jhenrikj skrev:
Jag tjänar mer än tillräckligt för att bo där jag vill....jag har bara inte gjort det tillräckligt länge.
Just på grund av den inställningen gör ochså att banken tvekar. Gäller att vara ödmjuk.

JLAINE skrev:
Just på grund av den inställningen gör ochså att banken tvekar. Gäller att vara ödmjuk.
Det reagerade jag oxo på men jag vågade inte säga något.

R
Det tips jag kan ge är att rätta mun efter matsäck. Och som flera skribenter skriver; visa mer ödmjukhet..

Ingen generation har blivit serverad saker med guldsked, utan har fått kämpa sig till saker. Min pappa byggde sitt hus själv vid sidan av hårt o dåligt betalt jobb samtidigt som han hade en familj att försörja.

Och nu ska du/ni komma och få allt serverat utan att få smuts på fingrarna!?? Visa banken/långivarna att ni är kapabla att spara undan pengar. Såsom det låter nu med ord som "bygglov o lagfart kan vi betala", så verkar det som att ni är luspanka.

Visa banken/långivarna att ni är kapabla att spara undan pengar. Såsom det låter nu med ord som "bygglov o lagfart kan vi betala", så verkar det som att ni är luspanka.
Isåfall är vi också "luspanka". Men vi lånar 100%. Gäller bara att visa banken att det är en bra affär för dem. Bygg ett fint hus i ett attraktiv område, ha jobb som är "fasta" och inte projektanställningar osv , visa att ni kan få nya jobb i närområdet till bygget om ni får sparken. Visa att med era löner klarar ni räntor på 6%+ i bankens kalkyl.

Går ni bara in och säger att ni vill låna si och så utan att ge banken något att gå på så kommer ni ju få avslag utan de där 10% kontantinsatsen som banken vill ha som säkerhet och bevis på att ni kan spara pengar mm .

Helmersson skrev:
En 30 00 kr bil som rullar i 10 år utan att man servar eller lagar den.......?
Jepp utan vidare, köp en mercadiesel ;)
Nej men seriöst så har vi flera av dom i firman som gått allt från 40-100 000mil utan större reperationer, ja normal service som man själv kan göra såklart som olja och bromsar, remmar mm men inget man behöver in på verkstad för.

JLAINE skrev:
Vaddå inställnig, det är ju dagens fakta, hade jag tjänat så mycket pengar de senaste 3 åren som jag/vi gjort senaste halvåret så hade vi ju inte haft några problem, då hade vi haft kontantinsatsen. Bankens kalkyler visar ju att vi klarar 9% på ett lån på 2,7 miljoner, så det har aldrig varit nån fråga om vi har betalningsförmåga eller inte. Allt hänger bara på att vi inte kunnat spara tillräckligt länge. Det är bara att hoppas att tomten finns kvar när vi har pengarna....

RtZ skrev:
Och nu ska du/ni komma och få allt serverat utan att få smuts på fingrarna!?? Visa banken/långivarna att ni är kapabla att spara undan pengar. Såsom det låter nu med ord som "bygglov o lagfart kan vi betala", så verkar det som att ni är luspanka.
Bygglov och lagfart kan vi betala i dag...när huset är färdigt kommer vi att ha ytterliga ca 100 000, om vi får sätta igång nu att bygga nu. Problemet är ju att kan du inte betala handpenning nu för ett lån du tänker ta om 18 månader så får du inget kreditiv. Att man säger att man ska spara ihop de pengarna under tiden skiter ju banken i (med all rätt).

jhenrikj skrev:
Och du tror att jag får låna 2 miljoner utan kontantinsats när jag inte får låna 2,5, dessutom vill vi inte bo centralt (det gör vi redan, det är det vi vill slippa).
Du säger ju själv att du kan få bolån, så vad är då problemet?
Dessutom om du nu inte vill bo Centralt så förstår jag inte varför ni inte flyttar lite inåt, (eller jo, det gör jag men jag vågar inte skriva varför, för då gnäller du över det med) det finns massor med bra hus, bra kollektivtrafik, och skall ni inte ha barn så behöver ni ju inte tänka på dagis o skola, (sådan där skit som vi andra måste ta hänsyn till).

Jag nästan dubblade min lön under en period, trots detta ansåg banken att det var för osäker inkomst så de räknade på min vanliga lön när vi var hos dem o pratade lån.
Om du kan visa att ni har samma inkomst om ett år så skall du kanske ha en annan möjlighet.
Men jag kan inte låta bli att tycka du resonerar korkat när du gnäller på att du måste betala 75% av din årslön i kont. insats för att bygga ett hus som i området anses billigt.
BYGG/KÖP I ETT ANNAT OMRÅDE, SÅ BEHÖVER DU KANSKE BARA 50% AV DIN ÅRSINKOMST (och kan bygga/köpa ett hus som anses dyrt i området).
Vi 70-talister är inte diskr. vi är bara gnälliga.

mr. burns skrev:
Vi 70-talister är inte diskr. vi är bara gnälliga.
Tala för dig själv du gnälltant. Jag är varken diskriminerad eller gnällig. ;)

I övrigt tror jag det mesta är sagt i denna tråd. Synd att polletten inte trillar ner för trådskaparen.

har inte orkat läsa alla inlägg här, men diskriminerad?? shit jag är 80 talare, mitten på 80 talet och vi är väl allt annat än diskriminerade... var ödmjuk som någon skrev här och om du inte får låna så mycket som du vill , gå till en annan bank, dom är alltid villiga att köpslå, vi tog seniorlån på farfars hus så att han kan få ut högre pension genom det hus han redan betalat... då förhandlade vi bort en uppläggnings och administrations avgift på 10 000, samt jag har köpt mitt första hus nu och håller på att bygga mitt andra, och jag behövde inte ens lägga handpenning, allt handlar om hur man lägger fram det oftas...

Börjar så smått tro att TS driver med oss. Så lite verkar det trots allt inte finnas där uppe, eller?

visst trollar TS.
men han gör det väldigt bra så att hela tråden blir riktigt rolig att läsa.

Sedan hakar ju jättemånga på för att försöka få in lite lustiga vinklingar.

jhenrikj skrev:
Bygglov och lagfart kan vi betala i dag...när huset är färdigt kommer vi att ha ytterliga ca 100 000, om vi får sätta igång nu att bygga nu. Problemet är ju att kan du inte betala handpenning nu för ett lån du tänker ta om 18 månader så får du inget kreditiv. Att man säger att man ska spara ihop de pengarna under tiden skiter ju banken i (med all rätt).
Kan du lägga fram det här för banken på ett vettigt sätt, så kanske det går att lösa.
Banken säger ju inte nej direkt och man är oftast välkommen att visa nya kalkyler.

om du nu tjänar så bra så är det väl bara att ta ett blanco lån till kontant insatsen sätt lånet på mamma pappa eller nåt syskon sen är det ju bara att köra.
Du verkar ju tvär säker på att du vill låna på dig upp över öronen och då får du ju chansa lite.
Riskfri lösning absolut inte men en lösning :)

Alla banker har väl samma krav oavsett vilken generation man tillhör...
Det är väl inget att gnälla över, bara att rätta in sig i ledet och köpa något som man har råd med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.