45 647 läst ·
166 svar
46k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
Själv är jag övertygad om att snacket om inverters, fyrkantsvågor, känslig elektronik, osv. är seglivade myter.H Harald Blåtumme skrev:
Givetvis finns det en sanning i botten - klart det går att köra sönder elektriska prylar med en strömkälla som inte håller sig inom de givna ramarna, med avseende på spänning, frekvens och övertoner.
Men jag tror man "populärvetenskapligt" underskattar både prylarnas känslighet och elverkens förmåga att leverera ström med hyfsad kvalitet.
I princip alla elverk med dieselmotor jobbar med AVR-principen att reglera utspänningen genom att variera generatorns fältspänning, och så gott som alla "större" elverk är dieseldrivna. Så inget fel på den tekniken i sig.
Redigerat:
Du har inte provat alltså...C cpalm skrev:Själv är jag övertygad om att snacket om inverters, fyrkantsvågor, känslig elektronik, osv. är seglivade myter.
Givetvis finns det en sanning i botten - klart det går att köra sönder elektriska prylar med en strömkälla som inte håller sig inom de givna ramarna, med avseende på spänning, frekvens och övertoner.
Just med 4-kantomvandlare har jag kört sönder flertal saker, omvandlaren själv gått sönder eller gått i skyddslägen om de har sådant eller att spänningskablarna och kontakterna har smält ihop av strömspikarna även om medelströmmen är inom fullt rimlig område.
Hos mig köps bara 'pure sinus' omvandlare efter detta.
---
Apparaternas ingångskondensatorer i EMI-filtren är besvärliga då det ger en enorm strömspik var gång fyrkantomavandlaren byter polaritet på spänningen - och det i sin tur ger en strömrusch på 12V sidan in ett antal många µs som värmer kablar och kontakter med nära nog kortslutningsström och får tex. cigarettproppar att smälta - har smält flera 12V cigarett-stickproppar av dessa inklusive att nästa bränna kabelstammen från cigarettuttaget under instrumentpanel och omvandlaren själv när det skulle ladda en handburen comradio med sin kinesladdare - av någon anledning vill inte säkringar gå sönder av den här typen av last...
Elektronik som baserar sin interna strömförsörjning på kapacitiv spänningsdelning istället för transformator brukar snart paja och ryka kort stund innan de lägger av med en smäll - typisk grejer som locktång med elektronisk styrning och stickproppsansluten energimätare. potentiella produkter med samma typ av kapacitiv delning som strömmatning är en del olika vitvaror för sin elektronik-del.
Så nej, det är inte en myt att saker inte fungerar i hop med eller går sönder med fyrkantsvågsbaserade (modifierad sinus) 12/230V omvandlare.
större bensin/dieselgeneratorer som inte har inverterdel ger också starkt distorderad sinusvåg från generatorn men deras flanker är inte branta som en lodrätt vägg utan med som en väldigt brant backe och då blir inte strömmarna genom kapacitanser i ingångsets emi-filter lika våldsamt höga, men det kan fortfarande stressa utrustning (men behöver inte gå sönder) som har sin spänningsförsörjning baserad på kapacitiv spänningdelning ändå.
HejX xxargs skrev:Du har inte provat alltså...
Just med 4-kantomvandlare har jag kört sönder flertal saker, omvandlaren själv gått sönder eller gått i skyddslägen om de har sådant eller att spänningskablarna och kontakterna har smält ihop av strömspikarna även om medelströmmen är inom fullt rimlig område.
Hos mig köps bara 'pure sinus' omvandlare efter detta.
---
Apparaternas ingångskondensatorer i EMI-filtren är besvärliga då det ger en enorm strömspik var gång fyrkantomavandlaren byter polaritet på spänningen - och det i sin tur ger en strömrusch på 12V sidan in ett antal många µs som värmer kablar och kontakter med nära nog kortslutningsström och får tex. cigarettproppar att smälta - har smält flera 12V cigarett-stickproppar av dessa inklusive att nästa bränna kabelstammen från cigarettuttaget under instrumentpanel och omvandlaren själv när det skulle ladda en handburen comradio med sin kinesladdare - av någon anledning vill inte säkringar gå sönder av den här typen av last...
Elektronik som baserar sin interna strömförsörjning på kapacitiv spänningsdelning istället för transformator brukar snart paja och ryka kort stund innan de lägger av med en smäll - typisk grejer som locktång med elektronisk styrning och stickproppsansluten energimätare. potentiella produkter med samma typ av kapacitiv delning som strömmatning är en del olika vitvaror för sin elektronik-del.
Så nej, det är inte en myt att saker inte fungerar i hop med eller går sönder med fyrkantsvågsbaserade (modifierad sinus) 12/230V omvandlare.
större bensin/dieselgeneratorer som inte har inverterdel ger också starkt distorderad sinusvåg från generatorn men deras flanker är inte branta som en lodrätt vägg utan med som en väldigt brant backe och då blir inte strömmarna genom kapacitanser i ingångsets emi-filter lika våldsamt höga, men det kan fortfarande stressa utrustning (men behöver inte gå sönder) som har sin spänningsförsörjning baserad på kapacitiv spänningdelning ändå
X xxargs skrev:Du har inte provat alltså...
Just med 4-kantomvandlare har jag kört sönder flertal saker, omvandlaren själv gått sönder eller gått i skyddslägen om de har sådant eller att spänningskablarna och kontakterna har smält ihop av strömspikarna även om medelströmmen är inom fullt rimlig område.
Hos mig köps bara 'pure sinus' omvandlare efter detta.
---
Apparaternas ingångskondensatorer i EMI-filtren är besvärliga då det ger en enorm strömspik var gång fyrkantomavandlaren byter polaritet på spänningen - och det i sin tur ger en strömrusch på 12V sidan in ett antal många µs som värmer kablar och kontakter med nära nog kortslutningsström och får tex. cigarettproppar att smälta - har smält flera 12V cigarett-stickproppar av dessa inklusive att nästa bränna kabelstammen från cigarettuttaget under instrumentpanel och omvandlaren själv när det skulle ladda en handburen comradio med sin kinesladdare - av någon anledning vill inte säkringar gå sönder av den här typen av last...
Elektronik som baserar sin interna strömförsörjning på kapacitiv spänningsdelning istället för transformator brukar snart paja och ryka kort stund innan de lägger av med en smäll - typisk grejer som locktång med elektronisk styrning och stickproppsansluten energimätare. potentiella produkter med samma typ av kapacitiv delning som strömmatning är en del olika vitvaror för sin elektronik-del.
Så nej, det är inte en myt att saker inte fungerar i hop med eller går sönder med fyrkantsvågsbaserade (modifierad sinus) 12/230V omvandlare.
större bensin/dieselgeneratorer som inte har inverterdel ger också starkt distorderad sinusvåg från generatorn men deras flanker är inte branta som en lodrätt vägg utan med som en väldigt brant backe och då blir inte strömmarna genom kapacitanser i ingångsets emi-filter lika våldsamt höga, men det kan fortfarande stressa utrustning (men behöver inte gå sönder) som har sin spänningsförsörjning baserad på kapacitiv spänningdelning ändå.
En vanlig trefas elmotor (en asynkronmaskin) är en induktiv last i elnätet eftersom strömmen toppvärde ligger efter spänningens toppvärde
Den behöver förutom aktiv effekt även kapacitiv reaktiv effekt från elnätet för att fungera
Driver man en asykronmaskin med tex en vattenturbin så kan den fungera som en generator och leverera aktiv effekt till elnätet men den behöver fortfarande reaktiv
effekt (från elnätet) för att fungera
Den vanligaste generatorn är en synkronmaskin där magnetisering tillförs separat då kan även spänningen regleras tex vid ö-drift (inte inkopplad till elnätet)
Kopplar man kondensatorer till en generator då kan reaktiv effekt till generatorn hämtas därifrån men eftersom behovet av reaktiv effekt varierar så är det svårt att då , vid ödrift, undvika att spänningen blir för hög och okontrollerad
En nätdel som först likriktar nätspänningen och sedan med svitchteknik styr utspänningen till en elapparat där kan strömmen vara i formen av en strömspik som stängs av just när spänningen når sitt toppvärden
Det innebär att den nätdelen producerar kapacitiv reaktiv effekt som då kan magnetisera en generator Blir denna tillförsel av reaktiv effekt för stor då tappar man möjligheten harr reglera utspänningen med magnetiseringen
Många swishade nätdelar har idag PFC (power factor correction) som kan undvika generering av kapacitiv reaktiv effekt
Just elverk hemma för att hantera en ev kris så är det i dom flesta normala hem betydligt säkrare smartare och billigare att INTE köra en fast inkoppling.
Om det är för att hjälpa vid en kris smartare att då ha saker mer tillfälligt inkopplade saker via skarvkabel för att vara säker att vi just nu bara kör så mycket grejer som man vet att elverket klarar..
det är så enkelt att även om varmvattenberedare huvudsakligen går på natten men KAN gå på dagen om temperaturen gått under en viss temperatur men det tänker man inte på just då. samma sak att det är fler hemma som kanske inte vet att det just nu under elverksdrift inte är lämpligt att dra igång brödrost och kaffebryggaren samtidigt som man just klivit ut ur duschen helst medan varmvattenberedaren och kör hårtorken på fullfart ..
Om man ska ha det "fast" inkopplat så måste kunnigt folk installera allt rätt och fixa styrningar som motverkar snedbelastning /överrbelastning så att utlösningsvilkor faktiskt fungerar i praktiken. Många elverk saknar lämpliga skyddskretsar som behövs för inkoppling till husets elnät , och är egentligen olämpliga för att bara stoppa i kabeln i ett intag och köra
Många även utbildade elektriker är väldigt okunniga på den här biten med elverk och ber man nån sån att göra ett elintag med en frånkopplare av nätet så ja då får man ett intag som egentligen inte alls är tänkt att köra med mindre elverk av hemma modell utan det blir utan styrning och förutsätter att elverket kan hålla korrekt spänning i alla tänkbara fall med snedbelastning likt när vanliga nätet är inkopplat. oavsett hur mycket huset snedbelastar.
Ska det funka med små hemma elverk såna som är tänka för kriser så måste det säkerställas att man inte överbelastar eller snedbelastar dom vilket elnätet i normalvillan inte alls klarar från början då vi lägger det kravet på elnätet tills nån av våra huvudsäkringar smäller då flyttar vi lite last till nån med mindre last.
Så ringer man elektrikerfirman och säger att jag vill ha reservkraftomkopplare och ett intag fixat så förutsätts mest troligt att det ska dit ett så stort bra elverk så allt funkar men dom storlekarna med rätt säkerhets kretsar är inte så billiga och ingen bekymrar sig för vad som händer med små elverk som måste styras vad som körs samtidigt och säkerhetskretsar som tvingar fram rätt användning
Om det är för att hjälpa vid en kris smartare att då ha saker mer tillfälligt inkopplade saker via skarvkabel för att vara säker att vi just nu bara kör så mycket grejer som man vet att elverket klarar..
det är så enkelt att även om varmvattenberedare huvudsakligen går på natten men KAN gå på dagen om temperaturen gått under en viss temperatur men det tänker man inte på just då. samma sak att det är fler hemma som kanske inte vet att det just nu under elverksdrift inte är lämpligt att dra igång brödrost och kaffebryggaren samtidigt som man just klivit ut ur duschen helst medan varmvattenberedaren och kör hårtorken på fullfart ..
Om man ska ha det "fast" inkopplat så måste kunnigt folk installera allt rätt och fixa styrningar som motverkar snedbelastning /överrbelastning så att utlösningsvilkor faktiskt fungerar i praktiken. Många elverk saknar lämpliga skyddskretsar som behövs för inkoppling till husets elnät , och är egentligen olämpliga för att bara stoppa i kabeln i ett intag och köra
Många även utbildade elektriker är väldigt okunniga på den här biten med elverk och ber man nån sån att göra ett elintag med en frånkopplare av nätet så ja då får man ett intag som egentligen inte alls är tänkt att köra med mindre elverk av hemma modell utan det blir utan styrning och förutsätter att elverket kan hålla korrekt spänning i alla tänkbara fall med snedbelastning likt när vanliga nätet är inkopplat. oavsett hur mycket huset snedbelastar.
Ska det funka med små hemma elverk såna som är tänka för kriser så måste det säkerställas att man inte överbelastar eller snedbelastar dom vilket elnätet i normalvillan inte alls klarar från början då vi lägger det kravet på elnätet tills nån av våra huvudsäkringar smäller då flyttar vi lite last till nån med mindre last.
Så ringer man elektrikerfirman och säger att jag vill ha reservkraftomkopplare och ett intag fixat så förutsätts mest troligt att det ska dit ett så stort bra elverk så allt funkar men dom storlekarna med rätt säkerhets kretsar är inte så billiga och ingen bekymrar sig för vad som händer med små elverk som måste styras vad som körs samtidigt och säkerhetskretsar som tvingar fram rätt användning
Håller man sig till enfas elverk försvinner flera problem och man klarar sig med ett mindre elverk.
Skarvkablar/förlängningssladdar för över och tydliggör belastningsproblemet till användaren.
Dock uppstår problemet hur man får elen dit den behövs.
Skarvkablar/förlängningssladdar för över och tydliggör belastningsproblemet till användaren.
Dock uppstår problemet hur man får elen dit den behövs.
HejP polaris78 skrev:Just elverk hemma för att hantera en ev kris så är det i dom flesta normala hem betydligt säkrare smartare och billigare att INTE köra en fast inkoppling.
Om det är för att hjälpa vid en kris smartare att då ha saker mer tillfälligt inkopplade saker via skarvkabel för att vara säker att vi just nu bara kör så mycket grejer som man vet att elverket klarar..
det är så enkelt att även om varmvattenberedare huvudsakligen går på natten men KAN gå på dagen om temperaturen gått under en viss temperatur men det tänker man inte på just då. samma sak att det är fler hemma som kanske inte vet att det just nu under elverksdrift inte är lämpligt att dra igång brödrost och kaffebryggaren samtidigt som man just klivit ut ur duschen helst medan varmvattenberedaren och kör hårtorken på fullfart ..
Om man ska ha det "fast" inkopplat så måste kunnigt folk installera allt rätt och fixa styrningar som motverkar snedbelastning /överrbelastning så att utlösningsvilkor faktiskt fungerar i praktiken. Många elverk saknar lämpliga skyddskretsar som behövs för inkoppling till husets elnät , och är egentligen olämpliga för att bara stoppa i kabeln i ett intag och köra
Många även utbildade elektriker är väldigt okunniga på den här biten med elverk och ber man nån sån att göra ett elintag med en frånkopplare av nätet så ja då får man ett intag som egentligen inte alls är tänkt att köra med mindre elverk av hemma modell utan det blir utan styrning och förutsätter att elverket kan hålla korrekt spänning i alla tänkbara fall med snedbelastning likt när vanliga nätet är inkopplat. oavsett hur mycket huset snedbelastar.
Ska det funka med små hemma elverk såna som är tänka för kriser så måste det säkerställas att man inte överbelastar eller snedbelastar dom vilket elnätet i normalvillan inte alls klarar från början då vi lägger det kravet på elnätet tills nån av våra huvudsäkringar smäller då flyttar vi lite last till nån med mindre last.
Så ringer man elektrikerfirman och säger att jag vill ha reservkraftomkopplare och ett intag fixat så förutsätts mest troligt att det ska dit ett så stort bra elverk så allt funkar men dom storlekarna med rätt säkerhets kretsar är inte så billiga och ingen bekymrar sig för vad som händer med små elverk som måste styras vad som körs samtidigt och säkerhetskretsar som tvingar fram rätt användning
Jag har en tråd här på forumet; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
Där jag beskriver min enfas reservkraftlösning att klara upp till en vecka
Värmen klarar jag med två spisinsatser ca 15 kWh batteri och en inverter matar ett separat enfasnät dit jag med stickkontakter kan koppla över vid behov
Min kyl frys och 2 frysboxar behöver bara 60 W i medelvärde sedan klarar jag belysning och kommunikation etc med elenergieffektiva elapparater
Jag kan vid behov ladda batterierna med en enfasgenerator tankad med Aspenbränsle som kan förvaras flera år
Tiden kan därmed förlängas beroende på hur mycket bränsle och ved jag har
HejP polaris78 skrev:
Jag håller med dig i det mesta men är tveksam om du klarar utlämningsvillkoret vid reservkraft
Rimligen så blir det underspänningsskyddet som slår av elverket
Redigerat:
När jag installerade reservkraft med automatisk reservkraftomkopplare så kontaktade jag nätägaren Eon och frågade om separat jordtag behövdes och de sade att det inte behövdes, så det behövs inte alltid.Bo.Siltberg skrev:
HejJ J-banan skrev:
Även jag har hört det, men vet inte bakgrunden till att detta förmedlas
Har frågat men inte fått svar var det står att man inte i vissa fall behöver jordtag vid reservkraft
Kan du fråga elnätsägaren EON som sade detta var detta är beskrivet i text åtkomlig för många
Det får absolut inte bli så att gemene man tror att jordtag plötsligt inte behövs
Vi har rimligen de senaste åren haft en kraftig ökning av anläggningar som kan användas för reservkraft Dessa anläggningar måste utföras korrekt även gällande jordtag
Redigerat:
Även om Eon inte anser att du behöver ett jordtag så är det ju inte orimligt att man avser att köra reservkraften i ett läge där matningen tappats förhållandevis nära konsumenten. Då är det ju trist att förlita sig på att det finns fungerande jord via den avgrävda ledningen.
HejDowser4711 skrev:
De metoder för uppmätning av jordtag som jag känner till är utvecklade för platser utan tidigare jordtag med linor i mark
När jag frågade fick jag ett svar att om det nya jordtaget är en ordentlig bit ifrån andra jordtag (kan vara 50 meter eller mer, inget exakt mått angavs) då är det lättare att mäta upp det nya jordtaget Men detta beror rimligen även på jordmån, avstånd till bergrund andra metalliskt ledande material i marken etc
Det går naturligtvis att anlägga ett nytt jordtag nära gamla jordtag Men frågan blir rimligen hur man mäter upp det nya för godkännande oberoende av de gamla jordtaget
En del billigaste inverter-elverk är dessvärre inte alltid pure sinus - men det jag referera främst till är växelriktare som matas med 12/24 Volt vars de billigare versioner brukar skriva 'modifierad sinus' på kartongen, vilket är antingen bara pulsbreddssvariabel 4-kantvåg med mer eller mindre 0V-period mellan pulserna eller flernivå av trappstegsmodell och oftast helt utan derivatakontroll på flanken (då sådant väger och kräver järnkärnor) och är bokstavligen spikrakt upp till den tänkta spänningen utan någon ramp när den växlar mellan nivåerna modell 0 - -300V - 0 +300V - 0 - -300V... och bredden på 300V och 0V-perioderna mellan pulserna varieras så att RMS-spänningen är ca 230 Volt.
Har haft för mycket bekymmer med dessa för att jag någonsin i framtiden skall köpa en växelriktare med 'modifierad sinus' igen, ja förutom dator-UPS för just att mata datorer och inget annat.
Förut var växelriktare med 'pure sinus' dubbelt så dyra och överlastförmågan ca 50% över märkeffekten för tex. start av motorer medans de med fyrkantvåg ofta kunde lastas mer än 100% över märkeffekten kortvarigt.
och sinusomvandlarna drog ungefär 3 ggr mer tomgångsström än dito med modifierad sinus för samma effektklass, tills man kopplar in något som energisparlampa (på den tiden de fans) eller en LED-lampa och det kunde lätt dra mer ström för den med modifierad sinus med lampan på än den som är pure sinus, pga. strömspikarna som bildas vid var nivåändring på fyrkant/trappstegsvågen.
De fyrkantvågomvandlare som inte försökte ha sönder saker var/är de med riktig järntrafo då trafon med sin läckinduktans filtrerade fyrkantvågen så att det blev lite mer ramp på omslagen och filtrerar fyrkantvågen, de var oftast inte i någon högre effektklass om de skulle kunna köras kontinuerligt.
Den lösningen används fortfarande än idag i många billigare UPS:er som tex APC:s 500 VA för dator då de fortfarande kör med fyrkantvåg där när det kopplar från nät över till batteridrift - och trafon förutom att höja spänningen är just för att filtrera fyrkantvågen då alla datorer som kopplas in har EMI-filter där första delen är kapacitiv och det måste finnas derivatakontroll på den matade 4-kantvågen för att inte omslagsströmmarna när spänningen ändrar nivå inte skall bli groteska. Där har man istället problemet att transformatorn blir varm då den går på gränsen om man kör märkeffekt och dimensionerad för att batteriet skall ta slut och stänga av sig innan den blir för varm. UPS som är större med större batteripack eller möjlighet att koppla in extra batterier är oftast av pure-sinustyp.
Har haft för mycket bekymmer med dessa för att jag någonsin i framtiden skall köpa en växelriktare med 'modifierad sinus' igen, ja förutom dator-UPS för just att mata datorer och inget annat.
Förut var växelriktare med 'pure sinus' dubbelt så dyra och överlastförmågan ca 50% över märkeffekten för tex. start av motorer medans de med fyrkantvåg ofta kunde lastas mer än 100% över märkeffekten kortvarigt.
och sinusomvandlarna drog ungefär 3 ggr mer tomgångsström än dito med modifierad sinus för samma effektklass, tills man kopplar in något som energisparlampa (på den tiden de fans) eller en LED-lampa och det kunde lätt dra mer ström för den med modifierad sinus med lampan på än den som är pure sinus, pga. strömspikarna som bildas vid var nivåändring på fyrkant/trappstegsvågen.
De fyrkantvågomvandlare som inte försökte ha sönder saker var/är de med riktig järntrafo då trafon med sin läckinduktans filtrerade fyrkantvågen så att det blev lite mer ramp på omslagen och filtrerar fyrkantvågen, de var oftast inte i någon högre effektklass om de skulle kunna köras kontinuerligt.
Den lösningen används fortfarande än idag i många billigare UPS:er som tex APC:s 500 VA för dator då de fortfarande kör med fyrkantvåg där när det kopplar från nät över till batteridrift - och trafon förutom att höja spänningen är just för att filtrera fyrkantvågen då alla datorer som kopplas in har EMI-filter där första delen är kapacitiv och det måste finnas derivatakontroll på den matade 4-kantvågen för att inte omslagsströmmarna när spänningen ändrar nivå inte skall bli groteska. Där har man istället problemet att transformatorn blir varm då den går på gränsen om man kör märkeffekt och dimensionerad för att batteriet skall ta slut och stänga av sig innan den blir för varm. UPS som är större med större batteripack eller möjlighet att koppla in extra batterier är oftast av pure-sinustyp.
