För 15-20 år sedan var det nymodighet, Den passar även för både 16 och 20 mm rör/slang. Och är bland dom billigare.

E elmont skrev:
För 15-20 år sedan var det nymodighet
:-) ja tiden går...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vad är det för muppsnickare som sågar doshål med skivan tryckt mot dosan då..................är resten av huset byggt på samma sätt?

Inge konstigt i det, dom brukar använda hole in one, Mkt enklare och snabbare än att mäta ut varje doshål på gipsskivan. Dock gäller det att ha rätt dosfräs.
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../dosfrasar-och-tillbehor/eldosesokare-189012/

Så kolla upp lite innan du kallar folk för muppar.

• Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Tråkigt ....

Det är bara att använda klor på uttaget, ser inte ut att sitta på ditt men sitter annars på alla nya uttag som standard.
Tvärtom, klorna är på väg bort, klämmer sönder isoleringen på kablarna ! I alla nya hus skall man ta bort klorna och sätta fast med skruvarna, tyvärr måste man ofta byta till långa skruvar eftersom amatörer ofta sätter dosor för enkelgips, där det borde vara dosor för dubbla gipsskivor.

/Elektriker

tommib
Klor är som flera tidigare sagt inte lämpliga för uttag, det kommer lossna igen.

Eftersom det är ett nytt hus är det mycket enkelt, reklamera till byggaren. Det ska inte se ut sådär.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Tvärtom, klorna är på väg bort, klämmer sönder isoleringen på kablarna ! I alla nya hus skall man ta bort klorna och sätta fast med skruvarna, tyvärr måste man ofta byta till långa skruvar eftersom amatörer ofta sätter dosor för enkelgips, där det borde vara dosor för dubbla gipsskivor.

/Elektriker
Fast tråkigt med sönder sågade dosor... men jag förstår om klor hest inte används
Fast gissar att ditt "tvärtom" handlade om att alla nya uttag har klor ;-)

kisumisu
M Move105 skrev:
[bild]
Hej, ett eluttag tyckte det var en bra idé att hoppa ur sitt fäste när min fru drog ut en kontakt.
Kan dock inte se att den sitter fast med någonting i ”röret” ingenting som håller den på plats om man försöker trycka tillbaka den. Borde inte metallskivan sitta fastskruvad i väggen samt plasthöljet bara fästas på den fastskruvade delen?
Har nu inte läst alla inlägg är så många.

Men för det första är inte det här ett "dolt fel" om det har kommit eftreråt??
Dessutom nämner du att huset är nybyggt, då hade jag verkligen reklamerat det här!

Du kan annars lösa det kanslke med ett uttag som har klor, men fungerar det ej finns ett annat alternativ.
Bor själv i gammalt hus och var med om samma sak, löste det genom att köpa ett utanpåliggande uttag ett sådant där stort uttag med 4 uttag.
Fick 2 extra uttag och då uttaget är av större storlek fick jag det ordentligt förankrat till själva väggen.
Fast med 4 skruvar, att få loss uttaget nu utan att skruva bort får man ta sönder den :D
Sticker ju ut litegrann då det ovanpå men det skiter jag i nu sitter den där den skall i alla fall och fick som sagt mer uttag på köpet.
Det enda man får vara försiktig med att man inte borrar och skruvar i där sladdar går bakom väggen + att man sätter i rätt pluggar för gipsvägg, annars håller inte den heller.

Men som sagt jag rekkomenderar lösning nummer ett att dem som har satt dit uttaget får helt enkelt komma och fixa sina misstag!!!!

Ett utanpåliggande fyrdubbel-uttag ovanför en golvlist på en strukturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Troligen är detta resultatet av kombinationen brister i dosan, samt att din fru förmodligen är kroppsbyggare ...Dra in fruns gymkort.
Trist inställning!

Men ett råd till alla, inklusive bästa hälfter som sliter med dammsugaren:
Vissa stickkontakter sitter väldigt trögt i vissa vägguttag,
så ett gott råd är att hålla emot uttaget med ena handen, eller bara med långfingret,
samtidigt som man drar ut kontakten.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Inge konstigt i det, dom brukar använda hole in one, Mkt enklare och snabbare än att mäta ut varje doshål på gipsskivan. Dock gäller det att ha rätt dosfräs.
[länk]

Så kolla upp lite innan du kallar folk för muppar.
Jag har använt sånt jag också men den stora skillnaden kanske är att jag inte har så bråttom. En snickare som har beting på x antal färdiggipsade rum per dag kanske slarvar mer pga det..........Annars är jag fortfarande av den åsikten att det rimligen ska gå att få dit skivor utan att såga sönder dosan. Oavsett metod.

• Gilla
karkka och 1 till
  • Laddar…
Dom allra flesta hantverkare är vanliga människor och gör ibland misstag, en del oftare och en del sällan men tyvärr så åker vi alla dit, förr eller senare.
Så din önskan om felfria hantverkare är inget annat än en orealistisk önskedröm. I det aktuella fallet har det mindre betydelse då man rätt lätt kan fixa problemet, det gäller bara att veta hur, och det vet nog den elektriker som borde komma och sätta fast uttaget.
Ps
Jag är rätt säker på att en snickare har en betydligt mindre felprocent än en hempulare, även om många hempulare tycker sig besitta nästan gudomliga färdigheter.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
E elmont skrev:
Dom allra flesta hantverkare är vanliga människor och gör ibland misstag, en del oftare och en del sällan men tyvärr så åker vi alla dit, förr eller senare.
Så din önskan om felfria hantverkare är inget annat än en orealistisk önskedröm. I det aktuella fallet har det mindre betydelse då man rätt lätt kan fixa problemet, det gäller bara att veta hur, och det vet nog den elektriker som borde komma och sätta fast uttaget.
Ps
Jag är rätt säker på att en snickare har en betydligt mindre felprocent än en hempulare, även om många hempulare tycker sig besitta nästan gudomliga färdigheter.
Det är så sant!
Vi är alla människor.

Sen att en och annan borde byta jobb är en annan sak.

Men jag tycker att misstag skall man ändå åtgärda på ett eller annat sätt, om man är någorlunda seriös.
Som redan sagts att är det nytt hus tycker jag det rimliga är att hantverkaren själv kommer eller skickar dit någon gratis för att fixa problemet!

Naturligtvis ska det företag som monterade uttaget komma och åtgärda det hela. Problemet är väl att det är enklare att beklaga sig på ett forum än att ringa till "byggaren" och tala om vad som hänt.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Naturligtvis ska det företag som monterade uttaget komma och åtgärda det hela. Problemet är väl att det är enklare att beklaga sig på ett forum än att ringa till "byggaren" och tala om vad som hänt.
Anledningen till att jag skrev detta var att kolla om det är byggfel eller om kontakter är så veka. I vilket fall så tänkte jag reklamera.

Reklamerade igår till husföretaget, elektrikern ringde igår och kom förbi på morgonen och fixade det. Han skyllde på snickaren, men fixade det på under fem minuter.

• Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
Hur fixade han det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.