118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Intressant tråd - men jag skulle vilja trycka på det som nämnts i några inlägg.
Nämligen hur svårt det är att få en elektriker att ta på sig jobb.
Vårat hus står ca timman utanför större stad (där det byggs överallt) och vi har plan på att börja ordna med elen. Men, det är stört omöjligt att få ut en elektriker.
Egentligen är det samma med vvs, men skillnaden där är ju att jag får göra jobbet själv.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det. Jag vägrar ringa mer än max 2 gånger till samma firma, när svaret blir ett skratt (när jag berättar var huset är - vilket jobb jag tänker mig) samt ett " ring igen om ett par veckor så ska vi se..."
Jag kommer aldrig mer anlita firma för jobb, utan jag kommer göra sakerna som måste göras själv. Vilket såklart kräver att jag lär mig momenten...
Men när det gäller elen...
Det som händer nu är ju att jobbet inte blir gjort, huset har kvar sina gamla ledningar, saknar jfb osv. Jag skulle absolut avsätta tid för kurs/utbildning - men har ju såklart inte möjlighet att bli elektriker utifrån dagens utbildningssystem.
Nämligen hur svårt det är att få en elektriker att ta på sig jobb.
Vårat hus står ca timman utanför större stad (där det byggs överallt) och vi har plan på att börja ordna med elen. Men, det är stört omöjligt att få ut en elektriker.
Egentligen är det samma med vvs, men skillnaden där är ju att jag får göra jobbet själv.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det. Jag vägrar ringa mer än max 2 gånger till samma firma, när svaret blir ett skratt (när jag berättar var huset är - vilket jobb jag tänker mig) samt ett " ring igen om ett par veckor så ska vi se..."
Jag kommer aldrig mer anlita firma för jobb, utan jag kommer göra sakerna som måste göras själv. Vilket såklart kräver att jag lär mig momenten...
Men när det gäller elen...
Det som händer nu är ju att jobbet inte blir gjort, huset har kvar sina gamla ledningar, saknar jfb osv. Jag skulle absolut avsätta tid för kurs/utbildning - men har ju såklart inte möjlighet att bli elektriker utifrån dagens utbildningssystem.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Fyraårig teknisk elkraftinriktning gav dig den teoretiska behörigheten efter godkänt prov. Hur det ser ut idag vet jag inte, men jag vet att NT-programmen läser mycket djupare teori än vad du listat.Fairlane skrev:
Jag vet inte riktigt vilken utbildning det är så det blir svårt att jämföra. Såg följande om en utbildning till installationselektriker:
DE HÄR KURSERNA LÄSER DU:
- ELLPRA0 Praktisk Ellära 100
- ELRELK0 Elektromekanik 100
- DAODAT01a Datorteknik 1a 100
- MEKMEK01 Mekatronik 1 100
- ELRELF0 Elkraftteknik 100
- LARLARM0 Larm, övervakning och säkerhetssystem 100
- LARBRN0 Brandlarmsystem 100
- LARCCT0 CCTV-system 100
- LARINB0 Inbrottslarmsystem 100
- LARPAS0 Passersystem 100
- FÖSSEV0 Servicekunskap 100
- ELÄELM01 Elmätteknik 100
- ELRDAA0 Data och medianät 100
- GYAREE Gymnasiearbete 100
- INSELI0 Elinstallationer 200
- Totalt: 1 600 p
Jag tror nog att man kan hoppa ett antal av dessa och ändå kunna a ha en bättre koll på min anläggning.
Jag undrar om det är så mycket svårare än att köra bil, så att jag måste lägga ner 50 ggr mer tid på utbildning.
Som sagt var, det finns ettåriga komvuxutbildningar och liknande för elektriker.
https://teknikutbildarna.se/utbilda-dig-till-elektriker/
https://www.lernia.se/utbildning/komvux/elektriker/
https://www.distansia.se/allman-behorighet-el
https://www.studentum.se/skola/dist...auktoriserad-elinstallator-lagspanning-303515
(Distansia anger cirka 5 månader om man avsätter 2 kvällar i veckan, så det är kanske en mer rimlig nivå, dock verkar deras utbildning kräva lite större förkunskaper än flera av de andra.)
När man googlar så ser man också att en anledning till problemet är att elektriker inte är ett så eftertraktat yrke. Så alla ni som påstår att ni skulle kunna göra jobbet billigare har ju en enorm marknadspotential. En firma som kan ligga 20% under alla andra och kan ta alla jobb som folk frågar om kommer att kunna ha en enorm omsättning.
https://teknikutbildarna.se/utbilda-dig-till-elektriker/
https://www.lernia.se/utbildning/komvux/elektriker/
https://www.distansia.se/allman-behorighet-el
https://www.studentum.se/skola/dist...auktoriserad-elinstallator-lagspanning-303515
(Distansia anger cirka 5 månader om man avsätter 2 kvällar i veckan, så det är kanske en mer rimlig nivå, dock verkar deras utbildning kräva lite större förkunskaper än flera av de andra.)
När man googlar så ser man också att en anledning till problemet är att elektriker inte är ett så eftertraktat yrke. Så alla ni som påstår att ni skulle kunna göra jobbet billigare har ju en enorm marknadspotential. En firma som kan ligga 20% under alla andra och kan ta alla jobb som folk frågar om kommer att kunna ha en enorm omsättning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Den största delen i att låta folk pula hemma är att få folk att inse sina begränsningar och att de tar hjälp när de kommer dit.
De som orsakar absolut flest skador måste ju vara de som skarvar kablar med eltejp och sånt, dessa kommer inte försvinna oavsett vad vi gör.
Om folk som försöker göra ett seriöst jobb skalar av 11 eller 14mm av kabeln är förvisso ett fel, men risken för att det kommer orsaka ett fel ligger ju någonstans i häraden 0,01%.
Skador uppstår ju framförallt när folk gör vansinnesgrejer.
Nyckeln till att folk ska kunna greja själva är helt klart att få folk att förstå sina begränsningar och att ta fram ett regelverk som har stöd för detta.
De som orsakar absolut flest skador måste ju vara de som skarvar kablar med eltejp och sånt, dessa kommer inte försvinna oavsett vad vi gör.
Om folk som försöker göra ett seriöst jobb skalar av 11 eller 14mm av kabeln är förvisso ett fel, men risken för att det kommer orsaka ett fel ligger ju någonstans i häraden 0,01%.
Skador uppstår ju framförallt när folk gör vansinnesgrejer.
Nyckeln till att folk ska kunna greja själva är helt klart att få folk att förstå sina begränsningar och att ta fram ett regelverk som har stöd för detta.
Det är väl just det som är det största problemet med att ha en begränsad utbildning, folk kommer inte att hålla sig inom sina begränsningar utan överskatta sin förmåga.
Fler har tagit upp körkortet som exempel, och innehav av körkort förhindrar ju varken fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar eller överlast. Skulle vi få färre fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar och folk som kör med överlast om vi tog fram ett enklare körkort som t.ex. bara gav behörighet till 70-vägar och långsammare? Jag tvivlar.
Fler har tagit upp körkortet som exempel, och innehav av körkort förhindrar ju varken fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar eller överlast. Skulle vi få färre fortkörningar, rödljuskörningar, fyllekörningar och folk som kör med överlast om vi tog fram ett enklare körkort som t.ex. bara gav behörighet till 70-vägar och långsammare? Jag tvivlar.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Så är det - idioterna kommer finnas och de kommer alltid att strunta helt i reglerna ändå.N Nerre skrev:Det är väl just det som är det största problemet med att ha en begränsad utbildning, folk kommer inte att hålla sig inom sina begränsningar utan överskatta sin förmåga.
Vi som försöker göra allt fackmannamässigt behöver dock ges möjligheten till rätt förutsättningar och lite lösare tyglar, men också förstå hur lätt det kan gå fel.
Jag tror inte heller vi är överrepresenterade i statistiken över skador.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Krävs fortfarande en massa praktik tyvärr.N Nerre skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du jämför en situation som har nära noll olyckor TROTS ett enormt lagbrytande (enligt staten och branschen) med en företeelse som har långt mycket mer olyckor TROTS krav på certifikat... Det du hävdar är alltså vad?N Nerre skrev:Det är väl just det som är det största problemet med att ha en begränsad utbildning, folk kommer inte att hålla sig inom sina begränsningar utan överskatta sin förmåga.
Vidare finns kontrollinstanser på trafiken och ÄNDÅ så sker en massa lagbrott och olyckor. Elen har inte det, men en massa lagbrott och ingen kontrollinstans...
Du menar att det är noll olyckor i trafiken trots ett enormt lagbrytande?
Eller menar du på fullt allvar att du tror att det är fler som bryter mot lagen när det gäller elinstallationer än i trafiken? Då antar jag att du inte vistas så mycket i trafiken...
Både elinstallationsarbete och bilkörning kräver "certifikat".
I det ena fallet (bilkörning) är det relativt enkelt att få certifikatet, i det andra fallet (elektriker) är det svårare att få certifikatet.
I det fall där det är enkelt att få certifikatet (körkort) är det mycket olyckor, i det fall där det är svårare att få certifikatet (installationsbehörighet) är det mindre olyckor.
Du vill alltså lätta på kraven för elinstallation, vilket baserat på ovanstående troligen kommer att leda till fler olyckor?
Eller menar du på fullt allvar att du tror att det är fler som bryter mot lagen när det gäller elinstallationer än i trafiken? Då antar jag att du inte vistas så mycket i trafiken...
I det ena fallet (bilkörning) är det relativt enkelt att få certifikatet, i det andra fallet (elektriker) är det svårare att få certifikatet.
I det fall där det är enkelt att få certifikatet (körkort) är det mycket olyckor, i det fall där det är svårare att få certifikatet (installationsbehörighet) är det mindre olyckor.
Du vill alltså lätta på kraven för elinstallation, vilket baserat på ovanstående troligen kommer att leda till fler olyckor?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Som tex körkort finns ju i massa olika nivåer så det är väl den mest vettigaste jämförelsen alla kör ju inte lastbil och släp utan klarar sej med b kort. Jämför man då att anlita en abl elektriker för att montera ett uttag med att anlita en lastbilschaufför till att köra en liten budbil. Nä rätt kompetens där den behövs
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Det gäller att ha den rätta utbildningen och kunna beräkna samt dimensionera efter belastning och förläggning och förebygga personfara samt brandfara
Regler är inte påhittade för att jäklas med Svensson
Regler är inte påhittade för att jäklas med Svensson
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej. Det är nära nog noll olyckor inom el. TROTS att det inte finns kontroller men ändå ett enormt lagbrytande. Det känns som att du inte läst här i tråden? Eller underskattar du vad jag skriver? Eller halmgubbar du?N Nerre skrev:Du menar att det är noll olyckor i trafiken trots ett enormt lagbrytande?
Hemmapulandet sker i hemmet. För att klara av att sätta säker el, så kan jag säga att det är svårare/högre krav på körkortet än på att reda ut villael. Det är det vi pratar om. Inte att dimensionera kraftverk, förlägga matarledningar om 50 kV och liknande. Vi pratar om brun, blå, gulgrön, 16 och 20 rör, 10 och 16 A säkringar, 1,5 och 2,5 mm2 fk, osv. Håller vi oss till trådens ämne och avgränsning så är det definitivt svårare att ta körkort än att lära sig dra vanlig villael.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, men de skyddas ologiskt av en branschorganisation. Ingen har sagt att man vill ändra utbildningar, eller regler rörande anläggningens kapacitet.hsd skrev: