21 800 läst ·
164 svar
22k läst
164 svar
Elstöd gynnar husägare i norr
Kära Hallonkräm!H hallonkräm skrev:
Kan du på något sätt visa att ditt påstående om att det tar 20år att bygga kärnkraft stämmer?
Såvitt jag kan se tog det 5år att bygga den sista reaktorn i Oskarshamn och det är väl detta vi ska jämföra med
Vi har förövrigt ännu ingen elbrist, det är tillgången på prisvärd miljövänlig el i SE3 och SE4 då det inte blåser som är för låg och den åtgärdas bäst med bygge av ny baskraft innom SE4, förslagsvis i Barsebäck där plats redan finns och ledningarna är byggda.
bara tillståndsprövning i MMD eller MÖD kan ta 10 år eller mer... Så gör vi något åt miljöbalken först så har vi en chans att rädda Sverige.F fribygg skrev:Kära Hallonkräm!
Kan du på något sätt visa att ditt påstående om att det tar 20år att bygga kärnkraft stämmer?
Såvitt jag kan se tog det 5år att bygga den sista reaktorn i Oskarshamn och det är väl detta vi ska jämföra med
Vi har förövrigt ännu ingen elbrist, det är tillgången på prisvärd miljövänlig el i SE3 och SE4 då det inte blåser som är för låg och den åtgärdas bäst med bygge av ny baskraft innom SE4, förslagsvis i Barsebäck där plats redan finns och ledningarna är byggda.
Förmodligen är det nödvändigt.Maskintok skrev:
Kan inte tillstånd till samhällsviktiga projekt som elproduktion ges utan tillståndsprövning eller som med bygglov för våra hus beviljas i efterhand?
enda gången som det vore möjligt vore med en tillskrivelse om att basproduktion skall få dispens från prövning emot miljöbalken..F fribygg skrev:
TackMaskintok skrev:
Ska jag tolka det som att det finns en teoretisk chans att med lagstiftning möjliggöra tillgången till tillräckligt med stabil och prisvärd kraft till ett förutsägbart pris i södra Sverige?
Ja om man kan antingen gå förbi en tillståndsprövning eller att den blir i yttersta Light modellen..F fribygg skrev:
samt bygger ut nätet.
med något som skjuter på där förlusterna blivit stora..
3eller 4 vindkraftsparker med helst några vattenkraftverk..
Eller kärnkraft.. Då är flödet i nätet återställt.
Vi har ju lite svårt att få till mer vattenkraft i SE3 och SE4 så det behövs annan baskraft i götalandMaskintok skrev:
Ajdå. Då kanske det inte lönar sig med för hög värme. 26,6⁰ inomhus är lite för varmt känner jag.G OMathson skrev:
Vi får passa på att njuta av det "valfläsk" som kommer att skickas ut närmaste halvåret.Redaktionen skrev:
I mitt fall har jag haft tur (förutseende?) och sett om mitt hus med ett hyfsat bra elavtal. Jag har valt ett fast pris och därmed betalar jag lite mer än de tidigare låga rörliga elpriserna. En sorts försäkring mot opålitliga politiker. Överföring av el från norr till söder är underdimensionerad och känd sedan länge, utvecklingen är inte oväntad.
Jag får jag mer i bidrag än min faktiska kostnad för min elförbrukning (ej nätkostnaden). Det kommer mera valfläsk närmaste halvåret.
De tre största exportinkomsterna för Sverige ärK Nils Andersson1 skrev:
-Fordon för vägar 191 miljarder
Medicinska och farmaceutiska produkter 115 -miljarder
-Andra icke elektriska maskiner och apparater 88 miljarder
Vad tänker du på?
/Höghus
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
4 500 kr känns i alla fall som en liten hjälp. December månad blir 4 614. Vattenfall tar mellan 3500 -5000 kr / kvartal beroende på hur kallt det är och hur mycket ström det då går åt.
Jasså, bor i norra dalarna, har dubbdäck på bilen som går på diesel och betalar ungefär samma elpris som i södra Sverige. Det kan bli kallt i dalarna också vill jag upplysa dig om, och väldigt få åker elbil.K Knight skrev:Haha första gången någonsin Norrland är vinnare.
Dock så kommer stockholmarna som alltid korrigera detta till sin fördel där man inför avdrag beroende på vilket område man hör till.
Elområde 4 får 100% av bidraget
Elområde 3 får 75% av bidrag
Elområde 2 får 50% av bidraget
Elmområde 1 (Norrland) får 25% av bidraget
Själv kan jag avstå helt innan jag ser denna skeva bidraglösning.
De är knappt kallt i söderut... Köra runt med dubbfria däck, ha dåligt isolerade hus och laddar elbilen så mycket de kan. Sånna förtjänar inte ett bidrag