Jo, jag vet ;Dsverre skrev:
Jag försökte vara pedagogisk, men det misslyckade som vanligt ;D
Jag vill få umik att tänka själv för svaret som gavs var ju inte heltäckande![/quote]
Oftast skriver man fortare än tanken...tur att ni är med. Det är därför man hänger här och lär sig kanske nåt. Och tänker efter innan man skriver. Kanske.
1. Du måste ha samma area på kabeln till uttagen som arean till spisuttaget (antagligen 2.5")
2. Vi brukar koppla in hällen och ugnen direktansluten i spisuttaget (bort med spisuttaget och dit med en anslutningsdosa med dragavlastningar) om ugn/häll kablarna båda når dit. Eftersom hällen ska ha två faser + nolla + jord går det såklart ej att ha ett vanligt 230V uttag.
3. Är du osäker så ska du alltid anlita en elektriker! Inte värt att spara nån hundrig om det resulterar i att huset brinner ner, eller hur?
/elektrikern
2. Vi brukar koppla in hällen och ugnen direktansluten i spisuttaget (bort med spisuttaget och dit med en anslutningsdosa med dragavlastningar) om ugn/häll kablarna båda når dit. Eftersom hällen ska ha två faser + nolla + jord går det såklart ej att ha ett vanligt 230V uttag.
3. Är du osäker så ska du alltid anlita en elektriker! Inte värt att spara nån hundrig om det resulterar i att huset brinner ner, eller hur?
/elektrikern
Klicka här för att svara