Vi har en friggebod/förråd som var halvt isolerat (bara runt väggarna) när vi köpte huset.

Nu vill vi isolera det ordentligt för att göra ett bra förvarings- och hobby/pysselrum för tjejerna.

Hur gör vi det på bästa sätt med tanke på plåttaket (korrugerad plåt direkt på takbjälkarna)?

Behöver vi lyfta bort plåten så gör vi det.

Taket har en mindre lutning.

Isolering i bilderna är det som redan var gjort (det fanns ingen fuktspärr och satt gipsskivor runt halva utrymmet).

Uppskattar alla tipps man kan få.

• Isolerad vägg i ett förråd med träbjälkar och korrugerat plåttak, visar det befintliga isoleringsarbetet utan fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innerdelen av en friggebod med isolering i väggarna och ett korrugerat plåttak. Trästomme synlig och elledningar längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Plocka bort taket, lägg rote, papp och plåt. Sedan isolering och gips invändigt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Plocka bort taket, lägg rote, papp och plåt. Sedan isolering och gips invändigt.
Toppen. Tack för ditt svar.

Man behöver alltså inte lägga takläkt mellan plåten och pappen?

J
Behöver och behöver... Du får givetvis lägga ditt tak hur du vill, men jag förmodade att du fattar att du ska lägga taket som sig bör.

• Gilla
Daniel_Hg
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Behöver och behöver... Du får givetvis lägga ditt tak hur du vill, men jag förmodade att du fattar att du ska lägga taket som sig bör.
Tack. Menade om det rekommenderat/fördelaktigt att göra det, vilket jag gissar att det kanske är då :)

Kika på byggbeskrivningarna på Träguiden så ser du hur man principiellt borde göra. Med det sagt att man ju alltid kan kompromissa lite.
Har svårt att se hur du ska kunna få till t.ex. luftspalt så att ev. kondens på plåten inte rinner in i väggen, utan att åtminstone lyfta plåten lite.

• Gilla
Daniel_Hg
  • Laddar…
D Daniel_Hg skrev:
Toppen. Tack för ditt svar.

Man behöver alltså inte lägga takläkt mellan plåten och pappen?
Du kan med fördel lägga en ny plåt direkt på papp eller underlagsduk, följ anvisningarna för den plåt du väljer.

• Gilla
Daniel_Hg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.