G
R RoAd skrev:
"Rörliga delar" är extremt relevant om man pratar om livslängd. Det verkar som om du försöker ta kunnande du har inom ett område och applicera det på ett annat.

Vad i en solpanel anser du kommer gå sönder inom 15 år?
Dagens bilar, med förbränningsmotorer, har massor med rörliga delar, de har även massor med elektronik. Det händer att bilarna skrotas pga el-fel långt innan kolvar/cylindrar/ramlager osv är speciellt slitna/trasiga så visst kan en solcellsanläggning börja strula när som helst, mycket beroende på hur noga den installerades och med vilka delar. Kontakteringar kan glappa/korroderad, dåliga lödningar, dåliga elektronik komponenter som inte märks förrän efter några år osv.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Dagens bilar, med förbränningsmotorer, har massor med rörliga delar, de har även massor med elektronik. Det händer att bilarna skrotas pga el-fel långt innan kolvar/cylindrar/ramlager osv är speciellt slitna/trasiga så visst kan en solcellsanläggning börja strula när som helst, mycket beroende på hur noga den installerades och med vilka delar. Kontakteringar kan glappa/korroderad, dåliga lödningar, dåliga elektronik komponenter som inte märks förrän efter några år osv.

Ja det är ju bara att kolla på LED lampor. Ska hålla i 20 år, tror ingen av mina har hållt mer än 5. Visst dioden håller men elektroniken går sönder långt innan dess.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag utgår från vad som är relevant ur logisk synpunkt. Ändrar mig inte på den punkten.
Det får du gärna göra och fortsätta med, det blir inte mindre fel för det.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Sitter här med 16 kWp anläggning som producerar noll och ingenting under strålande sol pga att Eon aldrig kommer och byter mätaren. Från början hade de helt missat att hantera mitt ärende och hade nog fortfarande inte upptäckt det om jag inte ringt och undrat varför inget hände. Inte för att det hjälpte för mätaren är fortfarande inte bytt.

Är så fruktansvärt frustrerande.

Kan du inte producera ändå? Eller får du inte koppla in den?

Om mätaren inte är bytt till en som kan skilja på köpt och producerad el så får jag betala för elen jag producerar.

• Wow
EddieHansson
  • Laddar…
Krilleman
A Anaii skrev:
Om mätaren inte är bytt till en som kan skilja på köpt och producerad el så får jag betala för elen jag producerar.
Ah, bara fördelar med solceller således!

:whistle:

F
lilytwig lilytwig skrev:
Utbyggnad av solel pågår, det är inte färdigt, så du kan inte argumentera med dagens siffror. Om några år har vi 10-20 ggr mer än i dag. Vissa perioder blir det överskott och av det produceras gärna vätgas. Vätgas går fint att lagra.
Just nu sker uppbyggnad av ett antal vätgasmackar i Västsverige.
Det tar tid att bygga ny infrastruktur, så det är inte en lösning för denna vinter.
Att nyttja lokalt producerad solenergi till vätgasframställning kräver inte heller långväga ledningar. Däremot behöver det lokala nätet stärkas. Det pågår också på många håll.
Du vare sig tog in eller förstår nåt av det jag skrev vaa? Läs sista meningen jag skrev och lämna dravlet om vätgas en stund för det finns inte nån koppling till solceller. Frågan var om priset på el skulle droppa med en extremutbyggnad och det råder ingen tvekan på att så är fallet. Jag gissar på att den ligger på denna sidan om 10%. Muppar påstår att marknaden mycket väl tål mer är 10% men det är väl sådana som föddes höga som röstar på MP och tror att världen kan leva på endast Dansk vindkraft och solel.

F
martin43 martin43 skrev:
I maj stod solel för 2% av Sveriges förbrukning*.
Just nu står solproduktion för >8%. Ca 1050 MW och Sverige förbrukar 12387 MW*.
Vid lunch kommer effekten och andelen vara högre.

Jag förstår att du menar 6-8% av energimixen på årsbasis, men ett tillskott på 8% verkar inte ha någon momentan effekt på priset. Solenergin motsvarar just nu ca 1,5 kärnkraftsreaktor som fasas in och ut på nätet morgon och kväll men elpriset är skit ändå!

*Oklart om egenförbrukningen ingår här. Om inte felar procenten några tiondels procentenheter.
Källor:
[länk]
[länk]
[länk]
Ja, jag menar på årsbasis. Fördelen med solel är att den ändå produceras under de timmar då förbrukningen är hög men jag hade räknat med att solel inte var mer är max 3-4% över ett dygn. Men om det var så att solelen stod för 2% i Maj sett över hela månaden så lär det inte vara mer nu i Juli om det inte är så att vår totala förbrukning har gått ner (vilket den kanske har gjort, det vore inte helt orimligt), Det ser ut som att Juli blir knappt 10% sämre än Maj i södra halvan av sverige. Jag tror nog ändå att vi ligger på dryga en % på årsbasis och jag åller fast vid det ändå rätt nyktra antagandet jag gjorde.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ah, bara fördelar med solceller således!

:whistle:
Nej. Mätaren har koll på energiriktningen.

lilytwig lilytwig skrev:
Oh nej, så blir det inte. När vi får överskott på el och låga priser då blir det lönsamt att producera vätgas. Vätgas kan användas som fordonsbränsle, för uppvärmning för storskalig elproduktion och småskalig (bränsleceller) elproduktion. Det går att lagra och energidensiteten är väldigt hög.
På lång sikt så är solceller I kombination med vätgasproduktion ett vinnande koncept.
Jag hoppas att du får rätt om vätgas produktionen men betvivlar starkt att det kan användas lokalt när spänningen stiger i distributionsnätet då för många har solceller och produktionen uppenbarligen överstiger förbrukningen dagtid redan nu på vissa ställen. Solel må vara bra för den enskilde men skapar vad jag förstår inte tillräcklig nytta för att det ska vara värdefullt för elnätet.

F
G OMathson skrev:
Håller med dig i det mesta men inte att det går att flytta uppvärmning speciellt mycket utan speciella förutsättningar tex överdimensionerad värmekälla, stor acctank, trögt hus osv.
Rörligt pris verkar numera vara det sämsta alternativet.
Om man då ska ha timpris så är det inte säkert att värmepump alltid är svaret, kan vara billigare med stor acctank med elpatroner. En värmepump (oavsett typ men ink varmvatten) kanske har en SCOP på 3,5 medans priset diffar kanske 10ggr, så lägre investering med acctank med stora patroner och högre besparing.
då borde det ju vara ännu billigare med en värmepump och stor acctank. Det allra billigaste vore nog att initialt se till att man har bra isolerat.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jag hoppas att du får rätt om vätgas produktionen men betvivlar starkt att det kan användas lokalt när spänningen stiger i distributionsnätet då för många har solceller och produktionen uppenbarligen överstiger förbrukningen dagtid redan nu på vissa ställen. Solel må vara bra för den enskilde men skapar vad jag förstår inte tillräcklig nytta för att det ska vara värdefullt för elnätet.
på vilka ställen är det? En växelriktare drar väl ner på produktion om frekvensen ökar och till slut stänger den ner.

F fsn skrev:
på vilka ställen är det? En växelriktare drar väl ner på produktion om frekvensen ökar och till slut stänger den ner.
Du kan nog läsa mer om det hos cornucopia.se
Det är väl för övrigt när spänningen på nätsidan blir för hög växelriktaren begränsar produktionen?

F fsn skrev:
En växelriktare drar väl ner på produktion om frekvensen ökar och till slut stänger den ner.
Inte i krävd standardkonfiguration för anslutning till nät i Sverige. De kör för fullt och slår ifrån om:
Nätfrekvens utanför 47-51 Hz i 0,5 s.
Spänning utanför 230 V+-15% 0,2 s.
Spänning över 230V+11% 60 s.
Så visst är det bias mot att stödja nätet så länge som möjligt (47 Hz) men lite konstigt att man inte kräver avrullning av effekt över viss frekvens.
Det beror antagligen på att sannolikheten för bortfall av någon stor produktionsenhet typ ett kärnkraftverk är en mycket större risk än bortkoppling av stora områden som plötsligt sänker uttaget ordentligt. Dvs risken för snabbt frekvensfall är större än risken för snabb ökning. Lättare att bromsa överproduktion än att varva upp vindkraftverken eller kärnkraften över 100%. ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.