36 569 läst ·
484 svar
37k läst
484 svar
En diskriminerad generation
Hermansson82 skrev:
Note to self...läs klart....
Nej det finns inte massor med bra hus och bra kollektivtrafik, eller ja det finns med det kostar lika mycket, så det är inga alternativ.....dessutom har du ju ingen aning om vart vi behöver åka kollektivt så jag tycker det verkar lite svårt för dig att avgöra om det finns bra kollektivtrafik eller inte....Du kan ju t.ex. försöka leta upp en förbindelse mellan Kungsäter och Veddige om du tycker att det är så lätt att åka kollektivt....mr. burns skrev:Du säger ju själv att du kan få bolån, så vad är då problemet?
Dessutom om du nu inte vill bo Centralt så förstår jag inte varför ni inte flyttar lite inåt, (eller jo, det gör jag men jag vågar inte skriva varför, för då gnäller du över det med) det finns massor med bra hus, bra kollektivtrafik, och skall ni inte ha barn så behöver ni ju inte tänka på dagis o skola, (sådan där skit som vi andra måste ta hänsyn till).
Jag nästan dubblade min lön under en period, trots detta ansåg banken att det var för osäker inkomst så de räknade på min vanliga lön när vi var hos dem o pratade lån.
Om du kan visa att ni har samma inkomst om ett år så skall du kanske ha en annan möjlighet.
Men jag kan inte låta bli att tycka du resonerar korkat när du gnäller på att du måste betala 75% av din årslön i kont. insats för att bygga ett hus som i området anses billigt.
BYGG/KÖP I ETT ANNAT OMRÅDE, SÅ BEHÖVER DU KANSKE BARA 50% AV DIN ÅRSINKOMST (och kan bygga/köpa ett hus som anses dyrt i området).
Vi 70-talister är inte diskr. vi är bara gnälliga.
Och problemet är ju kreditivet....vi vill ju bygga vårat eget...något helt nytt som vi själva tagit fram, det är inte bara fråga om att få tag i ett hus, det hade varit betydligt lättare.
Och för att tala om att resonera korkat, om jag redan vill bygga i ett av de absolut billigaste områdena, hur ska jag då kunna hitta ett billigare? Prisskillnaden att leta upp en billigare tomt gör 100 000 på priset på sin höjd, och 10% av dessa 100 000 är alltså 25% av min årslön? Undrar vem det är som resonerar korkat. Fattar inte att så många kan kläcka ur sig så mycket dumheter utan att ha någon aning om vad de egentligen pratar om.
Sen är det väldigt många som har haft väldigt mycket vettiga åsikter också, utan tvekan...men att gång efter gång höra att man ska välja ett mindre attraktivt område när man har en tomt för 400 000, de billigaste i kommunen ligger på ca 300 000 (utan el vatten och avlopp framgrävt, vilket ju inte är gratis direkt) och de dyraste tomterna i kommunen kostar 7 miljoner, är ganska tröttsamt.
Jo, just nu lutar det åt att vi får avvakta, spara nåt halvår till, hålla tummarna för att tomten finns kvar, och sedan visa för banken att pengarna strömmar in på våra sparkonton. Att vi i slutändan antagligen förlorar pengar på att göra så är ju bara att beklaga.JLAINE skrev:
Hur bra är priset på tomten egentligen, om den legat ute till försäljning i 2 år? Kan detta vara ett skäl till att inte banken tror på affären i sin helhet?
Finns det ingen möjlighet att köpa endast tomten i dagsläget? Kan ni uppvisa två goda inkomster och egen insats på 100k lär väl inte banken gnälla alltför mycket på ett lån på 300k oavsett vad det skulle gå till, speciellt om ni väljer att betala av den på bara 2-3 år vilket inte bör vara några problem för er. Och på några få års sikt kommer ni ha den kontantinsats på 250-300k som behövs för att inleda husbygget. Under tiden behöver ni ju inte rulla tummarna utan finns ju hur mycket som helst att planera i detalj.jhenrikj skrev:
Jag tror visst att det är ett generationsproblem. Mina föräldrar byggde ett 1½-halvplanshus 1980 av hyfsat bra standard, ingen lyx men inte billigaste snikvarianten heller. Till detta byggde de dessutom ett varmgarage. Omräknat till dagens penningvärde kostade allt detta ca 1,4 miljoner (inkl. tomt och iordningställande av trädgård mm). Finns det någon som bygger motsvarande idag till dessa pengar så tar jag tacksamt emot tips.andersmc skrev:Det är väl inget generationsproblem. Har man inte jättemycket pengar kan man inte köpa jättedyra saker. Så är det för alla och så har det alltid varit.
Och fast jag tillhör en annan generation än TS så har inte jag heller råd att köpa ett hus för 2½ miljon. Jag tycker också att det är tråkigt men jag har å andra sidan haft några år på mig att vänja mig vid förhållandet.
Jag var ungefär så gammal som du är idag när min sambo och jag köpte vårt första hus. Det kostade - omräknat till dagens penningvärde - 300 000. Det var vad vi hade råd med.
Fler exempel: ett par släktingar byggde i mitten på 70-talet ett enplanshus + källare i mexisten (traditionellt 70-talshus som vi alla har sett). Han jobbade på lager och hon var hemmafru, mig veterligen kom de inte från några välbeställda hem med tillhörande ekonomiska tillskott.
Prova att gå till banken idag med en lagerarbetarlön runt 20 000 kr plus hemmafrulön (0 kr) och undra om du kan låna till att bygga ett nytt hus i sten + källare. Jag tror att det skulle titta på dig som om du vore idiot alternativt fundera på om det var Dolda kameran.
Med ovanstående är min fulla övertygelse att det var betydligt billigare att bygga hus förr. Då har jag ändå inte räknat in att det fanns större möjligheter till ränteavdrag samt att inflationen ganska rejält urholkade lånen.
Har man inte varit med i bostadsrättsracet och tjänat lite pengar där så får man snällt spara till kontantinsatsen. Vi är många 70- och 80-talister som börjat med en hyresetta som första lägenhet och sedan gått vidare med ett par bostadsrätter. Många av oss sitter idag med trevliga BR med låga lån. Det är vår nyckel till villamarknaden (eller annan BR). Har man inte varit med så återstår sparandet.
/John
/John
Kan bara hålla med. Mina föräldrar kunde köpa hus med löner långt under medelinkomst i början på 1970-talet. Den bostadsrätt som de hade gick nästan inte att sälja för ingen ville ha bostadsrätter pga de subventioner och förmånliga ränteavdrag som fanns då. Jämför detta med idag så har boendet helt klart blivit mycket dyrare.magnus_c skrev:Jag tror visst att det är ett generationsproblem. Mina föräldrar byggde ett 1½-halvplanshus 1980 av hyfsat bra standard, ingen lyx men inte billigaste snikvarianten heller. Till detta byggde de dessutom ett varmgarage. Omräknat till dagens penningvärde kostade allt detta ca 1,4 miljoner (inkl. tomt och iordningställande av trädgård mm). Finns det någon som bygger motsvarande idag till dessa pengar så tar jag tacksamt emot tips.
Fler exempel: ett par släktingar byggde i mitten på 70-talet ett enplanshus + källare i mexisten (traditionellt 70-talshus som vi alla har sett). Han jobbade på lager och hon var hemmafru, mig veterligen kom de inte från några välbeställda hem med tillhörande ekonomiska tillskott.
Prova att gå till banken idag med en lagerarbetarlön runt 20 000 kr plus hemmafrulön (0 kr) och undra om du kan låna till att bygga ett nytt hus i sten + källare. Jag tror att det skulle titta på dig som om du vore idiot alternativt fundera på om det var Dolda kameran.
Med ovanstående är min fulla övertygelse att det var betydligt billigare att bygga hus förr. Då har jag ändå inte räknat in att det fanns större möjligheter till ränteavdrag samt att inflationen ganska rejält urholkade lånen.
Nej precis, banken har ingen aning om hur du har tänkt dig med barn i framtiden. Banken har heller ingen aning om hur du tänkt dig med barn om tja sju år, när du gjort slut med din nuvarande och varit ihop med din nya tjej i säg tre år. I ett fint hus.jhenrikj skrev:Klas, tänkte inte på att alla måste göra som de flesta vill....egna viljor får man ju inte ha i det här landet, eller? Om barnfrågan alltså, om vi nu vet att vi inte vill ha några barn, och inte kan få några av "misstag" vad spelar det för roll vad övriga Sverige vill. Vi har redan bott in oss, att många anser att barn är en självklarhet gör ju inte att det är en skyldighet att skaffa barn. Kan ni inte sluta tala om för mig vad jag vill, vad som kommer att hända med mig framtiden och sånt eftersom ni inte har nån aning om det?
.
Du tänker i 'futurum eventuellum', en speciell variant av tempus som visar saker som är sanna redan, fast i framtiden, för det vill man ju att det skall bli på det viset, så då blir det så, och isåfall är det redan på viset ju!
Det blir inte alltid som man tänkt sig. Det finns andra, t ex Robert Burns, som sagt det bättre:
http://www.worldburnsclub.com/poems/translations/554.htm
"The best laid schemes of mice and men
Go often askew,
And leaves us nothing but grief and pain,
For promised joy!"
Tomten och en husvagn eller modulbarack att sätta på tomten så är det ju klart sen! Bara att börja spara till resten. Baracken lär man ju behöva ändå under byggtiden.hakro807 skrev:Finns det ingen möjlighet att köpa endast tomten i dagsläget? Kan ni uppvisa två goda inkomster och egen insats på 100k lär väl inte banken gnälla alltför mycket på ett lån på 300k oavsett vad det skulle gå till, speciellt om ni väljer att betala av den på bara 2-3 år vilket inte bör vara några problem för er. Och på några få års sikt kommer ni ha den kontantinsats på 250-300k som behövs för att inleda husbygget. Under tiden behöver ni ju inte rulla tummarna utan finns ju hur mycket som helst att planera i detalj.
Där har vi en realistisk fungerande lösning, case closed. TS har enligt egen utsago oerhört god inkomst nu, så det lär inte bli några problem att spara (bortsett från ev dåliga vanor som han nämnt, taskiga krediter och utlandssemestrar comes to mind).
Du glömde att ta hänsyn till att det faktiskt kostar att köpa tomten, och att den kostnaden påverkar sparförmågan. Och vad jag ska med baracken till får du gärna tala om för mig eftersom själv inte har en aning. Du verkar ju veta allt om vad och hur jag hade tänkt bygga.kamrate skrev:Tomten och en husvagn eller modulbarack att sätta på tomten så är det ju klart sen! Bara att börja spara till resten. Baracken lär man ju behöva ändå under byggtiden.
Där har vi en realistisk fungerande lösning, case closed. TS har enligt egen utsago oerhört god inkomst nu, så det lär inte bli några problem att spara (bortsett från ev dåliga vanor som han nämnt, taskiga krediter och utlandssemestrar comes to mind).
Hade bankerna resonerat så som du gör så hade de inte lånat ut en spänn till nån. Alla kan i en eventuell framtid bli fattiga uteliggare med 15 barn att underhålla, oavsett hur deras privatekonomi ser ut nu.kamrate skrev:Nej precis, banken har ingen aning om hur du har tänkt dig med barn i framtiden. Banken har heller ingen aning om hur du tänkt dig med barn om tja sju år, när du gjort slut med din nuvarande och varit ihop med din nya tjej i säg tre år. I ett fint hus.
Du tänker i 'futurum eventuellum', en speciell variant av tempus som visar saker som är sanna redan, fast i framtiden, för det vill man ju att det skall bli på det viset, så då blir det så, och isåfall är det redan på viset ju!
Det blir inte alltid som man tänkt sig. Det finns andra, t ex Robert Burns, som sagt det bättre:
[länk]
"The best laid schemes of mice and men
Go often askew,
And leaves us nothing but grief and pain,
For promised joy!"