109 332 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Solpaneler kommer med rätt långa garantier, börsen har inga garantier öht.Nötegårdsgubben skrev:
Sen är det som jag påtalat mer en typ av riskspridning. Börsen är osäker så man bör inte lägga allt kapital på aktiesparande. Elpriset är osäkert så man bör inte lägga allt kapital på en solcellspark i trädgården. Man bör fundera över sin situation och kanske lägga en del på aktiesparande för tillväxt, och en del på solceller för värdeökning hus samt besparing på löpande utgifter över tid.
I maj stod solel för 2% av Sveriges förbrukning*.F fsn skrev:
Just nu står solproduktion för >8%. Ca 1050 MW och Sverige förbrukar 12387 MW*.
Vid lunch kommer effekten och andelen vara högre.
Jag förstår att du menar 6-8% av energimixen på årsbasis, men ett tillskott på 8% verkar inte ha någon momentan effekt på priset. Solenergin motsvarar just nu ca 1,5 kärnkraftsreaktor som fasas in och ut på nätet morgon och kväll men elpriset är skit ändå!
*Oklart om egenförbrukningen ingår här. Om inte felar procenten några tiondels procentenheter.
Källor:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...rantor/pong/tabell-och-diagram/elforsorjning/
https://svensksolenergi.se/statistik/
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
L LoTiX skrev:
Ger inte indexfonder med typ 99% sannolikhet att man gått 7% plus varje år om man kollar på 30 års perioder? Det finns iaf data som stärker det.
Solceller är ju lite mer okänd mark. Heck, kolla bara 12 månader bakåt och det var få som kunde föreställa sig situationen vi har idag.
Redigerat:
Baserar det på mitt livs erfarenhet (67 år) av alla maskiner inklusive de enklaste. Har de varit det minsta komplicerade har de behövt repareras innan 15 år gått (såvida inte de behövt skrotas). Det är inte heller bara min egen erfarenhet, även erfarenhet från vänner och bekanta. Samt publik information.A Alexn72 skrev:
"Helt fel" är ett rätt starkt uttryck när det inte är fel alls. Finns inget speciellt komplicerat med solpaneler, i princip är det en samling glasrutor. Tilltagna sådana för att tåla snölast. Ungefär som ett glasväxthus många har i sina reädgårdar. Hur ofta går en ruta sönder? Möjligen kan en bypassdiod gå sönder men det är ovanligt,TRJBerg skrev:
Helt fel.
Solpaneler har inte nödvändigtvis mycket låg risk. Detta m t p de är en komplicerad konstruktion som ska fungera i minst 20 år.
"Värdepapper" där man typiskt investerat i indexfonder eller motsvarande har en ca 80 års historisk erfarenhet att ha låg risk (här sedd på 20 års eller längre horizont, vilket är det relevanta i denna diskussion).
Skulle det ändå hända att en panel lägger av är det inte särskilt svårt att koppla förbi den i väntan på en ny.
Sedan gäller fortfarande det gamla talesättet att historisk avkastning på börsen inte är en garanti för framtida sådan. Rent statistiskt har en indexfond stigit c:a 7% över en längre tid men grunden för risk är volatiliteten. Fonden kan sjunka 40% fram till den dagen du behöver sälja av andelar för att finansiera något annat. Risken med solpaneler täcks av garanti eller i fallet skada självrisken på min hemförsäkring.
Helt fel? Nej knappast.
En solpanel är ingen maskin och inga rörliga delar. Att jämföra med något annat blir lite missvisande.TRJBerg skrev:
Baserar det på mitt livs erfarenhet (67 år) av alla maskiner inklusive de enklaste. Har de varit det minsta komplicerade har de behövt repareras innan 15 år gått (såvida inte de behövt skrotas). Det är inte heller bara min egen erfarenhet, även erfarenhet från vänner och bekanta. Samt publik information.
Invertern däremot är en elektronikpryl...
Panelen avkastar ju genom minskad elförbrukning och lägre faktura. Behövs inte säljas av då, det blir en s.k utdelning varje månad automatiskt förutom de kallaste månadernaF Fideliox skrev:
Wikipedia har en bra beskrivning (de säger även att elektroniska maskiner brukar benämnas "apparat" men jag ser inte den distinktionen väsentlig):U uplj skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskin
"Rörliga delar" är extremt relevant om man pratar om livslängd. Det verkar som om du försöker ta kunnande du har inom ett område och applicera det på ett annat.TRJBerg skrev:
Vad i en solpanel anser du kommer gå sönder inom 15 år?