21 800 läst ·
164 svar
22k läst
164 svar
Elstöd gynnar husägare i norr
Många pratar om att man borde göra som i Norge när det gäller elstödet. Men jag ser ingen som föreslår att vi även borde införa den norska modellen som innebär att de kommuner som elen produceras i får behålla skatteintäkter från denna produktion istället för att som i Sverige, att de går in direkt till staten och delvis tillbaka till de "fattiga" kommunerna i norr i den kommunala inkomst-och kostnadsutjämningen. Som 08 orna med Svenonius i spetsen sedan gnäller över att de måste skicka bidrag till norra Sverige. I Norge är det kommunerna där kraftproduktionen sker som är de rikaste.A acmalmberg skrev:
Så jag säger ja till den norska modellen!!
M Myckling skrev:Många pratar om att man borde göra som i Norge när det gäller elstödet. Men jag ser ingen som föreslår att vi även borde införa den norska modellen som innebär att de kommuner som elen produceras i får behålla skatteintäkter från denna produktion istället för att som i Sverige, att de går in direkt till staten och delvis tillbaka till de "fattiga" kommunerna i norr i den kommunala inkomst-och kostnadsutjämningen. Som 08 orna med Svenonius i spetsen sedan gnäller över att de måste skicka bidrag till norra Sverige. I Norge är det kommunerna där kraftproduktionen sker som är de rikaste.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Är det en generell regel i Norge att bolag betalar kommunalskatt?M Myckling skrev:Många pratar om att man borde göra som i Norge när det gäller elstödet. Men jag ser ingen som föreslår att vi även borde införa den norska modellen som innebär att de kommuner som elen produceras i får behålla skatteintäkter från denna produktion istället för att som i Sverige, att de går in direkt till staten och delvis tillbaka till de "fattiga" kommunerna i norr i den kommunala inkomst-och kostnadsutjämningen. Som 08 orna med Svenonius i spetsen sedan gnäller över att de måste skicka bidrag till norra Sverige. I Norge är det kommunerna där kraftproduktionen sker som är de rikaste.
M Myckling skrev:Många pratar om att man borde göra som i Norge när det gäller elstödet. Men jag ser ingen som föreslår att vi även borde införa den norska modellen som innebär att de kommuner som elen produceras i får behålla skatteintäkter från denna produktion istället för att som i Sverige, att de går in direkt till staten och delvis tillbaka till de "fattiga" kommunerna i norr i den kommunala inkomst-och kostnadsutjämningen. Som 08 orna med Svenonius i spetsen sedan gnäller över att de måste skicka bidrag till norra Sverige. I Norge är det kommunerna där kraftproduktionen sker som är de rikaste.
Jag känner inte till det Norska systemet så du får gärna utveckla lite om detta. Men i ditt inlägg blandar du och svingar fritt. Kommunerna runt Stockholm inklusive Stockholms kommun får inga skatteintäkter från kraftproducenterna. Att Sthlm-kommun får avstå från en del av sina skatteintäkter från kommunalskatten har de väl rätt att ha synpunkter på i ett fritt samhälle. Vilken del av elpriset anser du skall stanna i producentkommunen, elskatten, momsen eller är det fastighetsskatten? Ska kommuner med raffinaderier behålla drivmedelsskatterna också?M Myckling skrev:Många pratar om att man borde göra som i Norge när det gäller elstödet. Men jag ser ingen som föreslår att vi även borde införa den norska modellen som innebär att de kommuner som elen produceras i får behålla skatteintäkter från denna produktion istället för att som i Sverige, att de går in direkt till staten och delvis tillbaka till de "fattiga" kommunerna i norr i den kommunala inkomst-och kostnadsutjämningen. Som 08 orna med Svenonius i spetsen sedan gnäller över att de måste skicka bidrag till norra Sverige. I Norge är det kommunerna där kraftproduktionen sker som är de rikaste.
Jag försökte komma upp i 1300 kWh men misslyckades med en halv minut... Mätaren slog om en halv minut över midnatt så det blev nog bara 1299 kWh. Har 16 A huvudsäkring men var uppe i över 22 A på en av faserna den sista halvtimmen. Trodde proppen skulle ge sig men istället skramlade det till i proppskåpet. Det var själva propphållaren (eller vad den nu heter) som sprack. Men det fungerade ändå.S Steffo6804 skrev:
Samma här. Åkte ut till landet och höjde en grad på luftvärmepumpen samt satte på golvvärmen. Klarade precis 1800 Kwh.
Vilka klåpare vi har i Riksdagen. ”Perverse incentives” kallas såna här icke genomtänkta stödåtgärder utomlands. Suck
Vilka klåpare vi har i Riksdagen. ”Perverse incentives” kallas såna här icke genomtänkta stödåtgärder utomlands. Suck
Från och med i morgon kommer 1 liter havredryck och mjölk kosta 12:- i Skåne, 72:- i Stockholm och 122:- i Norrland, baserat på att havren och kossan bor i Skåne…
Typ el-priset fast tvärtom…
(ovanstående stulet av en kompis på Facebook)
Typ el-priset fast tvärtom…
(ovanstående stulet av en kompis på Facebook)
Så skulle det kunna bli om det bara fanns en enda lastbil som kunde transportera havremjölken från Skåne till Kiruna.K koolla skrev:
Baserat på vad som orsakar prisskillnaden.
Sen säljer vi lite på vägen till Norge och lite till Finland, så priset blir baserat på vad norrmännen och finnarna bjuder, den som bjuder högst, det priset gäller även på den norrländska marknaden.M Myckling skrev:
Då börjar vi odla havre nära där den ska konsumeras trots att de där havrefälten är fula och förstör utsikt och natur för all framtid. Eller så väljer vi att ha kvar utsikten och betalar ett högre pris för mjölken.A acmalmberg skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Helt rätt.useless skrev:
Norbotten har 16st färre verk men dom har nästan dubbla produktionen (vilket hans bild visar).
Västernorrland som lyckats producera klart mest har i sin tur 12 verk mindre än Norrbotten.
Klicka här för att svara