3 503 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
En eller 2 nollor?
Sida 1 av 2
Ska separera/flytta ett befintligt spisuttag som har 3 faser och nolla+jord till 2st uttag. Ett uttag med en fas +nolla +jord till inbyggd ugn och ett uttag till spishäll med 2 faser+nolla +jord. Båda 220v 16amp, 2,5mm2.
Kan jag dela nollan på de båda uttagen eller måste jag dra ut en ny?
Någon har sagt att belastningen på nollan kan vara högre med separat häll och ugn mot vanlig spis...
Kan jag dela nollan på de båda uttagen eller måste jag dra ut en ny?
Någon har sagt att belastningen på nollan kan vara högre med separat häll och ugn mot vanlig spis...
När man ha 2 faser så blir det inte 230V utan 400V.Nobbe20 skrev:
Enligt din "beskrivning" ska du ha 400V 16A till hällen och 230 16A till ugnen. Inte 230V till båda.
Men med din attityd så är nog det du skrev rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nobbe har nog helt rätt.
Uttaget med 2 faser till hällen: Här kan hällen"välja" om den skall ta ut 400V mellan de 2 faserna (då är nollan onödig), eller om den tar ut 230V från 2 faser mot nolla.
Idag är det (tydligen) så att de flesta spisar använder 230V, fast helst från flera faser.
Om det hade varit fel på den delen av resonemanget så tror jag att Erik (som till skillnad från mig är proffs på det här) hade reagerat i sitt inlägg.
Uttaget med 2 faser till hällen: Här kan hällen"välja" om den skall ta ut 400V mellan de 2 faserna (då är nollan onödig), eller om den tar ut 230V från 2 faser mot nolla.
Idag är det (tydligen) så att de flesta spisar använder 230V, fast helst från flera faser.
Om det hade varit fel på den delen av resonemanget så tror jag att Erik (som till skillnad från mig är proffs på det här) hade reagerat i sitt inlägg.
Att en ugn nästan är rent resistiv kan jag väl hålla med om (lilla varmluftsfläkten är ju ingen stor induktans) men en induktionshäll är väl i högsta grad en induktiv belastning.
nu får man väl iofs hoppas på att den är ordentligt faskompenserad, men det är inte samma sak som resistiv.
själv börjar jag må illa av alla spisuttag som monteras på bygget just nu.
nu får man väl iofs hoppas på att den är ordentligt faskompenserad, men det är inte samma sak som resistiv.
själv börjar jag må illa av alla spisuttag som monteras på bygget just nu.