HusByggarTomten skrev:
Och att människor med goda inkomster minskar sin skuld, eller?
Det är ingen självklar slutsats.

Jag tror inte att låginkomsttagare har skuldsatt sig i högre grad än medel och höginkomsttagare gjort dom senaste 30 åren.
Statistik någon?

Jag har lite svårt för att tolka flera av dom rapporter som dimper in nu i dagarna där man använder sig av begrepp som fattiga o rika typ.
Över tiden så är ju dessa individer inte statiska så att påstå att dom rika resp fattiga har ändrat sina beteenden över kanske en 10-års period är inte självklart då man använder sig som bas dom individer som klassas i resp grupp idag.

Bara det att det är Stefan Fölster som uttalar sig får mig misstänksam. Tror det har hänt en (1) gång att jag har delat hans resonemang. Annars tycker jag han brukar läsa statistik och fan läser bibeln!

Nyutexaminerade ingenjörer är definitivt mer skuldsatta nu än exempelvis i början av 1960-talet. På den tiden fanns nämligen inga statliga studielån. Man överlevde på den tiden studierna antingen med hjälp av sin rika familjs släktfond, eller genom att vara begåvad. Isåfall kunde man med lite tur få stipendium.

Varenda mäklare som varit med några år kan intyga detta. "Farfar" tyckte det kändes lite skamligt att belåna huset. För "pappa" gällde det att spara ihop största möjliga kontantinsats till villan. Och idag gnäller "junior" för att banken inte lånar ut varenda nickel, plus helst lite till (för de första amorteringarna) ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.