Hej,
Har satt igång renoveringen av ett rum i källaren. Där kommer ett vattenrör ur väggen som jag tänkte ta bort. För att säkerställa att det inte var tryck i det så öppnade jag ventilen lite, och det kom vatten.

När jag försöker stänga vattnet igen droppar det lite och vill inte sluta Vad kan detta vara för rör? Vi har kommunalt vatten i ett hus byggt runt 1900, så misstänker att det är den gamla vattenledningen, men varför kommer det vatten där?

Bifogar bilder på röret, avstängningsventilen samt det inkommande vattnet som finns i en tillbyggd del.

• Rörledning med avstängningsventil på vitmålad källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rör med ventil i ett vitt utrymme.
    Skapa konto
  • Vattenmätare monterad på ett rörsystem med två röda ventilhandtag, installerad på en vägg.
    Skapa konto
tommib
Tja, det är ju fullständigt omöjligt att veta från bilderna och beskrivningen. Har du en VVS-ritning? Man måste gå runt och titta där och se vad som finns i omkringliggande byggnadsdelar.

Vad finns på andra sidan väggen?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Släpp på lite och kolla om tryck i värmesystem sjunker/slutar rinna om inte stäng av inkommande vatten och öppna igen ....

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vad finns på andra sidan väggen?
Utsidan.

tommib tommib skrev:
Tja, det är ju fullständigt omöjligt att veta från bilderna och beskrivningen. Har du en VVS-ritning? Man måste gå runt och titta där och se vad som finns i omkringliggande byggnadsdelar.
Har tyvärr inte det. Bakom väggen finns utsidan av huset.

E Emanuel01 skrev:
Släpp på lite och kolla om tryck i värmesystem sjunker/slutar rinna om inte stäng av inkommande vatten och öppna igen ....
Det var en bra ordning på utredandet tycker jag.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Utsidan.
Då verkar det ju som gammalt inkommande vatten.
Har det funnits någon brunn på tomten som det kan vara anslutet till?
Verkar ju vara plast till dagens inkommande ledning och verkar dessa komma från samma håll?

Själv skulle jag ordna med en plugg för den invändiga gängan och sen testa att öppna ventilen mer för att se vad som händer.
Kanske bara står vatten i en ledning som ligger kvar i marken som är belägen högre än ventilen i källaren.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
tommib
Ja, det är en utmärkt idé att se till att man har en plugg till gängan. Kanske rentav en till ventil (för att förenkla testning)? Därefter kan man testa som Emanuel01 föreslår, det är ett utmärkt förslag.

Finns det golvbrunn i utrymmet? Om det skulle komma mycket vatten när man öppnar...

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Då verkar det ju som gammalt inkommande vatten.
Har det funnits någon brunn på tomten som det kan vara anslutet till?
Verkar ju vara plast till dagens inkommande ledning och verkar dessa komma från samma håll?

Själv skulle jag ordna med en plugg för den invändiga gängan och sen testa att öppna ventilen mer för att se vad som händer.
Kanske bara står vatten i en ledning som ligger kvar i marken som är belägen högre än ventilen i källaren.
Vet tyvärr inte om det funnits någon brunn. De nya ledningarna kommer inte från samma håll. Gängan verkar sönderrostad. Teorin om vatten som står högre kanske kan stämma?

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
tommib
Jag skulle inte öppna kranen mer utan att veta att jag hade ett säkert sätt att proppa det där. Du kan ju prova om du kan skruva av muffen försiktigt om det finns en fräsch gänga där. Att värma med t.ex. varmluftspistol gör ofta att det går lättare på gamla fastkletade rördelar. Samtidigt löper du risken att vrida av något och det är ju tråkigt om det faktiskt är ett trycksatt rör.

Du har också problemet med röret genom väggen oavsett om det är ett trycksatt rör. Om du har ett rör igenom väggen där det ibland kommer vatten så måste du göra något åt det om du vill kapa bort röret. Det innebär grävning på utsidan, vilket nog bättre görs en annan årstid. Går det ens att gräva utanför på något rimligt enkelt sätt?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ser ut som ett gammalt värmerör, men det är under förutsättning att ni har vattenburen värme.

Om du ändå ska riva det kan du skrapa av lite färg på vinkeln längst ner.
Är det mörkgrått under färgen är det sannolikt värme.
Om ljusgrått/"silver" (galvaniserat), kallvatten.

Eller spola ur en hink och se ifall trycket sjunker i värmesystemet som någon ovan skrev också.

Om du ska proppa av det som det är, på med en R20 utv propp (renspropp), gängtejp/teflonsnöre/lin.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Stort tack för alla bra svar. Efter era inspel så lutar det nog åt att det är ett gammalt vattenrör, skrapat och det verkar vara gjort av zink. Jag har mätt in röret och på utsidan på samma avstånd i en högre nivå finns ett gammalt vattenutkast, ett krökt rör rätt upp ur backen, som vi använder som blompinne/julgransstötta. Ca 80 cm ovanför marken.

I rummets andra sida och i linje med röret i väggen, finns ett tomt rör i taket om verkar vara i samma dimension. Gissningen är att det varit matningen. Sommarvatten som man tagit bort?

Så förhoppningsvis bara vatten som står i en gammal ledning. Har droppat cirka 1-2 mm ned i en hink under natten. Eventuellt nästa steg blir en röris, men förhoppningsvis behövs inte det.

• Gammalt zinkvattenrör från taket med böjt anslutningsstycke och kopparledningar i bakgrunden, använd som blompinne eller julgransstötta.
    Skapa konto
  • Gilla
PRLS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.