36 569 läst ·
484 svar
37k läst
484 svar
En diskriminerad generation
Du kan bygga ett NF hus med Björkliden (villa fröjd) på Tot.entr. för 1200ksek, då kommer visserligen tomt o allt annat till. Men säg att TS köper tomt för 400ksek kommer han att kunna flytta in i ett nybyggt hus för runt 2000ksek.magnus_c skrev:Jag tror visst att det är ett generationsproblem. Mina föräldrar byggde ett 1½-halvplanshus 1980 av hyfsat bra standard, ingen lyx men inte billigaste snikvarianten heller. Till detta byggde de dessutom ett varmgarage. Omräknat till dagens penningvärde kostade allt detta ca 1,4 miljoner (inkl. tomt och iordningställande av trädgård mm). Finns det någon som bygger motsvarande idag till dessa pengar så tar jag tacksamt emot tips.
Fler exempel: ett par släktingar byggde i mitten på 70-talet ett enplanshus + källare i mexisten (traditionellt 70-talshus som vi alla har sett). Han jobbade på lager och hon var hemmafru, mig veterligen kom de inte från några välbeställda hem med tillhörande ekonomiska tillskott.
Prova att gå till banken idag med en lagerarbetarlön runt 20 000 kr plus hemmafrulön (0 kr) och undra om du kan låna till att bygga ett nytt hus i sten + källare. Jag tror att det skulle titta på dig som om du vore idiot alternativt fundera på om det var Dolda kameran.
Med ovanstående är min fulla övertygelse att det var betydligt billigare att bygga hus förr. Då har jag ändå inte räknat in att det fanns större möjligheter till ränteavdrag samt att inflationen ganska rejält urholkade lånen.
Och flyttar han till veddige så kostar tomten bara 200ksek och han behöver bara en bil. Då kommer han dessutom under 2000ksek.
Sedan kan man diskutera kvaliteten på 70-talshus kontra ett man bygger idag med fuktproblem, uppvärmningskostnad osv, men den disk. tar jag inte här.
Nå, iaf inte till de som knappt kan satsa en egen krona för att därigenom ta en del av risken själva.jhenrikj skrev:
Skulle jag ställa mig upp och säga det inför mina föräldrar skulle jag få en välförtjänt örfil, för det är inte sant nånstans. Alla jag kan komma att tänka på av mina vänner har en BETYDLIGT bättre levnadstandard än vad våra föräldrar hade det. Villor eller bostadsrätter med betydligt högre standard än för 30 år sen, bil eller bilar, nöjen och semesterresor, tekniska prylar, kläder, motorcyklar och dyra hobbys. Ja, inte mycket jag kan komma på som föräldrar till mig och mina vänner som på något sätt hade det särskilt mycket bättre. Framförallt inte boendet. Kan inte komma på särskilt många av mina vänner som bodde i fristående egenbyggda villor. Idag är det däremot väldigt många.Deven skrev:Kan bara hålla med. Mina föräldrar kunde köpa hus med löner långt under medelinkomst i början på 1970-talet. Den bostadsrätt som de hade gick nästan inte att sälja för ingen ville ha bostadsrätter pga de subventioner och förmånliga ränteavdrag som fanns då. Jämför detta med idag så har boendet helt klart blivit mycket dyrare.
Nu var det där med att veta vad man talar om igen....De billiga tomterna "i" veddige ligger långt utanför samhället, inga (jag menar verkligen inga) möjligheter till kollektivtrafik, med allt vad det innebär. Sen är byggkostnaderna när man ska borra efter eget vatten i ett grustag med mera inte direkt gratis heller. El finns inte heller framdragit till tomten, får du det gratis tro? Nej skulle inte tro det. Lägg till sedan kostnaden för en extra bil (ja vi måste ha en extra bil där), pendling 6 mil om dagen i den bilen 5 dagar i vecka, och försök få den kostnaden billigare än de 600:- ett busskort hade kostat. Lycka tillmr. burns skrev:Du kan bygga ett NF hus med Björkliden (villa fröjd) på Tot.entr. för 1200ksek, då kommer visserligen tomt o allt annat till. Men säg att TS köper tomt för 400ksek kommer han att kunna flytta in i ett nybyggt hus för runt 2000ksek.
Och flyttar han till veddige så kostar tomten bara 200ksek och han behöver bara en bil. Då kommer han dessutom under 2000ksek.
Sedan kan man diskutera kvaliteten på 70-talshus kontra ett man bygger idag med fuktproblem, uppvärmningskostnad osv, men den disk. tar jag inte här.
De tomterna som kostar 340 000 i Veddige ligger granne med den bondgård som just nu eldas upp bräda för bräda eftersom den är smittat av mjältbrand. Nån som verkligen är sugen på att bo där? Och dessutom är 80 000 billigare inte av någon som helst betydelse.
Du glömde dessutom kostnaden för inredning av ovanvåning. Ingen schakt ingår, förberedande schakt är inräknat i mitt huspris. Fler saker som du får gratis antagligen.mr. burns skrev:Du kan bygga ett NF hus med Björkliden (villa fröjd) på Tot.entr. för 1200ksek, då kommer visserligen tomt o allt annat till. Men säg att TS köper tomt för 400ksek kommer han att kunna flytta in i ett nybyggt hus för runt 2000ksek.
Edit, såg även att grunden inte alls höll samma standard. Om man redan på första punkten i leveransbeskrivningen inser att man köper något som är mycket sämre så är det ju inte ens lönt att läsa igenom resten. Men du kanske inte anser att en kvalitetsförsämring är värt att bry sig om, att det bara är priset man ska se till och bygga absolut billigaste möjliga, inte bry sig om vad man får för pengarna? Jo det är ju verkligen ett argument att ta till banken....
Edit igen...fortsatte trots allt att läsa första sidan av leveransdeklarationen...punkt ett var alltså en kvalitetsförsämring, och gissa vad det var punkt två också (takhöjd). Nu har jag stängt filen, inte ens lönt att fortsätta bläddra.
Redigerat:
Det här är ditt problem. Du tror eller tycker att du är diskriminerad. Du uppfyller inte bankens krav, om det enbart är på grund av er avsaknad av sparande vet jag inte, även om det är en rimlig anledning. Vi vet fortfarande inte hur attraktiv tomten är (med tanke på att den varit till salu i 2 år utan köpare) och vi vet inte heller hur ni lagt upp era byggplaner för banken. Kanske är det en kombination, och face it, banken bestämmer.jhenrikj skrev:
Hmm, intressant du hävdar alltså att dina föräldrar inte hade allt som finns i dag. Kanske mest beror på att det inte fanns då? Eller menar du att de inte hade tv, bil, semestrar och sånt alls? Är tämligen övertygad om att de hade precis samma nivå på "lyx" fast med den tidens mått mätt (En 26 tums tjock-tv var lyx för 20 år sedan). Att folk har bättre levnadsstandard i dag beror ju bara på att samhället utvecklas, inte på att folk har det på något sätt bättre. Och att många av dina vänner bor i egna hus i dag beror kanske (och nu erkänner jag fullt ut att jag har ingen aning om vad jag pratar om utan gissar bara ) på att många av dem kom in i bostadsracet i tid och har kunnat utnyttja de stigande priserna, rätt?HusByggarTomten skrev:Skulle jag ställa mig upp och säga det inför mina föräldrar skulle jag få en välförtjänt örfil, för det är inte sant nånstans. Alla jag kan komma att tänka på av mina vänner har en BETYDLIGT bättre levnadstandard än vad våra föräldrar hade det. Villor eller bostadsrätter med betydligt högre standard än för 30 år sen, bil eller bilar, nöjen och semesterresor, tekniska prylar, kläder, motorcyklar och dyra hobbys. Ja, inte mycket jag kan komma på som föräldrar till mig och mina vänner som på något sätt hade det särskilt mycket bättre. Framförallt inte boendet. Kan inte komma på särskilt många av mina vänner som bodde i fristående egenbyggda villor. Idag är det däremot väldigt många.
Och har bankerna bara tillräckligt med säkerhet och tillräckligt låg belåningsgrad så hinner nog dom få tillbaks sina pengar. Att husägaren blir uteliggare för att han har misskött sin ekonomi lär väl inte tära på bankens samvete. Affärer är affärer, känslor är privatliv...jhenrikj skrev:
Jag känner mig inte på något sätt diskriminerad av banken....utan mest av utveckling av samhället i stort, kanske inte har framgått tillräckligt tydligt. Banken har säkert rätt, inte en tvekan om det. Faktum kvarstår, Det är betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden från noll på grund av att priserna har ökat betydligt mer än prisutveckling och löneutveckling i samhället i övrigt.HusByggarTomten skrev:Det här är ditt problem. Du tror eller tycker att du är diskriminerad. Du uppfyller inte bankens krav, om det enbart är på grund av er avsaknad av sparande vet jag inte, även om det är en rimlig anledning. Vi vet fortfarande inte hur attraktiv tomten är (med tanke på att den varit till salu i 2 år utan köpare) och vi vet inte heller hur ni lagt upp era byggplaner för banken. Kanske är det en kombination, och face it, banken bestämmer.
Nej, jag hävdar tvärtemot dig att det är hur j-vla enkelt som helst att låna pengar idag (och billigt) och det är vad många av mina vänner gjort. Så varför just du inte får låna har jag försökt förklara att det handlar om din riskinsats och ditt (icke) sparande. Banken vill uppenbarligen inte spekulera i ditt bygge mer än att dom anser att du bör vara med och riska betydligt mer än dina 4,8%.jhenrikj skrev:
Svårt !?jhenrikj skrev:Jag känner mig inte på något sätt diskriminerad av banken....utan mest av utveckling av samhället i stort, kanske inte har framgått tillräckligt tydligt. Banken har säkert rätt, inte en tvekan om det. Faktum kvarstår, Det är betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden från noll på grund av att priserna har ökat betydligt mer än prisutveckling och löneutveckling i samhället i övrigt.
Du behöver spara ett år och sen kan du bygga ett kartongnytt hus. Alternativt bygger du någon annanstans eller köper en bostadsrätt, det är också bostadsmarknad. Me det är ingen diskriminering att inte få bygga nytt i ett attraktivt område det första steget man tar in i bostadmarknaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Fast då får man ju fundera lite:jhenrikj skrev:Hmm, intressant du hävdar alltså att dina föräldrar inte hade allt som finns i dag. Kanske mest beror på att det inte fanns då? Eller menar du att de inte hade tv, bil, semestrar och sånt alls? Är tämligen övertygad om att de hade precis samma nivå på "lyx" fast med den tidens mått mätt (En 26 tums tjock-tv var lyx för 20 år sedan). Att folk har bättre levnadsstandard i dag beror ju bara på att samhället utvecklas, inte på att folk har det på något sätt bättre. Och att många av dina vänner bor i egna hus i dag beror kanske (och nu erkänner jag fullt ut att jag har ingen aning om vad jag pratar om utan gissar bara ) på att många av dem kom in i bostadsracet i tid och har kunnat utnyttja de stigande priserna, rätt?
Bara för att det inte fanns kylskåp på 1700-talet så betyder ju inte det att vi som har tillgång till det inte har det bättre !??
Och bara för att våra föräldrar inte kunde få 1000-tals tv kanaler i sin tv - betyder inte det att vi inte har ett större utbud.
Osv osv
Sen betyder inte det att allt av det nya goda vi har nödvändingtvis, ännu iaf, kan får av "de stora massorna" - en del är fortfarande lyx eller semi-lyx...
Sen kan man alltid diskutera filosofiska frågor om "lycka" - men det är en annan diskussion.
Nu är det väl iof så att våra föräldrar hade det ganska bra när det gäller husbyggande på ett annat sätt: Dom fick dra av 100% av räntorna - dvs räntekostnaden var i princip 0 (samma som idag då nästan
Dock hade bankerna ännu större krav vad gällde amortering tex
Jag växte upp i en bostadsrätt med ett av pappa byggt landställe - utan utlandssemestrar varje år då- men jag antar att min föräldrar hade kunnat prioritera annorlunda om dom velat och byggt ett hus och inte haft landställe tex...
Eller bara haft en lägenhet och så hade vi kunnat åka utomlands istället osv
Att det var rejält mkt billigare att bygga hus då vet jag inte dock.
Om du skulle bygga ett trähus helt själv, med en enkel krypgrund, utan golvvärme och en massa sånt: Skulle det påverka kostnaden ?
Bostadspriser och tomtpriser ligger ju väldigt högt just nu, vissa spekulerar i att en ny bubbla är på gång. Men just "byggpriserna" torde väl vara hyfsat normala ?
Även virke torde inte vara snordyrt med tanke på virkestillgång, finanskris osv ?
/K
Jag tycker ungefär som de flesta andra om TS resonemang men angående föräldragenerationen måste jag hålla med honom lite grann. Det blir lite komiskt när det skrivs om hur tungt de hade det. Det verkar vara rätt mycket sjuttiotalister här - det brukar betyda föräldrar som sällan är tidigare än fyrtiotalister. Har DE börjat sitta och oja sig över sin 'fattiga' uppväxt? Det finns väl få generationer som har fått det så mycket bättre än föregående generation som de fick.
Mina lärarföräldrar (för all del trettiotalister, så de hade väl hunnit lite längre i bostads- och yrkeskarriärerna, pappa hade hunnit bli rektor - statligt dåförtiden och säkert inte så braskande avlönat, men ändå) byggde villa 1972. Bastu med dusch, badrum, kök med alla dagens vitvaror utom mikro. Färgteve och vi hade just köpt vår första "stereo" (tidigare hade man köpt "grammofon"). Brorsan fick en kassettbandspelare till julklapp. Hårda tider? Lägre bostadsstandard? Knappast. Det var i en småstad och över 50% av mina klasskamrater bodde i villa, de flesta med arbetarföräldrar.
Mina lärarföräldrar (för all del trettiotalister, så de hade väl hunnit lite längre i bostads- och yrkeskarriärerna, pappa hade hunnit bli rektor - statligt dåförtiden och säkert inte så braskande avlönat, men ändå) byggde villa 1972. Bastu med dusch, badrum, kök med alla dagens vitvaror utom mikro. Färgteve och vi hade just köpt vår första "stereo" (tidigare hade man köpt "grammofon"). Brorsan fick en kassettbandspelare till julklapp. Hårda tider? Lägre bostadsstandard? Knappast. Det var i en småstad och över 50% av mina klasskamrater bodde i villa, de flesta med arbetarföräldrar.
Så du är diskriminerad av samhället för att du inte hoppade på bostadsracet i tid? Jag håller med om att det är surt att börja från noll när man vill ha ett eget boende idag, oavsett om det är bostadsrätt eller nyproducerad villa. Men handen på hjärtat - att du inte hoppade på bostadsracet tidigare var ditt val, ingen annans.jhenrikj skrev:Jag känner mig inte på något sätt diskriminerad av banken....utan mest av utveckling av samhället i stort, kanske inte har framgått tillräckligt tydligt. Banken har säkert rätt, inte en tvekan om det. Faktum kvarstår, Det är betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden från noll på grund av att priserna har ökat betydligt mer än prisutveckling och löneutveckling i samhället i övrigt.
Sedan är världen inte rättvis. Ju förr man inser det desto bättre.
Hur lite begriper du egentligen? (ja förlåt, man får inte skriva så, jag vet, men frågan måste ju ställas) Jag vill inte bygga i något attraktivt område, jag har skrivit det 1000 gånger nu men du fattar ändå inte. Jag vill dock bygga i samma stad där jag och min sambo har jobb och allt sånt där, tycker inte där är för lite begärt att man ska kunna få behålla sitt jobb för att kunna ha råd att köpa/bygga ett hus. Hade jag velat bygga i ett attraktivt område pratar vi 5 miljoner, inte 2,5. Fattar du nu eller ska jag behöva skriva samma sak i ytterligare ett inlägg på nästa sida? *suck* Tomtkostnaden är inte den stora pucken, om man tar bort tomten kostar ändå bygget över 2 miljoner, och då har vi ändå valt ut ett väldigt förhållandevis billigt hus, men med bra kvalitet.HusByggarTomten skrev: