118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Men tanken väl ändå att göra sådant som orsakar dödsolyckor ska vara olagligt även om det vore lagligt att göra vissa installationsjobb själv?M MSjostrand skrev:Det känns som att diskussionen är meningslös. Att hemmapula med el är olagligt, och jag ville bara visa att det sker dödsolyckor utan att överanalysera och försvara brottsliga gärningar. Greja gärna själva med elen, men jag överlåter det åt de som har lagen i ryggen. Sorry om jag lagt mig i tråden, det verkar som att det mest handlar om att kasta kommentarer på varandra...
Man får ju snickra altan själv. Går det bygga en livsfarlig altan? Förekommer det olyckor när altaner byggs eller brukas? Ska vi förbjuda icke-certifierade snickrare?
Redigerat:
Husägare
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Jag passivt accepterar bara kritiska åsikter här. Vill jag förändra gör jag inte det genom forum på nätet, därav min avslut i frågan. Har inte varit med i något direkt forum innan, och nu förstår jag varför.Cancerman_777 skrev:
??? Då kanske inte du förstår vitsen med att prata med dina medmänniskor heller?M MSjostrand skrev:
Hur tänker du att du ska åstadkomma förändring? Genom att gå med i ett parti?
Husägare
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Jag menar att tonen i samtal är en annan i "verkligheten" än i detta forum. Medmänniskor brukar inte avsluta samtal med en syrlig kommentar.K karlmb skrev:
Må så svara, men man kanske får ta varje samtalsform för var den är. Det är ju ändå 500% bättre struktur och klimat här på BH än på FB tex.M MSjostrand skrev:
Vad var det som var syrligt? Du får gärna ge exempel på det på samma sätt som du gärna får ge exempel på när jag ringaktar en hel yrkeskår.M MSjostrand skrev:
Det är dock en välkänd paradox, de du normalt samtalar med är dina vänner eller bekanta ytligt eller väl. De kommer pga den krets du befinner dig i ha liknande åsikter och därmed tendera att hålla med och inte kritisera dina åsikter. Här och i andra breda forum så väljer du inte de som du diskuterar med.
Bra eller dåligt, gillar du första sättet, bosätt dig i Kina eller Venezuela och anslut dig till partiet. Du kommer få många som tycker som dig och få som tycker annat.
Gillar du andra sättet, då är detta troligtvis den nya demokratin. Se detta som en tankesmedja som diskuterar fram en ny väg att gå. Finner det osannolikt (här vet jag att jag har rätt eftersom jag har insyn där) att politiska beslut tas utan att diskussioner likt denna tas upp. Detta är den mya typen av lobbyverksamhet
Bra eller dåligt, gillar du första sättet, bosätt dig i Kina eller Venezuela och anslut dig till partiet. Du kommer få många som tycker som dig och få som tycker annat.
Gillar du andra sättet, då är detta troligtvis den nya demokratin. Se detta som en tankesmedja som diskuterar fram en ny väg att gå. Finner det osannolikt (här vet jag att jag har rätt eftersom jag har insyn där) att politiska beslut tas utan att diskussioner likt denna tas upp. Detta är den mya typen av lobbyverksamhet
Ja man kan ju hoppas i alla fall. 
Men visst har ju MSjostrand en poäng?
Vi bör väl ta allas åsikter på allvar, det blir ju inte bra som forum om det bara blir en lite smalare förhärskande åsikt som är rätt och får framföras.
Däremot är det väl alltid bra att få folk att motivera sina åsikter, det hjälper både avsändaren och mottagaren framåt.
Men visst har ju MSjostrand en poäng?
Vi bör väl ta allas åsikter på allvar, det blir ju inte bra som forum om det bara blir en lite smalare förhärskande åsikt som är rätt och får framföras.
Däremot är det väl alltid bra att få folk att motivera sina åsikter, det hjälper både avsändaren och mottagaren framåt.
Exakt!C Chris11 skrev:Det är dock en välkänd paradox, de du normalt samtalar med är dina vänner eller bekanta ytligt eller väl. De kommer pga den krets du befinner dig i ha liknande åsikter och därmed tendera att hålla med och inte kritisera dina åsikter. Här och i andra breda forum så väljer du inte de som du diskuterar med.
Husägare
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Att föreslå en kvällskurs som ersättning för flera års utbildning kan jag tycka vara lite nedlåtande mot yrkesmän som investerat mycket tid i att lära sig hur och varför man gör på vissa sätt. Vet inte om det var du som skrev det eller inte.tommib skrev:
Om dödsolyckorna skall vara relevanta för en diskussion om obehörigt installationsarbete krävs det att någon påvisar att dessa olyckor orsakats av just obehörigt installationsarbete som resulterat i felaktiga installationer. Om så icke är fallet finns ingen relevant koppling mellan de två sakerna. Därmed handlar det varken om att försvara brottsliga gärningar eller att överanalysera statistiken, utan det handlar om att du måste använda sakliga underbyggda argument med relevans för din tes. Att säga. "Titta folk dör av el! Det går inte att utesluta att det är pågrund av obehörigt installationsarbete" och sedan överlåta åt dina meningsmotståndare att motbevisa dig är inte seriöst. Detta argumentationsfel kallas inom retoriken för "omvänd bevisbörda" (burdon of proof) och det kommer du inte vinna några debatter med.M MSjostrand skrev:
Fast det är det ju ingen som har föreslagit.M MSjostrand skrev:
Hur många timmars utbildning tror du det behövs för det allra mesta av elarbetet i en normal villa? Alltså inte när den byggs utan när den redan finns och har en färdig installation som kan behöva ändras eller utökas. T.ex sätta ett till uttag bredvid ett redan existerande eller dra el i rör i en ny vägg.
För att kunna allt en certifierad elektriker kan krävs mycket utbildning. Men ingen pratar om det här.
Husägare
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Håller med dig, men att föreslå mig att flytta till Kina känns lite onödigt. Jag gick med i forumet för att ta del av hjälpsamma människor och deras kunskaper. Vill jag förändra världen så är detta fel forum.C Chris11 skrev:Det är dock en välkänd paradox, de du normalt samtalar med är dina vänner eller bekanta ytligt eller väl. De kommer pga den krets du befinner dig i ha liknande åsikter och därmed tendera att hålla med och inte kritisera dina åsikter. Här och i andra breda forum så väljer du inte de som du diskuterar med.
Jag har sagt så ja men du tar det ur sin kontext. Jag har påstått att man kan lära sig det som behövs för en vanlig villainstallation på en kortare kvällskurs, givet att man har lite förkunskaper (matte, fysik). Detta står jag för.M MSjostrand skrev: