118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Är lite av ett samhällsproblem egentligen, men visst kan de praktiska programmen säkerligen vara överrepresenterade här. Nu har ju allmän värnplikt införts igen, då kan de ju i alla fall lära sig bädda.Mikael_L skrev:
"Materialet" som kommer från skolan är dessutom alldeles för dåligt. Om alla som gick elutbildningen skulle vara vettigt anställningsbara så skulle det inte vara någon elektrikerbrist.
Jag personligen (som nu värderar kunskap rätt högt) tycker att de är ofantligt okunniga, efter hela tre år i skolan.
Men detta är som regel inget egentligt problem, de bra killarna uppvisar ofta en fantastisk inlärningskurva när de väl kommer ut till oss i arbetslivet.
Men vad ska vi göra med alla som är nästan totalt omotiverade, som man hela tiden måste peka ut vad som ska göras, de som inte kan släppa sin mobiltelefon, som gladeligen skulle kunna knappa på den 7 av dagens 8 arbetstimmar osv.
De är helt enkelt inte anställningsbara.
Men det kan nog vara som så också att de behöver lite mer arbetslivserfarenhet innan de kan börja jobb, återkom om några år med bättre attityd, tack.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är EN av anledningarna.S Slugge skrev:Detta kan helt enkelt inte vara anledningen @Cancerman_777, som du sett statistik på tidigare i tråden är det flera andra yrkeskategorier som ligger högre i lönelistan, som toppades av golvläggare i Region Öst.
Vad gäller effektivitet har jag egentligen svårt att se någon större skillnad på många av de stora hantverksgrupperna, jag tänker exempelvis målare, VVS:are, elektriker. Snickare har kanske lite svårare att motivera oväntade kostnader, det man kanske skulle kunna göra är sammanställa trådarna på detta forum och se hur fördelningen av klagotrådar är för respektive yrkeskategori. Tar man andra forum kan ju även bilmekare få vara med.
Skillnaden mellan el och andra hantverkare är att du kan välja någon som inte ens är målare/snickare/murare/xxx att utföra det du vill ha gjort/du får inte göra el själv. Du har fasen så många fler firmor att vända dig till. De KAN inte ligga på en oligopolliknande prissättning eftersom då går kunderna till en annan firma.osv. El är en skyddad verkstad.
Det gäller endast dom statliga motagningarna, Om dom privata tycker att det är ett jobbigt case skriver dom en remiss och skickar patienten vidare till en motagning hos landstinget.J Jensa86 skrev:Det stora problemet jag ser är det att för småjobb i hemmet så får jag kanske inte göra det själv utan måste faktiskt ta in en behörig elektriker för att göra det (oavsett om jag kan själv eller inte). I dagens läge dock när det är brist på elektriker så kan de bara tacka nej då de helst inte vill göra dessa småjobb när de har gott om andra mer lönsamma jobb att hålla på med. Eller så gör de så som tråden skapades för, dvs de tar ordentligt betalt för att helst slippa eller i alla fall få extra mycket betalt.
Ifall vi jämför med en läkare tex så har vi faktiskt lagar som säger att de måste hantera "kunderna" inom en viss tid.
Det funkar inte riktigt att ha en tjänst med "monopol" men inget faktiskt krav på att utföra tjänsten...
Allmän värnplikt låter bra på pappret men det var väl typ 4000 st som kallas in och då ingår både killar och tjejerS Slugge skrev:Är lite av ett samhällsproblem egentligen, men visst kan de praktiska programmen säkerligen vara överrepresenterade här. Nu har ju allmän värnplikt införts igen, då kan de ju i alla fall lära sig bädda.
Men det kan nog vara som så också att de behöver lite mer arbetslivserfarenhet innan de kan börja jobb, återkom om några år med bättre attityd, tack.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ärligt talat så ser det nog ut så för de flesta i sthlm och gbg. En snubbe hade räknat ut att han satt längre tid i bilköer än han hade semester. En elektriker utgår troligen från hemmet och har betalt från första sekund han sätter sig i bilen på väg till dagens första jobb. Att jobba 8 timmar men vara borta från hemmet i 11-12 timmar är inget konstigt för de flesta av oss, skulle jag gissa.Mikael_L skrev:
Nej, då måste det till politiska beslut så en färd genom Uppsala centrum inte tar 20-30 minuter.
Det gjorde det inte för 15 år sedan, men miljöpartiet har haft mycket makt här nu...
Du skulle väl inte själv acceptera att bara få betalt för 5 timmar av din 8-timmars arbetsdag bara för att du satt fast i trafiken 3 timmar på väg mellan olika arbetsuppdrag?
Nu är ju inte alla jobb små korta entimmes, men det är just ett sådant jobb som hela denna tråd startades om, och då är det faktum att det ofta går lika mycket tid i bilen som hos kunden.
Det finns ingen synlig lösning på detta problem.
Egen helikopter kanske, skulle det bli billigare tro?
Återigen...jag kan inte förväntas komma med lösningarna. Det måste komma från branschen, men det finns en uppsjö av branscher som har löst till synes olösliga problem tidigare och kommer att göra det om och om igen. Och ja, förändring gör ont...som fan.
Jag gör ett undantag här och påstår att det till stor del (i Stockholm, där jag har lite koll) mer handlar om att landstinget skriver så dassiga avtal och tillåter privatisterna att plocka russinen ur kakan.T toyboy skrev:
Ja, det andra förekommer också men det är i stor utsträckning ett ledningsproblem/upphandlingsproblem i landstinget.
Ja då bor han inte i stockholm här tar det fan minst en halvtimme vart du än ska om det är på samma sida stan och ska du från söder till norr är 1,5 timme inget ovanligtRrrrr skrev:
"Sent ska syndaren vakna" som min gamla ellärare brukade säga. Tänkte gå tillbaka till ursprungsinlägget som jag bara hastigt läste tidigare.
Hela denna tråd förutsätter alltså att det skulle kosta 2750 kr inkl. moms att installera ett schukouttag bredvid ett perilexuttag?
Är det mindre än 15 minuter restid till jobbet så skulle jag säga att det kostar under 1000 kr att fixa (inkl. moms). En timme, en resa, ett uttag.
Saknas nolla i perilexuttaget tar det lite längre tid.
Kanske @Cancerman_777, tar vi VVS som exempel är detta ju inte reglerat i lag, däremot har man sin egna "lagar" i form av Säker Vatteninstallationer som utförs av auktoriserade företag.Cancerman_777 skrev:
Det är EN av anledningarna.
Skillnaden mellan el och andra hantverkare är att du kan välja någon som inte ens är målare/snickare/murare/xxx att utföra det du vill ha gjort/du får inte göra el själv. Du har fasen så många fler firmor att vända dig till. De KAN inte ligga på en oligopolliknande prissättning eftersom då går kunderna till en annan firma.osv. El är en skyddad verkstad.
Men visst, det du skriver stämmer, det finns många att vända sig till för den typen av jobb, ser ändå många trådar här där man klagar över prissättning och kvalitet.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Absolut. Det borde finnas och hade funnits lika många trådar om klagomål på elektriker om man fått göra saker själv. Bara en sådan sak att den som säljer tjänsten till dig KAN kräva att du skall handla hårdvaran av den också. Du är alltså begränsad till vad den snubben tycker att du skall ha. Ett stort skämt i mina ögon. Du får inte välja färg på din bil. Du skall ha en mintgrön.S Slugge skrev:Kanske @Cancerman_777, tar vi VVS som exempel är detta ju inte reglerat i lag, däremot har man sin egna "lagar" i form av Säker Vatteninstallationer som utförs av auktoriserade företag.
Men visst, det du skriver stämmer, det finns många att vända sig till för den typen av jobb, ser ändå många trådar här där man klagar över prissättning och kvalitet.
Vågar inte svara emot till 100% måste kolla upp så jag har tort på fötterna men som jag förstått det så är det väldigt knepigt att skriva ett sånt avtal då den privata vårdcentralen ifråga tar sig runt det problemet genom att inte anställa personal med den typen av kompetens. Lite Samma teknik som privata aktörer inom skolan använder. Man ser helt enkelt till att man inte tar emot barn med npf diagnoser, och vårdcentralerna skickar barnen som har ”ont i magen” vidare. Ont i magen det kan vara vad som helst och ingenting och ta hur lång tid som helst. Är faktiskt jävligt trött på både privata och landstinget och hur det styrs den ena är girig och den andra inkompetent. Personalen är alltsom oftast fantastisk lite virrigt på akuten ibland men det får man ta. En o annan läkare som jobbat för många timmar och skulle behöva gå om syslöjden har man ju stött på men vafan man var inte vacker innan heller så....tommib skrev:
Jag gör ett undantag här och påstår att det till stor del (i Stockholm, där jag har lite koll) mer handlar om att landstinget skriver så dassiga avtal och tillåter privatisterna att plocka russinen ur kakan.
Ja, det andra förekommer också men det är i stor utsträckning ett ledningsproblem/upphandlingsproblem i landstinget.
Den logiken förstår jag inte riktigt, varför skulle det bli fler klagomål om elinstallationsarbete hade släppt fritt? Nu blir det ju en extra irritationsfaktor, och man har inte valet att göra det själv nästa gång om man vill vara laglydig.Cancerman_777 skrev:
Absolut. Det borde finnas och hade funnits lika många trådar om klagomål på elektriker om man fått göra saker själv. Bara en sådan sak att den som säljer tjänsten till dig KAN kräva att du skall handla hårdvaran av den också. Du är alltså begränsad till vad den snubben tycker att du skall ha. Ett stort skämt i mina ögon. Du får inte välja färg på din bil. Du skall ha en mintgrön.
Ibland undrar jag om det du skriver verkligen är fakta eller egentligen din egen åsikt? Inte fel ifall det i så fall framgår,.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, eftersom om du vet att det inte hjälper att klaga på elektrikern...han sätter de uttag som finns i hans urval, annars får du vända dig till någon annan. Nej just det...det blir svårt. Det är svårt att få hem elektriker för småjobb. Äh. Det uttaget funkar ju fastän det inte är den modell jag vill ha. (hypotetisk i-huvudet-monolog av en elkund) Vidare så har många elektriker här nämnt att man inte gärna vill hem till folk just för att det är gnäll, häng över axel, osv. Det är ju en form av missnöjdhet. Dock hjälper det inte att skriva ut missnöjdheten på ett forum eftersom det inte finns alternativ, om man nu vill ha arbetet utfört lagligt. Det är troligen anledningarna till att det inte finns så mycket klagomål på elektriker här. Man är fast och man får acceptera läget.S Slugge skrev:Den logiken förstår jag inte riktigt, varför skulle det bli fler klagomål om elinstallationsarbete hade släppt fritt? Nu blir det ju en extra irritationsfaktor, och man har inte valet att göra det själv nästa gång om man vill vara laglydig.
Ibland undrar jag om det du skriver verkligen är fakta eller egentligen din egen åsikt? Inte fel ifall det i så fall framgår,.
Hmm. Ok. Är det någonting specifikt du är osäker på eller undrar över?
Cancerman_777 skrev:
Absolut. Det borde finnas och hade funnits lika många trådar om klagomål på elektriker om man fått göra saker själv. Bara en sådan sak att den som säljer tjänsten till dig KAN kräva att du skall handla hårdvaran av den också. Du är alltså begränsad till vad den snubben tycker att du skall ha. Ett stort skämt i mina ögon. Du får inte välja färg på din bil. Du skall ha en mintgrön.
Säker vatten är inte något som måste följas det är en privat aktör som har satt ihop ett arbetsätt för att på ett så säkert sätt som möjligt för att undvika vattenskador. Det finns ingen röris vad jag vet som kräver att du ska köpa en specifik produkt utan för det första så grundar det sig från när det kom in all möjlig skit från Kina och att han/hon inte vill åka tillbaka för att kunden säger att skitblandaren från biltema eller vart den nu är inhandlad läcker. Nummer två är att det är helt omöjligt för en röris att sälja en toastol för samma pris som bygghandeln då dom ofta har bättre pris ut än vad rörisen har in. Och det är för att grossisten gör ett påslag på wc och bygghandeln köper direkt. För det tredje så är det betydligt enklare om frun får välja designmässigt och det som oftast sägs är köp vad du vill så länge det är nordiskt eller Tyskt så man vet att kvaliten är någolunda godCancerman_777 skrev:
Nå, det var en elektriker som lämnade det som förslag. Ett inte alls orealistiskt förslag i mitt tycke.Rrrrr skrev:
"Sent ska syndaren vakna" som min gamla ellärare brukade säga. Tänkte gå tillbaka till ursprungsinlägget som jag bara hastigt läste tidigare.
Hela denna tråd förutsätter alltså att det skulle kosta 2750 kr inkl. moms att installera ett schukouttag bredvid ett perilexuttag?
Är det mindre än 15 minuter restid till jobbet så skulle jag säga att det kostar under 1000 kr att fixa (inkl. moms). En timme, en resa, ett uttag.
Saknas nolla i perilexuttaget tar det lite längre tid.
Även om du har rätt i att det tar en timme, max, så måste man ju också få en elektriker som tar sig an det. Jag tror, och har egen erfarenhet av, att det är väldigt svårt för ett så litet jobb.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag undrar varför du citerade mig? Jag har inte hävdat säkert vatten?T toyboy skrev:Säker vatten är inte något som måste följas det är en privat aktör som har satt ihop ett arbetsätt för att på ett så säkert sätt som möjligt för att undvika vattenskador. Det finns ingen röris vad jag vet som kräver att du ska köpa en specifik produkt utan för det första så grundar det sig från när det kom in all möjlig skit från Kina och att han/hon inte vill åka tillbaka för att kunden säger att skitblandaren från biltema eller vart den nu är inhandlad läcker. Nummer två är att det är helt omöjligt för en röris att sälja en toastol för samma pris som bygghandeln då dom ofta har bättre pris ut än vad rörisen har in. Och det är för att grossisten gör ett påslag på wc och bygghandeln köper direkt. För det tredje så är det betydligt enklare om frun får välja designmässigt och det som oftast sägs är köp vad du vill så länge det är nordiskt eller Tyskt så man vet att kvaliten är någolunda god