47 035 läst ·
166 svar
47k läst
166 svar
Elverk bränt sönder elektronik hemma
Elektrikerns uppgift var att göra en säker inkoppling av bef. kraftvek till huset via omkopplare så att elverket ska kunna kopplas på vid strömavbrott.A Avemo skrev:Vad var elektrikerns uppgift? Dimensionera och installera reservkraft? Sätt upp ett intag och en reservkraftomkopplare till huset? I det förra fallet har elektrikern ett ansvar för att välja rätt elverk. I det senare fallet är det mest inkopplingen av reservkraftsomkopplaren som ligger på hans bord. Bevisligen har något startats som inte borde startats. Beroende på vad som var elektrikerns uppgift kan det vara elektrikerns eller ditt ansvar.
Vi vet ju inte vad som hänt. Vi bara spekulerar kring vad som skulle kunna vara felet. Att elektrikern kopplat något galet och orsakat felet är fortfarande inte uteslutet. Spekulationerna kan eventuellt bli mer träffsäkra om du ger mer detaljer.
De saker som gick sönder var: Espressomaskin, Matberedare, köksfläkt och luftvärmepump.
Har inte kontrollerad men misstänker att alla låg på samma fas.
Vi har ett jordspett som ska installeras men var inte det under testet.
Jag tycker inte det spelar så stor roll om elektrikern valt kraftverket eller inte.
Om det är "rätt" kopplat men uppenbart olämpligt att koppla in så borde elektrikern avrått.
Bara för att kunden tillhandahållit materialet kan man inte "göra som kunden säger" utan att ifrågasätta något.
En del av tjänsten man köper är ju kunskapen om vad som är lämpligt, inte bara kunskapen om hur man skalar kablarna och vilken kabel som ska sitta var....🤔
Om det är "rätt" kopplat men uppenbart olämpligt att koppla in så borde elektrikern avrått.
Bara för att kunden tillhandahållit materialet kan man inte "göra som kunden säger" utan att ifrågasätta något.
En del av tjänsten man köper är ju kunskapen om vad som är lämpligt, inte bara kunskapen om hur man skalar kablarna och vilken kabel som ska sitta var....🤔
Din första reflektion var ju detta med flytande nolla. Detta orsakas som sagt inte av att det saknas jordspett. Men det går ju att tänka sig att elektrikern kopplat fel på andra sätt. Hur som helst. Effekten av att snedbelasta faserna på ett litet trefas elverk är en lite snällare variant av att ha en flytande nolla. Båda kan ge överspänning på de mindre belastade faserna. Skillnaden blir i princip att med flytande nolla är det nästan säkert att något går sönder. Med den snedbelastade lilla generatorn är det en risk men inte säkert.
Har du någon varmvattenberedare? Det är ju en större last som är igång även under sommaren.
Har du någon varmvattenberedare? Det är ju en större last som är igång även under sommaren.
Finns varmvattenberedare men avstängd under teset, dem går via timer och värmer endast nattetid och håller värmen under dagen.A Avemo skrev:Din första reflektion var ju detta med flytande nolla. Detta orsakas som sagt inte av att det saknas jordspett. Men det går ju att tänka sig att elektrikern kopplat fel på andra sätt. Hur som helst. Effekten av att snedbelasta faserna på ett litet trefas elverk är en lite snällare variant av att ha en flytande nolla. Båda kan ge överspänning på de mindre belastade faserna. Skillnaden blir i princip att med flytande nolla är det nästan säkert att något går sönder. Med den snedbelastade lilla generatorn är det en risk men inte säkert.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Gick något av detta på den säkring som löste ut? Matberedaren känns konstigast i din lista. Värmepumpen är givetvis igång alltid med iallfall sin elektronik. Espressomaskinen kan väl ev. ha "elektronisk" startknapp, så att den egentligen har något i gång hela tiden, även om de brukar ha en mekanisk on/off knapp?F FredrikBj skrev:Elektrikerns uppgift var att göra en säker inkoppling av bef. kraftvek till huset via omkopplare så att elverket ska kunna kopplas på vid strömavbrott.
De saker som gick sönder var: Espressomaskin, Matberedare, köksfläkt och luftvärmepump.
Har inte kontrollerad men misstänker att alla låg på samma fas.
Vi har ett jordspett som ska installeras men var inte det under testet.
Men en matberedare brukar ha en knapp eller vred som startar den, där borde inte finnas något som är igång i när inte beredaren är i bruk. Tror inte jag har sett en matberedare med elektronisk start (fast våran har nog 7 - 8 år på nacken).
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Då låter det ju som att inget med någon högre förbrukning var igång. Låter mer som något är felkopplat.
Kan du lägga uppå bilder där man ser hur switchen är inkopplad i centralen?
Kan du lägga uppå bilder där man ser hur switchen är inkopplad i centralen?
Vet att man ska vara kritisk till info från t.ex. ChatGPT men "dem" säger.
1.
✅ Elektrikern har ett aktivt ansvar att se till att installationen är säker, lämplig och korrekt, bedöma om elverkets effekt är tillräcklig för det du tänker använda det till. – även om elverket inte är sålt av dem.
❌ Det är inte godkänt att installera ett system som bryter mot tillverkarens och svensk standard utan att reagera eller dokumentera avvikelsen.
1.
✅ Elektrikern har ett aktivt ansvar att se till att installationen är säker, lämplig och korrekt, bedöma om elverkets effekt är tillräcklig för det du tänker använda det till. – även om elverket inte är sålt av dem.
❌ Det är inte godkänt att installera ett system som bryter mot tillverkarens och svensk standard utan att reagera eller dokumentera avvikelsen.
- Att skyddsjorden (PE) från nätet är kvar är inte tillräckligt för att ge elverket en stabil referenspunkt när faser och nolla är frånkopplade.
- Föreskrifterna kräver att jordtaget är faktiskt installerat för att fylla sin funktion – annars är installationen inte godkänd enligt Elsäkerhetsverkets regler.
Jag antar att kabeln från vänster kommer från intaget, de fem ledarna till höger undertill på omkopplaren är nätet och jordkabeln med fläta är ut till huset. Men är PEN-ledaren till huset kopplad på nollplinten?
Redigerat:
Hur håller man reda på TN-C, TN-S, nolla , jord och PEN?
Är elinstallationen en klassisk svensk TN-C och uttaget på elverket ett vanligt CEE-uttag med fem stift blir det där svårt.
Sedan, vad är det för jordspett som nämns? Har man satt ett reservkraftintag ska det finnas ett permanent kotrollmätt jordtag lokalt.
Är elinstallationen en klassisk svensk TN-C och uttaget på elverket ett vanligt CEE-uttag med fem stift blir det där svårt.
Sedan, vad är det för jordspett som nämns? Har man satt ett reservkraftintag ska det finnas ett permanent kotrollmätt jordtag lokalt.
Ser ingen spec i manualen om kvaliteten på spänningen ifrån generatorn. Är det fyrkantsvåg eller ren sinus?
Jag hade då aldrig kopplat in random kina elverk till mitt hus utan att först kontrollera vad det spottar ur sig.
Nu lärde du dig det den dyra vägen.
Jag hade då aldrig kopplat in random kina elverk till mitt hus utan att först kontrollera vad det spottar ur sig.
Nu lärde du dig det den dyra vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Man ser för otydligt hur det är kopplat på högra sidan, men av det jag ser och om jag tolkar det rätt. Så är PEN ledaren som går till centralen kopplad till inkommande jord. Kan inte se att neutral från kraftverket är kopplad till någonting alls när brytaren står i läge för reservkraft. Det skulle iofs. förklara felet. Men jag tror egentligen mer på att vi ser för lite på bilden.
Det ser ut att vara PEN ledare mot elcentrlaen, men separat noll/jord i matningen från elverket? I så fall grovt fel. Farligt.
Det ser ut att vara PEN ledare mot elcentrlaen, men separat noll/jord i matningen från elverket? I så fall grovt fel. Farligt.