45 647 läst ·
166 svar
46k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
Ett vettigt elverk har rimligtvis ett överspänningsskydd för att bl.a. skydda mot detta fenomen.A Avemo skrev:
Oklart om detta elverk har en sådan funktion, men annars blir ju elverket oanvändbart i denna tillämpning - går ju inte att garantera en given maximal snedfördelning av belastningen över faserna i ett sånt här scenario.
Fyrkantsvåg ger ingen generator. Men det är ett vanligt missförstånd. Däremot kan de vara olika väl utförda vad gäller skydd mot transienter och överspänning.E EyEr0n skrev:
Elverket i fråga har Hondamotor. Så jag tror inte att det är ett random Kinaelverk.E EyEr0n skrev:
Det går normalt inte att reglera faserna separat. Så det enda ett sådant skydd kan göra är att klippa strömmen helt om situationen skulle uppstå.C cpalm skrev:
Jag tyckte det var ganska klart i texten jag citerade från manualen att det inte finns eftersom de explicit varnar för höga spänningar i obelastade faser vid stora enfaslaster.C cpalm skrev:
Korrekt, ett sådant skydd klipper utgången. Men bättre det än att skicka ut överspänning.A Avemo skrev:
Nä, så är det nog. De resonerar förvisso hit och dit om maximal överspänning i %.A Avemo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Missförståndet kan bero på att för väldigt länge sedan fanns generatorer som i princip körde helt oreglerat. Det blev en godtycklig frekvens som man då likriktade och körde igenom en elektromekanisk inverter, den gav i princip fyrkantvåg ut. Det var ju bara en omkopplare som switchade polaritet med 50 Hz (ungefär).A Avemo skrev:
Men det hör till teknikhistoria.
Det räcker ju med att varmvattenberedaren var igång för att det ska skilja rätt mycket mellan faserna.F FredrikBj skrev:Ja, hela huset var inkopplat men det är inga stora laster som kördes under testet. Eftersom det är "sommar" så är inga element, värmegolv eller liknande igång under testet.
Teoretiskt kan det absolut bli en snedbelastning men inte troligt under de förhållande som testet gjordes. Samtidigt borde väll en Elektriker kontrollera detta innan man testkör!?
EDIT: Ser att du skrivit att vv-beredaren ej var inkopplad efter att jag började min kommentar, men det finns ju. många andra laster som kan ge samma resultat.
Och varför skulle det vara elektrikerns jobb att kontrollera att utrustningen i ert hus är kompatibel med det reservkraftsagregat som ni köpt?
Han har nog kopplat in allt enligt utrustningens instruktioner och ert önskemål.
från sidan 26 i manualen är rätt viktig att läsa.
Även om de inte skriver det i klartext så betyder det att den inte är särdeles lämpad att koppla in för att driva ett hus bestående av ett gäng olika singel-fas laster med känslig utrustning likt den som har gått sönder.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Men som sagt inkopplingen av nolla/PEN ledare på bilden ser märkligt ut. Skulle vara intressnat om det går att få en tydligare bild av den högra sidan av inkopplingen.
Det kan också bero på att det blandats ihop med diverse billiga 12 - 230V växelriktare och UPS:er som lämnat ut vad de kallade "modifieras sinus".H hempularen skrev:
Jag brukar försöka tona ner oro för att enkla generatorer skall förstöra elektronik. Kanske jag borde ompröva det när det gäller att driva ett helt hus. Men jag tycker för närvarande också att inkopplingen är mer suspekt än elverket och lasten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Vad som är tydligt här är att denna bygel på ingången saknas.
Om den har betydelse går inte att se, det är för rörigt till höger.
Det kommer både en blå och grön/gul ledare från nätet (elmätaren). Vad är det? Inte TN-S väl?
Elverket är troligen utfört som ett isolerat system, dvs ingen skyddsjord, så neutralledaren från generatorn ska då bilda ett TN-C-system i intaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den har betydelse går inte att se, det är för rörigt till höger.
Det kommer både en blå och grön/gul ledare från nätet (elmätaren). Vad är det? Inte TN-S väl?
Elverket är troligen utfört som ett isolerat system, dvs ingen skyddsjord, så neutralledaren från generatorn ska då bilda ett TN-C-system i intaget.
Jag ska ta en bättre bild imorgon när jag är hemma igen så blir det tydligt.H hempularen skrev:Man ser för otydligt hur det är kopplat på högra sidan, men av det jag ser och om jag tolkar det rätt. Så är PEN ledaren som går till centralen kopplad till inkommande jord. Kan inte se att neutral från kraftverket är kopplad till någonting alls när brytaren står i läge för reservkraft. Det skulle iofs. förklara felet. Men jag tror egentligen mer på att vi ser för lite på bilden.
Det ser ut att vara PEN ledare mot elcentrlaen, men separat noll/jord i matningen från elverket? I så fall grovt fel. Farligt.
Hej FredrikBjF FredrikBj skrev:Hej,
Vi har ett elverk som vi kopplat som reservkraft hemma. Den är kopplad via en omkopplare med hjälp av elektriker.
När elverket testkördes så gjordes det utan att jordspettet var inkopplat och efter att elektrikern åkt konstaterade vi att att en säkring hade gått samt att flera saker hemma inte längre fungerar.
Som jag förstått det så måste jordspettet vara inkopplat för att skapa egen nolla/jord och att risken annars är att apparater får spänning mellan fas och flytande nolla.
Elektrikern menar att Elverkets jord var kopplat till nätets jord och att överspänningar borde ha försvunnit. Och menar att elverket var underdimensionerat men det kan väll i värsta fall bara ge spänningsfall vilket gör att apparater kan bete sig konstigt men inte gå sönder så länge det inte är långvarigt?
Några insikter?
Gällande ”Bensinelverk GE 8000 HBT-L 230/400V Honda GX390 MOSA”
Plockade jag fram; Teknisk info
- Maxeffekt 8 kVA
- Märkeffekt 7kVA(3fas)3,5kVA(1fas)
- Märkström 10,1A(3fas)15,2A(1fas
Då blir min fråga, Hur stor var säkringen du lyckades lösa ut?
Denna typ av elverk brukar kunna leverera ca 2–3 ggr märkströmmen vid kortslutning
Under tiden blir spänningen hög på de övriga faserna
Om vi i värsta (bästa) fall beräknar kortslutningsströmmen till 3 X 15,2A = 45,6 A så innebär det rimligen att det tar lång tid innan säkringen läser ut.
Kortslutning på en fas mot nollan innebär detsamma som en mycket stor (sned)last på den fasen och om då spänningen på andra faserna samtidigt stiger mycket så kan det mycket väl vara orsaken till trasiga apparater på grund av överspänning.
Här #1 286 har jag bla skrivit om kortslutningsströmmar och säkringar vid generatordrifter https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-86#post-5309446
Här #521 i samma tråd har jag skrivit om spänningshöjning vid enfaslast.
Kan det vara orsaken till haveriet?
Redigerat:
Det syns redan tillräckligt för att nästan säkert kunna säga att det inte är helt korrekt inkopplat. Redan det Bo påpekade är på den sidan.F FredrikBj skrev:
Så blir intressant att se bättre bild på högersidan. Du behöver inte heller tänka så mycket på det som nämnts kring snedlast. Du verkar inte varit i närjeten av det i den grad som krävs för att det ska bli problem och det är i ptaktiken inte så vanligt att det når farliga nivåer.
Att driva en anläggning med elverk istället för nät kräver noggranna beräkningar. Anläggningen är byggd med hänsyn till nätets förutsättningar.F FredrikBj skrev:Vet att man ska vara kritisk till info från t.ex. ChatGPT men "dem" säger.
1.
✅ Elektrikern har ett aktivt ansvar att se till att installationen är säker, lämplig och korrekt, bedöma om elverkets effekt är tillräcklig för det du tänker använda det till. – även om elverket inte är sålt av dem.
❌ Det är inte godkänt att installera ett system som bryter mot tillverkarens och svensk standard utan att reagera eller dokumentera avvikelsen.
- Att skyddsjorden (PE) från nätet är kvar är inte tillräckligt för att ge elverket en stabil referenspunkt när faser och nolla är frånkopplade.
- Föreskrifterna kräver att jordtaget är faktiskt installerat för att fylla sin funktion – annars är installationen inte godkänd enligt Elsäkerhetsverkets regler.
Med ett sånt där fjösigt elverk får du betydligt svagare nät.
Ska man hårddra det så behöver egentligen beräkningar göras i hela kundanläggningen så att man säkerställer att utlösningsvillkor etc. uppfylls.
Tveksamt upplägg på din entreprenad. (TS alltså)
HejS Snikholt skrev:Att driva en anläggning med elverk istället för nät kräver noggranna beräkningar. Anläggningen är byggd med hänsyn till nätets förutsättningar.
Med ett sånt där fjösigt elverk får du betydligt svagare nät.
Ska man hårddra det så behöver egentligen beräkningar göras i hela kundanläggningen så att man säkerställer att utlösningsvillkor etc. uppfylls.
Tveksamt upplägg på din entreprenad. (TS alltså)
Jag håller med
I tråden jag hänvisade till i inlägg #41 här så har jag beskrivit några av bekymren med att driva en normalt dimensionerad och byggd elanläggning med reservkraft,
Jag har två fall där villaägare köpt solceller med batteri och då beställt att det skulle även skulle fungera som reservkraftdrift vid strömavbrott.
Ingen anläggning fungerar än som avsett,
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Detta är OT för denna tråd, men några beräkningar eller kontroll av villkoren för automatisk frånkoppling kommer dock aldrig att göras i praktiken. Så länge stickproppen passar så kommer folk att plugga in det elverk de kommer över. De kommer troligen att både överbelasta och snedbelasta det, förhoppningsvis utan att någonting går sönder.
För personskyddet så skulle jag hellre trycka på mantrat jordfelsbrytare. Med en JFB i anläggningen behöver man inte räkna.
Ett elverk av "konsumentstorlek" kommer aldrig att överbelasta något i anläggningen, utan man får förlita sig på det överströmsskydd som sitter i elverket.
För personskyddet så skulle jag hellre trycka på mantrat jordfelsbrytare. Med en JFB i anläggningen behöver man inte räkna.
Ett elverk av "konsumentstorlek" kommer aldrig att överbelasta något i anläggningen, utan man får förlita sig på det överströmsskydd som sitter i elverket.