Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju bara lönsamt för den enskilde. Hela solcellsekonomin i Sverige bygger på bidrag.
Trams

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Ja du skröt ju nyss om att du kunde räkna, så då kan du ju göra det helt enkelt.
Det du skriver i sak, dvs att du tror att du vet bäst när du själv inte har en anläggning? Men det är OK, det är ganska typiskt äldre män.

Har varken invändningar eller stör mig på något om bidrag, medan du har ju uppenbarligen bestämt dig att detta är något dåligt, och det är ju bara att beklaga.

Varför skulle jag anta att dina förutsättningar är särskilt speciella? Som alla andra som skaffar solceller har du väl ett lutande tak i SE3 eller SE4 med hyfsat gott solläge?

Stör du dig på att jag påpekar att du och andra som installerar solceller är bidragsentreprenörer, eller vad har du för invändningar i sak mot det jag skriver?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Brieffe skrev:
Det du skriver i sak, dvs att du tror att du vet bäst när du själv inte har en anläggning?
Nej, jag tror inte att jag vet bäst. Jag har skrivit att det är lätt att räkna på det här och att det då är tydligt att de stora vinsterna för dom individer som skaffar solceller görs på grund av bidrag, inte för att solcellerna i sig är bra investeringar.

Jag hävdar inte att det är någon revolutionerande kunskap eller något bara jag förstår. Tvärtom, jag påtalar bara det uppenbara.

• Gilla
  • Haha
LGCarlsson och 6 till
  • Laddar…
Och det stämmer inte, i mitt fall.
Fast det gör du ju, du hävdar dig påtala det "uppenbara", fastän du har fel.

G
Just nu exportera Sverige ca 5000MW och det är på många ställen rätt soligt. Behöver då Sverige mer solceller? Mitt svar är Nej, vi behöver effekt på vintern.
En kollega sitter just nu i Grekland, det är jättevarmt och alla ac går för fullt. Grekland eldar kol. Behöver Grekland solceller? Mitt svar är Ja.

Danmark är vindkraftsberoende och importberoende så fort blåsten minskar bör kanske också satsa mer på solceller då det ofta blir vindstilla när det är högtryck men soligt. Hjälper förvisso inte dem på vintern heller men då blåser det lite mer. Danmark genererar ca 15ggr MER fossil co2 än Sverige/ kWh el.

Redigerat:
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
F
Nej, jag tror inte att jag vet bäst. Jag har skrivit att det är lätt att räkna på det här och att det då är tydligt att de stora vinsterna för dom individer som skaffar solceller görs på grund av bidrag, inte för att solcellerna i sig är bra investeringar.

Jag hävdar inte att det är någon revolutionerande kunskap eller något bara jag förstår. Tvärtom, jag påtalar bara det uppenbara.
Du har inte fel i att det finns en bidragsdel men du har fel i att det inte skulle löna sig utan den delen så som priserna utvecklats. Bidragsdelen som jag syftar på är installationsbidragen som är utformade för installatörernas bästa och troligtvis borde ha blivit krossade i EU-domstolen som konkurrensbegränsande och ett frihandelshinder. 60-öringen anser jag att du har fetfel om.

jag hade haft lönsamhet utan båda dessa men det hade tagit 2,5år till totalt. Jag hoppas verkligen att jag har fel för allas skull men jag kan mycket väl ha min anläggning ”helt betald” på UNDER 5 år. Du ger även ett rätt naivt intryck om du tror att förutsättningar är samma bara för att man råkar ha ett tak, det är betydligt mer som spelar in.

• Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
G OMathson skrev:
Just nu exportera Sverige ca 5000MW och det är på många ställen rätt soligt. Behöver då Sverige mer solceller? Mitt svar är Nej, vi behöver effekt på vintern.
En kollega sitter just nu i Grekland, det är jättevarmt och alla ac går för fullt. Grekland eldar kol. Behöver Grekland solceller? Mitt svar är Ja.

Danmark är vindkraftsberoende och importberoende så fort blåsten minskar bör kanske också satsa mer på solceller då det ofta blir vindstilla när det är högtryck men soligt. Hjälper förvisso inte dem på vintern heller men då blåser det lite mer. Danmark genererar ca 15ggr MER fossil co2 än Sverige/ kWh el.
Om vi inte exporterade de där 5GW, hur hade då de länderna som tagit emot den energin ersatt den? Förmodligen med fossil energi till stor del.

Nästan 60% av nuvarande produktion är vattenkraft, något vi borde hushålla med.

LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Trams
Och vilken energiproduktion i Sverige får inte bidrag?

LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Och vilken energiproduktion i Sverige får inte bidrag?
Vattenkraft, kärnkraft och fossil kraft. De senare två är eller har varit straffbeskattade i modern tid. Alla tre motarbetas därtill på olika vis, vattenkraften exempelvis genom vattendomar och krav på återställande av våtmarker som inte funnits på ett par hundra år.

Därmed inte sagt att dessa kraftslag ska få drivas utan restriktioner.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag köpte några lysdioder runt 1973. Någon hamnade i ett slutsteg jag byggt.
Fungerar fortfarande. Slutsteget spelar fortfarande....

Hade samma konversation med en släkting... led var skit... när jag påpekade att hans klockradio från 80talet hade led på alla siffror så föll hans argument lite....
Sen att det tillverkas mycket skit nuförtiden är en annan sak
..
Men många av de ledlampor jag tar isär så fungerar leddarna. Med drivmodulen är rökt.
Nog för att lampan gått sönder men att skylla på leddarna är taskigt.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vattenkraft, kärnkraft och fossil kraft. De senare två är eller har varit straffbeskattade i modern tid. Alla tre motarbetas därtill på olika vis, vattenkraften exempelvis genom vattendomar och krav på återställande av våtmarker som inte funnits på ett par hundra år.

Därmed inte sagt att dessa kraftslag ska få drivas utan restriktioner.

2003-2020 gick 46 procent av stödet till biokraft och 39 procent till vindkraft. Räknat i pengar har biokraften fått mest stöd, cirka 25,7 miljarder, följd av vindkraft 21,3 miljarder och vattenkraft 6,6 miljarder.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
R
Ni som klagar på kort livslängd på LED-belysning kanske borde sluta Biltema eller Anslut ;)

Jag har haft några lågprislampor under åren och de har mycket riktigt gått sönder ganska fort p.g.a. undermåligt konstruerad drivning.

Numera köper jag enbart märkeslampor från Philips, Osram, eller liknande företag, och hittills har inte en enda av dessa lampor gått sönder. Då är flera av dem ändå tända många timmar om dygnet.

Snabb överslagsräkning säger att de äldsta nu borde varit tända över 20.000 timmar sammanlagt. Det rör sig om 5 spotlights i trädgården som varit tända i genomsnitt 10 timmar om dygnet i 7 år. De har dessutom utsatts för ganska rejäla temperaturförändringar.

Jag har även en hel del infällda spotlights från Hidealite som fungerat sedan huset renoverades för 9 år sedan. Drifttid på dem vågar jag inte gissa på för det är badrumsbelysning som tänds och släcks flera gånger om dagen.

Det är m.a.o. inte några tekniska problem med att få en LED-lampa driftsäker, men det finns tyvärr mycket skit på marknaden som ger dem dåligt rykte.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
G
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om vi inte exporterade de där 5GW, hur hade då de länderna som tagit emot den energin ersatt den? Förmodligen med fossil energi till stor del.

Nästan 60% av nuvarande produktion är vattenkraft, något vi borde hushålla med.
Sverige är nettobetalare till EU. Danmark krävde att Basebäck skulle läggas ned.
Danmark krävde att Sverige ska exportera mer, i synnerhet när det inte blåser för då är Danmark extremt import beroende. Vi svenska konsumenter och företag fick pga EU/Danmark och interna aktivistiska politiska beslut/agendor mycket högre elpris (effekt brist på vintern?) Varför ska då just Sverige subventionera solceller i systemet om solceller gör större nytta mer söderut i samma elsystem/EU? Ja, jag vet att värmer påverkar solcellers verkningsgrad men det gör mörker också.
Vi i Sverige kanske ska skicka ännu en påse pengar till tex Grekland som genererar ca 55% av sin el fossilt så kan Grekland installera solceller för pengarna. Blir ju mindre kablar och förluster samt mer kWh/år/solcell då det är soligare söderut.
Sverige genererar ca 1% av vår el fossilt.
Jag vill att våra skatter ska gå till något vettigt.
Varje gång riksdagen/regeringen/länstyrelsen/ någon tjänsteman osv över huvud taget nämner/har möte sng solceller så kostar det tid och tid är pengar.
Sverige har typ samma breddgrad som Alaska.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G
R RoAd skrev:
Ni som klagar på kort livslängd på LED-belysning kanske borde sluta Biltema eller Anslut ;)

Jag har haft några lågprislampor under åren och de har mycket riktigt gått sönder ganska fort p.g.a. undermåligt konstruerad drivning.

Numera köper jag enbart märkeslampor från Philips, Osram, eller liknande företag, och hittills har inte en enda av dessa lampor gått sönder. Då är flera av dem ändå tända många timmar om dygnet.

Snabb överslagsräkning säger att de äldsta nu borde varit tända över 20.000 timmar sammanlagt. Det rör sig om 5 spotlights i trädgården som varit tända i genomsnitt 10 timmar om dygnet i 7 år. De har dessutom utsatts för ganska rejäla temperaturförändringar.

Jag har även en hel del infällda spotlights från Hidealite som fungerat sedan huset renoverades för 9 år sedan. Drifttid på dem vågar jag inte gissa på för det är badrumsbelysning som tänds och släcks flera gånger om dagen.

Det är m.a.o. inte några tekniska problem med att få en LED-lampa driftsäker, men det finns tyvärr mycket skit på marknaden som ger dem dåligt rykte.
Jo, så är det men jag är skeptisk till att elektronik till solcellsanläggningar använder "automotiv" specade komponenter, jag kan nästan garantera att de är specade max som "industrial" som är lägre i tempområde. Tänk en databox i motorrummet i en bil som kört några mil i ett varm land, bilen stängs av en stund tempen ökar ännu mer i motorrummet. Man förutsätter att bilen ska fungera när man ska iväg igen. Då är komponenterna (SDRAM, FLASH osv) väldigt varma. Samma bil ska starta i norra Sverige (-45C ?) på vintern. Elektronik till solceller har inte dessa variationer och har därmed inte konstruerats för det, inte heller för de normer för skak och vibration som gäller vissa produkter, för viss fartygsutrustning gäller tex IEC 60945, ingen aning vad som gäller för konsumet-solcells elektonik.
Kan ju hålla hög tillförlitlig kvalitet ändå, framtiden får utvisa.

• Gilla
Brieffe och 1 till
  • Laddar…
R
G OMathson skrev:
Jo, så är det men jag är skeptisk till att elektronik till solcellsanläggningar använder "automotiv" specade komponenter, jag kan nästan garantera att de är specade max som "industrial" som är lägre i tempområde. Tänk en databox i motorrummet i en bil som kört några mil i ett varm land, bilen stängs av en stund tempen ökar ännu mer i motorrummet. Man förutsätter att bilen ska fungera när man ska iväg igen. Då är komponenterna (SDRAM, FLASH osv) väldigt varma. Samma bil ska starta i norra Sverige (-45C ?) på vintern. Elektronik till solceller har inte dessa variationer och har därmed inte konstruerats för det, inte heller för de normer för skak och vibration som gäller vissa produkter, för viss fartygsutrustning gäller tex IEC 60945, ingen aning vad som gäller för konsumet-solcells elektonik.
Kan ju hålla hög tillförlitlig kvalitet ändå, framtiden får utvisa.
Vet inte vad du vill ha sagt. Att man inte konstruerar solpaneler för att klara en miljö de aldrig kommer att utsättas för? Det låter rimligt för mig.

Vissa tillverkare ger mycket långa garantier på panelerna (LG ger 25 år) så jag antar att de känner sig trygga med att de håller så länge.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.