109 332 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
På vinternatten när det inte blåser är det väl inte alltid "billigt"? Du verkar ha en väldigt bra kamin som kan värma varmvatten och huset under långa perioder, grattis, ett sådant system skulle jag också vilja ha, och massor med billig ved. Själv toppar jag också med kamin men mestadels när inte pumpen orkar hålla 17C inne. Jag gör av med ca 1500 kWh på en ej solig vintermånad och har svårt att minska då det är pumpen som drar det mesta, de soliga månaderna går det ca 300 kWh. Skulle väl kunna diska/tvätta vid andra tider och vid ett fåtal tider på dygnet om det inte är för kallt kunna styra om pumpen något men vad hjälper solceller till det.A Alexn72 skrev:
Det installeras mycket solceller nu. Är det inte en risk att det till slut leder till att vi får en stor överproduktion av el när solen lyser som bäst? Och att det i sin tur leder till att elpriset går ner till noll under alla soliga sommardagar?
Jo. Så kan det bli.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo, men det är nog väldigt långt kvar till det. Som de sa på väderrapporten nyss så blir det högtyck nu (på vissa ställen) och därmed mindre vind så på sommaren kan solceller ibland komplettera vindkraft men Sverige har inget effektunderskott på sommaren, exporterar många dagar typ hela kärnkraftens produktion, det är på vintern vi problem internt.G gbgustaf skrev:
Kanske man skulle köpa lite mark i södra Europa och installera solceller där. Bör väl vara mycket bättre avkastning där än i Sverige, längre perioder med sol/år samt att de flesta länder har brist på el/energi även på sommaren.
G gbgustaf skrev:
Med tanke på att det exporteras mycket el och vi i Sverige producerar ca 1 procent solel samtidigt som vi stänger ner små gamla vattenkraftverk och ska fasas ut fossila bränslen så kommer efterfrågan på el att stiga.
Lägg till stängning av lite kärnkraftverk och Putin som stänger gasen så behövs nog mer solel
Här hittar du statistik om den svenska solelen. Av figuren nedan framgår att svensk solkraft år 2021 stod för 1 procent av elproduktionen. Solkraften levererade 1,1 TWh under 2021, enligt Energimyndigheten.
Om några decennier möjligen. Med 1% 2021 från sol på årsbasis och därmed ca 5-6% som mest momentant har vi långt dit!G gbgustaf skrev:
För privatpersoner kommer de lokala elnäten förmodligen vara en flaskhals som gör att många får nej från sin nätägare långt före det blir ett problem att bli av med elen i landet eller till grannländerna.
Man ska komma ihåg att ETT kärnkraftverk på 1000 MW motsvarar hundratusen anläggningar på 10 kW momentant och därmed flera hundratusen 10 kW-anläggningar i årsproduktion!
En hel kärnkraftreaktor stängs ju av lite då och då utan att elsystemet kollapsar.
Vi har idag ca 2200 MWp installerad solkraft på ca 125000 anläggningar.
F Fideliox skrev:
Haha, underbart. Så dina päron fick en offert i våras på 140000kr. Pojken jag skrev till fick en offert i våras på 210000kr, ingen vet hur stor den är men du kan säga att det var ett bra pris. Baserat på vaddå? Jag förutsätter fö att du menar 13000Wp och inte 13000kWh. Det enda som skrevs är en årlig besparing på 14000kr men hur stor anläggningen är framgår inte, vill du gissa?
Fritt gissat på en besparing på 14000kr så bör det vara en anläggning på 11-12kWp. Har jag rätt så är det inte dyrt utan JÄVLIGT dyrt med tanke på att dina päron samtidigt fick en offert på 140kkr för en större anläggning ungefär samtidigt från en erkänt dyr leverantör. Är det en större anläggning så är antingen besparingen felräknad eller räknad på att annat sätt eller så är förutsättningarna så usla att man inte skall ha solceller.
Redigerat:
Oh nej, så blir det inte. När vi får överskott på el och låga priser då blir det lönsamt att producera vätgas. Vätgas kan användas som fordonsbränsle, för uppvärmning för storskalig elproduktion och småskalig (bränsleceller) elproduktion. Det går att lagra och energidensiteten är väldigt hög.G gbgustaf skrev:
På lång sikt så är solceller I kombination med vätgasproduktion ett vinnande koncept.
exakt vad svarar du på. Först säger du att oh nej, så blir det inte. Sen säger du att när priset blir lågt så blir det lönsamt att producera vätgas. Varför gör ingen det då, det är ofta helt gratis el i både Danmark och Tyskland när det blåser och i Averige kostar elen nåt enstaka öre. Så varför produceras det inte mängder av vätgas? Sanningen är väl att sådana anläggningar är så dyra att det räcker inte med att producera när det är skitbillig el utan den behöver gå konstant. Verkningsgraden är också pinsamt kass på vätgas.lilytwig skrev:
Oh nej, så blir det inte. När vi får överskott på el och låga priser då blir det lönsamt att producera vätgas. Vätgas kan användas som fordonsbränsle, för uppvärmning för storskalig elproduktion och småskalig (bränsleceller) elproduktion. Det går att lagra och energidensiteten är väldigt hög.
På lång sikt så är solceller I kombination med vätgasproduktion ett vinnande koncept.
svaret är naturligtvis att hade solel varit en märkbart stor (6-8%) del av energimixen så hade priserna tokdykt. Solel står för drygt 1% av energimixen. Jämför med vindkraft som är förödande 17-18%. Solelen kan rimligtvis 3-4dubblas innan det märks.
Helt fel.Logad skrev:
Nej. Ska man jämföra alternativa investeringar ska de ha samma risknivå. Solpanelerna är en investering med mycket låg risk. Ett alternativ med värdepapper vid samma risk ger knappt någon avkastning alls.
Däremot kan man ta de pengar man sparat med solpanelerna och investera till den risk man är beredd att ta. Winwin.
Solpaneler har inte nödvändigtvis mycket låg risk. Detta m t p de är en komplicerad konstruktion som ska fungera i minst 20 år.
"Värdepapper" där man typiskt investerat i indexfonder eller motsvarande har en ca 80 års historisk erfarenhet att ha låg risk (här sedd på 20 års eller längre horizont, vilket är det relevanta i denna diskussion).
Visa gärna något som stödjer de du påstår.TRJBerg skrev:
Jag har hittills inte sett nån som har problem med sina solceller.
Och om man tänker på invertern så är det bara att byta ut och fortsätta producera.
Såklart så tar de några år extra att tjäna in bytet... Men lönar sig de gör de.
Såklart kan det vara dyrt på vintern med men de är nästan garanterat billigare på natten.G OMathson skrev:På vinternatten när det inte blåser är det väl inte alltid "billigt"? Du verkar ha en väldigt bra kamin som kan värma varmvatten och huset under långa perioder, grattis, ett sådant system skulle jag också vilja ha, och massor med billig ved. Själv toppar jag också med kamin men mestadels när inte pumpen orkar hålla 17C inne. Jag gör av med ca 1500 kWh på en ej solig vintermånad och har svårt att minska då det är pumpen som drar det mesta, de soliga månaderna går det ca 300 kWh. Skulle väl kunna diska/tvätta vid andra tider och vid ett fåtal tider på dygnet om det inte är för kallt kunna styra om pumpen något men vad hjälper solceller till det.
Och i genomsnitt så är jag långt under rörligt avtal när jag laddar på natten.
De enda jag inte "kan flytta" är förbrukningen för matlagning. Men de är inte hela sanningen.
På vintern används kaminen till att laga mat på också.
Så även om jag är lite speciell i hur jag kan flytta min förbrukning så skulle alla kunna börja med att iallafall skaffa värmepump.
Sen sätta timer på vvb. Bara där har man sparat/ flyttat 2 saker som bidrar till toppar.
"Jag har inte råd att köpa värmepump".... bättre att lägga pengarna på elräkning istället....
Utbyggnad av solel pågår, det är inte färdigt, så du kan inte argumentera med dagens siffror. Om några år har vi 10-20 ggr mer än i dag. Vissa perioder blir det överskott och av det produceras gärna vätgas. Vätgas går fint att lagra.F fsn skrev:exakt vad svarar du på. Först säger du att oh nej, så blir det inte. Sen säger du att när priset blir lågt så blir det lönsamt att producera vätgas. Varför gör ingen det då, det är ofta helt gratis el i både Danmark och Tyskland när det blåser och i Averige kostar elen nåt enstaka öre. Så varför produceras det inte mängder av vätgas? Sanningen är väl att sådana anläggningar är så dyra att det räcker inte med att producera när det är skitbillig el utan den behöver gå konstant. Verkningsgraden är också pinsamt kass på vätgas.
svaret är naturligtvis att hade solel varit en märkbart stor (6-8%) del av energimixen så hade priserna tokdykt. Solel står för drygt 1% av energimixen. Jämför med vindkraft som är förödande 17-18%. Solelen kan rimligtvis 3-4dubblas innan det märks.
Just nu sker uppbyggnad av ett antal vätgasmackar i Västsverige.
Det tar tid att bygga ny infrastruktur, så det är inte en lösning för denna vinter.
Att nyttja lokalt producerad solenergi till vätgasframställning kräver inte heller långväga ledningar. Däremot behöver det lokala nätet stärkas. Det pågår också på många håll.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Håller med dig i det mesta men inte att det går att flytta uppvärmning speciellt mycket utan speciella förutsättningar tex överdimensionerad värmekälla, stor acctank, trögt hus osv.A Alexn72 skrev:Såklart kan det vara dyrt på vintern med men de är nästan garanterat billigare på natten.
Och i genomsnitt så är jag långt under rörligt avtal när jag laddar på natten.
De enda jag inte "kan flytta" är förbrukningen för matlagning. Men de är inte hela sanningen.
På vintern används kaminen till att laga mat på också.
Så även om jag är lite speciell i hur jag kan flytta min förbrukning så skulle alla kunna börja med att iallafall skaffa värmepump.
Sen sätta timer på vvb. Bara där har man sparat/ flyttat 2 saker som bidrar till toppar.
"Jag har inte råd att köpa värmepump".... bättre att lägga pengarna på elräkning istället....
Rörligt pris verkar numera vara det sämsta alternativet.
Om man då ska ha timpris så är det inte säkert att värmepump alltid är svaret, kan vara billigare med stor acctank med elpatroner. En värmepump (oavsett typ men ink varmvatten) kanske har en SCOP på 3,5 medans priset diffar kanske 10ggr, så lägre investering med acctank med stora patroner och högre besparing.