Mikael_L
Mycket prat om matten.
Vad är det för matte på elutbildningen?

Är det skillnad om man går gymnasie eller vuxenutbildning?



Själv anser jag att det en elektriker absolut måste kunna är ohm lag samt effektformeln för enfaseffekt samt trefaseffekt.
Och så måste man givetvis veta hur man flyttar runt på faktorerna, för att kunna lösa ut det som man söker.

Och sen finns den en hel del till som är bra att ha kunskap, men kanske inte supernödvändigt.

Men formlerna i alla ära, sen i verkligheten kan det sen brista i att tillämpningen, att det inte sitter lite typ i ryggmärgen att tänka "elektriskt".

Som när jag var och felsökte en gång, vi såg att det gick några ampere, men på något ställe var det bara säg 100V (jag kommer just nu faktiskt inte ihåg vad vi felsökte), och så kläckte den som var med mig ut att "det måste vara någon dålig koppling i någon dosa på vägen!"
"Nej, det finns inte en chans!", menade jag då.

Ty jag tänkte sekundsnabbt ut att det skulle ju medföra en värmeutveckling på flera hundra watt i dosan, dvs det skulle vara en fullt utvecklad brand inom några minuter.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mycket prat om matten.
Vad är det för matte på elutbildningen?

Är det skillnad om man går gymnasie eller vuxenutbildning?
När det gäller vuxenutbildning så den första kursen man läser är vad som kallas orienteringskurs.
Eftersom att för många av eleverna så var det ett bra tag sedan de läste matte i skolan så behövs denna eftersom mattekunskaper lätt faller i glömska när de inte används.
Matten behövs i kurser såsom ellära.
Och för en del som kanske inte var så matteintresserade i skolan kan det bli svårt
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mycket prat om matten.
Vad är det för matte på elutbildningen?

Är det skillnad om man går gymnasie eller vuxenutbildning?
Tror inte det är någon skillnad. Borde inte vara det iaf. Är väl mycket trianglar och formler hit och dit. Men vet man vilken formel som ska användas så är det ju inte så svårt. Hade själv inte speciellt svårt för elläran.

Hade ingen speciell introkurs vad jag kommer ihåg för matten. Möjligt att det fanns men att jag inte gjorde den.
 
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mycket prat om matten.
Vad är det för matte på elutbildningen?

Är det skillnad om man går gymnasie eller vuxenutbildning?



Själv anser jag att det en elektriker absolut måste kunna är ohm lag samt effektformeln för enfaseffekt samt trefaseffekt.
Och så måste man givetvis veta hur man flyttar runt på faktorerna, för att kunna lösa ut det som man söker.

Och sen finns den en hel del till som är bra att ha kunskap, men kanske inte supernödvändigt.

Men formlerna i alla ära, sen i verkligheten kan det sen brista i att tillämpningen, att det inte sitter lite typ i ryggmärgen att tänka "elektriskt".

Som när jag var och felsökte en gång, vi såg att det gick några ampere, men på något ställe var det bara säg 100V (jag kommer just nu faktiskt inte ihåg vad vi felsökte), och så kläckte den som var med mig ut att "det måste vara någon dålig koppling i någon dosa på vägen!"
"Nej, det finns inte en chans!", menade jag då.

Ty jag tänkte sekundsnabbt ut att det skulle ju medföra en värmeutveckling på flera hundra watt i dosan, dvs det skulle vara en fullt utvecklad brand inom några minuter.
Det väl klart det är en del matte, och det är inte bara ohms lag och trefasformler.
Att kunna beräkna reaktanser, skenbar effekt m.m kommer till nytta då och då.
Men som sagt på gymnasial nivå är det matte 1 som behövs.
Det beror precis på vad man har för förutsättningar och mål.
Att bli montör och dra kabel utefter en kabellista och kretsschema kräver inte så mycket matte eller göra något efter en färdig konstruktion med underlag.
Vill man däremot gå vidare, läsa in behörighet, bli konstruktör/elingengör, tekniker eller bara vill bli väldigt duktig och konstruera egna saker, duktig på att felsöka så är elläran och matten en hjälp alla gånger.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
W wikander1 skrev:
Jag är 35 år och läser till installationselektriker just nu. Läser på distans och med praktik på 8 veckor så är det ca 1.5 år varav jag läst snart 1 år. Tycker det går fint. Elläran var rätt mycket att ta in men det satte sig eftersom. Läste rätt mycket matte på gymnasiet så hade kanske grunderna där.
Jag har jobbat som testare och inom kundservice så detta område var helt nytt för mig. Förutom att jag haft ett intresse sedan tidigare.
Vilken sorts "examen" får man efter en sådan utbildning? Får man någon egen behörighet? Får man betalt för praktiken, eller kan man kanske få något sorts vidareutbildningsbidrag under tiden?

Man blir ju sugen på lite omväxling...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Vilken sorts "examen" får man efter en sådan utbildning? Får man någon egen behörighet? Får man betalt för praktiken, eller kan man kanske få något sorts vidareutbildningsbidrag under tiden?

Man blir ju sugen på lite omväxling...
ingen behörighet. Vissa firmor betalar lön för praktiken.
 
Vet inte hur det är när man läser på distans.
Men läser du en vuxenutbildning genom Komvux eller AF så blir du anställningsbar som lärling hos en elfirma.
Lärlingstiden är dåligt betald och praktiken obetald.
Men praktiktiden är ditt tillfälle att marknadsföra dig och visa att du är värd att satsa på
 
Mikael_L
Ja just det, lite trig är nog bra, när man kikar på fasvridningarna samt aktiv, reaktiv och skenbar effekt.
 
U Uffe A skrev:
Vet inte hur det är när man läser på distans.
Men läser du en vuxenutbildning genom Komvux eller AF så blir du anställningsbar som lärling hos en elfirma.
Samma gäller när man läser på distans.
 
W wikander1 skrev:
Samma gäller när man läser på distans.
Hur uppfattar du utbildning på distans?
För och nackdelar?
Hur mycket praktiska moment ingår och vilka?
De teoretiska kurserna kan givetvis läsas hemifrån men med de praktiska blir det svårt.
Skulle vara intresant att veta hur mycket praktiska övningar och i vilka kurser det ingår.
Vilket mtrl använder ni på kursen?
Är det Learnware?
Är utbildare på vuxenutbildning så det är intressant att få veta
 
U Uffe A skrev:
Hur uppfattar du utbildning på distans?
För och nackdelar?
Hur mycket praktiska moment ingår och vilka?
De teoretiska kurserna kan givetvis läsas hemifrån men med de praktiska blir det svårt.
Skulle vara intresant att veta hur mycket praktiska övningar och i vilka kurser det ingår.
Vilket mtrl använder ni på kursen?
Är det Learnware?
Är utbildare på vuxenutbildning så det är intressant att få veta
Jag är inte den som lär mig mest av att sitta och lyssna på en lärare. Jag sitter gärna själv och tragglar. Blir det några problem så är läraren ofta på hugget och svarar oftast snabbt, även på helger. För mig är det perfekt.

Totalt är det 8 hela veckor med praktiska övningar på plats på skolan. Vad jag kommer ihåg är det bara servicekunskap och belysningsteknik som inte har något praktiskt tillfälle.

Vi kör företagets egna portal där det finns teori och olika delprov. Men i många kurser även Learnware. Och så klart böcker. :)
 
W wikander1 skrev:
Jag är inte den som lär mig mest av att sitta och lyssna på en lärare. Jag sitter gärna själv och tragglar. Blir det några problem så är läraren ofta på hugget och svarar oftast snabbt, även på helger. För mig är det perfekt.

Totalt är det 8 hela veckor med praktiska övningar på plats på skolan. Vad jag kommer ihåg är det bara servicekunskap och belysningsteknik som inte har något praktiskt tillfälle.

Vi kör företagets egna portal där det finns teori och olika delprov. Men i många kurser även Learnware. Och så klart böcker. :)
Ok låter inte så tokigt.
Servicekunskapen är ju en ren teorikurs.
Belysningstekniken kan ju behövas en del mätningar med Luxmeter och beräkningar i tex Dialux för att få en djupare förståelse.
Men inte omöjligt att utföra utan praktiska övningar.
Learnware är jag själv inte så förtjust i att använda i undervisningen men vi är ju alla olika.
Toppen att du har alerta lärare som bryr sig och ger snabb respons.
Det är viktigt.
Önskar dig lycka till med studierna och att du kommer att trivas med ditt yrkesval
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vilken matematik som behövs beror på problemnivå...
- För tillämpning av ohms lag räcker de fyra räknesätten och roten ur långt.
- Ska det räknas på fasförskjutningar, flera faser och sånt så är det svårt att klara sig utan lite grundläggande kunskap i vektorer och trigonometri.
- Pulser och energi kan landa i derivator och integralkalkyler, begrepp som man måste känna till i styrkretsar baserade på PID-regulatorer också.
- Och för att beskriva dynamiken i RLC-kretsar så hamnar man lätt i "träsket" differentialekvationer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ok låter inte så tokigt.
Servicekunskapen är ju en ren teorikurs.
Belysningstekniken kan ju behövas en del mätningar med Luxmeter och beräkningar i tex Dialux för att få en djupare förståelse.
Men inte omöjligt att utföra utan praktiska övningar.
Learnware är jag själv inte så förtjust i att använda i undervisningen men vi är ju alla olika.
Toppen att du har alerta lärare som bryr sig och ger snabb respons.
Det är viktigt.
Önskar dig lycka till med studierna och att du kommer att trivas med ditt yrkesval
I belysningsteknik så gjordes två olika ”projekt” i Dialux som skulle godkännas av läraren.

Learnware tycker jag har varit ett bra komplement i de kurser där det används. Främst i just elläran och elkrafttekniken.

Tack. :)
 
M MagHam skrev:
- Och för att beskriva dynamiken i RLC-kretsar så hamnar man lätt i "träsket" differentialekvationer.
Japp! Och skall man dessutom lösa de där diffekvationerna, iaf för lite mera komplicerade fall, så är det inte dumt med lite transformteori.

"It's turtles all the way down!" ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.