45 663 läst ·
166 svar
46k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
Nja, nu framgår det inte om TS är vedeldare, men ett bilbatteri innehåller bara ca. 1 kWh vilket inte räcker länge för att driva cirkulationspumpar, fläkt och styrsystem.G G.L. skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då skulle jag efterfråga i vilken anvisning eller annan dokumentation från elnätleverantören detta framgår.F FredrikBj skrev:
I elnätsföretagen tekniska anvisning finns inga ”frikort” för små aggregat.
Alternativt att du själv ställer frågan till nätleverantören.
Avsaknad av Jordtag och blandande av TNC och TNS står dock i strid med elinstallationsreglerna så där vore det intressant att höra motiveringen 😉
Då är det läge att du börjar reda ut elektrikerns jobb på flera plan så du får alla fel och problem rättade utan kostnad för dig. Det var ovanligt dåligt och okunnigt från installatörens sida men man får sluta förvånas över det i nutid.F FredrikBj skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Ellevio skriver så här i sina tekniska anvisningar
Manuella/mobila tillfälliga reservkrafts anläggningar som har en elkopplare efter mätaren och är upp till 25A behöver inte anmälas till oss.
Frågan är då vad de menar med mobila elverk.
Manuella/mobila tillfälliga reservkrafts anläggningar som har en elkopplare efter mätaren och är upp till 25A behöver inte anmälas till oss.
Frågan är då vad de menar med mobila elverk.
Nu har jag kontrollerat igen.
Nätet kommer med TN-S, (Kopplat nere till vänster i omkopplingsplinten)
Elverket är kopplat med TN-S (Kopplat nere till höger i omkopplingsplinten)
Inkopplingen till huset via TN-C (3 faser gemensam nolla/jord, Kopplat uppe till höger på omkopplingsplinten.)
Nätet kommer med TN-S, (Kopplat nere till vänster i omkopplingsplinten)
Elverket är kopplat med TN-S (Kopplat nere till höger i omkopplingsplinten)
Inkopplingen till huset via TN-C (3 faser gemensam nolla/jord, Kopplat uppe till höger på omkopplingsplinten.)
Onekligen konstig formulering men jag tänker mig att man avser små permanenta aggregat med manuell omkopplare eller flyttbara aggregat (släpbart, traktormonterat, släpvagn) som ansluts mot en reservkraftomkopplare placerad efter brytare.Bo.Siltberg skrev:
Så, beroende på nätägaren kan man slippa föranmälan men elinstallationsregler och tillämpbara standards måste ändock uppfyllas.
RK Centralen skall hur som helst vara ansluten med TNC eftersom efterföljande central är TNC ansluten
Jag är helt säker, bilden och ritningen är korrekt.C cpalm skrev:
Detta är elmätaren och kopplingen som går in i omkopplaren, dvs den kommer in höger överkant i omkopplingsboxen och är inkopplat i nedre höger ingångarna på plinten.
Har du pratat igen med elektrikern? Hur mycket av det vi ser på bilden har han gjort? Att elektriker har begränsad vana av reservkraft går ju att tänka sig. Men detta att det kommer en femledare från markskåpet till reservkraftomkopplaren och detta går ihop till en fyrledare till centralen är ju ett fel orelaterat till reservkraften. Är du säker på att alla fem ledare från markskåpet används? Kan det vara att han använt en 5G6 mm² och lagt den blå och gulgröna parallellt för PEN-ledaren för att klara areakravet?F FredrikBj skrev:
Skall man sedan vara noga med detaljerna så är inte elverket TN-S. Det är inte TN över huvud taget. Om det varit TN hade ingenting gått sönder. TN innebär att det finns en neutralledare som har kontakt med sann jord. Y-punkten i generatorn är inte ansluten till generatorns chassi och det finns inget jordspett. För att generatorn skall kunna bli TN krävs två saker. Det ena att mittpunkten på generatorn kopplas ihop med generatorns chassi Det andra att dessa två kopplas till ett jordtag.
Det kan jag inte svara på och har inte pratat med Elektrikern igen (mer än att dem kom och tittade, skulle ringa och rådfråga någon och fick svar att alla säger olika och verkar vara oklart). Det han gjort är att brutit kabeln mellan mätarskåpen och huset och kopplat in en omkopplare.A Avemo skrev:Har du pratat igen med elektrikern? Hur mycket av det vi ser på bilden har han gjort? Att elektriker har begränsad vana av reservkraft går ju att tänka sig. Men detta att det kommer en femledare från markskåpet till reservkraftomkopplaren och detta går ihop till en fyrledare till centralen är ju ett fel orelaterat till reservkraften. Är du säker på att alla fem ledare från markskåpet används? Kan det vara att han använt en 5G6 mm² och lagt den blå och gulgröna parallellt för PEN-ledaren för att klara areakravet?
Skall man sedan vara noga med detaljerna så är inte elverket TN-S. Det är inte TN över huvud taget. Om det varit TN hade ingenting gått sönder. TN innebär att det finns en neutralledare som har kontakt med sann jord. Y-punkten i generatorn är inte ansluten till generatorns chassi och det finns inget jordspett. För att generatorn skall kunna bli TN krävs två saker. Det ena att mittpunkten på generatorn kopplas ihop med generatorns chassi Det andra att dessa två kopplas till ett jordtag.
Det kommer 5 ledare ut från mätaren så utgår ifrån att dem är kopplade, resten förklaras på ritningen och bilden.
Det kan nog finnas oklarheter i hur det skall göras. Men att elverkets nolla inte är ansluten till centralen är ett solklart fel.F FredrikBj skrev:
Så fyrledaren som nu går mellan reservkraftsomkopplaren och centralen har före elektrikerns omkoppling gått hela vägen mellan mätarskåp och central? Jag har svårt att se inkopplingen av kabeln mellan mätarskåp och reservkraftsomkopplare som något annat än att gå från TN-C till TN-S och sedan tillbaka till TN-C. Och det skall en elektriker veta att man inte får göra.F FredrikBj skrev:
Ja precis, kabeln som går in til husets central är 4 ledare och den gick innan direkt till mätarskåpet.A Avemo skrev:Det kan nog finnas oklarheter i hur det skall göras. Men att elverkets nolla inte är ansluten till centralen är ett solklart fel.
Så fyrledaren som nu går mellan reservkraftsomkopplaren och centralen har före elektrikerns omkoppling gått hela vägen mellan mätarskåp och central? Jag har svårt att se inkopplingen av kabeln mellan mätarskåp och reservkraftsomkopplare som något annat än att gå från TN-C till TN-S och sedan tillbaka till TN-C. Och det skall en elektriker veta att man inte får göra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
De fem ledarna från elmätaren ska vara PEN + N, dvs de ska vara sammankopplade på inkommande plint i skåpet, ska...om inte servisen felaktigt är TN-S.
Jag vet inte om det är direkt fel att gå ut med en femledare från kundplinten, PEN + N ... Men det fyller inget syfte i detta fall då N inte får någon funktion.
Jag vet inte om det är direkt fel att gå ut med en femledare från kundplinten, PEN + N ... Men det fyller inget syfte i detta fall då N inte får någon funktion.
Du har visat och förklarat tillräckligt för att kunna sägas att du kört utan N när det provades. Inte mycket att tillägga där det är grovt felaktigt och du får se till att de som ansvarar får göra rätt och ersätta dina trasiga delar.F FredrikBj skrev:Det kan jag inte svara på och har inte pratat med Elektrikern igen (mer än att dem kom och tittade, skulle ringa och rådfråga någon och fick svar att alla säger olika och verkar vara oklart). Det han gjort är att brutit kabeln mellan mätarskåpen och huset och kopplat in en omkopplare.
Det kommer 5 ledare ut från mätaren så utgår ifrån att dem är kopplade, resten förklaras på ritningen och bilden.