118 853 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Jag tror att det finns en marknad för det finns en firma i Stockholm som tar mest småjobb med en väldigt tydlig prisbild. Har anlitat dom ett par gånger. Men du får skylla dig själv om du inte ger god information innan dom är tydliga med vad dom har i bilarna. Men som sagt dom är välstrukturerade. Känns lite som att det är en Exel facist som håller i trådarnatommib skrev:
Beror kanske på var i landet man befinner sig och hur bråttom man har. Vi gör väldigt mycket sådana där småjobb.tommib skrev:
Största problemet brukar vara att kunder ofta har så bråttom. Få är ute i god tid innan och beställer en elektriker. Just nu har vi 4 veckors väntetid på att "få hem en elektriker".
Det är inte helt ovanligt att kunder ringer samtidigt som de står och river ner köket sitt och undrar om vi kan komma och "dra om lite el"
Rrrrr skrev:
Beror kanske på var i landet man befinner sig och hur bråttom man har. Vi gör väldigt mycket sådana där småjobb.
Största problemet brukar vara att kunder ofta har så bråttom. Få är ute i god tid innan och beställer en elektriker. Just nu har vi 4 veckors väntetid på att "få hem en elektriker".
Det är inte helt ovanligt att kunder ringer samtidigt som de står och river ner köket sitt och undrar om vi kan komma och "dra om lite el"![]()
Vilken firma är det? Min mamma skulle behöva en sådan....T toyboy skrev:Jag tror att det finns en marknad för det finns en firma i Stockholm som tar mest småjobb med en väldigt tydlig prisbild. Har anlitat dom ett par gånger. Men du får skylla dig själv om du inte ger god information innan dom är tydliga med vad dom har i bilarna. Men som sagt dom är välstrukturerade. Känns lite som att det är en Exel facist som håller i trådarna![]()
Det här är en intressant tråd där de allra flesta verkar se en klasskamp eller strid om arbetsmarknaden. Men din huvudtes är ju att alla de där små skräpjobben som ingen egentligen vill ha ändå och som är så enkla att de faktiskt inte resulterar i olyckor borde få undantas från krav på behörighet. Där håller jag med dig fullständigt. Ja, hade nog hållit med även om elformorna hade slagits om småjobben med...tommib skrev:
Jag föraktar inte elektriker eller ringaktar deras kunskaper, men många som skriver här i tråden verkar se det som att fina läkaren ska minsann inte komma här och påstå att vi tjänar för mycket. Man måste nog lära sig läsa trådstarten noga innan man börjar gapa på ett forum.
Många halkar dessutom reflexmässigt in på skattetrycket. Men detta saknar bäring på originalfrågan, kan behörighetskravet luckras upp, och Absolut kan det göras utan någon större risk för folkhälsan. Din liknelse med Alvedon är talande, behörighetskravet försöker skydda oss mot en fara som knappt går att finna i statistiken
Hur kan du ha full kontroll över din elanläggning utan att ha elektrikerutbildning? Hur vet du att avsäkringen är anpassad efter förimpedansen t.ex.? Har du mätt upp det själv?tommib skrev:
Får jag förslå att du läser SCBs yrkesstatisik innan du häver ur dig en massa felaktiga påståenden? Elektriker är ett av de 30 vanligaste yrkena i Sverige.Cancerman_777 skrev:
Troligen är våra regler en hel del bidragande.N Nerre skrev:
Det som då är tråkigt är att man försöker hemlighålla dessa regler så gott det går för hempularna, så ibland blir det tokigt i ren ovetskap.
Men allra mest tror jag den numera fina olycksstatistiken beror på produktreglerna, så JA, jag tror reglerna är mycket av anledningen.
Men det innebär ju inte att man inte kan fundera på att förbättra reglerna ännu mer, t.ex. göra det möjligt för vanligt folk att få utbilda sig lite "light". Sedan kyrkans roll i Spanska inkvisitionen har det ju hänt lite på synen på kunskap, ofta anser man ju att kunniga och välinformerade människor gör bättre beslut, torde även gälla här.
edit:
Den näst största anledningen till olycksminskningen torde dock vara att de som arbetar som elektriker tar mycket mindre risker i sitt jobb nuförtiden, ty när det förut dog 10 elektriker om året, så går det nu bort ca 1 om året, och det är troligen väldigt starkt beroende på ett mer säkert arbetssätt.
Och detta med att arbeta säkert måste vara av hög prio att lära ut i en hempularkurs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Försöker hemlighålla? Det är bara att köpa.Mikael_L skrev:
Att reglerna kostar pengar beror på att det krävs arbete att ta fram dem, det arbetet måste betalas på nåt sätt.
Information räcker inte, hur vet du att du förstått informationen rätt? Det syns ju i åtskilliga trådar här på forumet att det inte alltid är lätt att tolka vad som gäller. Just därför krävs nån form av examinering. Och det finns mig veterligen inget som hindrar dig från att skaffa dig utbildningen och göra proven. Men visst, det kostar tid och pengar. Det gör all utbildning.13th Marine skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg