Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hej!
Jag kom aldrig till skott för att skaffa en luba2 i vintras men nu växer ju gräset igen!
Min osäkerhet ligger i om jag har för mycket träd för att köra luba2 men nu kom ju 3an med lidar och kanske löser detta åt mig
Men sen vill man ju inte kasta ut 10k extra om det inte skulle behövas så jag skall försöka lägga upp en bild på det "värre" området jag har utifall någon skulle kunna se om det funkar med luba2 eller inte
Jag hoppas man kan se den klippta ytan bakom staketet
/Micke
Jag kom aldrig till skott för att skaffa en luba2 i vintras men nu växer ju gräset igen!
Min osäkerhet ligger i om jag har för mycket träd för att köra luba2 men nu kom ju 3an med lidar och kanske löser detta åt mig
Men sen vill man ju inte kasta ut 10k extra om det inte skulle behövas så jag skall försöka lägga upp en bild på det "värre" området jag har utifall någon skulle kunna se om det funkar med luba2 eller inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas man kan se den klippta ytan bakom staketet
/Micke
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
LUBA 2 AWD 5000X : Har separat RTK antenn så kräver inget 4G abonnemang efter 1 års fri sådan .
https://se.mammotion.com/products/robotgrasklippare-luba-2-awd?variant=44459282628748
LUBA 3 AWD : Finns i 3 varianter , 1 av de har en separat RTK antenn , alla har 3 års fri 4G därefter kostar det abonnemang , går även att köra netRTK via WiFi som måste täcka hela klippzonen dock .
Alla har 360 LiDAR , dock verkar 1500 modellen ej ha netRTK (via 4G - WiFi)
https://se.mammotion.com/products/robotgrasklippare-luba-3-awd?variant=45548785926284
Jämför alla skillnader under Spec.
https://se.mammotion.com/products/robotgrasklippare-luba-2-awd?variant=44459282628748
LUBA 3 AWD : Finns i 3 varianter , 1 av de har en separat RTK antenn , alla har 3 års fri 4G därefter kostar det abonnemang , går även att köra netRTK via WiFi som måste täcka hela klippzonen dock .
https://se.mammotion.com/products/robotgrasklippare-luba-3-awd?variant=45548785926284
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack för svaret @Tomture61Tomture61 skrev:
LUBA 2 AWD 5000X : Har separat RTK antenn så kräver inget 4G abonnemang efter 1 års fri sådan .
[länk]
[länk]
specarna och skillnaden mellan modellerna har jag kunnat läsa mig till men det jag är osäker på är om en LUBA2 med RTK klarar av att navigera under träden (mycket av det som klipps idag kantas av skog)
Efter som nya LUBA3 kommer med netRTK så bör ju denna vara okänslig för mycket träd men sen är den 50% dyrare med och snål som man är skulle man ju gärna spara 10k om det går
/Micke
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Har kollat lite noggrannare ang hur långt klipparen kan orientera sig utan RTK mottagning .
Luba 2 AWD = 300 m
Luba 3 AWD = möjligtvis 70 m , hittar ingen bra information 🤔
Gällande den inbyggda RTK antennen (den i klipparen) så används den när man kör netRTK (utan extern RTK antenn)
Dock osäker när det gäller Luba 3 .
Luba 2 AWD = 300 m
Luba 3 AWD = möjligtvis 70 m , hittar ingen bra information 🤔
Gällande den inbyggda RTK antennen (den i klipparen) så används den när man kör netRTK (utan extern RTK antenn)
Dock osäker när det gäller Luba 3 .
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Detta blev en mycket bra tråd, jag trodde ju som sagt att netRTK skulle vara okänslig för mycket träd
Men vad händer på luba2 efter 300m? Stannar den? Går den hem? Går den ut och hämtar ny signal för att sen klippa vidare?
Men vad händer på luba2 efter 300m? Stannar den? Går den hem? Går den ut och hämtar ny signal för att sen klippa vidare?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Håller på att bena ut just detta med netRTK till alla varianter av Luba .M Mickebandsåg skrev:
Detta på DataNovas FB sida .
Är ingen enkel fråga .
Just Luba 3 i versioner 3000 / 5000 är luriga , hur mycket behövs den interna RTK antennen i klipparen 🤔
Luba 2 AWD X kommer också med NetRTK/iNavi.
Om jag fattat all insamlad information rätt så kan man välja antingen lokal RTK-antenn, eller NetRTK över Wifi eller 4G.
Enligt DataNova följer iNavi-abonnemanget klipparen på livstid, även över 4G. Däremot kommer man behöva betala en liten slant om man vill använda övriga funktioner (typ appkrussidullerna med kamera osv) över 4G, efter de tre år som kommer med klipparen. Den här informationen fick jag över telefon från DataNova i onsdags.
Om jag fattat all insamlad information rätt så kan man välja antingen lokal RTK-antenn, eller NetRTK över Wifi eller 4G.
Enligt DataNova följer iNavi-abonnemanget klipparen på livstid, även över 4G. Däremot kommer man behöva betala en liten slant om man vill använda övriga funktioner (typ appkrussidullerna med kamera osv) över 4G, efter de tre år som kommer med klipparen. Den här informationen fick jag över telefon från DataNova i onsdags.
Jag är inte övertygad om att det där stämmer, men jag kan ha fel. Min uppfattning är att klipparen klarar sig 20-30 meter utan RTK och att de trehundra metrarna handlar om hur långt signalen mellan RTK-antennen och klipparen kan nå i optimala fall. Visst är det så att den signalen är vanlig 2,4GHz?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Det står uttryckligen för min Luba 2 X (2025) att den klarar sig i 300 m utan RTK mottagning , detta i manualen .Strip skrev:
Luba 2 AWD X kommer också med NetRTK/iNavi.
Jag är inte övertygad om att det där stämmer, men jag kan ha fel. Min uppfattning är att klipparen klarar sig 20-30 meter utan RTK och att de trehundra metrarna handlar om hur långt signalen mellan RTK-antennen och klipparen kan nå i optimala fall. Visst är det så att den signalen är vanlig 2,4GHz?
Huruvida Luba av årsmodell 2026 fixar 300 m låter jag vara osagt .
Finns även 4 modeller av Luba detta år + Luba mini .
Det är sant! Då kan de 20-30 metrarna jag hört om handla om när den tappar både GPS och RTK?Tomture61 skrev:
Från manualen:
Om roboten kör in i ett område där RTK-signalerna är svaga under klippning kommer
positioneringssystemet med samarbetande sensorer att hjälpa roboten att fortsätta arbeta tack vare
Vision-modulen. Vision-navigeringen kan pågå under 300 meter. Roboten bör återvända till ett område
som täcks av RTK-signalerna innan Vision-navigeringen når sin gräns. Om detta inte sker stannar
roboten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Det råkade bli en luba3 i varukorgen
Håller tummarna att det skall fungera som man vill
Håller tummarna att det skall fungera som man vill
Nja.Tomture61 skrev:
Ska vi nu klyva hårstrån så kan vi åtminstone hålla isär begreppen. GNSS är mycket riktigt samlingsnamnet för de system som ofta benämns som GPS (GPS, GLONASS, Galileo osv), medan RTK däremot inte är ett eget satellitnavigeringssystem, utan en teknik för att öka precisionen i dessa – även om man i praktiken ofta pratar om ett “RTK-system” som hela lösningen med referensstation, överföring och mottagare.
Manualen för LUBA 2 AWD X gör dessutom tydlig skillnad på vad som händer när de försvinner. Tappar roboten RTK har den fortfarande GNSS-position, men med avsevärt sämre noggrannhet. Tappar den dessutom GNSS går den över på vision-positionering, men bara en begränsad sträcka (~300 m) innan den stannar.