118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men det är ju precis det här tråden handlar om? TS kan skita i att jobba i 11 timmar (9 kanske om han ska jobba in materialkostnaden) om han väljer att själv utföra jobbet som specas i trådstarten.Rrrrr skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du tänker kanske inte på att de har stora delar som inte används så frekvent (buss och lastbilshall), maskiner likaså, osv. Ärligt talat så tror jag inte det skiljer så mycket i kostnader.M Matten skrev:Du pratar mycket om kostnaderna för besiktningshallar, ja. Jag tror tillochmed att det kostar mycket mer att ha en verkstad där du utför besiktningskontroller. Jag påstår dock att dessa verkstäder kan dra in bra mycket mer pengar än en ensam serviceelektriker kan dra in. Därför kan de också ha högre kostnader.
Har det någon betydelse, egentligen?Cancerman_777 skrev:
Tycker elbranschen bör vara i fokus här, intressanta jämförelser mot andra branscher kan såklart också vara en bra inspirationskälla, men då behövs någon representant med insikt, bara spekulera vilt känns inte så meningsfullt.
Finns ju säkerligen många branscher och lagar som förtjänar att nagelfaras i en tråd likt denna, men @tommib har satt upp ramar för vad som bör fokuseras på.
Men jag ser inte någon större poäng i att någon oberoende ska behöva köra runt och besiktiga elanläggningar, samtidigt behövs kanske något slags kontrollsystem? I en vanlig renovering blir sällan lister upsatta direkt, överför man detta till el måste man vara säker på att saknade "lister" inte kan medföra någon fara.
Och vad händer då hempularen blir sjuk eller dör, krav på dokumentation?
JanneJanne123 skrev:
"Sent ska syndaren vakna" som min gamla ellärare brukade säga. Tänkte gå tillbaka till ursprungsinlägget som jag bara hastigt läste tidigare.tommib skrev:
Ursprungstråden: Vad är det för uttag och hur mycket det kostar att få ett till bredvid. Sammanfattningsvis är det ett med största sannolikhet fullkopplat Perilexuttag och TS vill få ett till uttag (vi säger schucko) bredvid. En annan forummedlem, med ett namn som antyder arbete i branschen, lägger fram ett räkneexempel på kostnad. Jag tror att det är realistiskt och reagerar på det just därför.
Totalkostnaden för att sätta upp ett nytt uttag kloss an ett befintligt uppskattas till 2750 kr ink moms. Detta tycker jag är rätt dyrt för att få ett uttag, så jag började räkna på hur många timmar jag måste arbeta för att få råd med att sätta upp ett till eluttag
Hela denna tråd förutsätter alltså att det skulle kosta 2750 kr inkl. moms att installera ett schukouttag bredvid ett perilexuttag?
Är det mindre än 15 minuter restid till jobbet så skulle jag säga att det kostar under 1000 kr att fixa (inkl. moms). En timme, en resa, ett uttag.
Saknas nolla i perilexuttaget tar det lite längre tid.
Redigerat:
Absolut. Tyngre argument krävs för att beslut ska kunna fattas.E elmont skrev:
Men de tyngre argumenten är de som lobbyorganisationer såsom politiker, fack och villaägarna skapar (för respektive sida) efter att man sett att en debatt efterfrågas. Berättar ingen att frågan engagerar kommer heller aldrig argumenten fördjupas.
Jag hör mest till de som efter en stund tröttnar på "politikerna borde tänka på det här" och vill ersätta det med "jag ska berätta för politikerna" (ja, har börjat engagera mig själv av den anledningen). Tycker att frågor som berör folk ska drivas officiellt så att saker sker.
"kostar för mycket" och "andra arbetsområden är mindre reglerade" är två bra utgångspunkter för att fördjupa en argumentation. För att det kostar för mycket att bygga hus diskuteras redan med politiker, och kan man finna sätt som gör det billigare tycker många att det är bra.
Sedan kan man likt mig tycka det är rätt orättvist att samma utbildningslängd kan ge en elektriker 5-10k mer än en undersköterska (20-40%, baserat på statistik från nätet samt elektrikerkommentarer om de egentliga elektrikerlönerna i denna tråd). Min sympati är lite som med sopgubbarna i Stockholm som protesterade när deras nya uppdragsgivare gav dem lägre lön. De hoppades på sympati men reaktionen från 99% av befolkningen var att de var överbetalda. El är svårare än att köra sopbil och lönebiten har väldigt många faktorer att jobba på. Men det är min personliga åsikt och inget som en argumentation kan baseras på, samt något som kan ändras beroende på vilken fakta som kommer fram.
Jag håller med dig i mycket stor utsträckning.M Matten skrev:Vad det kostar att ha en gubbe som åker med en utrustad servicebil och installerar uttag är bra mycket mer än du tror. Det håller inte att bara säga "men det kan inte va såååå mycket" och tro att du har rätt.
Det kostar. Om du hade tittat på ursprungstråden som skapade den här diskussionen så kan du se exempelvis Mikael Ls exempel: 2*470 = 940:-
uttag = 100:-
bilavg = 170:-
lite wago och skruv, 20:-
= 1538:- inkl moms.
Där får du dina kostnader specade rätt bra. Ge +/- 20% beroende på firma och om kund bor långt borta etc. Du kan inte jämföra bilbesiktning med elinstallation. Varje anläggning och kund är olika. Vissa gånger kommer du dit för att byta ett uttag lite snabbt, och så visar det sig att det jordade uttaget inte har jord och nu måste du tråda fram detta. Eller så har kunden köpt brytaren själv och visar stolt upp sin kronbrytare med dimmer som han vill ha in i en 22mm förhöjningsram. Om man bokar dessa besök med samma täthet som bilbesiktningar skulle det hela kollapsa inom en timme, med många missnöjda kunder som följd.
Eftersom besiktningsverkstaden har kunder som kommer till sig så kan de ta hand om dessa som på rullband. De gör samma sak om och om igen och behöver knappt tänka, utan bara att gå igenom en checklista som man har en mycket bra idé om hur lång tid det tar. Därför kan man också boka kunder efter varandra med endast minuters mellanrum. Exemplet håller inte.
(Mitt eget räkneexempel på två timmar var om det gick ca 1 timme i bilresa, vilket det kan göra ibland, men inte alltid)
Men jag hävdar fortfarande att vi troligen inte kan göra så väldigt mycket över kostnaden för elektrikern. Konjunkturen påverkar, och kan påverka, men annars är ju elektrikerföretag ungefär som vilka andra som helst, man vill tjäna lite pengar, och tar alltså ut typ det som går.
Så personligen ramlar jag ner (det gör jag hela tiden) i det faktum att vissa små eljobb är faktiskt inte så komplicerade, inte mer komplicerade än väldigt mycket annat vi faktiskt har tillåtelse att göra.
Vi får ju t.ex laga mat själva, jag gissar att fler dör i matförgiftning varje år än i elrelaterad olycka.
Och därmed borde det beredas någon möjlighet att faktiskt få utföra lite smärre eljobb själv hemma.
Jag propagerar inte på något vis för att släppa det hela fritt, åtminstone inte till en början.
jag skulle vilja se att det fanns någon slags utbildning liknande jägarexamen, som alltså många olika kurssamordnare kan hålla, även utbildningsförbund, som några kvällskurser.
Och sen är man tillåten att utföra en viss begränsad mängd elarbeten själv.
Hur detta ska se ut, vilka begränsningar som är rimliga osv är ju en fråga som måste stötas och blötas (inte i denna tråd), men något i den här stilen skulle jag gärna se.
Sen kan det hela utvärderas om 10, 20 eller kanske t.o.m 30 år, för att se om det var lyckat och man kan våga gå mot ännu mer frihet eller större område som denna "hempularbehörighet" omfattar (eller återgå till mindre frihet).
Och det måste ta lång tid mellan varje steg och dess utvärdering, ty de synliga och mätbara konsekvenserna till ökad eller minskad elsäkerhet är långsamma till sin natur. Elanläggningar har ett långt liv.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det spelar stor roll eftersom det finns personer som försvarar orimliga kostnader, och det är en del av tråden.S Slugge skrev:Har det någon betydelse, egentligen?
Tycker elbranschen bör vara i fokus här, intressanta jämförelser mot andra branscher kan såklart också vara en bra inspirationskälla, men då behövs någon representant med insikt, bara spekulera vilt känns inte så meningsfullt.
Finns ju säkerligen många branscher och lagar som förtjänar att nagelfaras i en tråd likt denna, men @tommib har satt upp ramar för vad som bör fokuseras på.
Men jag ser inte någon större poäng i att någon oberoende ska behöva köra runt och besiktiga elanläggningar, samtidigt behövs kanske något slags kontrollsystem? I en vanlig renovering blir sällan lister upsatta direkt, överför man detta till el måste man vara säker på att saknade "lister" inte kan medföra någon fara.
Och vad händer då hempularen blir sjuk eller dör, krav på dokumentation?
Vad gäller kontrollsystem... Det är egenkontroll idag. Inte speciellt trovärdigt eller bra.
Varför hålls elen så helig? Finns det krav på kontroll på ett 20 år gammalt hus när det säljs för andra gången? Nej.
Ps. Jag avser konstruktionen av huset. DS.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj vilket fågelperspektiv!J Johan456 skrev:
Vad skall vi få göra själva egentligen menar du?
Laga frukost, bädda sängarna, borsta tänderna, tvätta kläderna?
Var går gränsen tycker du vad vi bör göra själva, och vad vi skall anlita utomstående konsulter för?
Ser att många skriver att elektriker har omotiverat höga löner, och kan egentligen bara hålla med om man sätter det i perspektiv till andra yrken. Detta har naturligtvis sina förklaringar, känner inte till allt, men några tänkbara anledningar är att vi är på toppen av en högkonjunktur, det behövs helt enkelt mycket folk för att bygga allt.Mikael_L skrev:
Jag håller med dig i mycket stor utsträckning.
(Mitt eget räkneexempel på två timmar var om det gick ca 1 timme i bilresa, vilket det kan göra ibland, men inte alltid)
Men jag hävdar fortfarande att vi troligen inte kan göra så väldigt mycket över kostnaden för elektrikern. Konjunkturen påverkar, och kan påverka, men annars är ju elektrikerföretag ungefär som vilka andra som helst, man vill tjäna lite pengar, och tar alltså ut typ det som går.
Så personligen ramlar jag ner (det gör jag hela tiden) i det faktum att vissa små eljobb är faktiskt inte så komplicerade, inte mer komplicerade än väldigt mycket annat vi faktiskt har tillåtelse att göra.
Vi får ju t.ex laga mat själva, jag gissar att fler dör i matförgiftning varje år än i elrelaterad olycka.
Och därmed borde det beredas någon möjlighet att faktiskt få utföra lite smärre eljobb själv hemma.
Jag propagerar inte på något vis för att släppa det hela fritt, åtminstone inte till en början.
jag skulle vilja se att det fanns någon slags utbildning liknande jägarexamen, som alltså många olika kurssamordnare kan hålla, även utbildningsförbund, som några kvällskurser.
Och sen är man tillåten att utföra en viss begränsad mängd elarbeten själv.
Hur detta ska se ut, vilka begränsningar som är rimliga osv är ju en fråga som måste stötas och blötas (inte i denna tråd), men något i den här stilen skulle jag gärna se.
Sen kan det hela utvärderas om 10, 20 eller kanske t.o.m 30 år, för att se om det var lyckat och man kan våga gå mot ännu mer frihet eller större område som denna "hempularbehörighet" omfattar (eller återgå till mindre frihet).
Och det måste ta lång tid mellan varje steg och dess utvärdering, ty de synliga och mätbara konsekvenserna till ökad eller minskad elsäkerhet är långsamma till sin natur. Elanläggningar har ett långt liv.
Stora pensionsavgångar har en del i det.
Minskat intresse att utbilda sig till elektriker på gymnasiet har jag hört också, men det var inte alltför många år sen man skrev att det utbuldades alldeles för många och alldeles för få utexaminerade kunde få jobb. Företag hade inte råd eller möjlighet att ta emot lärlingar.
Elektrikernas fackförbund har agerat väldigt kraftfullt vid alla försök till etablering av utländsk arbetskraft, dessa har då hastigt tvingats höja upp lönerna till ett minimum, vilket kraftigt minskat lönsamheten för detta.
Man har även starkt motsatt sig att outbildade fått ge sig in i branschen.
Ökat fokus på säkerhet, det får numera lov att kosta om säkerhet anges som skäl.
Gamla EIO, numera Installatörsföretagen är ofta väldigt högljudda och vinklade i sin strävan att skrämma bort "oseriösa". Likadant renoveringsprogram man ser på TV.
Jag kan bara inte hålla med dig.Cancerman_777 skrev:
Det är en avgrundstor skillnad på en verksamhet där kunden kommer dit, eller där verksamheten kommer till kunden.
På en elektrikertimme är lönekostnaden den absolut, absolut största komponenten, kanske 60-80% .
Sen kommer bilkostnaden (men den tas ju iofs rätt ofta ut separat ...
Efter detta skulle jag bedöma att det är bolagets vinst i goda tider, resp odebiterbara timmar i dåliga tider, som kommer som nummer tre i pengakakan en elektrikertimme utgör.
Och vid riktigt små jobb så kan tiden i bilen bli längre än tiden hos kunden, detta kommer påverka extremt mycket, så det går bara inte att jämföra 10-minuters besiktningar på bilprovningen med 10-minuters jobb för elektrikern ute hos kunden.
Jag själv börjar ruttna något otroligt på Uppsalatrafiken, t.ex.
Satt häromdagen i ett av Uppsalas mest tröga trafikljus, kom fram precis till rött, slog igång tidmätningen och kunde räkna ut att bara just detta trafikljus kostade kunden drygt 20 spänn!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Och jag kan bara inte hålla med dig. Det är branschens sak att lösa sitt arbete effektivare, och det skulle skett om det inte var så att just el var juridiskt skyddat. Nu är det bara att lägga kostnaden av ineffektivitet på kundens faktura och rycka på axlarna.Mikael_L skrev:
Jag kan bara inte hålla med dig.
Det är en avgrundstor skillnad på en verksamhet där kunden kommer dit, eller där verksamheten kommer till kunden.
På en elektrikertimme är lönekostnaden den absolut, absolut största komponenten, kanske 60-80% .
Sen kommer bilkostnaden (men den tas ju iofs rätt ofta ut separat ...)
Efter detta skulle jag bedöma att det är bolagets vinst i goda tider, resp odebiterbara timmar i dåliga tider, som kommer som nummer tre i pengakakan en elektrikertimme utgör.
Och vid riktigt små jobb så kan tiden i bilen bli längre än tiden hos kunden, detta kommer påverka extremt mycket, så det går bara inte att jämföra 10-minuters besiktningar på bilprovningen med 10-minuters jobb för elektrikern ute hos kunden.
Jag själv börjar ruttna något otroligt på Uppsalatrafiken, t.ex.
Satt häromdagen i ett av Uppsalas mest tröga trafikljus, kom fram precis till rött, slog igång tidmätningen och kunde räkna ut att bara just detta trafikljus kostade kunden drygt 20 spänn!
"Materialet" som kommer från skolan är dessutom alldeles för dåligt. Om alla som gick elutbildningen skulle vara vettigt anställningsbara så skulle det inte vara någon elektrikerbrist.S Slugge skrev:
Jag personligen (som nu värderar kunskap rätt högt) tycker att de är ofantligt okunniga, efter hela tre år i skolan.
Men detta är som regel inget egentligt problem, de bra killarna uppvisar ofta en fantastisk inlärningskurva när de väl kommer ut till oss i arbetslivet.
Men vad ska vi göra med alla som är nästan totalt omotiverade, som man hela tiden måste peka ut vad som ska göras, de som inte kan släppa sin mobiltelefon, som gladeligen skulle kunna knappa på den 7 av dagens 8 arbetstimmar osv.
De är helt enkelt inte anställningsbara.
Detta kan helt enkelt inte vara anledningen @Cancerman_777, som du sett statistik på tidigare i tråden är det flera andra yrkeskategorier som ligger högre i lönelistan, som toppades av golvläggare i Region Öst.Cancerman_777 skrev:
Vad gäller effektivitet har jag egentligen svårt att se någon större skillnad på många av de stora hantverksgrupperna, jag tänker exempelvis målare, VVS:are, elektriker. Snickare har kanske lite svårare att motivera oväntade kostnader, det man kanske skulle kunna göra är sammanställa trådarna på detta forum och se hur fördelningen av klagotrådar är för respektive yrkeskategori. Tar man andra forum kan ju även bilmekare få vara med.
Nej, då måste det till politiska beslut så en färd genom Uppsala centrum inte tar 20-30 minuter.Cancerman_777 skrev:
Det gjorde det inte för 15 år sedan, men miljöpartiet har haft mycket makt här nu...
Du skulle väl inte själv acceptera att bara få betalt för 5 timmar av din 8-timmars arbetsdag bara för att du satt fast i trafiken 3 timmar på väg mellan olika arbetsuppdrag?
Nu är ju inte alla jobb små korta entimmes, men det är just ett sådant jobb som hela denna tråd startades om, och då är det faktum att det ofta går lika mycket tid i bilen som hos kunden.
Det finns ingen synlig lösning på detta problem.
Egen helikopter kanske, skulle det bli billigare tro?