Det handlar inte om vad du hade haft på banken, jag pratar om dom prioriteringar du gör när du påstår att du så gärna vill bygga det här huset.

"Krav från banken att man åker på semester och sånt..."

Jo hej du.

Problemet här är väl också att ni bor i hyreslägenhet. Om man på sikt har som mål att bygga en villa så borde man väl antingen bo i hyreslägenhet men försöka spara undan en massa pengar (men sparandet tycks ni ha prioriterat bort), eller bo i en bostadsrätt som följer med i den allmänna prisuppgången så att man har pengar från den försäljningen att vifta med för bankerna.

Ni tjänar mer än jag & min fru, men vi kunde nyligen köpa vårt första hus (för 3.5 miljoner), tack vare prisuppgången på vår bostadsrätt de senaste 10 åren.
Ni är dessutom 10-15 år yngre. Om ni använder era sparade pengar som insats i en bostadsrätt (eller billigare hus) NU, väntar 10-15 år och säljer sen, så kommer ni nog ha tillräckligt för kontantinsats på ett villalån DÅ. Då hamnar du och jag i väldigt jämförbara situationer (förutom att ni tjänar mer).
Visst, jag förstår att ni inte vill vänta 10 år, men som du ser är det alltså ingen generationsfråga utan det är likadant för alla. Det handlar mer om VAR man kan tänka sig att bo och hur man prioriterar i sitt liv.

Redigerat:
b8q skrev:
Problemet här är väl också att ni bor i hyreslägenhet. Om man på sikt har som mål att bygga en villa så borde man väl antingen bo i hyreslägenhet men försöka spara undan en massa pengar (men sparandet tycks ni ha prioriterat bort), eller bo i en bostadsrätt som följer med i den allmänna prisuppgången så att man har pengar från den försäljningen att vifta med för bankerna.
Vi har inte prioriterat bort sparandet innan, vi har bara inte haft möjligheterna. Men ni verkar inte fatta att det kan hända olika saker både positivt och negativt i en ekonomi, nu hade vi turen att det gick åt rätt håll och då vill vi ju kunna passa på att utnyttja det låga ränteläget (ja vi vet att det kommer att höjas) till att amortera / spara buffert. Att bygga nytt om 3 år kanske kräver att man klarar 15% ränta enligt banken (i dag krävs 7,5%). Vi har på 5 månader sparat 40 000.

b8q skrev:

Ni tjänar mer än jag & min fru, men vi kunde nyligen köpa vårt första hus (för 3.5 miljoner), tack vare prisuppgången på vår bostadsrätt de senaste 10 åren.
Ni är dessutom 10-15 år yngre. Om ni använder era sparade pengar som insats i en bostadsrätt (eller billigare hus) NU, väntar 10-15 år och säljer sen, så kommer ni nog ha tillräckligt för kontantinsats på ett villalån DÅ. Då hamnar du och jag i väldigt jämförbara situationer (förutom att ni tjänar mer).
Visst, jag förstår att ni inte vill vänta 10 år, men som du ser är det alltså ingen generationsfråga utan det är likadant för alla. Det handlar mer om VAR man kan tänka sig att bo och hur man prioriterar i sitt liv.
Som jag har sagt flera gånger, det finns inget billigt boende i Varberg idag, enda alternativet är att flytta många mil bort, köpa extra bil och pendla två personer, då blir det inga pengar över att spara ändå, och prisuppgången är lägre än priserna på det boende vi vill ha, alltså en ren förlustaffär. Vi behöver dessutom köpa tomten med ett rent blancolån, utöver det övriga boendet extrabilen och pendlandet. Tönk om tänk rätt, det går inte att köpa in sig billigt på bostadsmarknaden här idag. Man måste få tag på rena pengar på nåt annat sätt.

Där var det väl bevisat att vi 70-talister inte är diskr. om man har råd att åka på golfsemester, o ändå gnälla på att man inte kan bygga hus på rätta stället, då skall man nog tänka på sina prio. (jag vet inte vad ett billigt ikeakök kostar men kan det röra sig om 10ksek? bara att jämföra, du golfar upp ditt kök).
När jag växte upp så jobbade farsan på 2 ställen+ att han studerade på universitetet, morsan jobbade bara heltid, Detta för att vi skulle kunna växa upp i hus. O semester var till farmor o mormor i bil. Och detta var 70-80-talet.

Det är ingen snyfthistoria utan verklighet för den som köpte gamla hus på 70 talet, så i mina ögon är det bara prioriteringar vad man vill kosta på sig.

Efter en snabb koll på hemnet så hittade jag det här, ligger centralt, utg.pris under 2milj. och det är på över 100m2. ett ypperligt förstagångsval, iallafall efter supersnabb koll. .
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/529821

jhenrikj skrev:
Vi har inte prioriterat bort sparandet innan, vi har bara inte haft möjligheterna. Men ni verkar inte fatta att det kan hända olika saker både positivt och negativt i en ekonomi, nu hade vi turen att det gick åt rätt håll och då vill vi ju kunna passa på att utnyttja det låga ränteläget (ja vi vet att det kommer att höjas) till att amortera / spara buffert.

Banken fattar att det kan hända både positivt och negativt i en ekonomi och därför vill de inte låna ut 100%.
Om turen går åt fel håll igen för er så vill de inte stå med kreditförluster.

Visa banken att ni är skitgrymma på att spara och kan få ihop 100 000 på 10 månader eller 200 000 på 20 månader så ska du se att förutsättningarna ändras.

.

Redigerat:
Ni har alltså ~ 35 000 efter skatt.
Flytta till en billigare hyreslägenhet, lev snålt. Ni bör kunna spara 20 000 per månad. Det blir student standard alltså. Nästa år lagom till jul har ni en säck pengar, typ 250 tusen spänn. :cool:

Förstår att det kan kännas jobbigt att lämna en drömtomt, men vad är alternativet?
Många gånger har jag hittat tomt/hus whatever som har varit det bästa jag sett, tills nästa objekt dyker upp...

Det finns många husdrömmare som har en jobbigare väg att vandra än den här.
I mitt fall blir det 4-5 års utbildning framöver för att ha en rimlig chans att komma upp i en hygglig lön / karriär då min livskamrat valt sysselsättning där lönen är obefintlig. :rolleyes:

Spotta i nävarna och hugg i.

Mvh

Var själv i samma situation,väldigt frustrerad till att börja med.
Tog ett par år att spara ihop till topplånet men å andra sidan vill man ju inte hamna i samma sits som de stackars medelsvenssons i amerikat som fick låna hej vilt innan bubblan sprack.

Får man fråga om ni har något sparande redan nu?
Tycker inte det är konstigt att banken inte vill låna ut om ni inte har något sparat.
Jag menar att banken nog tycker det är konstigt att man som 29åring inte har har sparat en krona.
250000kr i kontanter är inte mycket att kräva för att få huslån anser jag.

-MH- skrev:
Med tanke på att vissa banker redan idag kräver 75% belåningsgrad, så är det nog lite att ta i att priset skulle sjunka med 67%.
Det räcker inte med vissa banker. Alla banker måste kräva 25%.

Jag tror jag vet vad som är problemet i er kalkyl. Om jag var er bankman så skulle jag undra hur det kommer sig att ni kan tjäna 50k+ brutto varje månad och ändå inte ha några sparade pengar? Har ni precis träffats? Kom ni på nu i veckan att ni skulle vilja ha hus? Jag skulle heller inte ge er några pengar med de bitar som kommit fram i den här tråden.

Mitt eget hus (ja, nu blir det rena Monte-Python-valsen) la jag in 400' i sparade pengar i. Det sparade jag ihop under 7-8 år. Inte för att jag visste att det skulle gå till ett hus men jag visste att en dag kommer jag att behöva ett kapital. Under tiden bodde jag väldigt litet och billigt (gör jag väl fortfarande...). Thats it! Har man inga föräldrar som lägger upp pluskan så får man gå den långa vägen (och då är jag ändå lyckligt lottad i det fallet).

Du tror säkert att du har bra kolla osv - och det är mycket möjligt att du har. Men när du bygger kalkyler på förväntade värden kontra kostnader på 10% hit och 10% dit så diskvalificerar du dig ur mitt perspektiv i a f. Undrar om det finns någon här inne som kunnat förutspå byggkostnaden på + / - 10%?
Mina egna byggen blir alltid mycket dyrare än jag tänkte och de byggen jag gör åt andra blir alltid billigare än vad jag trott (kör bara på timma).

Och om du vill ha ett historiskt perspektiv (eftersom du tror att du är första generationen som konfronteras med verkligheten) så byggde grannarna till mitt föräldrahem en ny mansgårdsbyggnad 1950. Putsad sak i sten med 2-3 stora lägenheter i. Kostade 52 000 kr i byggkostnader och alla sa till dem "men herregud, ska ni verkligen bygga nu när det är så dyrt?".
Det är m a o inte bara nu de senaste åren som det flukturerat i byggkostnaderna. Och vad som kommer komma vet vi först i efterhand.

Och om du tycker att din generation är diskriminerad så tycker jag du ska ta det året jag gjorde lumpen (för jag misstänker att du slipper den) och lägga till ditt sparande. Du får det gladeligen av mig, det var inget att ha :)

Och vadå att man måste ha 2 bilar om man inte bor centralt i Varberg? Flytta på er. Byt arbetsplats. Samåk. Gör vad fasen som helst för att spara pengar. Been there - done that.

Redigerat:
jhenrikj skrev:
Som jag har sagt flera gånger, det finns inget billigt boende i Varberg idag, enda alternativet är att flytta många mil bort, köpa extra bil och pendla två personer, då blir det inga pengar över att spara ändå, [...]
Flytta till Rolfstorp, 15km bort. Buss in till Varberg, eller samåk. Ni klarar er med en bil. Eller Tvååker.

Och vad det gäller att din styvfar fick lån att bygga så ska du veta att det räckte med en någorlunda upprättgående gångart för att få lån på 80-talet.
Fråga honom hur kul det var 1992 när räntan låg på 500% och det var paybacktime i ekonomin.

Just nu är vi på väg ut ur en lågkonjunktur och du ska vara jäkligt glad att banken är tveksam. De lever ju faktiskt på att sälja pengar och om de ändå tvekar på att sälja till er så tycker jag att du ska vara tacksam för det. Förbyggt sig har generationer innan er gjort och det är inte kul. Då är det roligare i Tvååker.

jhenrikj skrev:
Vi har inte prioriterat bort sparandet innan, vi har bara inte haft möjligheterna.
Sorry men det tror jag inte en sekund på. Du/ni har prioriterat annat. Jag baserar antagandet på att det gör 99% av befolkningen, samt att du nämner att du skall på golfresa. Du har t ex prioriterat att spela golf framför att spara in på den kostnaden. Om du har en sjysst OK bil istället för en skruttomobil, om du har en TV som kostade mer än 500 i inköp, om du har köpt vinterjacka mer än en gång de senaste fem åren (liksom vinterskor) så har du prioriterat annat, en högre levnadsstandard om du vill kalla det så, men det är *fortfarande* en prioriteringsfråga. Möblerna hemma, är de köpta nya eller begagnade? Prioriteringsfråga.

Vidare så sade du att du är i byggbranschen och har bättre koll än jag tror, men min fråga kvarstår - har du byggt något hus tidigare? Att man inte kan tänka sig vad som skulle kunna gå fel är inte samma som att det inte finns saker som kan gå fel.

Som någon annan skrev här, spara 20 papp i månaden, gå till banken om ett år med era 240'000 och fråga vad de tycker. Det handlar om att prioritera j-igt hårt. 35'000 ut är mycket pengar, men det går förstås fort att bränna igenom dem.

Ha det så kul i Skottland, vi andra sköter frysandet här hemma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.