Vi funderar på en jordfräs nu när vi anlägger ett odlingsland. Landet är ca 5x8 meter och vi tänker oss att anlägga lite gångar och sedan täckodla.
Vad rekommenderas i jordfräsväg? Vi kollar på en enklare som inte var så dyr, men ångrar man det på sikt?
Tanken är något som underlättar att tex fräsa ned gödsel, vi räknar inte med något som kan fräsa upp grässvål osv.
Sen börjar man snegla på tvåhjulstraktor och allt vad det heter, men då är ju prislappen en helt annan.
Alla tips tas tacksamt emot!
Vad rekommenderas i jordfräsväg? Vi kollar på en enklare som inte var så dyr, men ångrar man det på sikt?
Tanken är något som underlättar att tex fräsa ned gödsel, vi räknar inte med något som kan fräsa upp grässvål osv.
Sen börjar man snegla på tvåhjulstraktor och allt vad det heter, men då är ju prislappen en helt annan.
Alla tips tas tacksamt emot!
Hej
Rent spontant så är 40 kvadratmeter väldigt lite yta för en jordfräs. Om det bara är den ytan som ska användas för odling.
En ergonomisk grep och 2 timmars grävande skulle jag välja.
Angående vilken jordfräs som passar så beror det vilken sorts jord det rör sig om. Är det skånsk sandjord eller Uppländsk lera?
Rent spontant så är 40 kvadratmeter väldigt lite yta för en jordfräs. Om det bara är den ytan som ska användas för odling.
Angående vilken jordfräs som passar så beror det vilken sorts jord det rör sig om. Är det skånsk sandjord eller Uppländsk lera?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Jordfräsen är rotogräsens bästa vän och daggmaskarnas värsta fiende.
Det är ganska mycket lerjord där vi bor. Tänkte att en jordfräs kunde underlätta för att mylla ned gödsel osv i framtiden.Pjosk75 skrev:
Hej
Vi har lerig jord.
Det här är vad vi grävde förra helgen för att mura kant för jordärtskockor. När vi körde just bredvid för några år sen kom jordfräsen ungefär 3 cm ner, sen gled den bara på leran. Då är det ändå en bit ner till den verkligt tunga jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är vad vi grävde förra helgen för att mura kant för jordärtskockor. När vi körde just bredvid för några år sen kom jordfräsen ungefär 3 cm ner, sen gled den bara på leran. Då är det ändå en bit ner till den verkligt tunga jorden.
Jag skulle vilja påstå att du har rätt till viss del med det påståendet. Jag klassar in det i samma fålla som "konstgödsel minskar mikrolivet i jorden", vilket det gör på kort sikt, men det är strax återställt.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag kör jordfräs emellanåt på vissa ytor och de har varken mer rotogräs eller färre daggmaskar än någon annan jord här. Kanske att det är en viss mätbar skillnad direkt efter fräsning, men det är ganska snart återställt skulle jag vilja påstå.
För TS. Jag har TF225 som jag köpte för fyra år sen. Den hade gärna fått vara lite tyngre och lite annorlunda byggd för att effektivt fräsa befintlig grässvål. Men med lite vilja och tid går det fint. Tror en del av min upplevelse varit pga kantskivor (eller vad det heter) som jag hade på axeln vilket hindrade maskinen från att mer effektivt komma ner i marken. Sist körde jag utan och det gick betydligt bättre. Samtidigt hade jag inte velat ha en tyngre maskin då den är precis lagom nu att flytta runt.
Skötsel av maskinen etc är inga konstigheter. Efter vintern startar den än så länge med ett lätt ryck.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Det effektivaste sättet att få bort rotogräs är att gräva bort rötterna och lägga dem att torka ihjäl, inte att finfördela rötterna i jorden med hjälp av jordfräsen. Daggmaskarna är ärligt talat hörsägen från min sida, vi har nämligen ingen jordfräs till vårt cirka 100 kvadratmeter trädgårdsland här hemma (samt diverse andra kvadratmeter annorstädes).tensiden skrev:
Klicka här för att svara