jhenrikj skrev:
Jag känner mig inte på något sätt diskriminerad av banken....utan mest av utveckling av samhället i stort, kanske inte har framgått tillräckligt tydligt. Banken har säkert rätt, inte en tvekan om det. Faktum kvarstår, Det är betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden från noll på grund av att priserna har ökat betydligt mer än prisutveckling och löneutveckling i samhället i övrigt.
Vad är problemet - banken eller samhället?

joflopp skrev:
Så du är diskriminerad av samhället för att du inte hoppade på bostadsracet i tid? Jag håller med om att det är surt att börja från noll när man vill ha ett eget boende idag, oavsett om det är bostadsrätt eller nyproducerad villa. Men handen på hjärtat - att du inte hoppade på bostadsracet tidigare var ditt val, ingen annans.

Sedan är världen inte rättvis. Ju förr man inser det desto bättre.
Ja det var mitt val, självklart, för att jag ville läsa på universitet och sånt, hur många tror du får låna med bara studielån som inkomst som dessutom du kan bli av med. Gå in på en bank idag och be att få låna 300 000 och uppge CSN på 7000 som enda inkomst och se vad de säger.

Så nej det är inte bara mitt eget val, det handlar om möjligheter också. Det är först senaste året som det har känts som om eget hus är en realistisk möjlighet att ha råd med (och nej, det beror inte på ränteläget, vi räknar med 7% ränta), men då har världen sprungit ifrån oss så enkelt är det.

Jonstorp skrev:
Vad är problemet - banken eller samhället?
Samhället - eller snarare prisutvecklingen på bostäder, att den springer iväg långt mer än inkomstutveckling, och att det i princip är den enda stora kostnaden som blir jättemycket dyrare år efter år. (ja finns vissa andra områden också, men inga som ökar så mycket som bostäder)

joflopp skrev:
Sedan är världen inte rättvis. Ju förr man inser det desto bättre.
Det var det jag trodde diskriminering handlade om, att allt inte var rättvist, att vissa behandlades sämre än andra osv....men jag är ju idiotförklarad av allt och alla nu så nu jag har säkert fel i det också.

jhenrikj skrev:
Hur lite begriper du egentligen? (ja förlåt, man får inte skriva så, jag vet, men frågan måste ju ställas) Jag vill inte bygga i något attraktivt område, jag har skrivit det 1000 gånger nu men du fattar ändå inte. Jag vill dock bygga i samma stad där jag och min sambo har jobb och allt sånt där, tycker inte där är för lite begärt att man ska kunna få behålla sitt jobb för att kunna ha råd att köpa/bygga ett hus. Hade jag velat bygga i ett attraktivt område pratar vi 5 miljoner, inte 2,5. Fattar du nu eller ska jag behöva skriva samma sak i ytterligare ett inlägg på nästa sida? *suck* Tomtkostnaden är inte den stora pucken, om man tar bort tomten kostar ändå bygget över 2 miljoner, och då har vi ändå valt ut ett väldigt förhållandevis billigt hus, men med bra kvalitet.
Vem är det som inte begriper vad? Alla med en kontantinsats, en hyffsad lön och rätt inställning får låna pengar på banken. Lättare än någonsin vill jag påstå. Att du inte förstår sambandet har rätt många försökt att förklara för dig men du väljer att tycka synd om dig själv istället.
Herregud, du får det att låta som en mänsklig rättighet att få bygga sprillans hus på exakt den plats man vill. Get real.

jhenrikj skrev:
Samhället - eller snarare prisutvecklingen på bostäder, att den springer iväg långt mer än inkomstutveckling, och att det i princip är den enda stora kostnaden som blir jättemycket dyrare år efter år. (ja finns vissa andra områden också, men inga som ökar så mycket som bostäder)
Så - har du någon lösning?

jhenrikj skrev:
Ja det var mitt val, självklart, för att jag ville läsa på universitet och sånt, hur många tror du får låna med bara studielån som inkomst som dessutom du kan bli av med. Gå in på en bank idag och be att få låna 300 000 och uppge CSN på 7000 som enda inkomst och se vad de säger.

Så nej det är inte bara mitt eget val, det handlar om möjligheter också. Det är först senaste året som det har känts som om eget hus är en realistisk möjlighet att ha råd med (och nej, det beror inte på ränteläget, vi räknar med 7% ränta), men då har världen sprungit ifrån oss så enkelt är det.
Någon har sagt att det finns inga måsten, förutom två - man måste välja och man måste dö. Kombinera detta med att äta kakan och ha den kvar så tycker jag att det beskriver situationen rätt väl. Du har gjort vissa val och vissa av dem går helt enkelt inte att kombinera - som att ta villalån med CSN som enda "inkomst".

Och det där med att världen inte är rättvis är detsamma som diskriminering är till att ta saker ur sitt sammanhang. Världen är inte rättvis eftersom jag kan välja att spola ner mitt toapapper med åtta liter högkvalitativt dricksvatten när en stor del av jordens befolkning inte kommer i närheten av så rent vatten som jag har i min toalett.

"Diskriminering är, i sin bredaste definition, när en person eller grupp av personer gör åtskillnad mellan olika människor, inte på grund av meriter eller kvalitéer utan på grund av mer grundläggande egenskaper, delar av den diskriminerades identitet. I begreppet är underförstått att åtskillnaden innebär något negativt, inte positivt, för den diskriminerade. Egenskaper som kan anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, etnicitet, funktionshinder, ålder, hudfärg, inkomst, övervikt, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt."

Så, på vilket sätt är det diskriminering att du valde att studera istället för att hänga på bostadsracet? Du har gjort dina val - stå för dem och använd dem som plattform för att ta dig vidare istället för att skylla på samhället.

Jonstorp skrev:
Så - har du någon lösning?
Nä...då hade jag inte suttit här och beklagat mig, utan gjort nåt åt saken....det finns ju ingen lösning, men bara därför behöver man ju inte gilla läget, bara acceptera det. Men jag anser fortfarande att det är svårare att komma in på (ägande)bostadsmarknaden i dag än förr i tiden, och ingen har hittils lyckats bevisa motsatsen.

joflopp skrev:
Någon har sagt att det finns inga måsten, förutom två - man måste välja och man måste dö. Kombinera detta med att äta kakan och ha den kvar så tycker jag att det beskriver situationen rätt väl. Du har gjort vissa val och vissa av dem går helt enkelt inte att kombinera - som att ta villalån med CSN som enda "inkomst".

Och det där med att världen inte är rättvis är detsamma som diskriminering är till att ta saker ur sitt sammanhang. Världen är inte rättvis eftersom jag kan välja att spola ner mitt toapapper med åtta liter högkvalitativt dricksvatten när en stor del av jordens befolkning inte kommer i närheten av så rent vatten som jag har i min toalett.

"Diskriminering är, i sin bredaste definition, när en person eller grupp av personer gör åtskillnad mellan olika människor, inte på grund av meriter eller kvalitéer utan på grund av mer grundläggande egenskaper, delar av den diskriminerades identitet. I begreppet är underförstått att åtskillnaden innebär något negativt, inte positivt, för den diskriminerade. Egenskaper som kan anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, etnicitet, funktionshinder, ålder, hudfärg, inkomst, övervikt, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt."

Så, på vilket sätt är det diskriminering att du valde att studera istället för att hänga på bostadsracet? Du har gjort dina val - stå för dem och använd dem som plattform för att ta dig vidare istället för att skylla på samhället.
Nä jag kunde ju valt att vara arbetslös istället..eller jobbat på McDonalds eller nåt, det hade säkert gett mig större credit hos banken. Som jag skrev ovan, ingen har för mig lyckats bevisa att det krävs mindre pengar idag för att köpa ett hus i Varberg än för 20 år sedan (omräknat i dagens penningvärde givetvis). Vad jag vet kunde man som ensamstående bygga ett stenhus mitt i ett samhälle 1984 (eftersom det var precis vad min styvfar gjorde då) och han hade inga tidigare bostäder att sälja utan hade bott i hyresrätt hela sitt liv innan dess. Hur stort sparkapital han hade har jag dock ingen aning om. Men jag vill se hur många ensamstående 35 åringar som kan bygga ett tvåplans betonghus på 180m2 i dag med bara sparpengar som insats (räkna med att huset i dag kostar ca 4,5 miljon inkl tomt och allt att bygga).

jhenrikj skrev:
Du glömde dessutom kostnaden för inredning av ovanvåning. Ingen schakt ingår, förberedande schakt är inräknat i mitt huspris. Fler saker som du får gratis antagligen.

Edit, såg även att grunden inte alls höll samma standard. Om man redan på första punkten i leveransbeskrivningen inser att man köper något som är mycket sämre så är det ju inte ens lönt att läsa igenom resten. Men du kanske inte anser att en kvalitetsförsämring är värt att bry sig om, att det bara är priset man ska se till och bygga absolut billigaste möjliga, inte bry sig om vad man får för pengarna? Jo det är ju verkligen ett argument att ta till banken....

Edit igen...fortsatte trots allt att läsa första sidan av leveransdeklarationen...punkt ett var alltså en kvalitetsförsämring, och gissa vad det var punkt två också (takhöjd). Nu har jag stängt filen, inte ens lönt att fortsätta bläddra.
Jag vet inte om jag skall tycka synd om dig eller inte. men en sak är säker diskr. på bostadsmarknaden det är du inte, sedan får du tycka att du är orättvist behandlad om du vill.
Däremot läste jag på GP.se att snittåldern för att komma in på arbetsmarknaden är numera 28 år, där skulle eventuellt 70-80 talister vara diskr.

jhenrikj skrev:
Nä...då hade jag inte suttit här och beklagat mig, utan gjort nåt åt saken....det finns ju ingen lösning, men bara därför behöver man ju inte gilla läget, bara acceptera det. Men jag anser fortfarande att det är svårare att komma in på (ägande)bostadsmarknaden i dag än förr i tiden, och ingen har hittils lyckats bevisa motsatsen.
vad skulle det innebära för dig om någon lyckades bevisa motsatsen?

jhenrikj skrev:
Att komma in på ägande-bostads-marknaden och att bygga en egen sprillans ny villa åt sig själv är väl lite olika saker ?

Vad kostar en etta på 30kvm att köpa ? Det får ni kanske lån till ?
Då är ni inne på marknaden...

Sen kan jag hålla med om att du kanske har lite dålig timing då prisrallyt troligtvis (?) snart är i en platåfas för denna gång, så OM ni köper en mindre lgh så är det nog nästan troligare att den om inte tappar, så iaf bara står sig i värde snarare än att öka massor de närmaste åren.

Har inte mkt med diskriminering att göra dock - och har absolut inte ngt med att just 70-talister skulle vara utsatta - även med studier borde du ha kunna tex jobba ett år, köpa ne liten etta, plugga, och sedan sälja ettan etc etc

Men frågan är vad du är ute efter i denna tråd ?
Vi har, några av oss iaf, försökt föreslå lösningar i from av mindre hus, köpa tomt med barack, spara och hoppas på att tomten är kvar osv

Men det var kanske inte en lösning så mkt som medhåll om att det är orättvist att du inte få låna som du var ute efter ?
Och du verkar mest få mothåll på det eftersom de flesta tycker bankens resonemang verkar rätt vettigt - dvs innan du har en större andel att sätta in som eget kapital så är risken för stor - har inte med dig som 70-talist att göra egentligen :)

Som sagt - fortsätt på er väg med sparande i ngt år till och gör ett nytt försök. Kanske är just denna tomt såld, men det kommer flera...

/K

jhenrikj skrev:
Nä jag kunde ju valt att vara arbetslös istället..eller jobbat på McDonalds eller nåt, det hade säkert gett mig större credit hos banken. Som jag skrev ovan, ingen har för mig lyckats bevisa att det krävs mindre pengar idag för att köpa ett hus i Varberg än för 20 år sedan (omräknat i dagens penningvärde givetvis). Vad jag vet kunde man som ensamstående bygga ett stenhus mitt i ett samhälle 1984 (eftersom det var precis vad min styvfar gjorde då) och han hade inga tidigare bostäder att sälja utan hade bott i hyresrätt hela sitt liv innan dess. Hur stort sparkapital han hade har jag dock ingen aning om. Men jag vill se hur många ensamstående 35 åringar som kan bygga ett tvåplans betonghus på 180m2 i dag med bara sparpengar som insats (räkna med att huset i dag kostar ca 4,5 miljon inkl tomt och allt att bygga).
Jag har inte sagt att det inte har blivit dyrare att bygga nytt. Det jag säger är att du inte är diskriminerad och att du har gjort val som du får stå fast vid.

Tack Klas...äntligen ett seriöst inlägg....

Det är klart att det kommer fler tomter...det finns faktiskt fler tomter 800m bort, men eftersom dessa ligger 500 meter närmare stan och 500 meter närmare havet (2,5km istället för 3km) så är dessa dubbelt så dyra nästan ;=) Kul stad det här. Men det finns ingen tomt som har ett för mig så kanonläge som den här tomten har, och kommer inte att komma några heller.

Vad jag var ute efter från början var om någon hade några bra förhandlingstips att kunna få lösa lånefrågan, det enda jag har fått med några få undantag är "Håll käft och tro inte att du är nåt". Inte att nån skulle tycka synd om mig för att banken inte ville låna ut pengar. Det finns ju trots allt folk som fått låna 100% så det går ju bevisligen.

Några "bra" tips har jag fått..ska ta med mig dessa och jobba vidare på saken. Ska på husvisning på den tilltänkta hustypen i morgon och ska sedan upprätta en fullständig produktionskostandsanalys tillsammans med säljaren och knata vidare till nästa bank....

joflopp skrev:
Jag har inte sagt att det inte har blivit dyrare att bygga nytt. Det jag säger är att du inte är diskriminerad och att du har gjort val som du får stå fast vid.
Kan fortfarande inte anse att det är mitt fel bostadspriserna har skenat okontrollerat senaste åren, oavsett vilka val jag har gjort.

90-talisterna då? De som kommer ut från skolan nu, hur ska de ha lyckats spara ihop några pengar? Nog tusan kommer det att vara ännu svårare för dem? Läste en rapport tidigare om att 40-talister i villa på 140m2 betalar ca 40 000 mindre om året i dag i boendekostnader än 70-talister i hyresrätt på 70 kvadrat. Dessa 70-talister som bor där för att de inte har råd med något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.