20 065 läst ·
61 svar
20k läst
61 svar
Eluttag som hoppat ut på nybyggt hus.
Dålig färgåtergiving med kameran på iPad. I verkligheten är den brun, precis den bruna färgen som det brukar vara, så inte ens mörk mörk brun, utan brun.J jhnh skrev:
Nej. Innervägg. Byggd och monterad på plats. Öppet åt ett hållet för eldragning, andra sidan då redan stängd. sedan isolering-osb-gips när elen var klar.S Stefan1972 skrev:Jag har gipsat massor själv, både enkelt och dubbelt och det går alldeles utmärkt att göra utan att mosa dosorna oavsett metod för merparten av dosorna monteras väl knappast bakifrån öppen vägg?
Naturligtvis kan den som ts visar vara monterad så men jag har svårt att se att man kan tycka sönderborrade dosor är "normalt" och inte betyder nåt speciellt.
Dosfräsen har skadat dosan så att skruvringen släppt. Inget ovanligt. Ta bort skruvringen. Är det osb så går det bra att skruva med exvis 30 mm gipsskruv. Rikta skruvarna utåt sitt från dosan mitt. Använd ett litet vattenpass för att rikta uttaget rätt.
Skulle det varit bara gips så sitter dosorna i regel på en regel (!), den är sannolikt till höger i detta fall då väggen vinklas där. Man kan då ta lite längre skruvar (ca 45 mm) och rikta dem mot regeln och skruva fast. Lite svårare om det är plåtregel men fullt möjligt. För andra sidan borra 5 mm hål i gipsen och sätt i gulplugg samt 3.5 mm skruvar.
Min erfarenhet är att klor fungerar dåligt i eluttag. Ok för brytare som man bara trycker på.
Skulle det varit bara gips så sitter dosorna i regel på en regel (!), den är sannolikt till höger i detta fall då väggen vinklas där. Man kan då ta lite längre skruvar (ca 45 mm) och rikta dem mot regeln och skruva fast. Lite svårare om det är plåtregel men fullt möjligt. För andra sidan borra 5 mm hål i gipsen och sätt i gulplugg samt 3.5 mm skruvar.
Min erfarenhet är att klor fungerar dåligt i eluttag. Ok för brytare som man bara trycker på.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det finns dosor för eftermontering som är enkla att använda - byt till en sådan, eller låt byggaren åtgärda.
-Med en så trasig dosa så lär det snart lossa igen.
-Med en så trasig dosa så lär det snart lossa igen.
Byggveteran
· Norrbotten
· 13 inlägg
Byt ut vägguttaget till ett nytt med två klor som skruvas så att de griper in i insidan på dosan på vardera sidan av uttagets innerdel där klorna sitter. Alla vägguttag på marknaden, i alla fall de vanligaste, har dessa klor monterade på uttagets innerdel.M Move105 skrev:[bild]
Hej, ett eluttag tyckte det var en bra idé att hoppa ur sitt fäste när min fru drog ut en kontakt.
Kan dock inte se att den sitter fast med någonting i ”röret” ingenting som håller den på plats om man försöker trycka tillbaka den. Borde inte metallskivan sitta fastskruvad i väggen samt plasthöljet bara fästas på den fastskruvade delen?
Att fästringen i väggdosan är borta är inget problem.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
De flesta kända märken på eluttag har nog dessutom klor som tillval numera. Så du behöver nog endast köpa till klor till ditt uttag (inte byta uttaget) och montera dessa för att få den att sitta kvar i dosa.S sven-göran lindmark skrev:Byt ut vägguttaget till ett nytt med två klor som skruvas så att de griper in i insidan på dosan på vardera sidan av uttagets innerdel där klorna sitter. Alla vägguttag på marknaden, i alla fall de vanligaste, har dessa klor monterade på uttagets innerdel.
Att fästringen i väggdosan är borta är inget problem.
Då upprepar jag, alla kända fabrikat har olika modeller på apparaterna, en med klor och en utan klor. Så vill man ha klor köper man med klor och vill man inte ha klor köper man utan klor. Tex E1815031- E1815032UK, E1841470- E1841471UK
Får man flika in angående det här med klor. Vad i helvete är det för jävla klor som man använder till Schneider, i mitt fall Exxact. Så fort man ansätter skruven lite så kuggar den på skruvens gäng. Helt värdelöst på en i övrigt bra produktserie. Det i kombo med dosor utan ring och betongväggar gör mig skitsur.
Ni som jobbar med el, var det inte så att "förr" så var gröna dosor för enkel gips och gula för dubbel gips av de vanligaste sorterna doser (vet att vissa tillverkare har helt andra färger).
Kan det vara så att det sitter en enkel dosa som sitter i en vägg med osb + gips = kan inte sättas på rätt "nivå" eller har jag fattat det helt fel med färgerna?
Kan det vara så att det sitter en enkel dosa som sitter i en vägg med osb + gips = kan inte sättas på rätt "nivå" eller har jag fattat det helt fel med färgerna?