45 647 läst ·
166 svar
46k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
F FredrikBj skrev:
Ok, tack. Vad menar Elektrikern då med att det inte behövs eftersom elverket själv har flytande nolla?GK100 skrev:
Jag inser att jag måste revidera detta påstående en aning. På sidan 20 i manualen nämns tre olika versioner av generatorn.A Avemo skrev:
http://www.mosa.it/en/product/gener...7b23c7/ge-8000-hbt-l-60ba1bf88a5a56496f8b4568
Här beskrivs hur generatorn är isolerad från jord och kan användas på detta vis till ett fåtal anslutna apparater. De skriver också att man kan ansluta nollan till ett jordtag och komplettera med jordfelsbrytare om det är större system som skall matas. Jag gissade att detta är versionen du har och felet alltså att bygeln som @Bo.Siltberg skrev om i inlägg #38 saknades. Men det vet jag ju inte egentligen.
På den här versionen av elverket kan man säga att det är gjort för att vara TN från början. Det står också att denna version inte får användas utan ett jordtag. Om du haft denna version hade ingenting gått sönder.
Här är nollan oansluten till jord och du har en isolationsövervakning. Denna skulle inte fungera att koppla i en svensk elcentral.
Redigerat:
Svårt att veta vad elektrikern menar utan att ha hela citatet. Men om han menar att elverkets nolla inte behöver anslutas till husets nolla så har han fel. Den må vara flytande relativt sann jord. Men inte relativt faserna.F FredrikBj skrev:
Det är uppenbart att elektrikern inte har kompetens för jobbet du fått utfört. Ni får välja på att lägga om delen från omkopplaren till centralen med femledare TN-S eller delen från mätarplatsen fyrledare TN-C och sen anpassa kopplingen vid brytaren så aggregatet kan anslutas korrekt.F FredrikBj skrev:
Det är viktigt att du inte låter dig förvirras eller övertalas om att det har någon likhet med ett korrekt jobb det du har där. Samma med allt brus som finns i tråden här också med spretande inlägg.
Ja många vändor nu, såg det, sorry.C cpalm skrev:
Bilden / Ritningen är korrekt.
Dvs. Nätet/mätarskåpet nere höger, Elverket nere vänster och huset central uppe höger.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Sen på bollen...F FredrikBj skrev:
Som de flesta här säkert vet består en reservkraft brytare av två uppsättningar med slutande kontakter, det finns inga som växlar mellan nät och reservkraft. Detta för att ha en mycket hög isolation.
Vredet har tre lägen; brytarna för reservkraft är slutna, allt är frånkopplat och brytarna för nät slutna.
Elektrikern har gjort fel när han satte bygeln nere th på undersidan av brytaren. Bygeln har ingen funktion när reservkraften är inkopplad då brytarna för nät på högra sidan är öppna.
Hade bygeln suttit på ovansidan skulle nollan kopplats ihop med jord som här är PEN.
Är det inte nere till vänster den borde ha suttit? Som jag ser det har vi två alternativ.Jonas Persson skrev:
1. Matningen från elnätet är TN-S. Då får inte bygeln finnas vare sig på över- eller undersidan till höger.
2. Matningen från elnätet är TN-C. Då blir bygeln helt verkningslös då nollplinten inte används.
Enda gången det skulle sitta en bygel mellan jord- och nollplint till höger på bilden är om övergång sker från TN-C till TN-S i omkopplaren. Och det gör det uppenbarligen inte. Det är på ingången från reservkraftintaget som bygeln behövs.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Ja, bygeln ska sitta på vänster undersida, där reservkraften ansluts. Där ska också jordtaget anslutas.
Bygeln ska alltid finnas, oberoende av TN-C eller TN-S-anläggning.
Hade bygeln suttit där som den ska hade allt fungerat. Man ska kunna ansluta alla slags elverk utan att något dåligt händer. Det enda dåliga vore att jordfelsskyddet på elverket löser ifall man har ett sådant. Då får man modda elverket lite.
TS elverk har en full fungerande nolla men flytande skyddsjord. Tyvärr dribblade man bort nollan i RK-omkopplaren.
Bygeln ska alltid finnas, oberoende av TN-C eller TN-S-anläggning.
Hade bygeln suttit där som den ska hade allt fungerat. Man ska kunna ansluta alla slags elverk utan att något dåligt händer. Det enda dåliga vore att jordfelsskyddet på elverket löser ifall man har ett sådant. Då får man modda elverket lite.
TS elverk har en full fungerande nolla men flytande skyddsjord. Tyvärr dribblade man bort nollan i RK-omkopplaren.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Så här ser det ut när elverket är inkopplat.
Rent elektriskt kan bygeln sitta på flera platser, men nere tv är troligtvis mest rätt. Då behövs inte den blå kabeln överst. Men elektrikern tänkte nog sätta bygeln där jag ritat in den.
Udda att gå från TN-S till TN-C.
Nothera att jordplintarna inte bryts, ritade fel.
Rent elektriskt kan bygeln sitta på flera platser, men nere tv är troligtvis mest rätt. Då behövs inte den blå kabeln överst. Men elektrikern tänkte nog sätta bygeln där jag ritat in den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första tanken är ju att det är vad man gör. Men så är oftast inte fallet. När neutralen från generatorn byglas ihop med jordledare och ansluts till ett jordtag skapas TN-systemet vare sig det är TN-S eller TN-C. Ut från generatorn är det inte TN alls.Jonas Persson skrev:
Du ska inte bygla mer än nere till vänster och bara om anläggningen är TN-S. I annat fall ska inte N-polerna på brytaren användas bara låta blå överkoppling vara upptill så den är i originalskick. Allt från verket PE och N kopplas då via PE(N) plintarna.Jonas Persson skrev:
Så här ser det ut när elverket är inkopplat.
[bild]
Misstänker att @Jonas Persson tänker på inkommande TN-S från mätarskåpet vs. utgående TN-C till centralen. Har också svårt att se hur man kan få ihop det enligt regelboken.A Avemo skrev:
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg