110 462 läst ·
840 svar
110k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Jag antar att de flesta här som är supernöjda med sina solceller bor i de två södra elprisområdena?
Men är det någon här som köpt solceller som bor i någon av de två norra områdena .
Har själv varit lite småsugen men är orolig att återbetalningstiden kommer att bli för lång.
Hur har ni som har äldre tak på huset tänkt, har ni bytt tak i samband med att skaffa solceller?
Har själv ett 30 år gammalt plåttak som också kanske skulle behöva bytas innan man köper solceller
Men är det någon här som köpt solceller som bor i någon av de två norra områdena .
Har själv varit lite småsugen men är orolig att återbetalningstiden kommer att bli för lång.
Hur har ni som har äldre tak på huset tänkt, har ni bytt tak i samband med att skaffa solceller?
Har själv ett 30 år gammalt plåttak som också kanske skulle behöva bytas innan man köper solceller
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Håller med i princip allt du skriver men att det över huvudtaget hålls på med solceller i Sverige bland makthavare/myndigheter/bidrag ser jag som greenwashing. Solceller kan förvisso stötta något när det inte blåser men det bara när effektbehovet är rätt lågt.F fsn skrev:Det finns ingen koppling där. Två reaktorer stängdes pga relationerna till Danmark och resten har miljömupparna sett till att prisa ut, det ingick i uppgörelsen med sossarns att kärnkraften skull prisas ut istället för ”förbjudas” samt politisk påverkan direkt in i Vattenfalls styrelse där kärnkraftsmotståndare sattes in.
Sen det faktum att det är nollpris på el när det blåser pga en överetablering av opålitlig vindkraft gör generellt investeringar till riskprojekt. Ny kärnkraft kommer inte att kunna producera billig el även om man hoppas att det kan bli betydligt billigare än det nybyggda i Finland. Att stänga ner vår, i sammanhanget ytterst kostnadseffektiva kärnkraft är århundradets dummaste beslut. Men att tro att det hade haft mer än marginell påverkan på de elpriser vi ser nu är inte heller rimligt.
Solel är en extrem marginalprodukt. Den är ganska pålitlig och förutsägbar och till eller från spelar den ingen roll, inte ens om den fördubblas eller tripplas från dagens nivå. Den producerar på dagtid då behovet är större och den kan mycket väl ses som en liten stöttning till kärnkraftens sommarunderhåll så den kan snurra på fullt när den behövs mest.
Obs, jag har inga problem med att privatpersoner installerar/innehar solceller, kanske jag själv kommer köpa det också
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.
Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Ja, det skulle man, men man gör inte det för det är effektivare att bygga parker i 45 graders lutning. Oavsett vilket så är det en ytterst begränsad marginal, om inte helt så nästan utan betydelse totalt. För mig som snål privatperson så är det bra. Jag har en laddbar bil och jag har en pool som slukar en hel del el och det är just under den tid då solcellerna producerar. Både bil och pool är två saker som är extremt lätta att styra och jag kan maximera min försäljning dagtid genom att köra pool och elbilsladdning på natten när priset är lågt. Men det är min grej för att hålla min egen ekonomi.EddieHansson skrev:
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.
Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Det landet behöver är stabil och skapligt förutsägbar baskraft som finns dygnet runt, året runt. Landet behöver kärnkraft då nån annan baskraft inte finns i dagsläget. Den kommer inte att vara skitbillig men det finns inga alternativ. Den här förbannade muppdebatten där kärnkraft (eller baskraft) ställs mot marginaltrams som sol och vind måste bort, det är två helt olika debatter och två helt olika frågor. Europas och Sveriges energipolitik imponerar inte öht på industrin och man kan vara hur jävla miljömupp man vill, i slutändan är det handelsbalans och industrin som betalar räkningarna även för de som som är lärare, bloggare eller jobbar på försäkringskassan.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Spara på vatten, mja kanske lite ibland men fossilt för elproduktion i Sverige? Karlshamn körs väl aldrig på sommaren?EddieHansson skrev:
Tror nog att väl utbyggda solceller är rent positivt för landet. Det spar på fosilkraften samt vattenkraften. Dessutom ger de ström dagtid då behovet är som störst.
Vi skulle kunna bygga tak med solceller över alla enorma parkeringar och därmed även skugga bilar mm. Vi har massvis med kommunal och statlig takyta som kan användas,för att inte tala om alla enorma takytor på köpcentrum, fabriker, mm.
Jag vet inte hur de är med dig men jag använder ström hela året.G OMathson skrev:Håller med i princip allt du skriver men att det över huvudtaget hålls på med solceller i Sverige bland makthavare/myndigheter/bidrag ser jag som greenwashing. Solceller kan förvisso stötta något när det inte blåser men det bara när effektbehovet är rätt lågt.
Obs, jag har inga problem med att privatpersoner installerar/innehar solceller, kanske jag själv kommer köpa det också![]()
Och solelen säljer jag dyrt på dagen och elbilen laddar jag billigt på natten.
Är elen billig så bör man använda....
Du lyfter två saker.F fsn skrev:Ja, det skulle man, men man gör inte det för det är effektivare att bygga parker i 45 graders lutning. Oavsett vilket så är det en ytterst begränsad marginal, om inte helt så nästan utan betydelse totalt. För mig som snål privatperson så är det bra. Jag har en laddbar bil och jag har en pool som slukar en hel del el och det är just under den tid då solcellerna producerar. Både bil och pool är två saker som är extremt lätta att styra och jag kan maximera min försäljning dagtid genom att köra pool och elbilsladdning på natten när priset är lågt. Men det är min grej för att hålla min egen ekonomi.
Det landet behöver är stabil och skapligt förutsägbar baskraft som finns dygnet runt, året runt. Landet behöver kärnkraft då nån annan baskraft inte finns i dagsläget. Den kommer inte att vara skitbillig men det finns inga alternativ. Den här förbannade muppdebatten där kärnkraft (eller baskraft) ställs mot marginaltrams som sol och vind måste bort, det är två helt olika debatter och två helt olika frågor. Europas och Sveriges energipolitik imponerar inte öht på industrin och man kan vara hur jävla miljömupp man vill, i slutändan är det handelsbalans och industrin som betalar räkningarna även för de som som är lärare, bloggare eller jobbar på försäkringskassan.
Först. Solkraft. Att utnyttja död yta är ju perfekt, även om man inte kan nå 100% effektivitet.
Om vi tittar på en typisk stormarknadsparkering som vid IKEA i Kungens Kurva har vi 17000m2 yta bara på p-huset. Vid 200Wp/m2 motsvarar det 3,4MW (megawatt) effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taken på IKEA och de övriga byggnaderna har väldigt mycket yta. Skulle man bygga ut hela ytan, inklusive parkeringarna blir det runt 4-500000m2 vilket motsvarar 100MW - 10% av en stor kärnreaktor!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har otroligt många liknande platser fyllda med asfalt och betong som skulle kunna användas för solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har vi frågan om baskraften.
Det behövs både baskraft och reglerkraft. Kärnkraft och vattenkraft ger det idag. I andra länder använda även fosilkraft. Flyktiga och oberäkneliga energikällor kan tyvärr inte själva ersätta dessa utan behöver kombineras på något sätt.
När vi har ett överskott kan vi spara på vattenmagasinen. Med billigt överskott från tex vind kan vi kanske bygga energilager i form av vätgas eller använda andra lösningar för att lagra energi längre tid. Men tyvärr ännu har vi inte så många gångbara storskaliga lösningar. Förhoppningsvis kommer vi dit snart.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag använder mest el till värmepumpen, den står i princip still från maj tom september ut. Vilka månader behöver du mest kWh/dygn eller maxeffekt? I Juni?A Alexn72 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
