118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Allt beror givetvis på, man kan också anlita någon för att man inte orkar/kan själv.N Nerre skrev:
Den dagen jag tycker att laga mat är så tråkigt att jag hellre jobbar motsvarande tid det kostar mig att få maten förädlad av någon annan så kan det nog bli aktuellt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Arbetsgivaravgift
Arbetsgivaravgift
Avgift
Procent
Ålderspensionsavgift
10,21 %
Efterlevandepensionsavgift
0,70 %
Sjukförsäkringsavgift
4,35 %
Arbetsskadeavgift
0,20 %
Föräldraförsäkringsavgift
2,60 %
Arbetsmarknadsavgift
2,64 %
Allmän löneavgift
10,72 %
Summa
31,42 %
Arbetsgivaravgift
Avgift
Procent
Ålderspensionsavgift
10,21 %
Efterlevandepensionsavgift
0,70 %
Sjukförsäkringsavgift
4,35 %
Arbetsskadeavgift
0,20 %
Föräldraförsäkringsavgift
2,60 %
Arbetsmarknadsavgift
2,64 %
Allmän löneavgift
10,72 %
Summa
31,42 %
Jo, monopol betyder just att det bara finns en aktör.C Chris11 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol
https://www.ekonomifakta.se/Ordlista/Monopol/
https://bolagslexikon.se/monopol/
https://sv.wiktionary.org/wiki/monopol
Finns det en liten grupp som styr är det oligopol.
Men om det nu är monopol bland elektriker så måste det vara ännu värre monopol bland t.ex. tandläkare, advokater eller revisorer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ge inte upp, din åsikt är också värdefull.U Uffe A skrev:
Jag har anmält några inlägg i denna tråd pga politik men jag tittade aldrig på vem som skrev dem så kanske var du med där. Det var i alla fall sura inlägg på typ en rad som sa typ "alla som inte är röda/gröna/gula/blåa är dumma". Det finns fler inlägg som säkert också borde raderas men de flesta innehåller en beskrivning av vad färgen står för med en viss relevans till tråden.
Ja en aktör här är elskrået, dvs det har skapats ett monopol för en hel bransch. Och ja advokater har monopol genom sin skyddade titel. Revisorer har monopol genom sitt lagskydd i Abl.N Nerre skrev:
Du deriverar ordet monopol från fel håll. Du behöver titta på marknadsverkan inte att det är ETT bolag, det är inte definitionen. Monopol kommer från ordet Monopolium på latin. Dvs den exklusiva rätten att erbjuda en vara eller tjänst. I detta fall begränsas rätten för att andra att erbjuda tjänsten ev ESV
Redigerat:
På vilket sätt är det monopol menar du? Finns det nåt som hindrar dig från att utbilda dig till elektriker och sen ta exakt vilka priser du vill?
Och som sagt var, hur skiljer sig elektrikerbranchen från t.ex. tandläkare eller advokater?
Och som sagt var, hur skiljer sig elektrikerbranchen från t.ex. tandläkare eller advokater?
Bryr mig inte om vem som rapporterat det.Bo.Siltberg skrev:
Ge inte upp, din åsikt är också värdefull.
Jag har anmält några inlägg i denna tråd pga politik men jag tittade aldrig på vem som skrev dem så kanske var du med där. Det var i alla fall sura inlägg på typ en rad som sa typ "alla som inte är röda/gröna/gula/blåa är dumma". Det finns fler inlägg som säkert också borde raderas men de flesta innehåller en beskrivning av vad färgen står för med en viss relevans till tråden.
Men har inte varit några sura inlägg från min sida.
I vilket fall som helst så lämnar jag den här tråden eftersom jag inte känner att jag kan tillföra något ytterligare
men finns väl egentligen inget att tillföra alls i denna tråd.U Uffe A skrev:
Nu syftar jag inte på dig, utan många här inne tycks tro att det är snickaren som sätter priset.
När det i själva verket är arbetsgivaren. Lön måste utbetalas oavsett arbete. Och vi har juh världens högsta beskattning på arbete.
Ta tex en specialeffektbyrå. När jag jobbade innom det fakturerades det ca 1500kr i timmen för en 3dgrafiker och 3000kr i timmen får postcompossition.
Allt är relativt så att säga. Även de som jobbar här inne på kontor, kan vara rätt säkra på att deras arbetsgivare i sin tur, debiterar 5-600kr i timmen för deras jobb, men det gnälls det inte över eftersom det är inget som drabbar dem själva.
Redigerat:
Monopol är nog fel ord, ja.N Nerre skrev:Det finns inget monopol. Det finns tusentals aktörer på marknaden. Monopol skulle betyda att det bara fanns en elektriker att anlita.
Det kan inte ens anses finnas oligopol inom branchen.
Det står vem som helst fritt att utbilda sig till elektriker och starta en firma och ta hur lite betalt som helst.
Marknadshinder kan det möjligen kallas, men jag är inte säker på det heller.
I vilket fall skulle det inte gynna befolkningen i stort, eller göra det hela billigare ifall:
- Reparation av bilar endast fick utföras av verkstäder där det krävdes 3 års utbildning och minst 4 års praktik, samt att verkstaden var tvungen att ha en auktoriserad bilreparatör knuten till sig.
- Använda stege fick endast de som gått tre 3 år i en viss skola och ha minst 4 års praktik av att använda stege under överinseende av en auktoriserad stegegångare, samt att den som använder stege var tvungen att ha en auktoriserad stegegångare knuten till sig.
- Köra bil fick man endast göra efter 3 års utbildning samt att man måste ha en auktoriserad bilchaufför knuten till sig, för att bli auktoriserad måste man köra i minst 4 år under en redan auktoriserad och sen ta lite extra utbildning för 40.000:-
- Simma fick man endast göra efter 3 års utbildning och .... jaja ni vet var jag vill komma ...
Detta är ett antal aktiviteter som producerar långt fler dödsfall än vad elrelaterade olyckor står för, och det är aktiviteter med stor samhällsnytta, precis som att el innebär en stor samhällsnytta.
Saker som innebär väldigt liten samhällsnytta men orsakar mycket dödsfall är ju lätt att antingen förbjuda eller begränsa och göra svåråtkomligt.
Jag skulle använda ordet yrkesmonopol och tycker att det tydligt korrekt beskriver den tidigare situationen.Mikael_L skrev:
Om du tittar på till exempel tandläkare så finns det ingeting i tandvårdsmomentet som är en naturlig del i någon annan yrkesgrupps verksamhetsområde. Därmed är det naturligt att bara en yrkesgrupp utför tandvård. Tittar vi istället på elinstallationer har vi en helt annan situation. Idag är användningen av elektrisk ström något som genomsyrar hela vårt samhälle. Det finns åtskilliga yrkesgrupper som inom sin dagliga verksamhet har ett behov av elinstallationer. Att då ha ett yrkesmonopol där en enda yrkesgrupp får ensamrätt på alla former av elinstallationer anser jag är orimligt.N Nerre skrev:
Du säger att alla kan utbilda sig till elektriker. Det är sant. Då blir man en del i den yrkesgrupp som i yrkesmonopolet har ensamrätt på att utföra en viss typ av arbete. Det är alltså inte ett argument för att det inte existerar ett yrkesmonopol.
Den senaste lagen har dock delvis luckrat upp yrkesmonopolet och jag tror inte vi sett konsekvenserna av det slå igenom ännu. Nu är det nämligen möjligt för vilket vilket företag och vilken yrkesgrupp som helst att utföra elinstallationer så länge det finns ett egenkontrollprogram och företaget har knutit en auktoriserad elinstallatör till sig. De som arbetar i företaget behöver inte längre vara elektriker utan det räcker med att de har fått en riktad utbildning för enbart de arbetsmoment de skall utföra.
Har vi inte lärt oss här på elforumet att aldrig lita på färgen?Bo.Siltberg skrev:
Hur som helst är tråden till sin natur politisk så det är svårt att undvika sådana diskussioner. Jag har inte själv hunnit se vad som modererats bort men diskussioner av typen "mitt parti är bättre än ditt parti" är lika produktiva som "min pappa kan slå din pappa" och kan med fördel föras på t.ex. flashback eller liknande.
Som jag sa tidigare så ville jag ha en bra diskussion kring ämnet. Därför hamnade tråden i eldelen där det finns många bra individer med kloka tankar och ett vettigt sätt att diskutera. Jag håller inte med alla, vilket väl framgått, men likt Uffe A respekterar jag att andra kan ha andra åsikter. Det är ett sk. vuxet samtal, något som tyvärr lyser med sin frånvaro i många andra områden i samhället idag.
Som någon påpekade på förra sidan så är inte tanken med tråden att leda till något särskilt, mer än just att ha en bra diskussion. Jag förväntar mig inte konsensus eller så, det vore rätt anmärkningsvärt om vi skulle komma till det.
Jag har avsiktligt undvikit att svara på de flesta rena frågor eller påståenden om sjukvården då jag inte är intresserad av att diskutera det just här. Att jag använder sjukvården, och specifikt läkare, som jämförelse är att utbildningssystemet lustigt nog är snarlikt och att jag kan det synnerligen väl. På samma sätt är jag inte intresserad av att diskutera bilmekaniker osv.
Politisk vilja skapas genom att kontakta politiker (eller engagera sig själv).Mikael_L skrev:
Mejlar du alla byggnadspolitiska talmän för partierna om att detta är en fråga som påverkar dig i röstandet, och att du tycker det är rimligt pga X, så får du långsiktig effekt. Melja riksdagspolitikern du röstade, dvs ditt parti, din region, en extra gång.
Skicka en länk till denna tråd, och andra här, för att visa att det finns folk osm bryr sig om frågan.
I detta har du helt plötsligt skapat en grund för politiska ställningstaganden.
Val vinns nämligen i många bäckar små..