Byggahus.se
A
M Move105 skrev:
Hej, tack för alla svar. Huset är byggt med totalentreprenad och entreprenören är i detta fall duktiga på att laga det som är trasigt.
Då jag tolkar inläggen som att konstruktionen inte är helt felfri så får de komma och fixa. Det tråkiga med detta är då att alla eluttagen troligtvis är likadana.
Det är nog inte samma fel på alla uttag, utan det är som @hempularen skrev, att snickaren har skadat ringen och dosasn vid håltagningen genom gipset. Det är därför den svarta ringen inte suttit fast.

M Move105 skrev:
Först tänkte jag att det skulle sitta med klipps eller liknande, men det finns inga synligt skadade eller trasiga/lösa plastdelar i hålet eller på konsolen.

Edit: ja det finns osb i alla väggar. Det skulle fungera med lim, men då får vi aldrig loss den/lättare att entreprenören får laga.
Lim är nog inte en bra idé. Men eftersom det är OSB i väggen är det inga problem att skruva fast. Om du tittar på den fyrkantiga metallplattan ser du ett skruvhål i varje hörn. Lossa på plastkåpan och sen kan du skruva dit allt ihop. Jag tror inte att leverantören kommer att byta dosan eftersom det innebär att såga upp väggen.

• Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…

Bästa svaret

Man ser klart och tydligt att det är grova skador på dosan efter hålsågen.
DCE1AC0A-702B-4B29-88C0-95821D15EE5F.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gröna biten med vit färg på i överkant är en bit av dosan.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Men att dosan sitter för långt in i väggen är knappast orsakat sv dosfräsen.

Det är nog bäst att kolla alla dosor när de kommer, verkar ha använt fel storlek på dosfräsen.
Troligtvis inte en elektriker som gjort detta, Snickarna brukar fräsa hålen när de satt väggskivorna.

vad är det för muppsnickare som sågar doshål med skivan tryckt mot dosan då..................är resten av huset byggt på samma sätt?

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hej, ett eluttag tyckte det var en bra idé att hoppa ur sitt fäste när min fru drog ut en kontakt.
Troligen är detta resultatet av kombinationen brister i dosan, samt att din fru förmodligen är kroppsbyggare. Eftersom det är nybyggt på totalentreprenad:
  1. Skicka din illustrativa bild till entreprenören (för att undvika "OK, vi kommer och tittar, jaså, såg det et så, vi måste beställa en XXX!") och be dem fixa uttaget.
  2. Dra in fruns gymkort. Skaffa spadar, skottkärror etc och skaffa henne en bok om att anlägga stenpartier/japanska trädgårdar.

• Haha
  • Gilla
j.erkers och 5 till
  • Laddar…
Det som ser lite tråkigt ut är att svart tråd används till ett uttag
Det borde ha varit brun, såvida det inte är styrt via brytare eller nåt

• Gilla
andreas45
  • Laddar…
useless useless skrev:
Numera får man i princip aldrig med några klor när man köper nya uttag.
Jag har bytt alla uttag i huset och alla nya jag har köpt har haft klor.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Stefan1972, när man sätter skivorna på dubblingen så är det så en snickare gör. Hålen på enklingen gör elektrikern innan dosan sätts på plats. Har man ingen kunskap ska man vara lite försiktig att "racka ner" på andra.
Orsaken är troligen att "hole in one" har använts lite "vårdslöst" och den blivit lite sliten.
OCH om det är klor eller inte beror helt på vad man väljer att köpa, det finns bägge delarna och dom har olika E nr.

• Gilla
lärjungen och 8 till
  • Laddar…
till ABB uttag så ingår inte klorna utan de får man betala extra för

E elmont skrev:
Stefan1972, när man sätter skivorna på dubblingen så är det så en snickare gör. Hålen på enklingen gör elektrikern innan dosan sätts på plats. Har man ingen kunskap ska man vara lite försiktig att "racka ner" på andra.
Orsaken är troligen att "hole in one" har använts lite "vårdslöst" och den blivit lite sliten.
OCH om det är klor eller inte beror helt på vad man väljer att köpa, det finns bägge delarna och dom har olika E nr.
Jag har gipsat massor själv, både enkelt och dubbelt och det går alldeles utmärkt att göra utan att mosa dosorna oavsett metod för merparten av dosorna monteras väl knappast bakifrån öppen vägg?
Naturligtvis kan den som ts visar vara monterad så men jag har svårt att se att man kan tycka sönderborrade dosor är "normalt" och inte betyder nåt speciellt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Även jag har monterat tusentals dosor och alltid gjort hålen på enklingen (den sida av väggen som man sätter först) för att sedan snickarna med hjälp av "Hole in one" tar hålen på dubblingen (den sida som man sätter när man "stänger" väggen). Någon gång ibland hamnar sökaren lite snett och om den del som sitter är dosan är sliten kan dosan skadas. Det brukar normalt inte vara nått större problem utan man fäster apparaten med klor samt skruv i apparatramens hörn.

• Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
J jhnh skrev:
Det som ser lite tråkigt ut är att svart tråd används till ett uttag
Det borde ha varit brun, såvida det inte är styrt via brytare eller nåt
Varför? Svart/brun/grå är för faser, tändtråd brukar vara vit..

I en modern enfasinstallation får det nog ses som väldigt udda med en svart fastråd. Hypotetiskt kan man tänka sig att detta uttag ingår i en uppdelad trefasgrupp, i så fall kanske det är OK. Jag tror inte att färgvalet bryter mot någon hård regel, men det är inte enligt modern standard (modern = ca 15 år eller så).

Det finns ingen lag som säger att det ska vara brun till fas, svart till 1:a tändtråd osv, men alla elektriker följer den ordningen.
Generellt används bara brun som ren fas om det är en enfaslast. Har du en trefaslast så kan det kanske bli så, men det är ytterst ovanligt att ha detta... Speciellt om det är ett nybygge
Men som sagt, bara en parantes som är fullt laglig:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.