1 291 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Elutbildning
Hej
Jag har precis påbörjat en vuxenutbildning inom el (yrkesvux) och undrar lite om själva utbildningen. Hur långt tid tar det innan grunden sätter sig? För att allt är nytt för mig. Hur är det att arbeta som elektriker, hur är lönerna? Är det värt att läsa vidare till el ingenjör?
Jag har precis påbörjat en vuxenutbildning inom el (yrkesvux) och undrar lite om själva utbildningen. Hur långt tid tar det innan grunden sätter sig? För att allt är nytt för mig. Hur är det att arbeta som elektriker, hur är lönerna? Är det värt att läsa vidare till el ingenjör?
Allt kommer vara nytt ganska lång tid framöver, skulle vilja påstå att det tar nått år innan det "sätter sig" och saker går på rutin och man börjar få upp farten. Jag har glömt lite hur det var själv men om man ser på lärlingar/praktikanter man har.
Om det är värt att läsa vidare till ingenjör kan bara du svara på, helt olika yrken.
Om det är värt att läsa vidare till ingenjör kan bara du svara på, helt olika yrken.
Redigerat:
Jaha ok. Men hur var själva utbildningen för just nu börjar jag undra lite hur det kommer att gå, om jag kommer att klara det, om jag kommer att klara av alla proven för att som sagt allt är nytt för mig och hela utbildningen är på ett år så vi kör på ganska snabbt.. Nu vet jag inte hur länge era lärlingar/praktikanter går utbildningen, men vad säger dem om själva elprogrammet?
Hur det kommer att gå beror helt och hållet på dig.H Haidar88 skrev:Jaha ok. Men hur var själva utbildningen för just nu börjar jag undra lite hur det kommer att gå, om jag kommer att klara det, om jag kommer att klara av alla proven för att som sagt allt är nytt för mig och hela utbildningen är på ett år så vi kör på ganska snabbt.. Nu vet jag inte hur länge era lärlingar/praktikanter går utbildningen, men vad säger dem om själva elprogrammet?
Eftersom det är en vuxenutbildning så läser du bara de ämnen som behövs för yrket och det på kort tid.
Det kräver mycket av dig som elev.
Var närvarande vid alla lektioner, lyssna på vad lärarna säger och plugga hemma och gör de uppgifter du får som hemuppgifter.
Och framför allt, kom i tid.
Missar du en enda lektion så är det svårt att ta igen det.
Alla kurser även de som ligger i början av utbildningen är viktiga. De behövs för att du ska kunna klara av de senare tunga kurserna.
Tyvärr så tycker många elever att Praktisk ellära och Mekatronik och liknande kurser är oviktiga, dessa kurser ligger till grund för de andra ni läser.
Det här yrket är så mycket mer än att dra kabel och montera strömbrytare och uttag.
Du har en utbildning på ett år framför dig så utnyttja den tiden väl och lär dig så mycket du bara kan.
Lyssna på dina lärare, de vet vad de snackar om och vet hur det funkar ute i arbetslivet.
Gör du det kommer det att bli bra.
Lycka till med skolan. Sköter du studierna kommer du inte att ångra dig
Klicka här för att svara