F FredrikBj skrev:
Hej,

Vi har ett elverk som vi kopplat som reservkraft hemma. Den är kopplad via en omkopplare med hjälp av elektriker.
När elverket testkördes så gjordes det utan att jordspettet var inkopplat och efter att elektrikern åkt konstaterade vi att att en säkring hade gått samt att flera saker hemma inte längre fungerar.

Som jag förstått det så måste jordspettet vara inkopplat för att skapa egen nolla/jord och att risken annars är att apparater får spänning mellan fas och flytande nolla.

Elektrikern menar att Elverkets jord var kopplat till nätets jord och att överspänningar borde ha försvunnit. Och menar att elverket var underdimensionerat men det kan väll i värsta fall bara ge spänningsfall vilket gör att apparater kan bete sig konstigt men inte gå sönder så länge det inte är långvarigt?

Några insikter?

Elektrikern kan inte din grej..
Han gjorde fel

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Var elverket inkopplat till nätets jord *efter* er frånkoppling från nätet?
(Jag förutsätter att ni har kopplat in det korrekt så att det inte kan vara inkopplat samtidigt som huset är anslutet till nätet)

Även om jag är tveksam till att det är tillåtet att göra på det viset så borde det inte orsaka probelm, så vad elektrikern säger kan absolut stämma.

Däremot finns det ju en hel del enklare elverk som genererar rätt oreglerad fyrkantsvåg ut som kan generera problem med viss utrustning.
Om det inte är ett inverter-elverk skulle jag misstänka att det mycket väl kan vara elverket i sig som skapat problemet, inte hur det var inkopplat.

Dvs, även om det är underdimensionerat kan det ge spikar, störningar och skräp ut.

Köpte ni elverket av elektrikern eller hjälpte han bara till med inkopplingen?
Reserven måste ha eget jordning.
Många elektriker gör fel..

F FredrikBj skrev:
Elektrikerns uppgift var att göra en säker inkoppling av bef. kraftvek till huset via omkopplare så att elverket ska kunna kopplas på vid strömavbrott.

De saker som gick sönder var: Espressomaskin, Matberedare, köksfläkt och luftvärmepump.
Har inte kontrollerad men misstänker att alla låg på samma fas.
Vi har ett jordspett som ska installeras men var inte det under testet.
Kan inte ha reserv kraft utan egen jordspett!
Grundläggande kunskap en elektriker bör ha.

F FredrikBj skrev:
Elektrikerns uppgift var att göra en säker inkoppling av bef. kraftvek till huset via omkopplare så att elverket ska kunna kopplas på vid strömavbrott.

De saker som gick sönder var: Espressomaskin, Matberedare, köksfläkt och luftvärmepump.
Har inte kontrollerad men misstänker att alla låg på samma fas.
Vi har ett jordspett som ska installeras men var inte det under testet.
Tror inte just jordspettet har orsakat det skulle snarare tro att elektrikern borde något fel med nollan i anläggningen så det vart ett noll släpp

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du ska inte bygla mer än nere till vänster och bara om anläggningen är TN-S. I annat fall ska inte N-polerna på brytaren användas bara låta blå överkoppling vara upptill så den är i originalskick. Allt från verket PE och N kopplas då via PE(N) plintarna.
Tolkar jag dig rätt som att vid en TN-C-anläggning så ansluter man både N- och PE-ledarna från intaget till PE-plinten på RK-omkopplaren? Ja, det blir ju en fånig skarv på N-plinten annars.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tolkar jag dig rätt som att vid en TN-C-anläggning så ansluter man både N- och PE-ledarna från intaget till PE-plinten på RK-omkopplaren? Ja, det blir ju en fånig skarv på N-plinten annars.
Ja det är rätt tolkat. Normalt väljer man de billigare trepoliga omkopplarna om inte anläggningen där den monteras är utförd TN-S.

Som vi sett här och även i äldre trådar på temat verkar ganska få greppa hur det görs i olika fall. Väljer man då att eftersom majoriteten serviser är TN-C hålla sig till det minskar ju risken för farliga fel markant. Formella fel kan ju ändå göras men det rår vi nog inte på med nivån som råder bland många av utförarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT från en lekman:

1. Det verkar finnas en allmän rekommendation att ansluta ett oberoende eget elverks jord till elnätets jord även om elverket kommer att köras endast när elnätet är helt fysiskt frånkopplat.
Varför? Här antas att det finns ett lokalt väl fungerande jordtag som elverket ansluts till (dvs som alternativ till att ansluta jorden till elnätets jord).

2. Har fått uppfattningen att om man vill ha egna elverk för nödsituationer så är det minst problematiskt och lättförståeligt att koppla elverken direkt till önskade förbrukare. Dvs t ex ha ett 3-fas elvärk kopplat direkt till bergvp och ett 1-fas elverk kopplat direkt till att driva cirkulationspump plus vattenpump o s v.
(Här antas att vid elnätsdrift är allt som är nämnt här (denna punkt) helt frånkopplat och annars är elnätet helt frånkopplat.)
Är det resonabelt resonerat?

1. Hmm, finns det? Det måste vara en missuppfattning. Var läser du det?

2. Du är rätt ute här.

Mindre och medelstora elverk, t.ex det som TS har, har stöd för ett jordspett trots att skyddsjorden är verkningslös. TS elverk fungerar som en isolertransformator, och till sådana ansluter man en eller några få förbrukare. Det är en jordfri miljö.

Notera några få förbrukare. Det finns regler för isolertransformatorer i fasta installationer som säger max 1 förbrukare. Vi flera förbrukare ökar risken för två tysta fel (i två olika förbrukare) som tillsammans blir farliga.

Denna risk kan man minska genom att använda ett skyddsjordat grenuttag mot elverket och portabla JFBer i grenuttaget för varje enskild klass I-förbrukare. Se denna tråd. Om elverket driver t.ex byggmaskiner som används på en ställning i stål så kan ett jordspett ytterligare sänka risken för elchock något genom att förbättra det lokala skyddsutjämnade systemet.

Möjligen kan jordspettet även minska risken för potentialskillnader mellan jord och elverkets poler som kan orsaka överslag, men då tror jag systemet behöver vara ganska utbrett.

I samtliga fall vill man hålla borta en anslutning till nätets skyddsjord, alltså tvärtemot vad du uppfattat i 1. Detta för att minska risken för spänning i nätets PEN vid fel. Med ett eget jordspett så ska det inte spela någon roll, men man söker absolut inte detta.

• Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg

2. Du är rätt ute här.

Mindre och medelstora elverk, t.ex det som TS har, har stöd för ett jordspett trots att skyddsjorden är verkningslös. TS elverk fungerar som en isolertransformator, och till sådana ansluter man en eller några få förbrukare. Det är en jordfri miljö.

Notera några få förbrukare. Det finns regler för isolertransformatorer i fasta installationer som säger max 1 förbrukare. Vi flera förbrukare ökar risken för två tysta fel (i två olika förbrukare) som tillsammans blir farliga.

Denna risk kan man minska genom att använda ett skyddsjordat grenuttag mot elverket och portabla JFBer i grenuttaget för varje enskild klass I-förbrukare. Se denna tråd. Om elverket driver t.ex byggmaskiner som används på en ställning i stål så kan ett jordspett ytterligare sänka risken för elchock något genom att förbättra det lokala skyddsutjämnade systemet.

Möjligen kan jordspettet även minska risken för potentialskillnader mellan jord och elverkets poler som kan orsaka överslag, men då tror jag systemet behöver vara ganska utbrett.

I samtliga fall vill man hålla borta en anslutning till nätets skyddsjord, alltså tvärtemot vad du uppfattat i 1. Detta för att minska risken för spänning i nätets PEN vid fel. Med ett eget jordspett så ska det inte spela någon roll, men man söker absolut inte detta.
Gällande 1 så avsåg jag vad som framkommit i ett flertal andra trådar i ämnet (och kanske indirekt i den här tråden som info från en elnätsägare). Dvs "man" har aningen direkt skrivit att det ska vara så eller utgått från att installationen är sådan i resonemang och beskrivningar. Så därför ville jag få info om vad som egentligen gäller och varför.

Tack för svaret på 2. Underlättar för mina funderingar på en eventuell elbackup.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. Det verkar finnas en allmän rekommendation att ansluta ett oberoende eget elverks jord till elnätets jord även om elverket kommer att köras endast när elnätet är helt fysiskt frånkopplat.
Varför? Här antas att det finns ett lokalt väl fungerande jordtag som elverket ansluts till (dvs som alternativ till att ansluta jorden till elnätets jord).
Jag antar att du menar när elverket kopplas in som reservkraft till en fast installation. Man brukar inte vilja att jord eller PEN-ledare skall gå genom en brytare. Och det finns ingen orsak att bryta den.

C
@TRJBerg kanske syftar på följande stycke i energiföretagens allmänna tekniska anvisning:

Text som beskriver anslutning av neutral- och skyddsledare i reservkraftanläggningar enligt energiföretagens tekniska anvisning.

Så tolkar jag inte hans fråga 1, utan han frågade om elverk som används för att mata några enskilda förbrukare. Men menar han såsom ni tolkar det så har ni ju rätt i svaret.

TRJBerg
Så tolkar jag inte hans fråga 1, utan han frågade om elverk som används för att mata några enskilda förbrukare. Men menar han såsom ni tolkar det så har ni ju rätt i svaret.
Det stämmer, jag avsåg elverk integrerade i installationen och undrade över resonemanget i fråga 1.

TRJBerg
A Avemo skrev:
Jag antar att du menar när elverket kopplas in som reservkraft till en fast installation. Man brukar inte vilja att jord eller PEN-ledare skall gå genom en brytare. Och det finns ingen orsak att bryta den.
Orsaken kan vara att man vill bryta all kontakt med elnätsägarens elnät.
Tänkbara saker som kan hända annars:
- Den egna installationen kan pga fel leda ström via PEN/jord till elnätet.
- Elnätet kan pga fel leda ström till den egna installationen.
Och andra felkopplingar.

• Gilla
Shaft1
  • Laddar…
OK, då har du fått rätt svar av Avemo och cpalm. Det finns helt klart fördelar med att koppla bort nätets jord. Men det enda sätt man har är att ta fram mejsel och koppla bort PEN-ledaren från nätet. Det är givetvis opraktiskt och farligt för det blir lätt misstag. Därför hanterar man i stället riskerna i form av ett eget jordtag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.