som jag uppfattat det. Det tar dock inte bort det faktum att en elfirma kan skicka ut en ensam osnuten person direkt efter gymnasiet, som nätt och jämnt klarat att ta studenten, för att utföra alla förekommande elinstallationer så länge någon inom firman har behörighet.
I fallet med utredningen kring det nya behörighetssystemet är det nog att betrakta som fakta att gruppen som skötteutredningen var sammansatt av företrädare från särintressen i elbranschen:N Nerre skrev:
http://www.sou.gov.se/n-201304-elbehorighetsutredningen/experter/
Så mycket till konspirationsteori är det knappast. Det är ju inte så att de tog in någon oberoende utifrån som fick genomlysa regelverket för att komma fram till något nytt. Det handlade mer om att harmonisera det befintliga systemet med krav ifrån EU och att förtydliga delar där det fanns oklarheter mellan parterna.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast man kan ta sej igenom en treårig utb. Utan att vara "lämplig" för anställning en diskution med en sk tvåårsmontör i veckan gav svaret att man i brist på takdosa kunde använda en kopplingsdosa istället och komplettera med en skruv igenom botten. En annan jag stötte ihop med på ett bygge efter att jag felsökt en maskin (ansluten med kabel) och insett att det va samma fas på l1 och l2 var medveten om detta pga en överbelastad matning hade smält men det är väl inget problem det lyser ju. Han var ledande montör på det bygget. Träffat ganska många sådana så lite tveksam blir man ju .