118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är ganska väl insatt i utbildningar, så även i elprogrammet.U Uffe A skrev:Kan förklara för dig att det finns ingen som har blivit färdigutbildad elektriker efter denne gått ut gymnasiet.
På det följer 1600 timmar lärlingstid.
Därefter har man ytterligare ett antal år att göra inom yrket innan man blir fullbetald.
Sen kan man ta sin ayktorisering för att kunna utföra arbete själv.
Om vi ska hårdra den här frågan så måste vi ställa oss några enkla frågor.
Vem ska kontrollera hempular elektrikerns arbete?
Ska denne föra lärlingsbok för att sedan skicka in den och få godkänt att fortsätta jobba under en auktoriserad installatör?
När ska hempularen anses ha så mycket kunskap och yrkesvana att denne ska kunna läsa in sin auktorisering?
Hempular licensen skulle gälla för jobb på egen anläggning. Ok men den dagen huset ska säljas, hur ska man gå till väga då?
Total besiktning av anläggningen?
Många frågor man måste ta med i beräkningen.
Vilken utexaminerad blir "fullbetald" direkt? Det är ett icke-argument och någonting som är instiftat av facket i samarbete med arbetsgivarorganisationen, och därmed ingenting som är direkt kopplat till kompetens eller kunnande. Exempel: po era en elev som går 3 år och gör sina 1600 timmar. Därefter skruver den numer yrkesklara (med ej fullbetald personen) UTESLUTANDE upp en enda typ av vägguttag under de två åren han skall arbeta med högspänning. Med andra ord kan personen VERKLIGEN skruva just det vägguttaget, men har nära nog noll erfarenhet av annat arbete med högspänning. Då blir den personen likväl "fullbetald" efter sina år.
Jag har föreslagit elbesiktning likt bilbesiktning. Inget konstigt med det, men samtidigt kan man undra varför det skall finnas kontroll alls just med tanke på firmorna "egenkontroll".
Det har från mitt håll aldrig varit tal om att arbeta yrkesmässigt som elektriker i detta scenariot, utan ENDAST på sin egen anläggning.
Ja, varför skulle inte en seriös elbesiktning åligga köparen att kontrollera när köparen har långtgående undersökningsplikt i övrigt vad gäller fastigheten?
Cancerman_777 skrev:
Inte tillgång och efterfrågan på Sjuksköterskor. Utan tillgång på arbetsgivare att välja på för sjuksköterskor. Fler olika arbetsgivare skulle få upp lönen för sjuksköterskor.M Myckling skrev:
Redigerat:
Vad har elektriker för juridiskt skydd i sin yrkesroll? Jag som auktoriserad elinstallatör skulle kunna anställa min sjuksköterske-fru till att utföra elinstallationer om jag vill.Cancerman_777 skrev:
Det som trissar upp elektrikers löner är att det finns många arbetsgivare att välja på och färre elektriker än vad det finns behov för.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
M MSjostrand skrev:Det känns som att diskussionen är meningslös. Att hemmapula med el är olagligt, och jag ville bara visa att det sker dödsolyckor utan att överanalysera och försvara brottsliga gärningar. Greja gärna själva med elen, men jag överlåter det åt de som har lagen i ryggen. Sorry om jag lagt mig i tråden, det verkar som att det mest handlar om att kasta kommentarer på varandra...
Ge inte upp. Du är inte den förste nykomling som hamnar i "blåsväder" pga att du underskattar kunskapsnivån här. Att du sett en massa hemskheter har vi hört förut, och även sett för den delen, det är ingenting vi ifrågasätter men man måste ju in det i sitt sammanhang för ingen statistik tyder på att det dels skulle vara mer en regel än undantag eller att det skulle leda till olyckor.M MSjostrand skrev:
Du har ju en stark åsikt i att man ska behålla den behörighetsmodell som vi har idag. Du måste ju där räkna med att du mothugg på detta forum, speciellt då tråden delvis handlar om just motiv till att lätta på behörighetsmodellen.
Om du har 20 år bakom dig i branschen bl.a som elkonsult så har du sett vilken komplexitet som gäller för olika slags arbeten. Vi pratar inte om att dimensionera ett kontorshus här, utan om att förlägga dolda ledningar och liknande. Det är därför förvånande att du framför argument på nivån att "el är inte att leka med" och "lagbrott". Det är verkligen ingenting som varken är okänt eller biter här. Argument på den nivån stämmer inte överens med din erfarenhet.
Det finns däremot många frågor att lösa för att tommib inte ska behöva jobba dessa 11 timmar för att betala elektrikern. Där hoppas jag du vill vara med. Det behövs ögon från alla håll.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Att de som inte har behörighet MÅSTE anlita antingen en person med behörighet eller en firma med en person med behörighet. Annars begår den som behöver få ett arbete utfört ett lagbrott. Där har du det juridiska skyddet av skrået, och det är helt galet.Rrrrr skrev:
Vad har elektriker för juridiskt skydd i sin yrkesroll? Jag som auktoriserad elinstallatör skulle kunna anställa min sjuksköterske-fru till att utföra elinstallationer om jag vill.
Det som trissar upp elektrikers löner är att det finns många arbetsgivare att välja på och färre elektriker än vad det finns behov för.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
3 år på gymnasie sen 4 år till på företag (som kan ses som utbildning innan man är fullbetald).Cancerman_777 skrev:
Flera års utbildning? Det är tre år på gymnasiet varav säkert minst två av dem går åt till kärnämnen för att möjliggöra framtida högskolemöjligheter. Du kan garanterat konkretisera teorin/kunskapsdelen till kanske 6 månader om du skall vara yrkesverksam inom området, och för att klara av en vanlig villa installation kanske ner till 8 kvällar á 2 timmar. Man måste inte ha handlag som en professionell elektriker för att skruva upp ett uttag, en brytare, dra fk i rör/slang, sätta dosor, osv, när du gör det i ditt eget hem. Om det tar 5 ggr så lång tid för dig som för en elektriker är inte relevant.
Jag är inte emot en "Hempularlicens" som många föreslår. Detta skulle skapa MER jobb för elfirmor snarare än mindre. Vi såg ju direkt en ökad efterfrågan på elektriker (och andra hantverkare) när alla bygg-hemma-program började på TV.Cancerman_777 skrev:
Många, med lite för stor tro på sin egen förmåga, startade på alla möjliga renoveringsprojekt för att sedan ge upp och ringa ett proffs.
Jag tror det är i USA där en husägare får koppla el i sitt eget hus själv förutsatt att en besiktningsman sen kommer och granskar? Det kanske skulle vara nåt att införa i Sverige.
Rrrrr skrev:
Jag är inte emot en "Hempularlicens" som många föreslår. Detta skulle skapa MER jobb för elfirmor snarare än mindre. Vi såg ju direkt en ökad efterfrågan på elektriker (och andra hantverkare) när alla bygg-hemma-program började på TV.
Många, med lite för stor tro på sin egen förmåga, startade på alla möjliga renoveringsprojekt för att sedan ge upp och ringa ett proffs.
Jag tror det är i USA där en husägare får koppla el i sitt eget hus själv förutsatt att en besiktningsman sen kommer och granskar? Det kanske skulle vara nåt att införa i Sverige.
Kort därefter skulle vi höra mycket klagomål om alla dessa besiktningsmän som inte dyker upp i tid, tar hutlöst betalt och hur det inte är konstigt att många som hemmapular struntar i besiktningen.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Helt riktigt. Det är bara en liten detalj som missas där... Flera av oss har önskat UTBILDNING. Vad gäller hemmafixare så har de noll utbildning inom vad de ger sig på, varvid de tror att det är så lätt och smidigt som på tv.Rrrrr skrev:
Jag är inte emot en "Hempularlicens" som många föreslår. Detta skulle skapa MER jobb för elfirmor snarare än mindre. Vi såg ju direkt en ökad efterfrågan på elektriker (och andra hantverkare) när alla bygg-hemma-program började på TV.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Cirkus 10 sekunder tar det med en enkel sökning för att få en videoserie som visar dig hur du gör simpla byten och reparationer i din anläggning.Cancerman_777 skrev:
Jag köper inte folk som klagar på att det borde finnas någon utbildning så att man kan hemmapula. Kombinera de hundratals videos som finns med lika många artiklar och forum som detta när man blir osäker så finns det minst lika mycket information som en kvällskurs skulle ge.
Istället måste vi då prata om hur mycket utbildning man skulle behöva innan samhället anser att du kan koppla själv på egen anläggning.
Vissa kurser existerar redan, som https://www.euu.se/kurser/elsakerhet-for-icke-elektriker/ som ger dig förkunskaperna för att klara icke-behörighetskrävande moment själv.
Eller varför inte titta på kursen Skötsel av Elanläggningar? https://www.euu.se/kurser/skotsel-av-elanlaggningar/
Denna är obligatorisk för alla elektriker för att få ut ett certifikat.
En dagskurs ligger på runt 4000kr ex moms. Om vi tar en liten tankeställare för hur det skulle kunna se ut med en kurs för att få "hemmapularkörkort"
Personligen skulle jag kanske kunna se att en kurs som ger tillräckliga kunskaper för att utöka sin egna anläggning skulle kunna ta minst 3 dagar om man ska få in grundläggande säkerhet, praktiska moment och prov. Så 3 dagar. kl 8-16:00. 4000kr per dag plus moms får jag till 15000kr. Detta skulle man eventuellt kunna pressa ner, men säg lågt räknat 10000kr och tre arbetsdagar av din tid för att få ut ditt "körkort".
Jag har svårt att se att det blir fler än några stycken som tar sig an den utbildningen. Men jag skulle gärna höra om någon annan har en annan bild av hur en sådan kurs skulle se ut, och hur man skulle kunna få ner denna kostnaden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du verkar missförstå vad det är många är ute efter. Att hitta random snubbe som visar än det ena än det andra är inga problem. Det är inte på den nivån många här är, utan det handlar om att få rätt info från rätt/legitimt håll. YouTube är INTE ett legitimt håll. Vidare handlar det om att få lov att göra saker på någonting som du faktiskt äger och är ansvarig för, och att kunna göra det lagligt.M Matten skrev:Cirkus 10 sekunder tar det med en enkel sökning för att få en videoserie som visar dig hur du gör simpla byten och reparationer i din anläggning. [media]
Jag köper inte folk som klagar på att det borde finnas någon utbildning så att man kan hemmapula. Kombinera de hundratals videos som finns med lika många artiklar och forum som detta när man blir osäker så finns det minst lika mycket information som en kvällskurs skulle ge.
Istället måste vi då prata om hur mycket utbildning man skulle behöva innan samhället anser att du kan koppla själv på egen anläggning.
Vissa kurser existerar redan, som [länk] som ger dig förkunskaperna för att klara icke-behörighetskrävande moment själv.
Eller varför inte titta på kursen Skötsel av Elanläggningar? [länk]
Denna är obligatorisk för alla elektriker för att få ut ett certifikat.
En dagskurs ligger på runt 4000kr ex moms. Om vi tar en liten tankeställare för hur det skulle kunna se ut med en kurs för att få "hemmapularkörkort"
Personligen skulle jag kanske kunna se att en kurs som ger tillräckliga kunskaper för att utöka sin egna anläggning skulle kunna ta minst 3 dagar om man ska få in grundläggande säkerhet, praktiska moment och prov. Så 3 dagar. kl 8-16:00. 4000kr per dag plus moms får jag till 15000kr. Detta skulle man eventuellt kunna pressa ner, men säg lågt räknat 10000kr och tre arbetsdagar av din tid för att få ut ditt "körkort".
Jag har svårt att se att det blir fler än några stycken som tar sig an den utbildningen. Men jag skulle gärna höra om någon annan har en annan bild av hur en sådan kurs skulle se ut, och hur man skulle kunna få ner denna kostnaden.
Tänk efter med mina biljämförelser. Vad är det som är så vansinnigt olika de två scenariona?
Cancerman_777 skrev:
Du verkar missförstå vad det är många är ute efter. Att hitta random snubbe som visar än det ena än det andra är inga problem. Det är inte på den nivån många här är, utan det handlar om att få rätt info från rätt/legitimt håll. YouTube är INTE ett legitimt håll. Vidare handlar det om att få lov att göra saker på någonting som du faktiskt äger och är ansvarig för, och att kunna göra det lagligt.
Tänk efter med mina biljämförelser. Vad är det som är så vansinnigt olika de två scenariona?
Därav resten av texten under videon. Jag tror helt enkelt inte att tillräckligt många skulle vara intresserade av utbildningarna.
Tror att du behöver läsa på lite om vad gäller definitioner.Cancerman_777 skrev:
Jag är ganska väl insatt i utbildningar, så även i elprogrammet.
Vilken utexaminerad blir "fullbetald" direkt? Det är ett icke-argument och någonting som är instiftat av facket i samarbete med arbetsgivarorganisationen, och därmed ingenting som är direkt kopplat till kompetens eller kunnande. Exempel: po era en elev som går 3 år och gör sina 1600 timmar. Därefter skruver den numer yrkesklara (med ej fullbetald personen) UTESLUTANDE upp en enda typ av vägguttag under de två åren han skall arbeta med högspänning. Med andra ord kan personen VERKLIGEN skruva just det vägguttaget, men har nära nog noll erfarenhet av annat arbete med högspänning. Då blir den personen likväl "fullbetald" efter sina år.
Jag har föreslagit elbesiktning likt bilbesiktning. Inget konstigt med det, men samtidigt kan man undra varför det skall finnas kontroll alls just med tanke på firmorna "egenkontroll".
Det har från mitt håll aldrig varit tal om att arbeta yrkesmässigt som elektriker i detta scenariot, utan ENDAST på sin egen anläggning.
Ja, varför skulle inte en seriös elbesiktning åligga köparen att kontrollera när köparen har långtgående undersökningsplikt i övrigt vad gäller fastigheten?
Jag är elektriker, utbildar blivande elektriker samt driver en enskild elfirma (som bara åtar sig småjobb).
Har aldrig jobbat med högspänning och kommer aldrig att göra det heller.
Högspänning (1000 v +) hittar du på kraftsidan.
Installationselektriker arbetar med lågspänning.
Redigerat: