45 666 läst ·
166 svar
46k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
Det kan vara en god ide’ att se över sina brandvarnare.Bo.Siltberg skrev:
Detta är OT för denna tråd, men några beräkningar eller kontroll av villkoren för automatisk frånkoppling kommer dock aldrig att göras i praktiken. Så länge stickproppen passar så kommer folk att plugga in det elverk de kommer över. De kommer troligen att både överbelasta och snedbelasta det, förhoppningsvis utan att någonting går sönder.
För personskyddet så skulle jag hellre trycka på mantrat jordfelsbrytare. Med en JFB i anläggningen behöver man inte räkna.
Ett elverk av "konsumentstorlek" kommer aldrig att överbelasta något i anläggningen, utan man får förlita sig på det överströmsskydd som sitter i elverket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Varför skriver du det till mig? Var det menat till tråden?S Snikholt skrev:
Om jag skulle reflektera över detta så skulle jag nog i första hand låta kontrollera anläggningen och att den inte riskerar orsaka en brand. Det är OT för tråden. Ett elverk orsakar i sig svårligen bränder i anläggningen.
Håller med om OT.Bo.Siltberg skrev:
Men inte det som jag uppfattar det som att du menar, att korrekt dimensionering av reservkraftverket är ovidkommande för anläggningens säkerhet.
Ber om ursäkt om jag uppfattade ditt resonemang fel.
Det är väl inte så mycket en fråga om dimensionering av själva elverket som att försäkra sig om att tillfredsställande skyddsmekanismer finns? Att elverket är underdimensionerat i relation till anläggningen det matar är ju uppenbart i detta fall, vilket väl också snarare är regel än undantag i denna typ av tillämpning?S Snikholt skrev:
Dvs. man får nog utgå från att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt vid reservdrift och att det krävs ett överbelastnings- och underspänningsskydd för säker drift.
Huruvida man kan räkna med att elverket har sådana funktioner inbyggda är förvisso en intressant fråga.
Jo men precis så. Slarvigt uttryckt av mig med det sammanfattande ordet dimensionering.C cpalm skrev:Det är väl inte så mycket en fråga om dimensionering av själva elverket som att försäkra sig om att tillfredsställande skyddsmekanismer finns? Att elverket är underdimensionerat i relation till anläggningen det matar är ju uppenbart i detta fall, vilket väl också snarare är regel än undantag i denna typ av tillämpning?
Dvs. man får nog utgå från att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt vid reservdrift och att det krävs ett överbelastnings- och underspänningsskydd för säker drift.
Huruvida man kan räkna med att elverket har sådana funktioner inbyggda är förvisso en intressant fråga.
För klen dimensionering leder också till att elverket i normaldriftfall hamnar i yttre gränslägen, varpå elkvalitet blir lidande.
Vi ställer höga krav på elnätet i detta avseende, så jag förstår inte riktigt varför man ska acceptera något annat. Finns mycket dyr utrusning i hemmen som kan gå sönder, och annan utrustning som kan bli en brandfara på grund av att de tar stryk.
De portabla små elverken är dock väldigt användbara som reservkraftlösning för vanligt folk.
Men koppla inte in dem mot elanläggningen är mitt tips.
Och om man nu gör det bör man se till att sektionera bort saker som belastar dem så att de hamnar i gränslägen eller trippar.
Redigerat:
Har ni gemensamt tagit fram ett elschema för reservkraftsintaget? Det gäller verkligen att noggrant studera huir 4- eller 5-ledarsystem skall installeras och sammankopplas och det beror ju då på om man har befintligt system som TN-C-S eller TN-S, och var en eventuell PE-N-brygga sitter eller behöver flyttas.
Ni får dessutom inte ta detta i drift utan installerat jordtag, och at det är anmält och godkänt hos nätägaren. Vanliga elektriker har dessutom ofta ganska begränsad kunskap om rerservkraft.
/M
Ni får dessutom inte ta detta i drift utan installerat jordtag, och at det är anmält och godkänt hos nätägaren. Vanliga elektriker har dessutom ofta ganska begränsad kunskap om rerservkraft.
/M
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag vill nog hävda att det är ovidkommande för säkerheten ja, dvs skydd mot elchock och brand.S Snikholt skrev:
Som cpalm säger får man i praktiken räkna med att det är kraftigt underdimensionerat. Frågan är hur brandvarnaren kommer in i bilden? Vilka fel menar du kan ske som kan leda till brand, där matning från nätet ger skydd men inte elverket?
Ett elverk ska ha ett överströmsskydd. Det är ju valt utifrån standardserien 6, 10, 13 ,16, 20 A etc så ibland kanske det inte är så verkningsfullt. TS elverk kan ge ca 3 gånger märkströmmen vid kortslutning vilket löser skyddet så småningom...troligen innan en brand uppstår.
Det är därför jag förordar en JFB i anläggningen. Det är lättare att få folk att förstå än att räkna på hur stort elverk man behöver. Det kräver skyddsjord, och det saknar TS elverk, liksom alla(?) andra mindre elverk. Skyddsjord måste skapas i intaget, vilket verkar ha klickat här, kanske pga svårfunna och otydliga anvisningar.
Ja.S Snikholt skrev:
Om Jula säljer ett elverk så kommer folk att köpa det tillsammans med en sladd som passar.S Snikholt skrev:
Hur tänker du förhindra det?S Snikholt skrev:
Vi har en myndighet som skulle kunna göra sig nyttig här med att föra ut information, och då menar jag inte att uppmana folk att leta efter CE-märket eller ringa en elfirma...
Det är ett sånt här litet enfas 1,8 kW dieselverk från Försvaret tillverkat av Elektromatik:S Snikholt skrev:
https://kvibergs.se/event/lotdetail...iesel-fran-svensk-forsvaret-endast-146-timmar
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Denna tråd ger mig litet dåliga vibbar, vi skaffade nyligen ett 3-fas dieselelverk https://www.hylte-lantman.com/duab-power-elverk-mdg6500s-3-3-fas-diesel-tystgaende?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20High%20Prio%20-%20Shopping&utm_term=4587918434085148&utm_content=Ad%20group%20%231
Är det verkligen så att man inte kan koppla in detta i huset via omkopplare, separat jordning osv utan att behöva bekymra sig för att elektroniska enheter havererar?
Visst, fattar att om man har extrem obalans mellan faserna att det inte blir bra men i vårt fall har vi kollat så fasbalansen blir rimlig. Inga höga enfaslaster är beräknade, "must have" är en en trefas vattenpump i en djupborrad brunn.
Är det verkligen så att man inte kan koppla in detta i huset via omkopplare, separat jordning osv utan att behöva bekymra sig för att elektroniska enheter havererar?
Visst, fattar att om man har extrem obalans mellan faserna att det inte blir bra men i vårt fall har vi kollat så fasbalansen blir rimlig. Inga höga enfaslaster är beräknade, "must have" är en en trefas vattenpump i en djupborrad brunn.
Du behöver inte oroa dig pga denna tråden du har det väl förspänt i ditt fall. Här rör det sig med stor sannolikhet om rent tekniskt fel vid inkopplingen.H Harald Blåtumme skrev:Denna tråd ger mig litet dåliga vibbar, vi skaffade nyligen ett 3-fas dieselelverk [länk]
Det är ett fint vettigt verk du skaffat väl lämpat för uppgiften. Synd bara att så många trådar numera löper amok helt bort i tok på forumet. Inte sällan även här i eldelen där många helt utan större insikt om egna förmågan ger sig in med "full kraft" i frågorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Vi tror inte att det är elverket som förstört utrustning för TS, utan det är intaget som är felkopplat och dribblat bort nollan, detta eftersom så många spridda apparater gått sönder.
Obalans med överspänning som följd kan mycket väl trigga överspänningsskydd i apparater med svårbedömda konsekvenser. Olika elverk är också mer eller mindre robusta. Det finns ett gammalt test av energimyndigheten? som visar att de flesta är ganska dåliga på att hantera obalans. Elverk är ett exempel på produkt där man bör välja 2-3 gånger högre effekt än vad man tror att man behöver. Och jag skulle leta efter ett som är detaljerat specat och helst har inbyggda överspänningsskydd,
Obalans med överspänning som följd kan mycket väl trigga överspänningsskydd i apparater med svårbedömda konsekvenser. Olika elverk är också mer eller mindre robusta. Det finns ett gammalt test av energimyndigheten? som visar att de flesta är ganska dåliga på att hantera obalans. Elverk är ett exempel på produkt där man bör välja 2-3 gånger högre effekt än vad man tror att man behöver. Och jag skulle leta efter ett som är detaljerat specat och helst har inbyggda överspänningsskydd,
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det där med att välja elverk 3x större effekt än man tror man behöver. Säkert bra men då hamnar man på en helt annan kostnadsbild i vårt scenario
Jag kan tro att vi är väldigt lika mot många andra. Det vill uppnå med en elgenerator i en stuga på landet är att kunna upprätthålla grundläggande funktioner. Prio 1, vatten. Jättebra om man även kan köra en del enkla enfasgrejer typ kyl-frys, när anläggningen är igång. Ånnu roligare om strömkvaliteten duger för elektronik, här finns iofs möjlighet att köra via laddade batterier och inverter om det det skulle behövas.
Bara att kostatera: vi vet inte idag vad denna relativt billiga trefas dieselgenerator ger i skarpt läge. Sk "AVR" har den men oklart vad det betyder i praktiken.
Jag kan tro att vi är väldigt lika mot många andra. Det vill uppnå med en elgenerator i en stuga på landet är att kunna upprätthålla grundläggande funktioner. Prio 1, vatten. Jättebra om man även kan köra en del enkla enfasgrejer typ kyl-frys, när anläggningen är igång. Ånnu roligare om strömkvaliteten duger för elektronik, här finns iofs möjlighet att köra via laddade batterier och inverter om det det skulle behövas.
Bara att kostatera: vi vet inte idag vad denna relativt billiga trefas dieselgenerator ger i skarpt läge. Sk "AVR" har den men oklart vad det betyder i praktiken.