Det är inget filter på Hondas EU 22i, men oljan bör bytas ca var 100:e timme, men det är ju ändå 4 dygns kontinuerlig drift, så jag ser det inte som en trång sektor.
Och det med bensinen varierar säker hur man lever, men bra input.
Jag har en hel del andra fordon/maskiner som tankas från dunk, så jag har omsättning på bränslet, och alltid mellan 40 och 100 liter hemma.
Men helt klart en aspekt att ta hänsyn till.
Förbrukningen ligger på mellan 0,5 till 1 liter/timme, så det kan bli så att man inte klarar en hel natt.
Min lösning hemma är dimensionerad för ca 5 dagar tänker jag, sedan måste jag nog ut och leta efter påfyllning (och då är även konjaken slut, så måste vidtaga åtgärder hur som helst).

• Gilla
Henrik Forlsund och 2 till
  • Laddar…
Varför inte en powerstation?? En powerstation med 2 - 3kwh batteri är ju perfekt vid strömavbrott. Köra lampor, TV, Router, Microugn m.m. som laddas snabbt upp med elverk.
Köpte själv till min offgridstuga en Fossibot F2400 och ett 1600w Scheppach inverterelverk för 11000:- så nu har jag tillgång till 230v dygnet runt med bara 2 timmars gång med elverket på per dygn.

Jämför denna kostnad med ett Honda EU22 elverk...
Väljer denna lösning alla dagar i veckan.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
J Joawes78 skrev:
Hej.

Är på jakt efter ett elverk/inverter jag skall ha till sommarstugan.
Tanken är att ha det som reserv kraft vid strömmaavbrott. Skulle vilja kunna driva 2st separata element på ca 800w och tv och lite smålampor.

Är det någon har som kan rekommendera märke, modell mm

Mvh
Joakim
Detta verka ju folk vara nöjda med. Elstart till och med. Lite tungt dock. https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...H2Dz7uPp3Xrh5IPkcn6ZCSO0yp8ZMBBkaAupCEALw_wcB

• Wow
cpalm
  • Laddar…
A AJ983 skrev:
Varför inte en powerstation?? En powerstation med 2 - 3kwh batteri är ju perfekt vid strömavbrott. Köra lampor, TV, Router, Microugn m.m. som laddas snabbt upp med elverk.
Köpte själv till min offgridstuga en Fossibot F2400 och ett 1600w Scheppach inverterelverk för 11000:- så nu har jag tillgång till 230v dygnet runt med bara 2 timmars gång med elverket på per dygn.

Jämför denna kostnad med ett Honda EU22 elverk...
Väljer denna lösning alla dagar i veckan.
Ja, bra lösning för att ”buffra” energimängden.
Men tänker att elverket måste ju leverera samma mängd över tid, så jag hade valt både och tänker jag.
Kikar faktiskt också på en liknande lösning, det verkar smidigt.
Men vill ändå inte göra avkall på ett elverk av hög kvalitet.
Men jag gillar konceptet. 👍

• Gilla
borrman
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, bra lösning för att ”buffra” energimängden.
Men tänker att elverket måste ju leverera samma mängd över tid, så jag hade valt både och tänker jag.
Kikar faktiskt också på en liknande lösning, det verkar smidigt.
Men vill ändå inte göra avkall på ett elverk av hög kvalitet.
Men jag gillar konceptet. 👍
Hej

Jag har sedan några år en tråd där jag beskriver hur jag tänker klara strömavbrott till huset i upp till en vecka

Jag funderade en hel del på hur man skulle bygga så att man inte blev begränsad onödigt snabbt till exempel på grund av bränslebrist eller störd av buller från en elgenerator under många timmar

Jag kom fram till en lösning där jag har batterier som sedan kan laddas upp med en bensingenerator körd på aspenbränsle som kan lagras i flera år

Jag torde klara några dagar innan jag behöver ladda batterierna som sedan laddas på ca 4 timmar.

Du får skriva sökord i tråden för att hitta men här kan du starta
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-143#post-6259768

Redigerat:
C
E Emanuel01 skrev:
Detta verka ju folk vara nöjda med. Elstart till och med.
Hmm... 5 kW i det där formatet inklusive 11 l tank och startbatteri är rätt extremt.
Man blir ju lite lätt misstänksam. Kolv- och toppbyte var 125:e timme enligt manualen låter ju inte så lovande.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hmm... 5 kW i det där formatet inklusive 11 l tank och startbatteri är rätt extremt.
Man blir ju lite lätt misstänksam. Kolv- och toppbyte var 125:e timme enligt manualen låter ju inte så lovande.
Det låter extremt med kolvbyte så ofta! Typ som en 250 4-t cross. Det måste stå fel annars skulle man ju få byta kolv var 5:e dag vid längre användning.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skicka ett meddelande till dem och fråga. Är ju bara typ 7hk i den där motorn. Min cross jag hade varva 12000rpm och hade ca 40hk
250 4-t.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag har sedan några år en tråd där jag beskriver hur jag tänker klara strömavbrott till huset i upp till en vecka

Jag funderade en hel del på hur man skulle bygga så att man inte blev begränsad onödigt snabbt till exempel på grund av bränslebrist eller störd av buller från en elgenerator under många timmar

Jag kom fram till en lösning där jag har batterier som sedan kan laddas upp med en bensingenerator körd på aspenbränsle som kan lagras i flera år

Jag torde klara några dagar innan jag behöver ladda batterierna som sedan laddas på ca 4 timmar.

Du får skriva sökord i tråden för att hitta men här kan du starta
[länk]
Tack för infon, jag har "skummat" igenom den tråden, såg faktiskt att jag skrivit något inlägg också senaste dagarna.

Du har ett lite mer stationärt system än det jag har, och tänker fortsätta att bygga.
Som alltid handlar det i slutändan om pengar.
Däför ser jag "portabilitet" som en del i mitt sytem, jag måste kunna nyttja det till fler saker än bara vara en backup för huset i händelse av kris/störning, annars får jag en mental spärr mot investeringen.
Därav vill jag ha ett portabelt elverk som jag kan ta med mig och nyttja till annat, och detamma gäller batterilösningen.

Så jag kikar just nu på en så kallad "powerstation" på 1-2kWh, det skulle vara fint.
Speciellt eftersom min grundlast ofta ligger relativt lågt (200-300W), och då kan nog elverket få jobba optimalare om det lastas lite hårdare (när jag laddar min powerstation).

Men din lösning är såklart ett snäpp mer "premium" tänker jag, men jag återkommer till mina tankar om portabiliteten.
Ja, vi får se vad mitt nästa steg blir, alltid kul med tekniska förbättringar.

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
C
E Emanuel01 skrev:
På det mindre står det rengöring cylinder var 300:e timma. Kan det vara någon felaktig översättning?
Bra fråga. Undrar vad det innebär att rengöra cylindern? Det är inte närmare beskrivet och det är inte heller markerat som en underhållsåtgärd som kräver professionell service...
Låter nästan som ett sätt att försöka smita undan ev. reklamationsanspråk.

C cpalm skrev:
Bra fråga. Undrar vad det innebär att rengöra cylindern? Det är inte närmare beskrivet och det är inte heller markerat som en underhållsåtgärd som kräver professionell service...
Det är ju faktiskt väldigt ofta så att "-Du får det du betalar för" i sammanhang med motorer och mekaniska prylar.
Personligen känner jag att det är den risken som man tar om man köper en oprövad produkt som det där elverket.
Det saknas relevanta långtidstester, och frågan är hur det klarar kontinuerlig drift i några dygn?
Jag skulle inte plocka in det i min beredskapslösning, men då får jag å andra sidan betala för att få en utprovad produkt.

Och......det oprövade kan ju vara kalasbra, vem vet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Undrar jag med? Brorsan köpte ett Kipor ig2000 till stugan där står det bara olja, filter tändstift med olika intervaller samt full service
Efter 300h.

RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man behöver el element på natten i SOMMARstugan?
För att den utsätts för svenska sommartemperaturer? 🤔😢

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tack för infon, jag har "skummat" igenom den tråden, såg faktiskt att jag skrivit något inlägg också senaste dagarna.

Du har ett lite mer stationärt system än det jag har, och tänker fortsätta att bygga.
Som alltid handlar det i slutändan om pengar.
Däför ser jag "portabilitet" som en del i mitt sytem, jag måste kunna nyttja det till fler saker än bara vara en backup för huset i händelse av kris/störning, annars får jag en mental spärr mot investeringen.
Därav vill jag ha ett portabelt elverk som jag kan ta med mig och nyttja till annat, och detamma gäller batterilösningen.

Så jag kikar just nu på en så kallad "powerstation" på 1-2kWh, det skulle vara fint.
Speciellt eftersom min grundlast ofta ligger relativt lågt (200-300W), och då kan nog elverket få jobba optimalare om det lastas lite hårdare (när jag laddar min powerstation).

Men din lösning är såklart ett snäpp mer "premium" tänker jag, men jag återkommer till mina tankar om portabiliteten.
Ja, vi får se vad mitt nästa steg blir, alltid kul med tekniska förbättringar.
Hej Hannuse

Det jag byggt är ”skräddarsytt” för nuvarande behovet och expanderbart (eller delbart) utifrån vad som behövs.

Den innehåller även planering hur man klarar av redundans om delar av utrustningen går sönder under strömavbrott.

Det är egentligen ett ”utvecklingsprojekt” som nu pågått i betydligt mer än fem år om man även tar med förberedelser och planering.

Jag räknar med att nya batterier av annan typ finns om 3–5 år och då bygger jag rimligen om systemet.

Kravet på brandcell för reservkraftbatterier krockar med, att de batterier jag nu har kan inte laddas vid minusgrader.

Vi får se hur din anläggning kommer att se ut (och vad den kostar) när du fått den att fungera.

Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.