Du hävdade att man har fasen så många fler firmor att välja på.

Går jag in på t.ex. Eniro och söker på Elektriker får jag 12095 träffar, söker jag på mattläggare får jag 74...

Målare ger 7077 träffar.

Lite lustigt att du förresten tog byggbranchen som exempel, en branch där många verkar satt i system att köra företag i konkurs och blåsa sina kunder. Är det så du vill att elektrikbranchen ska fungera också?

• Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Och anledningen till det är väl just de regler vi har?
Det är troligen en faktor, men knappast den enda. Jag tror att samtliga elektriker har sett vansinnigt hempul, med fel material och fel installation etc. Det vi talar om är inte att släppa allt fritt, utan att låta folk gå en kortare kurs som gör att man skippar högtalarkabel som man hade liggande, väljer Wago före Torix, skalar kablar korrekt etc. När man gått en sådan kurs och visat att man klarar det så får man licens att göra vissa jobb. Det man utöver det får är en helt annan förståelse för när man kanske är ute på hal is och då väljer ett proffs.

Jag skulle gärna få en sådan utbildning och är beredd att betala en slant för det.

Om du jämför med exempelvis bilkörning så kan jag gå en utbildning och sen få framföra bil. Något sådant finns inte inom elsidan. Där ska jag först ha en utbildning och sen gå tillsammans med någon erfaren och vara anställd av en firma som är registrerade hos ESV.

En skillnad mot bilkörning är att bilkörning är mycket mer komplex med fler okända faktorer (exempelvis andra trafikanter). Händer det något som man känner sig osäker över i trafiken så kan man inte bara avbryta allt och ringa in ett proffs eller lösa på lite mer, man måste fatta ett beslut direkt.

Trots dessa skillnader så får man ta körkort.

Vad gäller våra låga dödsfallssiffror inom el och vårt behörighetssystem, så kan man kanske jämföra med utlandet där systemet saknas. Hur ser det egentligen ut där? För det 10 ggr fler per capita? 100 ggr fler? 1000 ggr fler? Då har vi inte ens tagit hänsyn till att vi här talar om att folk måste förstå varför man måste ha rätt kabel, varför det är viktigt att man räknar på vissa saker, varför det är viktigt att skala rätt, mäta rätt, använda rätt färg på kabel (och inte utgå från att färger stämmer).

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle gärna få en sådan utbildning och är beredd att betala en slant för det.
Var går din smärtgräns för kostnaden? Om det tar emot att jobba 11 timmar i sitt ordinarie yrke för att betala nån annan att sätta upp ett uttag, hur många skulle vara beredda att avsätta 4 månader till studier för att för sätta upp uttaget själva?

Fairlane
Behövs det 4 månader utbildning för att sätta ett uttag? Märkligt, körkort klarar de flesta på 10-20 lektioner, men att sätta ett uttag skulle behöva 500+ lektioner (4 månader, 20 dagar i månaden, 8 lektioner om dagen). Ärligt talat, klarar man det inte fortare så bör man nog avstå.

Jag kan tänka mig att lägga 10-15'.

• Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså...det är gamla argument som inte håller. Vad kostar det att driva tex en besiktningsstation?
Menar du då att det kostar 2250:- att köra tor kund? Det är ju ett skämt.
Du jämför inte ens äpplen och päron din jämförelse är lite som att jämföra äpplen och knäckebröd, båda går att äta men det är också det enda som dom har gemensamt.

N Nerre skrev:
Information räcker inte, hur vet du att du förstått informationen rätt? Det syns ju i åtskilliga trådar här på forumet att det inte alltid är lätt att tolka vad som gäller. Just därför krävs nån form av examinering. Och det finns mig veterligen inget som hindrar dig från att skaffa dig utbildningen och göra proven. Men visst, det kostar tid och pengar. Det gör all utbildning.
Hur vet elektrikern att denne förstått informationen rätt?:thinking:
Givetvis ska det föregås med examination, men fyra års praktik är inte samma sak som examination.

Det som hindrar mig från att bli elektriker är att jag inte kan gå på praktik hemma på kvällarna utan att jag måste vika fyra år till att vara lärling.

T toyboy skrev:
Du jämför inte ens äpplen och päron din jämförelse är lite som att jämföra äpplen och knäckebröd, båda går att äta men det är också det enda som dom har gemensamt.
Vänta nu. Du med andra hävdar att skillnaden är att en elektriker måste ta sig till kunden, och inte kunden till elektrikern. Jag hävdar att det baserat på det argumentet måste ju vara i körningen och bilen kostnaden som skiljer från en besiktning ligger, vilket ni också antyder när ni använder det argumentet. I så fall är det inte jag som blandar saker, utan ni som använder det argumentet. Jag besvarat det argumentet ni kommit med.

M MSjostrand skrev:
Håller med dig, men att föreslå mig att flytta till Kina känns lite onödigt. Jag gick med i forumet för att ta del av hjälpsamma människor och deras kunskaper. Vill jag förändra världen så är detta fel forum. :)
Det kan du inte veta...

Fairlane Fairlane skrev:
Behövs det 4 månader utbildning för att sätta ett uttag?
Skulle det vara en kurs för uttag, en för strömbrytare etc? Det blir en rejäl röra med en massa småkurser.

Den som läst om hur man sätter upp uttag och sen vill utöka till hur man sätter upp strömbrytare skulle ju behöva läsa om vissa delar två gånger (de som är gemensamma för både uttag och strömbrytare).

Eller ska man ha två olika kurser för strömbrytare, en för de som inte kan nåt alls och en för de som redan kan sätta upp uttag?

Det vore ungefär som om man skulle kunna ta körkort som var begränsat till max 70 km/h eller bara för sommarkörning.

En fullständig elektrikerutbildning är ett år (på komvux, som är lämpligast som jämförelse), så min tanke var att en nedkortad "begränsad" utbildning borde gå att få till lite kortare än ett halvår. Kortare kurser blir meningslöst eftersom de blir för begränsade.

U Uffe A skrev:
Kan förklara för dig att det finns ingen som har blivit färdigutbildad elektriker efter denne gått ut gymnasiet.
På det följer 1600 timmar lärlingstid.
Därefter har man ytterligare ett antal år att göra inom yrket innan man blir fullbetald.
Sen kan man ta sin ayktorisering för att kunna utföra arbete själv.
Om vi ska hårdra den här frågan så måste vi ställa oss några enkla frågor.

Vem ska kontrollera hempular elektrikerns arbete?

Ska denne föra lärlingsbok för att sedan skicka in den och få godkänt att fortsätta jobba under en auktoriserad installatör?

När ska hempularen anses ha så mycket kunskap och yrkesvana att denne ska kunna läsa in sin auktorisering?

Hempular licensen skulle gälla för jobb på egen anläggning. Ok men den dagen huset ska säljas, hur ska man gå till väga då?
Total besiktning av anläggningen?

Många frågor man måste ta med i beräkningen.
Som sagt, det är bara att jämföra med tex bilmekaniker. Där klarar vi oss utan lärlingsbok och annat trams.

N Nerre skrev:
Var går din smärtgräns för kostnaden? Om det tar emot att jobba 11 timmar i sitt ordinarie yrke för att betala nån annan att sätta upp ett uttag, hur många skulle vara beredda att avsätta 4 månader till studier för att för sätta upp uttaget själva?
Nja tror inte att Fairlane syftar på att dra kabel till elskåpet snarare dra från en befintlig fördelardosa till ett nytt uttag eller med utanpåliggande kabel till ett uttag eller lampa dvs endast fas, jord och nolla i ett rör möjligtvis också tändtråd. Har sett en massa konstiga saker hos kunder där man skarvat kabel i vägg med eltejp, strömförande diskbänkar mm. Men dom idioterna kommer alltid att finnas, Fairlanes ide om körkort är inte så dum. Tänker att man faktiskt höjer säkerheten totalt sett då man får med sig en del som gör elarbeten ändå men inte riktigt vet vad dom gör.
med utbildningen så borde dom bli säkrare så det borde bli åtminstone ett noll summespel

• Gilla
Johan _i_GBG och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det som hindrar mig från att bli elektriker är att jag inte kan gå på praktik hemma på kvällarna utan att jag måste vika fyra år till att vara lärling.
Så du har alltså tagit examen som elektriker och saknar bara praktiken?

Jag håller med om att den som tagit examen och bara saknar praktiken borde ha tillräckliga kunskaper för att ta ansvar för sin elanläggning själv. Är det inte så faktiskt att det egentligen bara krävs behörighet att jobba på nån annans anläggning? (Fast elsäkerhetsverket försöker få oss att tro annat.) Så ska man bara göra jobb på sin egen anläggning så borde man kunna göra detta utan att ha praktiken i ryggen. Om man klarar av att dokumentera allt ordentligt så finns det ju ingen som kan se huruvida den som gjort jobbet hade gjort praktik eller inte.

Det finns mig veterligen inga krav på att man som ägare av en elanläggning är skyldig att dokumentera vem som gjort vad. Det räcker med att dokumentera att det gjorts på rätt sätt. Enklaste sättet är såklart att dokumentera att det är gjort av en behörig elektriker.

Men sen har vi ju försäkringsbolagens villkor om nånting händer. En elektrikerfirma har en ansvarsförsäkring, ska du meka själv med din anläggning så behöver du antagligen en motsvarande försäkring för att slippa risken att stå med flera miljoner i skadestånd om nåt händer. Och frågan är vilket försäkringsbolag som skulle låta dig teckna den försäkringen.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vänta nu. Du med andra hävdar att skillnaden är att en elektriker måste ta sig till kunden, och inte kunden till elektrikern. Jag hävdar att det baserat på det argumentet måste ju vara i körningen och bilen kostnaden som skiljer från en besiktning ligger, vilket ni också antyder när ni använder det argumentet. I så fall är det inte jag som blandar saker, utan ni som använder det argumentet. Jag besvarat det argumentet ni kommit med.
Jag hävdar ingenting jag sa bara att liknelsen med bilprovningen inte är trovärdig utan att du får hitta ett bättre exempel.

T toyboy skrev:
Jag hävdar ingenting jag sa bara att liknelsen med bilprovningen inte är trovärdig utan att du får hitta ett bättre exempel.
Då får du nog presentera varför den inte är "trovärdig". Jag anser att den i högsta grad är relevant, adekvat och trovärdig.

Fairlane
Jag vet inte riktigt vilken utbildning det är så det blir svårt att jämföra. Såg följande om en utbildning till installationselektriker:

DE HÄR KURSERNA LÄSER DU:

• ELLPRA0 Praktisk Ellära 100
  • ELRELK0 Elektromekanik 100
  • DAODAT01a Datorteknik 1a 100
  • MEKMEK01 Mekatronik 1 100
  • ELRELF0 Elkraftteknik 100
  • LARLARM0 Larm, övervakning och säkerhetssystem 100
  • LARBRN0 Brandlarmsystem 100
  • LARCCT0 CCTV-system 100
  • LARINB0 Inbrottslarmsystem 100
  • LARPAS0 Passersystem 100
  • FÖSSEV0 Servicekunskap 100
  • ELÄELM01 Elmätteknik 100
  • ELRDAA0 Data och medianät 100
  • GYAREE Gymnasiearbete 100
  • INSELI0 Elinstallationer 200
  • Totalt: 1 600 p

Jag tror nog att man kan hoppa ett antal av dessa och ändå kunna a ha en bättre koll på min anläggning.

Jag undrar om det är så mycket svårare än att köra bil, så att jag måste lägga ner 50 ggr mer tid på utbildning.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.