21 800 läst ·
164 svar
22k läst
164 svar
Elstöd gynnar husägare i norr
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Jo, reagerade på det jag med.. Tror nästan jag går plus på att bränna extra el som det ser ut nu.P Pettman skrev:
Ja, du har rätt.Höghus skrev:
Det är helt fel att Stockholm ska betala mer.
Vi borde ta bort de lokala kommun- och landstingsskatterna och ha exakt lika i hela landet.
Och sedan pytsa ut pengarna efter behov.
/ATW
Jag hoppar in med ett svar, för det låter som att du faktiskt vill veta, även om det gått någon dag sen frågan ställdes.Höghus skrev:
Kollektivtrafiken kommer inte synas i Doroteas årsredovisning.
Nu har jag inte kollat just Doroteas årsredovisning men det finns ofta en post som heter något i stil med Generella stadsbidrag och utjämning (kolla exempelvis region Norrbottens årsredovisning), kan ligga i balansräkningen. Den visar då alla sammanslagna ”kostnadsutjämningar” så du kan se om kommunen eller regionen på totalen får in eller ska betala ut pengar. Det är också bra att komma ihåg att ”alla” regioner har ett plus på kostnadsutjämningar på grund av pandemin.
En kommun som har rätt till pengar får summan minskad för sådant de ska betala för i utjämningen.
Här kan du läsa mer om hur modellen fungerar:
https://skr.se/skr/ekonomijuridik/e.../vanligafragoromutjamningssystemet.11892.html
Oavsett vilken del av landet man bor i så är det här el stödet ett skämt...
Det går till stor del av människor som inte behöver det... de som får stödet i min bekantskapskrets är inte i behov av stödet.
De flesta av de jag pratat med har bundet elpris. Och får egentligen "en stor rabatt" som de själva säger....
De kommer inte att rösta på partiet som tagit fram stödet. Eftersom det är så sjukt dåligt uträknat...
Svensk politik är ett skämt enligt mig och mina vänner... vi hoppas förslaget inte går igenom. Gör det det iallafall så visar det att de andra partierna är lika blåsta....
Finns bättre sätt att stödja de som behöver istället för att försöka plocka väljare på ett idiotiskt sätt... om det nu är det de försöker... förslaget är så korkat så man förstår egentligen inte meningen då det slår så fel...
PS.jag bor inte i Norrland...
Det går till stor del av människor som inte behöver det... de som får stödet i min bekantskapskrets är inte i behov av stödet.
De flesta av de jag pratat med har bundet elpris. Och får egentligen "en stor rabatt" som de själva säger....
De kommer inte att rösta på partiet som tagit fram stödet. Eftersom det är så sjukt dåligt uträknat...
Svensk politik är ett skämt enligt mig och mina vänner... vi hoppas förslaget inte går igenom. Gör det det iallafall så visar det att de andra partierna är lika blåsta....
Finns bättre sätt att stödja de som behöver istället för att försöka plocka väljare på ett idiotiskt sätt... om det nu är det de försöker... förslaget är så korkat så man förstår egentligen inte meningen då det slår så fel...
Redigerat:
Håller med, som jag skrev i ett tidigare inlägg så får jag en 30% rabatt på min årskostnad.H HSP skrev:Oavsett vilken del av landet man bor i så är det här el stödet ett skämt...
Total förbrukning runt 16000kWh, varar hushållsel ca 5500kWh.
Fast pris på 5 år...
Desto brantare årsförbrukningskurva man har ju mer "tjänar" man på förslaget
Yrkespolitiker är totalt verklighetsfrämmande vilket med all tydlighet märks av inte minst med de senaste årens energi och miljö politik...
Varför inte göra som Norge?
Där betalar staten 55 procent av elräkningen för den del som överstiger ett kilowattpris på 70 norska öre.
Där betalar staten 55 procent av elräkningen för den del som överstiger ett kilowattpris på 70 norska öre.
ok, så när din åsiktskorridor representeras väl av de folkvalda då har vi demokrati, men nu när det inte är så har vi inte demokrati? Hänger inte med riktigt.Maskintok skrev:
Demokrati....
man röstar på ett parti...
Sen går partierna ihop i ex DÖ (decemberöverenskommelsen)... så det blir något helt annat...
Vårt system fungerar inte något vidare när det blir minoritetsregeringar...
Vissa småpartier får "mycket makt" vissa små "fryses ut" ...
Sen ska svenska regeringen krångla till allt... utreda... för att sedan fatta vansinniga beslut... Och nu sist vill de inte lägga upp alla papper på borden när något ska granskas...
man röstar på ett parti...
Sen går partierna ihop i ex DÖ (decemberöverenskommelsen)... så det blir något helt annat...
Vårt system fungerar inte något vidare när det blir minoritetsregeringar...
Vissa småpartier får "mycket makt" vissa små "fryses ut" ...
Sen ska svenska regeringen krångla till allt... utreda... för att sedan fatta vansinniga beslut... Och nu sist vill de inte lägga upp alla papper på borden när något ska granskas...
Redigerat:
Nej inte alls.MathiasS skrev:
Men när staten aktiv förgör medborgarna med skatter mm för att sedan skänka största delen till sina väljardistrikt då är något fel.
samt när man väljer att förgöra ett fullständigt fungerande energi system i förtid eller värre se till så det raserar totalt, vad skulle du kalla det isåfall?
Har du ens hört oss fått en åsikt i frågan igen?
Det är pengar som Doroteaborna slipper betala.M Myckling skrev:
Det visar bara hur ekonomiskt ohållbart det är att bo i Norrland.