P
MathiasS MathiasS skrev:
ok, så när din åsiktskorridor representeras väl av de folkvalda då har vi demokrati, men nu när det inte är så har vi inte demokrati? Hänger inte med riktigt.
Så hur var de nu att en fjuttig 4%are bestämde över alla andra.

Demorati är det inte. Men det är en annan fråga.

Men det är lugnt så länge du kör ford och bor i villa för 8-11 mille får man göra som man vill. Limhamn funkar bra med.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ja om man kan antingen gå förbi en tillståndsprövning eller att den blir i yttersta Light modellen..

samt bygger ut nätet.
med något som skjuter på där förlusterna blivit stora.. :thinking:
3eller 4 vindkraftsparker med helst några vattenkraftverk..

Eller kärnkraft.. Då är flödet i nätet återställt.
Snarare kommer Sverige då att exportera ännu mer el till Tyskland som i sin tur kan importera mindre gas.
Priset kommer knappat att påverkas speciellt mycket.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
att en stor massa här inte tycker det ja...
Men gå ut i verkligheten och hör samt se dig för... folk är trötta på denna demokratur..
Blev senaste riksdagsvalet "stulet"?

Rkarlsson skrev:

Men det är lugnt så länge du kör ford och bor i villa för 8-11 mille får man göra som man vill. Limhamn funkar bra med.
Klart att det är demokrati. Att ändra på detta verkar inte stå speciellt högt på dagordningen för något parti vad jag vet, så det är fritt fram för dig och Maskintok att starta ett eget och driva dessa frågor. Den krassa verkligheten är ju dock att merparten av sveriges medborgare inte har några stora invändningar mot den politik som bedrivs och därför fortsätter det.

Köra Ford, villa och Limhamn, är det någon lokal företeelse för Malmö eller hur ska det tolkas? Här i huvudstaden gäller samma regler oavsett vilken bil man kör.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Elprisstödet gör att husägare i norra Sverige får billigare el, trots årets pristoppar, än 2020.

Du kan läsa artikeln här: Elstöd gynnar husägare i norr
Jag är överraskad över att, så vitt jag kunnat se, ingen har reagerar på eller kommenterat det faktum att stödet är så galet designat att alla med ganska lågt elpris och en konsumtion någonstans runt 1100 kWh eller högre men under 1900 kan sänka sin elkostnader kraftigt efter elstöd genom att höja sin förbrukning!
Exempel: I elområde 3 sparar en som har 1290 kWh och 50öre per kWh över 550 kr per månad genom att öka förbrukningen till 1901 kWh. Kostnaden ökar med 843 kr, stödet ökar med 1400! Att gå upp 1-2kwh kan sparandet 200kr (ex. 1799 till 1801 kWh)
Detta gäller med 24,4 öre i elöverföring, 35,6 i elskatt.
Ännu större skillnad med lägre elskatt och överföringspris, dvs norra Sverige gynnas mer.
Ett absurt slöseri med skattemedel och vansinnigt ift miljö.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:

Fast folk som röstat på s, c eller vänstern har ju vetat om att de innebär ett samarbete med MP. Eller har dessa väljare levt under en sten och missat vad det innebär att rösta på dessa partier? Så dessa 4 procent är ju tyvärr över hälften egentligen..

Som vanligt ska vi stockholmare betala för alla andra.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Citat från Bert Karlsson på 80 talet:
”Jag säljer hur mycket dansbandsmusik som helst till 8 miljoner svenskar. Sedan finns det ytterligare 1 miljon människor i Stockholm. Dom köper ingen dansbandsmusik alls. Men dom är inte svenskar. Dom är stockholmare. Dom ingår inte i min marknad.”

• Haha
  • Gilla
helrob och 8 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Citat från Bert Karlsson på 80 talet:
”Jag säljer hur mycket dansbandsmusik som helst till 8 miljoner svenskar. Sedan finns det ytterligare 1 miljon människor i Stockholm. Dom köper ingen dansbandsmusik alls. Men dom är inte svenskar. Dom är stockholmare. Dom ingår inte i min marknad.”
Vi stockholmare gillar inte heller Staffan och Krister

P
Vi stockholmare gillar inte heller Staffan och Krister
njä inte jag heller..
Jag tycker dock om Stefan och Krister :crysmile::crysmile:

• Gilla
HSP
  • Laddar…
P
Ja varför inte?
ni är ju så jävla bra på det..
iallafall enligt er själva.. :crysmile:

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Äger och driver Sollefteå kommun alla de där kraftverken?
Nej dom äger ingen av dom.

Jag är faktiskt lite tveksam till att staten ska stötta enskilda i det här fallet. Alla borde väl känna till att man tar en risk om man väljer att få elen levererad till rörligt pris. De som har valt el till fast pris har oftast förlorat på detta men de har ändå valt att göra detta pga säkerheten att slippa de extrema pristoppar som ibland kan uppstå. Det kan jämföras med att de valt att betala en försäkringsavgift. Men nu tvingas de och alla andra att betala till dem som själva valt risken att få sin el till rörligt pris.
Det enda rimliga skälet till att staten på det här viset går in och stödjer enskilda, som jag kan se det, är om regeringen ser staten som ansvarig och skyldig till den uppkomna situationen. Men det tror jag väl inte att staten har gjort. De har ju så att säga redan avsagt sig det ansvaret i och med att vi har ett system med enskilda privata aktörer och ett rörligt elpris.
Sedan är det en annan fråga om vi på alla punkter har en bra energipolitik och form för prissättning då sådana här extrema situationer uppstår. Det har jag ingen riktig åsikt om.

• Gilla
Brorw och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Demokrati....
man röstar på ett parti...
Sen går partierna ihop i ex DÖ (decemberöverenskommelsen)... så det blir något helt annat...

Vårt system fungerar inte något vidare när det blir minoritetsregeringar...

Vissa småpartier får "mycket makt" vissa små "fryses ut" ...

Sen ska svenska regeringen krångla till allt... utreda... för att sedan fatta vansinniga beslut... Och nu sist vill de inte lägga upp alla papper på borden när något ska granskas...
Då är det fint att vi har fria val och möjlighet till förändring.

Rättelse. Jag skrev ett tidigare inlägg, i den här eller kanske en annan eltråd på BH, att bidraget var 3 kr/kWh och att jag får negativ elkostnad, dvs jag betalar totalt sett mindre om jag förbrukar mer.

Men jag läste den där trappan fel. Hade missat att den vänstra kolumnen var per månad medan den högra var per kvartal (varför gör man så?). Å andra sidan hade jag missat att bidraget fördubblas i de högre förbrukningarna. Så här blir det kanske tydligare:
kWh/mån från: bidrag/mån: totalt
0: 0: 0
100: 0: 0
200: 0: 0
300: 0: 0
400: 0: 0
500: 0: 0
600: 0: 0
700: 100: 100
800: 0: 100
900: 100: 200
1000: 100: 300
1100: 100: 400
1200: 100: 500
1300: 200: 700
1400: 200: 900
1500: 200: 1100
1600: 200: 1300
1700: 200: 1500
1800: 200: 1700

1900: 200: 1900
2000: 100: 2000
2001: 0: 2000 (taket)

Jag får alltså inte lika mycket som jag först trodde men det blir ändå negativt elpris för mig som har ett bundet totallpris (el + certifikat + nät + skatt)*moms på 1,18 kr/kWh. Jag måste dock upp över 1300 kWh. Hade 1161 kWh i december. Men klarar jag det får jag betalt 82 öre/kWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.