Jag antar att de flesta här som är supernöjda med sina solceller bor i de två södra elprisområdena?

Men är det någon här som köpt solceller som bor i någon av de två norra områdena .

Har själv varit lite småsugen men är orolig att återbetalningstiden kommer att bli för lång.


Hur har ni som har äldre tak på huset tänkt, har ni bytt tak i samband med att skaffa solceller?

Har själv ett 30 år gammalt plåttak som också kanske skulle behöva bytas innan man köper solceller
 
G
F fsn skrev:
Det finns ingen koppling där. Två reaktorer stängdes pga relationerna till Danmark och resten har miljömupparna sett till att prisa ut, det ingick i uppgörelsen med sossarns att kärnkraften skull prisas ut istället för ”förbjudas” samt politisk påverkan direkt in i Vattenfalls styrelse där kärnkraftsmotståndare sattes in.

Sen det faktum att det är nollpris på el när det blåser pga en överetablering av opålitlig vindkraft gör generellt investeringar till riskprojekt. Ny kärnkraft kommer inte att kunna producera billig el även om man hoppas att det kan bli betydligt billigare än det nybyggda i Finland. Att stänga ner vår, i sammanhanget ytterst kostnadseffektiva kärnkraft är århundradets dummaste beslut. Men att tro att det hade haft mer än marginell påverkan på de elpriser vi ser nu är inte heller rimligt.

Solel är en extrem marginalprodukt. Den är ganska pålitlig och förutsägbar och till eller från spelar den ingen roll, inte ens om den fördubblas eller tripplas från dagens nivå. Den producerar på dagtid då behovet är större och den kan mycket väl ses som en liten stöttning till kärnkraftens sommarunderhåll så den kan snurra på fullt när den behövs mest.
Håller med i princip allt du skriver men att det över huvudtaget hålls på med solceller i Sverige bland makthavare/myndigheter/bidrag ser jag som greenwashing. Solceller kan förvisso stötta något när det inte blåser men det bara när effektbehovet är rätt lågt.
Obs, jag har inga problem med att privatpersoner installerar/innehar solceller, kanske jag själv kommer köpa det också;)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.

Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
F
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.

Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Ja, det skulle man, men man gör inte det för det är effektivare att bygga parker i 45 graders lutning. Oavsett vilket så är det en ytterst begränsad marginal, om inte helt så nästan utan betydelse totalt. För mig som snål privatperson så är det bra. Jag har en laddbar bil och jag har en pool som slukar en hel del el och det är just under den tid då solcellerna producerar. Både bil och pool är två saker som är extremt lätta att styra och jag kan maximera min försäljning dagtid genom att köra pool och elbilsladdning på natten när priset är lågt. Men det är min grej för att hålla min egen ekonomi.

Det landet behöver är stabil och skapligt förutsägbar baskraft som finns dygnet runt, året runt. Landet behöver kärnkraft då nån annan baskraft inte finns i dagsläget. Den kommer inte att vara skitbillig men det finns inga alternativ. Den här förbannade muppdebatten där kärnkraft (eller baskraft) ställs mot marginaltrams som sol och vind måste bort, det är två helt olika debatter och två helt olika frågor. Europas och Sveriges energipolitik imponerar inte öht på industrin och man kan vara hur jävla miljömupp man vill, i slutändan är det handelsbalans och industrin som betalar räkningarna även för de som som är lärare, bloggare eller jobbar på försäkringskassan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
G
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.

Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Spara på vatten, mja kanske lite ibland men fossilt för elproduktion i Sverige? Karlshamn körs väl aldrig på sommaren?
 
F
G OMathson skrev:
Spara på vatten, mja kanske lite ibland men fossilt för elproduktion i Sverige? Karlshamn körs väl aldrig på sommaren?
Karlshamn specifikt vet jag inte men dom kör generellt på ekonomi. Är priset rätt så drar dom igång.
 
  • Gilla
Pekka 53 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
G OMathson skrev:
Spara på vatten, mja kanske lite ibland men fossilt för elproduktion i Sverige? Karlshamn körs väl aldrig på sommaren?
Vi har ju integrerad elmarknad, så vårt överskott hjälper även andra länder att minska på tex kol, gas och olja.
 
H Henke1299 skrev:
Dock älskar jag alla mina grannar som investerar i solceller för de sänker mitt elpris när solen är framme. =)
Är det därför elen är dyr på dagen och billig på natten...;)
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Håller med i princip allt du skriver men att det över huvudtaget hålls på med solceller i Sverige bland makthavare/myndigheter/bidrag ser jag som greenwashing. Solceller kan förvisso stötta något när det inte blåser men det bara när effektbehovet är rätt lågt.
Obs, jag har inga problem med att privatpersoner installerar/innehar solceller, kanske jag själv kommer köpa det också;)
Jag vet inte hur de är med dig men jag använder ström hela året.
Och solelen säljer jag dyrt på dagen och elbilen laddar jag billigt på natten.
Är elen billig så bör man använda....
 
EddieHansson
F fsn skrev:
Ja, det skulle man, men man gör inte det för det är effektivare att bygga parker i 45 graders lutning. Oavsett vilket så är det en ytterst begränsad marginal, om inte helt så nästan utan betydelse totalt. För mig som snål privatperson så är det bra. Jag har en laddbar bil och jag har en pool som slukar en hel del el och det är just under den tid då solcellerna producerar. Både bil och pool är två saker som är extremt lätta att styra och jag kan maximera min försäljning dagtid genom att köra pool och elbilsladdning på natten när priset är lågt. Men det är min grej för att hålla min egen ekonomi.

Det landet behöver är stabil och skapligt förutsägbar baskraft som finns dygnet runt, året runt. Landet behöver kärnkraft då nån annan baskraft inte finns i dagsläget. Den kommer inte att vara skitbillig men det finns inga alternativ. Den här förbannade muppdebatten där kärnkraft (eller baskraft) ställs mot marginaltrams som sol och vind måste bort, det är två helt olika debatter och två helt olika frågor. Europas och Sveriges energipolitik imponerar inte öht på industrin och man kan vara hur jävla miljömupp man vill, i slutändan är det handelsbalans och industrin som betalar räkningarna även för de som som är lärare, bloggare eller jobbar på försäkringskassan.
Du lyfter två saker.

Först. Solkraft. Att utnyttja död yta är ju perfekt, även om man inte kan nå 100% effektivitet.

Om vi tittar på en typisk stormarknadsparkering som vid IKEA i Kungens Kurva har vi 17000m2 yta bara på p-huset. Vid 200Wp/m2 motsvarar det 3,4MW (megawatt) effekt.
Satellitbild över IKEA och dess parkeringshus i Kungens Kurva med markerad yta för solenergipotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taken på IKEA och de övriga byggnaderna har väldigt mycket yta. Skulle man bygga ut hela ytan, inklusive parkeringarna blir det runt 4-500000m2 vilket motsvarar 100MW - 10% av en stor kärnreaktor!
Satellitbild över en stormarknadsparkering vid IKEA i Kungens Kurva, potentiell yta för solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har otroligt många liknande platser fyllda med asfalt och betong som skulle kunna användas för solceller.

Parkering med solcellspaneler ovanför parkerade bilar, utnyttjar döda ytor för förnybar energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

06227ea37794b9dc382f004a99e2d128.jpg

Sen har vi frågan om baskraften.

Det behövs både baskraft och reglerkraft. Kärnkraft och vattenkraft ger det idag. I andra länder använda även fosilkraft. Flyktiga och oberäkneliga energikällor kan tyvärr inte själva ersätta dessa utan behöver kombineras på något sätt.

När vi har ett överskott kan vi spara på vattenmagasinen. Med billigt överskott från tex vind kan vi kanske bygga energilager i form av vätgas eller använda andra lösningar för att lagra energi längre tid. Men tyvärr ännu har vi inte så många gångbara storskaliga lösningar. Förhoppningsvis kommer vi dit snart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
A Alexn72 skrev:
Jag vet inte hur de är med dig men jag använder ström hela året.
Och solelen säljer jag dyrt på dagen och elbilen laddar jag billigt på natten.
Är elen billig så bör man använda....
Precis. Förbrukningen är ju inte noll på sommaren, då hade vi inte haft så höga priser!

Såhär har jag förbrukat i år
Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning med en framhävning av julis förbrukning på 519 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalaromeo
  • Laddar…
G
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vi har ju integrerad elmarknad, så vårt överskott hjälper även andra länder att minska på tex kol, gas och olja.
Och därför ska Sverige ha solceller som är nordligast?
 
G
A Alexn72 skrev:
Jag vet inte hur de är med dig men jag använder ström hela året.
Och solelen säljer jag dyrt på dagen och elbilen laddar jag billigt på natten.
Är elen billig så bör man använda....
Jag använder mest el till värmepumpen, den står i princip still från maj tom september ut. Vilka månader behöver du mest kWh/dygn eller maxeffekt? I Juni?
 
EddieHansson
G OMathson skrev:
Och därför ska Sverige ha solceller som är nordligast?
Konstig kommentar.
 
G
EddieHansson EddieHansson skrev:
Konstig kommentar.
Ska Sverige och svenska befolkningen subventionera solceller för att minska fossilt i sydligare länder där solceller kan ge mer el under fler månader?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.